Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Vakuutuksesta: Me kanssa ajateltiin ottaa ja meillä myös vakuutukset tuolla Pohjolassa. Kaikilla tutuilla, joilla vakuutus on, ovat olleet tyytyväisiä. Laitan itse ensi viikolla hakemuksen vetämää. Nyt sen jo saa laittaa, kun tuli keskiviikkona 16 viikkoa täyteen. Ajateltiin, että parempi hakea vakuutus ennen rakenneultraa, että jos sitten siellä huomataan jotakin poikkeavaa/synnytyksen yhteydessä leikkausta vaativaa, niin ei sitten olla siitä vielä vakuutusta hakiessa tiedetty ja vakuutus korvaa kuluja.

Pohjolalle pitää ainakin lähettää hakemuksen yhteydessä kopiot neuvolakortista ja siellä olevista kaikista tiedoista. Kun joku puhui, että toisessa vakuutusyhtiössä ei pitäisi.

Kuten kattiina kertoikin, Pohjolalla se vakuutus on sen reilut 300€, joista reilu 200 maksetaan jo ns. varausmaksuna. Jos kotivakuutus ei ole samassa vakuutusyhtiössä, vakuutuksen hinta lähenee 700€, joten aika iso summa on eroa.

Itse haluan vakuutuksen lähinnä sen takia, että kynnys mennä yksityiselle lääkärille on sitten matalampi, kun tulot kuitenkin putoavat minun jäädessä töistä kotiin. Ja meidän tuurilla lapsemme tulee olemaan korvatulehduskierteessä jo pienestä asti (itse olen pienenä ollut, kunnes kitarisat leikattiin).

Mukavaa viikonloppua kaikille! Tämä mamma lähtee nyt etsimään ruokaa :D

sopaka & mutkula 16+2

ps. Kiitos kattiinalle uä:n hintatiedoista!! :)
 
ssc70 mulle on tehty kans loop hoito tytön synnytyksen jälkeen n. 2v sitten. Mulle terkkari merkkas senkin neuvolakorttiin ja nyt kun oli eka neuvolalääkärin gyne tarkastus niin sanoin vielä että mulle on tehty se loop ja lääkäri sanoi kohdunsuun olevan ok että ei mitään huolta. Mä oon käsittäny että jos niitä loop hoitoja joudutaan tekemään usein niin sitten voi olla että joudutaan laittamaan jotain tukiompeleita kohdunsuulle ettei se aukeais ennenaikaisesti. Mutta en usko että sulla on mitään hätää :)
 
Vakuutuksesta vielä: Vakuutuksenhan saa sanottua irti myöhemmin, jos sille tarvetta ole ja pystyy hankkimaan muunlaista vakuutusta. Ja yksi vaihtoehtohan on myös ottaa 2 kuukauden ikäiselle vakuuutus (on halvempi käsittääkseni) ja toivoa, ettei mitään ilmaannu siihen mennessä. Esikoisella oli syntyessään sydämessä kaksi pientä reikää (vsd), nyt reiät ovat umpeutuneet, mutta tämän takiahan olisi jo suljettu varmasti sydänjuttuja pois. Mutta tämäkin on onneksi jokaisen itsensä päätettävissä, haluaako ottaa vai ei :)

Sopaka: ole hyvä :), kiva jos oli apua.

Väsymyksestä: minua nukuttaisi aamulla ihan älyttömästi. Lienee syynä nyt, että on oltu liikaa sisällä, sillä hamppari oli vain noussut monivitamiinin ansiosta. Muutenkin kyllä olen aamu-uninen, että voi tietysti vain sitäkin. Muuten ei ole kyllä minkäänlaisia oloja enää, on ihanan seesteistä ja rauhallista ja toivottavasti tämä vaihe jatkuu. Harmittaa kun on kovia pakkasia luvattu :/
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne taas, päivät menee niin äkkiä =)

Britalle jaksamisia, toivottavasti joku muu alkaisi listaa päivittämään, itse käyn täällä niin harvoin etten oikein voi sitä alkaa tekemään.

