Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

neljäs? voimia surun keskellä :( <3 :hug:

Kamalaa laittaa tähän nyt omat kuulumiset, varsinkin kun pitkästä aikaa tulin lukemaan ja kirjoittamaan tänne :/ <3

masun taputtelusta ootte puhuneet, olen kans kassalla töissä, mut meil ei asiakkaat ole huomannut mussa mitään eroa, joten siinä mielessä saan olla rauhassa, esikostakaan ei ketään tullut taputtelemaan mutta kun raskaus rupes näkymään niin se oli yleinen puheenaihe sitten joka kerta kun vakioasiakkaatkin meillä kävivät, tosin mua ei siitä puhuminen haitannut, päi vastoin olin niin onnellinen että säkenöin siellä kassalla kaikille :) Lopussa vaan rupes ärsyttää se et mahan kokoa arvosteltii jatkuvasti ja jokatoinen asiakas kommentoi että tulossa varmaan kaksoset kun olen niin jättiläinen, thanks! :D mut esikosta tulikin kyl painoo vajaa 20 kiloa.. mutta toi pomo.. mun raskaus ei näy päälle päin vielä mitenkään.. karppauksesta johtuen jos syön perunaa tai pastaa, maha turpoaa, tai muuta mitä nyt karppaajat ei sais syödä, mä en enää siis karppaa, mutta sen seurauksena kun olen sen jälkeen ruvennu syömään välillä vaikka perunaa maha turpoo.. ja pomo sit täs yks päivä tuli taputtelee mun mahaa kun lämmitin pikasafkaa pikatauolla kun työkaveri oli lähdössä vuorosta pois ja päästi sit pikaseen tauolle " ootko huomannu et sulle on ilmestyny tähän tämmönen kumpu, niin siin käy kun syö tollasia hoddoggeja" Olin siinä pikkasen et :O :O mut seuraavan päivän sain sille sit sanottua työnohessa kun oli maha taas perunasta turvonnu et " on se kumma miten toi peruna vaikuttaa ku maha turpoo tälläseks" :D se tais tajuta sitten et taputteli vaan ihan mun turvonutta mahaani eikä minkäänmoista vauvamahaa :D !!! ensinnäkin nyytti viihtyy tuolla niin alhaalla vielä eikä mun maha sieltä näy vielä lainkaan:)

Liikkeistä rupesin tossa viikko sitten tuntemaan liikkeet ja päivä sen jälkeen liikkeet tuntuvat myös mahan päältä, aivan upea tunne :) Nytkin tuntee selkeesti kun toinen liikkuu tuol <3

syömisestä itse oon syöny kaikkea mahdollista, kalasta en välitä muutenkaan.. joten en syö.. yks päivä söin maksalaatikkoa, mut se on nyt ollu tää yks ja ainoo kerta, sitä rupes niiiin tekee mieli :) ! mut muuten en ole syöny ns. kiellettyjen listalta mitään :) muutenki tulee syötyä suht normaalisti, välillä herkuteltua ;)

ens viikolla mulla on neukku tiistaina, ihan peruskäynti :) Ja sitten odotettu 4d ultra 22.2 , kun menin semmosen varaamaa ;) Mies tosin meinas saada sydärin kun kerroin paljonko se tulee maksamaan... onhan se kyl kallis.. mut ei varmaan oteta äippäpakettia niin käytetään vähän niinkun siitä saatava raha sitte tohon 4d ultraan , tai pieni osa , koska eihän se raha kovin huima ole minkä sit saa sen äippäpaketin sijasta.. mut lupasin miehel sit et saa ne rahat itelleen, kun kustantaa suurimman osan tosta sitte <3 joten innolla nyt odotetaan sitte sitä ultraa <3 samalla viikolla pääsen ystävän kanssa tallinnaan käymään, ja jos sukupuoli tulee selville, niin taidampa vähän sitten nyytille shoppailla tallinnasta muutamasta ihanasta liikkeestä ;) <3

tälläisiä omia kuulumisia tänne :)! oon aika paljon tonne facebookin puolelle kirjoitellut, kun käyn siellä kuitenkin jokapäivä,ja on helppo kirjottaa sinne kun vastauskin tulee tosi nopeesti, on muitakin aktiivisia siellä :) !

