Huomenta Hellemasut!
Tässä vastaus lyhykäisyydessään
Liitoskipuihin.
Liitoskivut
Loppuraskaudessa lantiorenkaan luu-rustoliitokset löystyvät hormonaalisten tekijöiden vaikutuksesta. Oireena esiintyy alaselän, häpyliitoksen ja lonkkien alueen kipua.
Itsellä ei tässä kuudennessa raskaudessa niitä vielä onneksi ole ollut! Viime raskaudessa niitä olikin enemmän kuin tarpeeksi. En siis pystynyt itse esim. kääntämään sängyssä kylkeä, miehen piti auttaa
Jos olin istunut tai maannut samassa asennossa jonkin aikaa, oli liikkeellelähtö täyttä tuskaa. Kyyneleet valuivat kun pakko oli liikkua.
Eli en usko, että teillä, joilla kipu on tuntunut alavatsalla/sivuilla on kyse liitoskivuista.
Ne tuntuvat todella häpyluun alueella ym lantiossa, ei vatsassa. Ehkä kyse voisi olla esim. kiinnikkeiden venymisestä tms. eli kohdun kannattimet/kiinnikkeet venyvät ja antavat periksi. Niitä on ollut, tuntuu alavatsalla/sivuissa vihlaisuna tai repäisynä, juurikin kylkeä äkisti kääntäessä...
Toki näillä viikoilla en muista liitoskipuja olleen viimeksikään. Vielä ne varmasti tulevat. Minulle on useampi lääkäri sanonut, että minulla on "synnyttäjän lantio", eli liitoskivut johtuvat siitä. Lantion rusto ja luusto tekevät tilaa vauvalle synnytyksen lähestyessä, vauvan kasvaessa ja painaessa alaspäin.
Muistan, että ainakin kaksi viimeistä lasta, ovat kiinnittyneet ja olleet siis pää alaspäin rv 30 tienoilla tai vähän ennen.
Suosittelen ehdottomasti tukivyön ostamista/hankkimista ajoissa. Omani ostin jo aikoja sitten. Olen ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Uskon, että se ehkäisee tai "siirtää" liitoskipuja tuonnemmaksi(jos mahdollista)
Sen näyttää vain aika.
Jebbis mietin, että miten ihmeessä voit vielä vetää combat-tunteja? Omaan myös urheilutaustaa useamman vuoden ajalta, toki raskaustaukoja olen pitänyt. Salibandyn lopetin heti alkuunsa ja combat-pump ym muut tunnit jätin myös alun väsymyksen ja huonon voinnin takia. Olen nyt huomannut, että painoja pitää jo keventää, koska kovin helposti supistelee..
Eikö sinulla la ole päivää minua ennen?(en jaksa nyt tarkistaa)
Tällä mahalla en enää käy ohjatuilla tunneilla, ainoastaan salilla 2-3 krt/vko.
Kuva otettu toissapäivänä
Leppoisaa lepopäivää Hellemasuille :heart:
U2&Köpsy rv 20+5
p.s en ole asiantuntija liitoskipuasioissa ja jokaisen kivut/tuntemukset ovat erilaissia, mutta jaoin nyt omia kokemuksiani