Onnittelut kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille! Itse varasin tänään rakenneultra-ajan, se on vasta 15.2, tuntuu että tosi pitkä aika vielä sinne mutta kai sekin aika äkkiä menee!

Oma olo on ollut ihan hyvä, neuvolassa kävin eilen, hb oli laskenut 114 joten rautaa pitää taas alkaa syömään. Painoa oli tullut vähän liikaa, 700g/vk, nyt pitäis vähän alkaa katsomaan mitä suuhunsa laittaa... Sydänäänet kuului hienosti, kaikki lapset oli mukana ja oli niin söpöä kun kaikki seisoi kiltisti siinä tutkimuspöydän vieressä ja kuunteli jumputusta :heart:

Viikon verran olen tuntenut pieniä liikkeitä, varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä kun rauhoittuu paikoilleen niin tuntuu, on ne vaan niin ihania tuntea =) Ei joka päivä kumminkaan tunnu mutta ei tässä vaiheessa ole edellisissäkään raskauksissa vielä tuntunut...

Täytyy kai alkaa jo laittamaan lapsille kohta iltapalaa, koitan ehtiä kirjoittelemaan vähän useammin! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Hippuliina ja yllätys rv. 16+5
 
Vakuutuksista. Me ollaan ottamassa kans vakuutusta, mutta Tapiolasta. Siellä on sama 100 euron omavastuusysteemi, mutta mietin siis vaan, että tarviiko se 100e maksaa vaan kerran vuodessa JOS kaikki kovaushakemukset laittaa samalla kertaa vuoden lopussa? Eli maksat periaatteessa aluksi ne kokonaan itse ja saat loppuvuodesta isomman summan korvausrahoja? Osaako joku vastata, että oonko ihan hakoteillä..

Omasta olosta sen verran että kävin ottamassa influenssapiikin ja sain mukavan kuumeen kaupan päälle.Nyt toista päivää kuumeessa. Ihan ku ei olis tän pahanolon kanssa jo kestämistä. Onko muut ottanu influenssapiikkiä? Mä en oo ikinä ennen ottanu, en ees sikainfluenssaan, mut nyt pelottaa et jos ois tullu korkee kuume tai joku jälkitauti, että joutuis vaikka sairaalahoitoon nii siks päädyin ottamaan.

Noola ja pallero 16+4
 
Kamalasti ootte päivitelleet kuulumisia, niitä on ollut mukava lueskella! :)

Täällä on mielikuvitus ollut kovalla koetuksella, kun olen ollut tuntevinani liikkeitä nyt noin viikon ajan. Näin ensiodottajana ei tietenkään ole mitään vertailukohtaa, joten en voi olla varma, että nuo oudot tuntemukset alavatsalla ovat pikkuotuksen aikaansaamia, mutta hymyilyttää siltikin väkisin. Missähän vaiheessa noita (kuviteltuja?) liikkeitä on mahdollista tuntea vatsan päältä?

Muutenkaan olossa ei ole mitään valittamista. Kerrankin näin. ;)

Hyvää viikonloppua!

Inara 17+0
 
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Olen melko varma että tuossa äskön tunsin liikkeen mahan päältä, aivan alamahalla. Ei läheskään näillä viikoilla kyllä tuntunu esikoista odottaessa ja kuulostaa aika uskomattomalta että nyt jo tuntis. Kohtu on kyllä enemmän esillä kuin ensimmäisessä raskaudessa. Ehkä vain kuvittelin... Mutta liikettä tuntuu kyllä mahassa tämän tästä. Nytkin on jotku iltamylläykset menossa. :heart:

puppa 18+2
 
Noola: Meillä on molemmilla lapsilla tapiolassa vakuutukset ja kolmannelle on jo varaus tehty. Eli vaikka tapiolan sivuillakin taitaa lukea että 100e/hakukerta niin se on oikeesti 100e/vuosi. Mä haen kuukausittain meidän tytön korvauksia kun sillä on synnynnäinen sairaus joka aiheuttaa paljon kuluja -jotka vakuutus korvaa! siitä kiitollinen! Eli niitä kyllä voi hakea monta kertaa vuodessa ja kerran vaan menee se 100e. Itse oon ollu tosi tyytyväinen tapiolan toimintaan. Kun oon hakenu korvaukset, rahat on yleensä seuraavana tai viim sitä seuraavana päivänä tilillä. Ja korvauksia oon tosiaan hakenu yhteensä useita kymmeniä kertoja ja vain kerran on pitänyt toimittaa muutama kuitti tapiolaan.

