Moikka kaikille !!
Onnea jo vauvan saaneille :heart: !
Olen uusi täällä, ja ajattelin uskaltautua itsekin kirjoittelemaan tänne. Sen verran omasta taustasta,että olen ollut viimevuonna todella suuressa endometrioosi-leikkauksessa ( kesto oli n. 9h ) . Ikää siis mulla on 33v.
Minulta poistettiin erittäin hankala rectovaginaalinen pesäke, jossa jouduttiin poistamaan lähes koko peräsuoli... Tällöin lääkäri halusi testata minusta vielä labroja ( FSH sekä Amh ), koska veikkasi niiden olevan pielessä suuren endomäärän takia. No nämä sitten olivat ihan miinuksen puolella..
Otettiin vielä varmuuden vuoksi nämä uudelleen, mutta karulta tulokset näyttivät: Amh oli alle 0,2 ja FSH seilasi 15-20 -luokkaa. Lääkäri totesi, etten voi koskaan raskautua enää omilla soluilla. Peli oli siis menetetty.
Diagnoosiksi tuli sitten POF, eli ennenaikainen vaihdevuosioireyhtymä.
No eipä siinä sitten muuta voinut kuin keskittyä operaatiosta parantumiseen kaiken murheen keskellä.
Viime lokakuussa tuli sitten kummallisia oireita( kuukautiset loppuivat, väsytti, laihduin,yökötti yms..), olin varama, että ne vaihdevuodet sitten iskevät, niinkuin ennustettiin. Lääkäri oli jo B- lausuntoa kirjoittamassa hormonikorvaushoitoa varten. Jostain kumman syystä alitajuntaisesti tein raskaustestin, vaikka ironisesti huvitti koko ajatus, koska olinhan steriilin paperit saanut.
No plussaa siellä sitten olikin, ja jopa 10vko olin jo ollut raskaana !!! Voitteko uskoa !!
Tein monta testiä vielä, koska luulin että hormonit ovat nyt sitten aivan sekaisin....Menin sitten leikkauksen jälkikontrolliin, ja kerroi operoineelle lääkärille että olen raskaana, hän meinasi vain, että " tuskin, tuulimuna korkeintaan ... " Mutta saipa hän pitkän nenän, siellä sykki kovasti pikkuinen vahva sydän :heart: Eli tällainen tarinan alku
Nyt on meneillään rv 35 + 1, ja viime viikolla sain sovitun sektioajan, joka on 2.7.12. Normaalia alatie-synnytystä ei suostuttu edes ajattelemaan alhaisen peräsuolisauman takia.( En todellakaan halua avannepussia :O Tämän sektioajan antanut lääkäri toivoi, että raskaus kestäisi vkolle 38, mutta saapa nähdä.. Nuo peräsuolen sauman kivut ovat sitä luokkaa, ettei tässä paljoa hurraita huudeta. Olisin ollut valmis jo vkolla 37 leikkaukseen......
Miten teillä muilla sektioon menevillä, millä viikoilla se aika teille on annettu ?
Sen verran voinnistani, että olen ollut jo sv:llä maaliskuussa asti, koska kohdunkaula oli lyhentynyt merkittävästi, ja supistuksia tuli tämän tästä..
Nyt supistusten luonne on muuttunut kivuliaammiksi, ja koko selkä on tulessa. Olen oksentanut koko raskausajan.
Pikkuinen tuntuu olevan todella vahva ( kaikseta huolimatta ), potkut tuntuvat ihan moukarin iskuilta..
kylkiluuni saavat kovaa kyytiä, samoin miekkalisäke, joka on miltei kääntynyt ylöspäin..
Joskus saan sellaisia salamaniskulta tuntuvia lyöntejä/potkuja, että meinaa ihan jalat mennä alta. Tunto menee sisäreisistä hetkeksi..huh.
Eipä ole ollut kovin nautittava raskausaika minulla, mutta en ikinä antaisi päivääkään pois,sillä tämä raskaus on ihme.. Sitä ne tohtoritkin ovat sanoneet, etteivät ikinä olisi uskoneet "näillä arvoilla ".
Toivon sydämestäni kaikille hellemasuille oikein hyvää ja onnekasta kesää !!!!
Terkuin,
- Safir2012 rv 35+1 ja ihme-poika Robin -