Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

U2
MB kyselit rakenne uä:stä, en tiedä olenko ensimmäinen tässä porukassa, mutta lainaan edellistä tekstiäni :)
Rakenneuä Meillä saa neuvolasta lähetteen ja itse Medisonarista varataan aika.(Turun seutu) Mulla se on seuraava "kontrolli" 7.2. Tuolloin rv 20 tasan. Oih, kaksi piina viikkoa edessä :/
Todella odotan tuota :D Sukupuolta ei aiota kysyä.


Yöllä suu kuivempi kuin sahara, nenä tukkoinen ja pakko juoda kun käy pissalla, kaksi kertaa yössä...

Kyllä vaan olo kohenee kohti keskiraskautta mentäessä, käynyt taas salilla ja AHH sitä oloa. Ihanaa!

U2 & Köpiel 17+6 ja huomenna poksuu!!
 
Mulla on rakenneultra 7.3. jolloin viikkoja on 21+6 joten sitä odotellessa. Mielelläni jo aiemmin mensin.

Lääkärineuvola olis torstaina joten nyt oottelen vaan sitä. Pääsee sitten taas kuuntelemaan pikkuisen sydänääniä (toki pelko persiissä ettei niitä kuulukaan enää tai jotain).
 
Poks 13+0 :)

Pikainen kirjoitus. Käyn kyllä lukemassa täälä joka päivä teidän kuulumisia, mutta koskaan ei näemmä oo aikaa tarpeeksi kirjottaa! :(

No mutta mulle tuli tänään kutsu rakenneultraan :) se on vasta 15.3, eli saa vielä jonki aikaa odotella.
Muutama ote kutsusta: "Ultraäänitutkimuksessa on mukana lääketieteen opiskelijoita." ja "Väliaikaisten tilojen ahtauden vuoksi tukihenkilöillä ei ole mahdollisuutta olla mukana vastaanotolla." Lehdessäki lukenu, että äidin pitäisi tulla yksin. Eikö ole aika törkeetä, että voidaan kieltää isää tulemasta rakenneultraan? Heivais pois yhden opiskelijan että pääsis isä mukaan. No siis meillähän oltiin kyllä molemmat sitä mieltä että mies tulee mukaan ja jos ei päästetä huoneeseen, niin sanotaan että yhtä tärkee asia se kyllä isällekki on. En tiedä missä huuhteluhuoneessa ne nyt sit väliaikasesti tekee niitä ultria..

Mitäs mieltä muut kuopiolaiset on tästä asiasta? Otatteko kuitenki miehen mukaan? :)

Loppuun vielä nopeesti, että oma olotila on hyvä, jos ei nyt tuota päänsärkyä mieti jota on melkein joka päivä.. Perjantaina ostin alesta ekat vauvanvaatteet ja parit mammapöksyt valmiiks. Vatsa alkaa kasvamaan ja pari päivää sitte tunsin ekan kerran kohdun kunnolla, kun muuttui kovaksi.
Virtsankarkailua ei onneks oo, ainakaan vielä!

Kärppy ja pieni 13+0
 
Rakenneultrasta Kuopion KYS:lläTuo niin hevonpaskaa ihan suoraan sanottuna tuo KYS:in homma! Todellakin,heittäsivät yhden opiskelijan pelolle,miehen on päästävä mukaan! Meillä mies tulee mukaan ja tulee myös huoneeseen tai mä nostan metelin! Tuo on niin järkyttävän törkeetä ettei isä muka pääse mukaan! Pitäskö sitä ihan KYS:in johtoon tms. olla yhteydessä..:vampire: Mä sanon luukulla tai soitan jo ennakkoon ettei opiskelijoita tarvi olla siellä,en halua. Yleensä ollu kyllä mahdollisuus kieltätyä opiskelijoiden läsnäolosta,niin aion tehdä nytkin. Ai että nostaa kummasti verenpaineen kattoon,mur! :mad: Mä aion sit pyytää jonkun maksusitoumuksen KYS:iltä yksityiselle jos menee vaikeeks. Mä en voi tajuta,miksi isältä pitäs ottaa tuo pois? Isiä ei nyt paljon muutenkaan huomioida odotuksen aikana ja kun meillekin esikoinen tulossa,niin mies todellakin tulee mukaan!