Toivottavasti auttoi pohdinnoissa! Kysy jos jotain tulee mieleen;)

-Daniella 17+2
 
Täällä on alkanut selkäkivut, iskias vaivaa... Välillä tulee todella inhottaviakin kipukohtauksia.. Fyssarikaveri on jo hätistetty apuun ens perjantaille, mutta keskiviikkona jo jäin lattialle kontalleni, kun niin hirveästi otti selkään
 
Minnuska,onnea hyvistä ultrauutisista! Miten siinä edellisessä raskaudessa sitten kävi? :O Mikä sikiöllä oli? Mitä tapahtui?
Inara ja Puppa,kyllä ne varmasti on sikiön liikkeitä.Tuskin se kuvittelua on..neuvolan oppaassakin sanotaan että voi tuntua jo jopa rv 15 alkaen.Varsinkin jos oikein kuulostelee niin sen huomaa paremmin.Mullakin alkoi tuntumaan 15+6 rv jo,ensin pienenpientä kuplimista.Ja esikoista odotan.En muuten usko että sillä on merkitystä,kuinka mones lapsi on.. :D Niin,ja 17+5 alkoi olla jo kovempaakin möyrimistä..mulla on istukka takaseinässä,joten se ei ole vaimentamassa potkuja.Lucky me! Vieläkään ne liikkeet ei silti varsinaisesti potkuilta tunnu,mutta tunnistan kuitenkin ne sikiön liikkeiksi. Voi sitä pientä.. :heart:
MB & pikku Dalia 18+6
 
Morning Butterfly kyllä minäkin liikkeitä tunnen päivittäin ja aika voimakkaitakin jo, mutta eilen olin tuntevinani kädellä vatsan päältä. Sitä vain mietiskelin että onko se vielä edes mahdollista.
 
Hippuliina, mulla on seuraava neuvola 14.2. ja rakenne ultra on vasta 7.3. Lääkäri torstaina totes et kohtu tuntuu kuitenkin isommalta kuin viikot antaa ymmärtää (taitaa vaan silti olla lapsivettä enemmän)

Maijamehi ja katkarapu rv 16+2
 
Minäkin uskoisin tuntevani jo liikkeitä, semmosia jänniä kuperkeikkoja taitaa lapsonen jo tehdä.. En usko että vatsa vaan vääntelee kun ei ole samanlaista tunnetta.

Ai että kun mä oon ny niin kiukkunen, oikein otsasuoni tuntuu katkeavan ja päässä sanoi *priiii*... isäntä oli käyttänyt meidän yhteisiä rahoja sanomatta mulle mitään kun taas itse makselen kaikki mun omistani (Meillähän ei käyttötiliä sinänsä ole kuin s-bonus ja lainatili). En ookkaan hetkeen ollut näin kiukkunen, eikä varmasti ole tervettäkään suuttua kerralla näin kunnolla. Meillä oli joskus töissä puhetta työkavereiden kanssa "millainen suuttuja olet" ja muut ihmettelivät kun olen tavaroiden paiskoja/heittelijä (onneksi neiti on mummolassa, ettei hän nähnyt kiukkuani tai toisaalta olisin pystynyt pitämään itseni koossa paremmin jos hän olisi ollut paikalla). Voisin siis pistää tuollaisen gallupin pystyyn tänään :). Ai että tässä on myös se hyvä puoli, että mies tällä hetkellä imuroi ja siivoilee hyvittääkseen tekonsa - mutta meidän piti lähtee shoppaileen alunperin p%!!:kieh:le!! Oloa kyllä helpotti tänne avautuminen ja mietin josko lähtis kiukkulenkille vielä.

SiinaS 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Olo ei näytä paranemisen merkkejä, sairaslomaa tuli lisää. Todennäköistä on, että ottavat mut osastolle.