mutta ihanaa on täältäkin lukee ja kommentoida :) <3 jaksuja kaikille masukeille ! <3

Mirkelo & Nyytti 17+2 <3
 
Neljäs?Paljon jaksamisia sinne :hug:


Täällä ei omaan oloon ihmeitä. Nyt olen kolmatta päivää hieman kipeänä, kurkkuun koskee, paleltaa/kuumottaa ja päätä särkee niin pirusti. Kuumetta ei ole ollut mutta lämpöä välillä vähän. Tämän päivän päätin sitten ihan suosiolla olla saikulla jos vaikka lepäily auttaisi.

Liikkeitä kovasti odottelen mutta vielä ei mitään. Joskin kerkeäähän niitä sitten tuntea pitkän aikaa ja ainakin viimeisillään raskaana, kaksosia odottava kaverini nauroi että kyllä se liikkeiden tuntuminen alkaa jossain vaiheessa jo tuskastuttaa :D

Omena ja Napoleon 16+2
 
Omena85: Todellakin se vauvan liikkuminen mahassa alkaa loppuraskaudesta jo välillä ärsyttää...mulla oli esikoinen sellainen, että aloitti viimeisillä viikoilla joka ikinen yö klo 00.35 sellaisten bileet tuolla mahassa, että nukkumaan meno oli täysi mahdottomuus. Minäpä sitten katselinkin yöt leffoja ja nukuin aamuneljästä puoleenpäivään =) Nythän se on vielä sellaista pientä sievää koputtelua mutta loppuraskaudesta jo melkoista menoa =)=)

Unohtui poksutella....

Ullis ja Juniori 19+0 POKSPOKS
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85 ja Bom
Kävin tänään äitiysvaateostoksilla second hand-liikkeissä..mukaan lähti kullanvärinen Hennesin neulemekko (ei varsinainen äitiysvaate,mutta mahtuu ny toistaiseksi..sain putiikin pitäjältä lahjaksi tummansiniset nahkaiset tyylikkäät lapsen ensikengät. =) Ja lapselle ostin keltaisen bodyn..Enää tämä viikonloppu ja sitten on ultra!
-MB & Dalia rv 20+6
 
Neljäs? Jaksamisia surun keskelle! :hug:

Omaan oloon ei muutoksia, väsymystä edelleen, ettei jaksa töiden jälkeen mitään tehdä, sohvalla puoliunessa maaten ja yöt 8-11h nukkuen. Maha kasvaa vauhdilla ja toivottavasti myös vaavi sen mukana, syöminen maistuu vähän liiankin hyvin. ;)

Liikkeet tuntuu useasti päivän aikana, hetimmiten kun istahtaa/pitkäkseen käy, niin alkaa sellainen meno. Ja käteen tuntuu myöskin.

Hankinnoista olen jo varma sen verran, että ostan siskon kaverilta Teutonia Cosmot, kävin niitä testaamassa ja vaikuttivat tosi hyviltä meidän tarpeisiin, adapteri täytyy vielä hommata, jotta saa kaukalon suoraan runkoon. :)

Reilu viikko rakenneultraan, alkaa ihan jännittämään! ;)

hupsukka & manteli 19+0 poks
 
  • Tykkää
Reactions: Jenhy
Neljäs? Jaksamista koko perheelle!

Meillä poksui tänään rv 17 :) eilen käytiin neuvolassa ja sydänäänet kuului hienosti :) muutenkin kaikki on mennyt hyvin, vain 2kg tullut painoa lisää ja verenpainekin oli hyvä.
Liikkeitä en osaa erottaa vielä, mutta luulisin että jotain pientä möyrintää masussa tapahtuu :) ehkäpä seuraavien viikkojen aikana liikkeet vahvistuu.