Ja rakenneultrasta En oo aiemmin aatellu/pelänny,mutta nyt kun täällä on puhuttu siitä miten lapselta voi puuttua sitä ja tätä..
Aivojen molemmat puoliskot vauvalla on,sekä selkäranka ok,mutta tosiaan mitä vaan löytyä..Enkä nyt todellakaan edes odota innolla tuota ultraan pelkästään jo meidän sairaalan systeemin takia,prkl!


Suu kuivuu,juuu-u! Päivässä menee joku 5l (ei ihan,ehkä 2-3l..;) ) vettä,yölläkin veskireissulla pitää pari kupposta juoda ja aamulla ekana.


Onko teillä vielä tissit kipeet? Pitäskö siitä huolestua elleivät enää kipuile samoin kuin tähän asti? Mulla nännit kuitenkin arat.
Muuten olo kai iha ok,mutta tuntuu ihan kamala "ähky" välillä. Siis ei liity syömiseen,on muuten vaan semmonen ähkyyn syönyt olo. Hankala hengittää jopa.
Selkä kipyty töissä,nice.
Ja mikä on sopiva määrä maitohappobakteereja päivässä? Mulla kun jo kahdesti ollu hiiva ja syön päivittäin multatabsin raskaus plus- vitskuja,niissä maitohappobakteerit mukana,1miljardi..Ja siltikään se ei ehkäise tms. hiivaa. Voiko siis lisäksi ottaa pelkän maitohappobakteeri- kapselin,jossa siinäkin miljardin luokkaa tuo määrä..?



Tipetsu 17+2
 
Ohos! Onpas Kuopiossa erikoinen tilanne. Tietäähän jokainen, että opiskelijoiden läsnäolo on täysin kiinni potilaan (eli sinun!) hyväksynnästä. Taysissa kysytään joka kerta lupa opiskelijan läsnäoloon potilaalta. Se on hyvä käytäntö.

Kannattaa ehdottomasti kysyä myös tulevan isän/tukihenkilön mahdollisuudesta tulla mukaan ultraan. Joku on päätöksen tehnyt ja kiitos byrokratian, kannattaa selvittää päätöksen tehnyt henkilö ja olla häneen yhteydessä jo ajoissa.
 
Onpas Kuopiossa todellakin kummallinen tilanne. Eihän tuollaista tarvitse sietää. Samaa mieltä olen, että yksi opiskelija pellolle ja isä tilalle. Ei sitä kukaan voi kieltää, todellakaan! Ja todellakin ihmisellä on oikeus sanoa, saako siellä olla opiskelija paikalla. Eli jokainen voi sen kieltää halutessaan. Kyse on kuitenkin isoista asioita ja on paljon tärkeämpää, että paikalla on tukihenkilö/isä kuin joku opiskelija, jos esim. saakin huonoja uutisia. Mitä tietenkään emme kukaan saa!

Rintojen kipeydestä on ollu puhetta. Minulla oli alkuraskaudesta rinnat arat, mutta erityisiä tuntemuksia ei ole ollut moneen viikkoon. Itsekin olen miettiny, pitäisikö siitä huolestua, mutta neuvoloissa vauvan syke on kuitenkin kuultu ja maha kasvaa hyvää vauhtia. Olen alkanut kokea nyt myös tuntemuksia vauvasta. Joku täällä oli puhunut pintailusta ja sitä luulen minunkin kokeneen viime päivinä. Joten luotan siihen, että joku siellä elää ja oleskelee rintatuntemuksien puutteesta huolimatta :)

Täällä kanssa suu kuivuu ja paha maku tulee. Välillä tuntuu, että koko suu haisee aivan kamalalta, vaikka miten hampaita kuuraisi. Hirveää! :(

Tänään kerroin raskaudestani työkaverille, joka sai marraskuussa keskenmenon. Meillä on pieni työyhteisö ja minun mahani on jo huomattu, joten ajattelin kertoa hänelle henk.koht. ettei hän kokisi joutuneensa salailun kohteeksi. Teki todella pahaa nähdä, miten toinen joutui selkeästi tekemään töitä itsensä kasassapitämiseksi. :'( Elämä on välillä niin epäreilua!