Näillä näkymin en ihan hetkeen ole palaamassa palstalle, joten uutta päivittäjää kaivataan. Kaikille oikein ihanaa loppuodotusta, pitäkää huoli itsestänne ja maailman tärkeimmistä masuista.

Brita ja rakas 17+4
 
Täälläpä on paljon tekstiä. Kun ei nettiin ehdi päivittäin, niin riittää luettavaa. Mikäs sen mukavampaa. :)

Samanlaisia tuntemuksia ollut. Öisin herättävä vessaan, janottaa vietävästi ja usein aamuyön tunnit tulee valvottua. Iskias vaivannut useita viikkoja, nyt hieman helpottamassa. Liikunta näyttää enemmänkin aiheuttavan vaivaa kuin poistavan sitä.

Pahoinvointi vaihtunut sellaiseen ähkymäiseen oloon, vaikkei paljoa olisikaan syönyt. Tämäkin vaiva parempi kuin ylenanto. Väsymystä edelleen, tosin työssä tulee toimittua entiseen tapaan, ja melkein raskauden unohtaa siellä, mutta sitten kotiin tultua on voimat loppu.

Pieniä hipaisutuntemuksia ollut. Ja myös iltaisin kun haluaisi käydä nukkumaan, niin maha-asukas vasta heräilee ja intoutuu liikuskelemaan. Isäänsä selvästi tullut. :p

Tyttöolo voimistunut. Johtunee lähipiirin kertomuksista tyttöjä odottaessa olleesta pahoinvoinnista ja makean himosta. Piti tehdä se sormustestikin... ihan vaan uteliaisuutta. :heart:

Vieläkin meillä kertomatta raskaudesta tulevalle isoisälle, kavereille, sukulaisille ja työpaikalla. Jotenkin toivoisin että ne vaan tajuaisivat asian kertomatta. Mummot tosin taitaa hoitaa tiedottamisen melko hyvin. ;)

Vakuutusta ollaan hankkimassa. Halusin että lapsen isä hoitaa tällaiset asiat, mutta johtuen siitä ettei olla naimisissa, oli hän saanut vakuutusyhtiöstä pyynnön että lapsen äiti hoitaisi asian. Höh! :(

Näköjään pitää muuttaa siviilisäätyä sitten perheelle sopivammaksi.

Mukavaa odotusta ja pakkaskelejä hellemasuille!

Vagabond + hobitti 17+5
 
entiedä mut tuntuu et mun mielen on vallannut joku PAHA!!!!:|

Siis ja se johtunee vain siitä et en tunne vieläkään niin kunnolla läheskään liikkeitä mitä te muut sanotte tuntevanne!!!
Ja mua ottaa se niin pannuun,kun istukankin piti olla takaseinässä joten pitäisi jo tuntua!!!
Missä kohdin tarkalleen tunnette liikettä?? voiko jo navan korkeudella tuntua?? PTT 16+3+ outo tunne: /
 