Jaanamaria & masuasukas 17+0
 
liitoskivuista onko teillä muilla jo näitä? eilen kävin pitkästäaikaa noin 4km lenkillä ja kyllä tuli kipeäksi. Loppuillan hyvä kun kävellä pystyi kun niin oli paikat arkana :/
jumppa onneksi teki hyvää ja piristi mieltä :) iskiaskaan ei ainakaan kipeämmäksi siitä tullu :) ehkä jopa hieman helpotti.

neljäs jaksamista ja halaus <3
 
Huomenna sitten poksuu puoliväli :D:D Onpas jänskää, ja samoin kuin MB:llä, ylihuomenna rakenneultra! Toivon niin kovin että kaikki olisi pienellä hyvin!! :heart:

Muihin asioihin.. Miten teillä muilla on ollut supistuksia/harjoitussupistuksia? Mullahan nyt 19+6, ja muutaman kerran ihan selviä suppareita jo tullut. Viime viikolla kauppareissun aikana huomasin että mahaan tuli omituinen tunne, ja kotiin kun pääsin niin ihan kivikova vatsa oli.. :S Johtui vissiin todella tiukista housuista, sellaisiahan ei suositella.. :/

Mutta lähinnä haluaisin tietää seksin/orgasmin jälkeisistä supistuksista? Eilen itse huomasin, että tulipa taas omituinen tunne alavatsaan, ei kipua, mutta kuitenkin selvästi erottuva tuntemus. No, sitten menin makuulle sänkyyn, ja aivan kivikova vatsa taas. Kyllä nyt lähes 100% varma olen, että jonkinlaisia supistuksia nämä ovat. Mutta osaako joku sanoa, että onko esim. yhdynnän jälkeiset supistukset ihan normaaleja, vai pitäisikö tästä jo huolestua? :eek: Supistukset menevät muuten ohi noin minuutissa. Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata jotain tähän, alkaa pelottaa ihan tosissaan.. :(
 
Neljäs? Hirveän surullista! Voimia koko perheelle!

MySweetBaby Ei mun tietääkseni niistä seksin/orgasmin jälkeisistä suppareista mitään vaaraa oo, jos ovat siis kivuttomia harkkareita. Mulla ainakin tuli esikoista odottaessa O:n jälkeen harkkari, joka kesti vähän aikaa. Veikkaisin, että nytkin.

Tulin lähinnä puoliväliä poksumaan :)

Lavelyn rv 20+0 POKS!
 