Minulla verenpaineet edelleen liian alhaiset. Onko muilla samanlaista ongelmaa? Ilmeisesti se ei ole vaarallista, mutta aiheuttaa sitten tuota huimausta ja pyörtyilyä. Ei mukavaa...

Minulla rakenneultra 5.3. mutta huomenna täytyy soitella uutta aikaa. Minulla olisi viikko 9 lomaa, joten olisi mukava saada ultra siihen, niin ei tarvitsisi töiden kanssa sumplia.

sopaka & mutkula 15+5
 
Ohhoh,onpas kuopiossa ihme toimintaa!!!

Itse kyl haluan miehen ehottomasti mukaan,ja kait on tulossakin ellei nyt töissä ole,mutta luulen että ei ole.

Niin juu ehkä parempi mennä vasta rakenne ultran jälk. 4d:hen,siinä kun on pitkä tovi,ennenkun vauvelin näkee oikeasti.

Ja tnä piti sit ostaa vaatteita joitakin,mutta se on kyl niin vaikeaa,kun ne on niiin joko sinisiä tai punasia..joten ostinpa sit vaan pari bodya mitkä oli hihattomat,ajattelin et jos kovin kuuma heinäkuu sattuu olemaan,ja väreiltään valkonen ja harmaa: / et kyl se sukupuoli on ihan mukava tietääkin:p
 
Moikka taasen kaikille! Kauheesti tänne tulee tekstiä, kaiken oon kyllä lukenu, mut ihan kaikkeen en varmasti muista kommentoida :)

Olkaa vaan onnellisia jos teillä ei enään oo rinnat arat, mulla nimittäin on ja ihan niissä määrin et välillä nousee ihan vedet silmiin kun oikeen vihlasee, pahinta kipu on yleensä aamulla ylösnoustessa. Oon kyllä ite miettiny et onko tääkään ihan normaalia, tarvii varmaan asiasta seuraavassa neuvolassa jutella.

Rakenne ultra ois karkauspäivänä eli 29.2. hiukan se toki jännittää, veikkaan et jännitys lisääntyy vaan kun päivä lähenee. Sukupuolen haluisin kyllä tietää, mutta tarvii vielä isännältäkin kysyä et mitä on mieltä asiasta.

Viikonloppuna eksyin saksalaisen nettikaupan sivuille:headwall: ja vaihtu meikäläisen mielipide siitä että pärjäänkö käytetyillä vaunuilla vai tarviinko uudet, löysin nimittäin aivan ihanat Gessleinin yhdistelmät, musta-turkoosit Snoopyn kuvilla:heart: ja tietty tarviin ne vaikka aiemmin olin ehdottomasti sitä mieltä että käytetyt käy meille vallanmainiosti :)

15+0 POKS :D
 
No huh huh tosiaan tuo Kuopion toiminta. Pysykäähän äidit lujina että isätkin pääsee mukaan. Aika törkeää minusta.

Suun kuivuminen: Täällä ollut tuota jo pidemmän aikaa. Päiväs aikaan mulla on melkein koko ajan vesipullo tai -lasi käden ulottuvilla joten nestettä pitäis tulla juotua tarpeeksi, silti suu kuivaa joka yö. Ja vessassa joutuu ravaamaan yleensä kerran yössä. Onneksi se on toistaiseksi riittänyt.