Hei vaan kaikille,
Muutama päivä sitten tuli vastaukset veriseulasta. Lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa siis meikäläiselle nyt raskauden myötä siunaantunut ja siihen Thyroxin-lääkitys aloitettiin jo edellisellä viikolla - muuten variavot olivat kunnossa. Riskiluku veriseulan myötä on 1:800. Ei mitään hälyyttävää siis onneksi... :) Siihenkin oltiin varauduttu, vaikka ultra ok ja niskaturvotus niin pieni (0,8mm), mutta kuulema jo ikä meillä yli nelikymppisillä laskee huomattavasti suhdelukua ja hälytykset yleisiä - näin meille ultraneuvolassa kerrottiin.
Töissä lähimmille työkavereille on nyt sitten vauvauutisista kerrottu ja paineet tämän "salaisuuden" pidosta ¨siltä osin helpottuneet. Oliisvat kohta asiasta muutenkin varmaan ruvenneet kydelemään, sillä kyllä masu alkaa jo näkymään ja jokunen poirukasta oli aavistanutkin asian... Positiivisesti ja kannustavasti kaikki suhtautuivat asiaan. Eivätkä ilmeisesti kauhistelleet meikäläisen ikääkään ... =)
Lapsistani nuorimmainen 13v poika ja vanhin tyttäreni ovat myös kuulleet uutiset ja vastaanotto positiivinen. Keskimmäinen lapsistani, 17v poika asuu isänsä kanssa (ex-mieheni), enkä hänelle ole kerinnyt vielä asiasta kertoa. Mieheni kolme lasta ovat vielä tietämättömiä vauvauutisista...
Hyvää, auvoista viikonvaihdetta kaikille! =) :heart:... Täällä pakkaspäivä, mutta aurinko paistaa... Olisi ihan mukava ulkoilupäiväkin, mutta pitänee uhrata aikansa ensikädessä siivoukselle ja sitten katsoa, mihin voimavaroja ja aikaa liikenee. Viikon liikuntakiintiö olisi vielä tosin hieman vajaa - vaikka työmatkapyöräilyä on tullutkin harrastettua muutamana päivänä zumban ja bodybalancen ohessa. Lenkkeilyn olen jättänyt jo suosiolla yksinomaan mieheni vastuulle, sillä meikäläinen puuskuttaa siihen malliin lenkkipolulla, että ulkopuoliset voisivat olettaa hyvin huonokuntoisenkin olevan liikkeellä. Vaikka syyskuussa juoksin vielä puolimaratonin ihan suht "kevyesti"...
Pitänee poistua nyt tästä koneen ääreltä ja ottaa itsestä niskasta kiinni ja aloittaa touhuamaan... Mihinkähän piilottaisi vauvantarvikkeista syöttötuolin ja pinnasänkypaketin, jotka mies innoissaan jo viime viikolla huutonetin kautta huusi... Nyt tuoli kököttää meidän makuuhuoneessa ja sänkylaatikko yläkerran rappusten juurella... Eli meiltä löytyy hieman "yli-innokas" isi, joka haalii jo ajoissa tavarat vauvelillemme... :heart::heart::heart:

Ps. Täällä keskustelussa on käyty vauvavakuutuksesta puhetta... Meille ns. syntymättömän vauvan vakuutusta ei ainakaan käsittääkseni myönnä mikään vakuutusyhtiö - eli ikä tulee vastaan...:snotty: Minut katsotaan edelleen ns. riskisynnyttäjäksi, vaikka raskaus muuten etenisi normaalisti. Muutoin vakuutusta varmasti vakavasti harkittaisiin...

Haave2010 + "Uusi Toivo" 13+4
 
Viimeksi muokattu:
PTT,älä nyt huolestu,ei kaikilla tuohon aikaan vielä tunnu liikkeet.Toisilla tuntuu,toisilla ei.Voi olla myös,että et ole osannut tulkita hentoja tuntemuksia liikkeiksi..Esim. mulla tuntuu ne liikkeet lähinnä kuplan poksahtamiselta..kuuluukin semmonen pieni poks-ääni..ne tuntuu mahan oikealla puolella melko alhaalla..yöllä ne huomaa parhaiten.Varsinkin jos menee vasemmalle kyljelle ja laittaa käden mahan päälle.Ja välillä mun lapsonen oikein myllää siellä,vaihtaa kai asentoa.. -Miksikäs ei voisi tuntua navankin korkeudella! :rolleyes:
 
Ajattelin näin lauantain ratoksi kopioida tänne facebookista bongaavani tekstin :)

12 HYVÄÄ SYYTÄ HANKKIA LAPSIA

1. PYSYT VIREÄNÄ.
Aivosi saavat kaivattua liikuntaa, koska tavarat eivät milloinkaan ole siellä, minne ne laitoit, vaan haastavasti hyvinkin luovissa piilopaikoissa. Lehtiroskista ei kannata tyhjentää ennen kuin on ottanut lompakkonsa sieltä pois. Kenkä on potentiaalinen paikka etsiä kadonneita aurinkolaseja ja jääkaapin alahyllyltä voit löytää uusimman Kate Bushin levysi.

2. TAJUNTASI LAAJENEE.
Koskaan aiemmin ei mieleesi olisi tullut katsoa tai puolella korvalla kuunnella 1457 kertaa samaa elokuvaa tai teeveeohjelmaa, mutta Muumilaakson tarinoiden kohdalla se ei tuota ongelmia.