Isot lohtuhalit ja osanotto suruunne Neljäs menetyksen johdosta :hug: :ashamed: ...
Tuntuu ristiriitaiselta puhua omasta olostaan tilanteessa, jolloin toinen kokee suuren menetyksen tunteita... Itselläni kesällä 2010 on takana yksi keskenmeno 12. viikolla ja tämäkin oli pitkään vaikea paikka - surun käsittely vei aikansa. Toisaalta nyt tätä nykyistä raskautta kohtaan ovat tunteet ainakin meikäläisellä olleet varovaisemmat, sillä jo ikäni puolesta kuulun ns. riskiryhmään - ja koko raskautuminen ylipäätänsä suuri ihme :heart:... Muistakseni juuri meikä-iässä ns. luonnollisen raskautumisen prosentti on 0,03-0,04 % :n luokkaa vain!... Eli siinäpä ihmettelistä meillekin vielä tässä puolisoni kanssa. Mutta arvostus tästä uudesta elämänalusta on sitäkin suurempi :heart::heart::heart:
No eilen oli minulla toka neuvola. Jännityksellä odotin, kuuluuko sydänääniä ja onko elonmerkkejä, vaikkakin onhan ulkoisia masun kasvamismerkkejä ja liikkeiksi tunnistettavia elonmerkkejä on jo muuten ilmaantunut.
Sydän sykki n. 150:n keskisykkeellä ja potkujakin doppleriin topakasti kuului =)... Huh helpotus!
Painoa ei neuvolan vaa´an mukaan ole tullut vielä, muttei tippunutkaan. Käytännössä vaaka näytti 200g enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa joulun alla, mutta tietokoneen ohjelma ei osannut laskea sitä varsinaiseksi painonlisäykseksi, kun viikkoja välissä niin monta. Mutta kyllä silti housut alkavat pingoittamaan aika viimeisillään, ekä aikaisemmin käytössä olleisiin tiukempiin farkkuihin ole ollut pitkiin aikoihin haaveilemista... Työhosutkin alkavat olla vyötäröstä todella sinkeellä, vaikka ennen raskautta housut olivat reilusti väljät!
No painon kehityksen suhteen tämä raskaus muistuttaa erehdyttävästi aikaisempia raskauksiani. Ei siis ikä ainakaan tähän vaikuta sen kummemmin ;) Toki varmaan liikunnallinen elämäntapa ja se, ettei koko raskauteni aikana ole tehnyt mieli juuri erikoisemmin mitään epäterveellisiä makeita tai rasvaisia herkkuja, vaikuttavat asiaan... Tänään paistoin päiväkahville lettuja pitkästä, pitkästä aikaa, mutta illalla on tarkoitus mieheni kanssa lähteä kevyelle 5km:n hölkkälenkille... Kokeilemaan reilun kolmen viikon tauon jälkeen juoksussa, että vieläkö kasvavan kohdun kanssa onnistuisi tuo kevyt "hölköttely" - nopeammat spurtit saavat jo jäädä ;)
Liikunnasta on muuten ollut täällä myös puhetta. Yleissääntönä liikunnan suhteen ainakin minun käsitykseni mukaan on se, että lajeja, joita on ennen raskautta harrastanut säännöllisesti, voi turvallisesti jatkaa siihen asti, kuin tuntuu miellyttävältä. Eli oman kehon kuuntelu on tärkeää. Ns. harjoitussupistuksia voi tulla liikuntaa harrastaessa, mutta myös muulloinkin - niinkuin edellä ollut puhetta... Se ei ole vaarallista. Minulla on kaikissa aikaisemmissa kolmessa raskaudessa näitä harjoitussupistuksia ollut kohtuullisen paljon, mutta kaikki vauvat ovat syntyneet tähän asti ns. "yliaikaisina" rv 41 jälkeen...
Kaatumis- ja putoamisriskin omaavia lajeja tulisi luonnollisesti välttää ja loppuraskaudessa toisen kolmanneksen jälkeen kannattaa tarkkailla hieman enemmän sykettään, ettei harjoittele liian isoilla tehoilla (pitkäaikaisesti yli 150 sykkeellä).
Minulla lykästi n. kuukausi takaperin, että sain ns. ilmaiskuukauden läheiselle kuntosalille ja olen tällä hetkellä käynyt siellä 3-4 krt/vko erilaisissa ohjatuissa jumpissa; zumba, fittnessreggae ja bodybalance. Kaikki ovat ainakin vielä osottautuneet minulle sopiviksi lajeiksi. Mahallaan tehtäviä pitkäkestoisia selkälihasharjoitteita en tietenkään ole pystynyt enää tekemään - ensimmäisellä kerralla yritin, mutta ei tuntunut hyvältä - kohtu selkeästi painoi ja tuntui, että vauva litistyy... Zumban pitkät lanteiden vatkaukset nopeimmissa liikesarjoissa olen myös ottanut hieman kevennettynä, mutta muuten kunto on vielä tunneille riittänyt =)
Kaiken kaikkiaan liikunnan merkitys raskauden aikanakin on huomattavan suuri, sillä paitsi se hillitsee ns. liikakilojen kertymistä, mahdollisen raskausdiabeteksen syntymistä, on sillä myös synnytyksestä suoriutumiseen ja tästä palautumiseen vaikuttava merkittävä tehtävä. Esikoistani odottaessa tein aikoinaan nuorena odottavana jopa suoria vatsalihaksia (n. 50 vähintään illassa) - en silloin kuullut, jotta näitä tulisi välttää... Mutta eipä tullut vatsanpeitteiden palutumisen kannalta tästä tuolloin vielä ainakaan ongelmaa. Päin vastoin hoitava lääkärini sairaalassa synnytyksen jälkeisen tarkastuksen jälkeen ihmetteli, ettei hän ole aikaisemmin koskaan nähnyt vastaavaa tapausta, että vatsa olisi niin pieneksi kutistunut välittömästä pari päivää synnytyksestä! :whistle:
Eli liikkukaa hyvät naiset liikkukaa, jos vain vointinne sallii... Siten jaksamme paremmin "punnertaa" pienen nyytin kanssa ja liikunnallisen harrastuksen jatkaminen tavalla tai toisella synnytyksenkin jälkeen on helpompaa =)