Rakenneultra: Tästä ei vielä täällä tietoa. Seuraava neuvola 6.2. joten siellä varmaan selviää tämä homma. Tod.näk. itse pitää tämäkin varata sitten. Mua ei rakenne ultra pelota. Nt-ultrassa kaikki oli ok joten miksi suotta etukäteen stressata ja pelätä kun se voi olla hyvin todennäköisesti aivan turhaa eikä asioille kuitenkaan mitää voi jos jotain onkin pielessä. Joten nautin sinne asti. :)

Omena ja Napoleon 13+5
 
Minä en suostuisi siihen että mies ei olis mukana rakennaultrassa. Ottaisin miehen mukaan vain kysymättä keneltäkään, tuskin ne sentään häätämään sieltä kehtaa alkaa? :eek:

Minä oon miettinyt paljon tuota vauvan vaatetusta. Millaisia vaatteita kannattaisi ostaa? Pitääkö tuommosella pienellä kuitenkin olla pitkähihainen body, osaako se vielä säädellä lämpöä? Sisällä meillä varmaan ainakin pitää olla koska uusi talo niin siellä ilmanvaihto kuitenkin kesällä hyvä.
 
Huh mikä tilanne teillä Kuopiossa:O Pitäkää pintanne, toivottavasti tuo oli tuollaista etukäteen pelottelua, ja ne isät oikeasti sinne ultraan mukaan päästetään. (eihän ne VOI oikeasti olla päästämättä??)

Vastasyntyneen pukemisessa en tosiaan ole mikään guru, kun esikoinen vasta tulossa,mutta käsitykseni mukaan ihan pienellä olisi hyvä olla ohut puuvillakerros käytännössä koko kropan suojana kesälläkin, ei osaa vielä samalla tapaa säädelä lämpöään kuin vanhemmat vauvat. Eli synnäriltä kotiin lähtiessä ei ainakaan sitä hihatonta bodya vielä kannata päälle laittaa.


Omassa navassa ei erikoista, tänään toinen neuvola ja sydänääniä pääsee kuuntelemaan:heart: Voin kirjoitella tuosta käynnistä myöhemmin tänään, jos nyt mitään ihmeempää kerrottavaa on. Nyt aamukahvit naamaan, jos sitä heräisikin vielä ennen neuvolaan lähtöä.

Kuurupiilo ja salaisuus 15+6
 
Meillä mies ei varmaankaan tuu rakenneultraan mukaan ellei sitten satu syystä tai toisesta olemaan kotona. Ekassa ultrassa olin myös yksin, tosin isäntä oli silloin töissä eikä olisi päässyt.
Rakenneultra on vasta maaliskuun alkupuolella, mutta sitä odotellessa on ainakin pari neuvola käyntiä.

Suuta kuivaa täälläkin, mut muistaakseni edellisessäkin raskaudessa niin oli

Maijamehi ja katkarapu rv 15+5
 
Mulla rakenneultra 28.2 ja 4D sitten sopivasti kuukauden päästä just rv 25 jota suositeltiin eli 22.3

Sukupuolesta Joku kommentoi tuolla että molemmissa sukupuolissa on omat hyvät ja huonot puolet niin mua alkoi kiinnostamaan mitä hyviä ja huonoja puolia teidän mielestä eri sukupuolissa on?

Mulla ei nyt ihan heti tuu mieleen muuta kun että tytölle on kivempia vaatteita ja härpäkkeitä, prinsessajuttuja jne. ja jotenkin naisena olisi kiva saada tyttö. =) Sitten taas huonoina puolina sitten ehkä tulee mieleen tytön kasvattaminen eheäksi naiseksi ja kaikki naiseuteen liittyvät "vaarat" eli raiskaukset, ahdistelut jne.

Pojassa ei tuu mieleen muuta kun poikien "rajut leikit" jne... mites muilla?
 
Helou!