3. OPIT ERIKOISTAITOJA.
Esimerkiksi pizzan tekeminen yhdellä kädellä ei ole pikkuvauvan vanhemmalle temppu eikä mikään. Erityisen hienoa on oppia bravuuri, kuinka juusto raastetaan lapsi sylissä.

4. OPIT SOSIAALISEKSI.
Sinun ei tarvitse käydä yksin edes vessassa.

5. SAAT UUDEN SISUSTUKSEN.
Kun ennen keittiösi pöydän alla ei ollut mitään, nykyään siellä on kolmesta viiteen kiloa erilaisia ruuantähteitä, eikä auta, vaikka imuroisit kaksi kertaa tunnissa. Pöytä erittää murusia. Sitä mukaa kun siivoat länsisiipeä, itäsiipi alkaa täyttyä erilaisista traktoreista, kaulahuiveista, kattiloista, lehdistä, kirjoista ja ylipäätään kaikesta, mitä ei ole ruuvattu kiinni.

6. OLET AINA SEN NÄKÖINEN KUIN OLISIT LÄHDÖSSÄ LOMALLE.
Vauvan kanssa tarvitset tunnin kyläreissulle kutakuinkin yhtä paljon tavaroita kuin normaalille kahden viikon etelänlomalle. Kylässä käyminen on myös matkana yhtä rasittava.

7. ELÄMÄ MUUTTUU SEIKKAILUKSI.
On jännää huomata, kuinka tyynesti pystyt suhtautumaan siihen, että heräät keskellä yötä jalkopäähän piilotetun leikkipaloauton sireenin ääneen.

8. OPIT KOMMANDOKSI.
Pystyt toimimaan niin hiljaa ja taitavasti, että onnistut riisumaan nukkuvan ihmisen ja vaihtamaan hänelle vaipat, pukemaan hanskat, haalarit, sukat ja kengät sekä siirtämään hänet paikasta A paikkaan B - ilman että hän herää.

9. SAAT EXTREME-ELÄMYKSIÄ HALVALLA.
Base-hyppy ei ole mitään verrattuna siihen, että saat juoda kokonaisen kahvikupillisen rauhassa. Et kylläkään saa.

10. ELÄMÄ TUNTUU PITKÄLTÄ.
Yksinkertaisinkin asioihin, kuten lähtemiseen, saat helposti menemään hyvin piiitkän tunnin.

11. MAAILMA MUUTTUU JÄNNITTÄVÄKSI.
Samastut James Bondiin, sillä sinunkin elinympäristösi on täynnä kuolemanvaaroja: tuoleja, joille voi kiivetä, legoja ja peukalonpään kokoisia ruoka-aineita, joihin voi tukehtua sekä ylisummaan kaikkea mahdollista, mihin ylettyy - ja kaikkeen ylettyy.

12. KOET ENEMMÄN IHMEITÄ KUIN OPETUSLAPSET.
Kuten, että on täysin mahdollista tunkea molemmat jalat tuolin selkänojapinnojen välistä, vaikka jalka on puolet paksumpi kuin pinnojen väli; tai ettei ole temppu eikä mikään tunkea nenään herne, vaikka sierain on niin pieni, ettei sieltä pääse edes räkä valumaan esteettä, mikä estää nukkumisen. Siis vanhempien nukkumisen!



JA PTT: En miekään tunne vielä mitään selkeitä liikkeitä, oon samoilla päivillä ja viikoilla ko siekin. Iteki ollu huolissaan. Onneks neuvola on taas 6.pvä, niin siellähän se sit selviää.. Mut haaveilen, et se ettei liikkeet viel selkeesti tunnu, ois merkki pienestä tyttövauvasta :D
 
  • Tykkää
Reactions: ninnax
Oi, oon niin kade noista liikkeiden tuntemisesta kaikille.. Meillä ei vieläkään oo tapahtunut mitään... mun kyljessä on tuntunut kuplintaa, mutta se on niin kyljessä, etten pidä millään sitä pienen liikkeinä..
 

Yhteistyössä