Hyvää talvista viikonloppua kaikille :heart:

Haave2010 15+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bom
ludmilla jloo liitoskipuja on...ja niitä on ollut jo pari viikkoa ainakin! välillä tosi kipeeltä tuntuu seistä tai kävellä,välillä lievempää...mut aina toisaalta tuntuu jotakin...joskin ei kipua.

Omaan oloon,flunssassa tässä ollaan,kuume mulle nousee ehkä kerran vuodessa vaan onneks.
Liikkeistä ei vieläkään mitn.kovin erikoista tuntemusta...myllerrystä välillä,mut entiä onko ne oman mahan mulinoita....potkuja ei oo tuntunut...
Sikspä epäilenkin onko pikkusella kaikki ok,vaikka sydän sykkiikin....:|
No reilu viikon päästä rakenne ultra,joten sitä kuumeisesti odottelen....
harjoitus supistuksia ei ole tuntunut,enkä niitä toivokaan,ennen H hetkeä:D
kaikille hyvää viikonlopun jatkoa! PTT 18+3
 
Täällä on oltu monta päivää kipeänä. Kuume huili pari päivää yli 39 asteessa mutta on onneksi nyt laskenut ja jäljellä on enää voimaton olo ja kaamea flunssa. Jospa tämä tästä. Onneksi vauva potkii masussa niin kovasti, ettei ole epäilystä hänen hyvinvoinnistaan. Välillä oikeen ihmettelen että milloin siellä oikeen levätään, kun potkuja tuntuu ja näkyy lähes jatkuvasti.
Meillä on rakenneultra tiistaina. Enää pari päivää. Pikkuhiljaa alkaa jännittämään. Tosi kivaan aikaan tuo ultra kyllä on, koska nyt kun on ollut tämä kova tauti, on kiva päästä kunnolla tarkistamaan että masussa on kaikki kunnossa eikä sairastelu ole sinne vaikuttanut.

puppa 20+3
 
Voisko joku viimein selittää mitä ne liitoskivut on ja miltä ne oikein tuntuu? :D Kerran tätä jo täällä kysynyt mutta enpä silloin vastausta saanut, googlesta löytyi vain keskustelupalstoille linkkejä eikä niitä jaksa altaa lärätä.

Täällä on myös ainankin kerran supistanut, oli kipeä supistus. Kysyin siitä neuvolassa niin sanoi että jos kipeitä supistuksia tulee vain yksi niin ei tartte huolestua, samoin kivuttomista sanoi ettei tartte huolestua jos ei niitä tulee hirveästi peräkkäin. Eli MSB tuskin sun tosiaan tarttee huolestua jos ison O:n jälkeen supistaa. :) Mut ainahan sitä voi neuvolaan soittaa ja varmistaa.