Tänne ei oikeastaan mitään uutta, talvilomaa tässä parhaillaan vietän. :)
Paitsi että viikot senkun poksuu!! Mihin tää aika katoaa?? :D

Yritin tehdä itselleni tuollaisen tickerin allekirjoitukseksi, saa nähdä onnistuinko..
Osaako joku sanoa et saako tuon automaattisesti allekirjoitukseksi ja mistä?
Vai pitääkö aina laittaa uudestaan?

 
pikaiset uktrakuulumiset :) kaikki vauvalla oikein hyvin. Niskaturvotus oli 1,1 ja verikokeitten tulokset oli kans ok. Oli kyllä niin vilkas kaveri masussa että koko ajan potkii ja sätkii :D laskettuaika pysyi samana. 4mm isompi kuin siskonsa aikanaan mutta viikkojakin oli nyt tasan 1 enemmän. Tähän asti on ollu poikaolo mutta nyt tuli ihan tyttöfiilis.
Sukupuolesta sen verran että mä oon niin vaatehullu että on ihan sama tuleeko tyttö vai poika mutta vaatteita on liikaa :D ja pojillekkin on hirmuiseti söpöjä juttuja. Mulle ei kyllä rehellisesti sanottuna oo yhtään väliä kumpi tulee mutta se johtuukin varmaan siitä että mulla on jo tyttö ja sitä kun odotin niin en osannu kuvitellakkaan että tulis poika. Ei sillä että se ei ois kelvannu mutta jotenkin se fiilis oli niin vahva heti alusta asti. Ja melkoiset prinsessahömppä överit on kyllä tytön kanssa vedetty :D
Huomenna onkin sitten neuvola ja eka neuvolalääkäri ja gyne tutkimus. Jospa vaikka kuunneltais sykkeetkin niin vois taas arvailla sukupuolta :D rakenneultrassa ei kyllä meinata kysyä sukupuolta. Saa pysyä salaisuutena loppuun asti :)
 
Omena85, täällä varataan kaikki ultrat itse. Ei neuvola niitä hoida, eikä kutsua valmiiksi tule. Nt-ultrasta silloin soitin neuvolaan ja varmistin, että varataanko vielä itse ja näin ohjeistivat.

Minulla on rakenneuä 1.3 heti aamusta. Onneksi niin, ei tarvitse koko päivää jännätä. Ja jos ei saa esikoiselle lapsenvahtia, niin mies on sitten hoitamassa. Viikkoja tuolloin 19+6, jos nyt oikein muistan. Vielähän tuonne olisi siis aikaa.

Tänään olisi neuvolalääkäri. Paino (aamu) ei ole noussut ollenkaan, samassa pysynyt ja hyvä niin. Tosin päivällä nousua on ja neuvolassa vaaka näyttää enemmän kuin kotona. Hiukan jännittää, jos ei sydänäänet kuulukaan. Olo on hyvä, mitään ongelmia ei ole. Pahoinvointia on iltaisin, jos ei syö.

Olen huomannut, että töissä alkaa olla vatsan kovettumisia. Viimeksi ei ollut näin aikaisin. Toki työ on fyysisesti rankempaa kuin esikoista odottaessa. Pelkään vaan, etten pysty loppuun asti olemaankaan ja ajatukset olisi kuitenkin ollaa loppuun asti olla. Yövuorot on jo tosi rankkoja ja niitä olisi vielä kuukauden ajan jäljellä melkein joka viikko. Jospa sitä jaksaisi ja kaikki menisi hyvin.
 
Moi!

Terveisiä täältä sohvanpohjalta... :wave: Sairaslomalla levossa vatsakipujen takia ja allergialääkäri kirjoittaa sairaslomaa lisää allergian takia torstaina (kävin tänään polilla). En viitsi edes alkaa avautumaan, miltä tuntuu just nyt. Ainoa positiivinen asia oli, että eilen kuunneltiin neuvolassa sydänäänet ja oli ihan ok.

Lista päivitetty, pahoittelut että kesti taas. Jos mun olo jatkuu tällaisena, niin olisiko joku niin kiltti että ottaisi päivitysvastuun? Vaikka sitten kuunvaihteesta eteenpäin?

Brita ja piiperö 17+0 (poks!)
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Minä kirjotin siitä, että molemmissa sukupuolissa on hyviä ja huonoja puolia. Lähinnä tarkotin sitä, että poika olis siinä mielessä kiva, kun yks moinen on jo ennestään, niin löytyy paljon vaatteita ja leluja valmiiksi eikä tarvis niin paljo uutta hommata. Toisaalta olis kiva saada myös tyttö ja tietää, miltä tuntuu olla tytön äiti. Toisaalta kun on pojasta jo kokemusta, poika vois olla helpompi ja lapsista ois toisilleen ehkä enemmän seuraa. Eli puolensa kummassakin. Lähinnä siis hyviä puolia kummassakin, ei niinkään huonoja. :) Olen jotenkin ajatellut, että olisi kiva kun olisi tyttö ja poika mutta myös poika ja poika olis kiva. Eli ihan sama kumpi sieltä putkahtaa, tyytyväisiä ollaan kuitenki. :)
 
Tervehdys!

Kävin tänään neuvolalääkärissä ja sain lapun, ettei tarvitse enää tehdä yötyötä maaliskuun alusta alkaen (silloin on täynnä 20 viikkoa). Lääkäri kirjoitti täsmälleen saman lapun kuin viimeksi, päivitti vain tiedot :D.

Muutenkin kaikki ok
RV 14+4
Paino -44g/viikko (kehui, että hyvin olen saanut painon pidettyä kurissa, kun tuota painoa ei tarvitsisi nyt kertyä, samalla linjalla jatkan, ehkä hiukan tiukentaen, kun nyt tuli herkuteltua)
RR 126/78
virtsa puhdas
hemoglobiini 137, noussut oli
sydän sykki

Sain myös viime viikon sokerirasitukseni tulokset: 0h: 5,1 (raja 5,3), 1h 4,9 (raja 10), 2h 3,7 (raja 8,6). Terkka kysyi, oliko huono olo rasituksen aikana. Eipä ollut, mutta tosi matalat on nuo arvot ollut. Uusi rasitus on sitten keskiraskaudessa, toivottavasti hyviä tuloksia silloinkin. NYt pitäisi käydä vakuutusta kyselemässä, kun on nuo arvot kirjattu ja kaikki vaikuttaisi hyvältä.

Kattiina ja pirpana 14+4
 
painokontrollissa käyty. Kaikki siellä ok, pikkunen viuhto masussa taas tosi kovaa :) Ekaa kertaa kun laski anturin masulle niin alkoi heti sydän läpättää ja sitten kuului kaamea muksaus. Tyyppi potkas anturiin ja lähti karkuun. Hänet sitte paikallistettiin tuonne oikealle puolelle mahaa josta aamusin myös tyypin bongaan :)
Nyt pitäs sinne sokerirasitukseen soittaa aikaa..

tyyppi siis tänään 14+0
 
Tänne tuli kutsu rakenneultraan 15.2. Sillon on rv 20+4. Meillä täällä kuopiossa siis pelleillään jotain ettei saattajia saa olla mukana äippäpolilla syystä että tilapäiset tilat niin ahtaat. No me mennään kyllä miehen kanssa yhdessä ja jos käännyttävät miehen ovella uhkaan kantelulla,täti antoi vinkkiä..on potilasasiamiehenä TAYS:issa..
Toisaalta mietin että pitäsköhän suoraan mennä yksityiselle. Hinta ois 138e ja kuitenkin viimeksikin ultra maksoi 111e.. Muutenkin yksityisen asiantuntemus hieman toista luokkaa verrattuna julkiseen.Ja tuo polin pelleily ärsyttää valmiiks..

Kuka kuopiolaisista tietää,käytetäänkö KYS:illä 3d tai 4d ultraa rakenneultrassa?

Ja kun täällä ollu puhetta tuota 4D ultrasta rakenneultran jälkeen,niin miksi olette menossa? Sukupuolen selvittelyn takia vai mikä on syy,jos saan kysyä? :)


Tipetsu 17+3
 

Yhteistyössä