Täällä tänään ukki teki mulle ns. neulatestin. Sen mukaan lapsia tulisi neljä :D joista tämä ensimmäinen olisi poika, sitten tulisi tyttö. Joskin aloin sitten miettiä kun miesystävällä on kaksi lasta että jos tähän neljään laskettiin sitten heidätkin? Nojoo hauskojahan nämä on mutta kyllä miesystäväkin vähän nikotteli kun neljä mukulaa olisi tulossa vielä ;)

Muutenpa tänne ei ihmeitä. Hieman sairastelua mutta taitaa pahin olla takana kun malttanut kotona lepäillä.

Omena ja Napoleon 16+3
 
Minäkin olen aika tietämätön noista liitoskivuista. Vaikka yhden lapsen olen jo tehnyt. Silloin ei ollut minkäänlaisia kipuja ennen synnytystä. Luulen että muutama päivä sitten minulla oli liitoskipua kun toiselle sivulle aivan alamahalle alkoi sattumaan pistävästi niin, ettei pystynyt hetkeen kävelemään kunnolla. Meni onneksi hetken päästä ohi. Säikäytti kun olin vielä juuri silloin korkeassa kuumeessa niin heti tuli mieleen etät nyt vauvalla on hätä.
 
Mäkin oon ehkä sitten muutaman kerran kokenut nuo liitoskivut, ja ne oli aika tuskaisia.. Ainakin ne oli sellaisia viiltäviä kipuja sivuvatsassa.

Mies tunsi tänään ekan kerran liikkeet mahan päältä ja oli aivan innoissaan! :):heart:

Ihanaa, kun selvisin pahimmista selkäkivuista, eikä oo tarvinnut syödä moneen päivään kipulääkkeitä ja olen pystynyt liikkuun ihan normaalisti. :) Tälläkin viikolla kaksi kertaa salilla, vetänyt kaksi bodycombat-tuntia ja kävin vielä tänään hiihtämässä :) Aivan ihanaa!!! Ja tuntuu niin hyvältä liikkuminen! :) Varmaan tulee ihan totaalisena shokkina, jos en pystykään jossain vaiheessa tekemään mitään.. Mutta toivottavasti kaikki menisi hyvin loppuun asti :)
 
Bom
Neljäs? voimia ja jaksamisia teidän perheelle :hug:

Liikkeistä - noteerasin liikkeet viikolla 15+2. Olin kyykyssä ja sieltä ne muljahdukset tulivat. :) Muistan, miten haikea mieli jäi viime synnytyksen jälkeen - enää ei möyri siellä mahassa ketään.

Tänään oli ihana päivä. Bodypump, venyttely, pikalounas kahvilassa ja Sh'bam. Jäi niin hyvä fiilis. Mahan taputtelusta on ollut puhetta. Ohjaajana olen asiakkaiden edessä sekä vaatteet päällä että ilman. Kyllä siellä suihkussa/saunassa on tultu kysymään ja taputtelemaan silloin edellisissä raskauksissa. Täytyy vaan yrittää olla diplomaattinen asiakkaiden ja työtovereiden kanssa.

Huomasin, että kyylään kuin joku teini autojen perään. Kun ei voi shopata uusia vauvajuttuja, täytyy ainakin mun auto laittaa vaihtoon. Hirveetä päänsärkyä aiheuttaa se tilaongelma. Miten saadaan mahtumaan takapenkille 3 turvaistuinta ja mukaan vaunut tai sisarusrattaat sekä kaikkien tavarat (5 henkilöä + koira)? Ostin meidän esikoiselle uuden tuolin, kuopus siirtyi turvakaukalosta turvaistuimeen ja vaavia jää nyt odottelemaan se kaukalo. Nytkin ne kaksi tuolia ottaa melkein koko takapenkin. Blaah!

Bom ja "pikkuvarpaat" 15+4
 

Yhteistyössä