Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

Bom
U2, ihania uutisia! :flower:
ludmilla, kaikki liikkeet suorille vatsalihaksille - en suosittele. Syy: voi vaikeuttaa synnytystä. Kun maha kasvaa, "siirtyvät" pinnalliset vatsalihakset sivuille. Synnytyksen jälkeen on vatsan keskellä pehmeä tukikalvo ja jos on ollut kireät vatsalihakset, niin palautuminen on vaikeampi. Poikkittaisen ja vinojen vatsalihasten vahvistaminen on ok (esim. sivutaivutukset). Syviä, vartaloa tukevia lihaksia kannattaa treenata. Kun maha kasvaa, kallistuu lantio eteenpäin ja keskivartalon tukilihakset toimivat huonommin. Syntyy helposti selkäkipuja. Tasapainoharjoitukset, esim. nelinkontin käden/jalan ojennukset tai ristikkäisnostot (HUOM! selän neutraaliasento). Itse tein hooveria/lankkua edellisissä raskauksissa viikolle 28 asti. Jos ei tunnu hyvältä, jätä pois, tai jätä polvet lattiaan tai pelkkä konttausasento. Syvien lihasten treenamisessa vahvistuvat samalla myös lantionpohjan lihakset. Myös kannattaa venytellä rintalihaksia ja vahvistaa yläselän lihaksia (esim. soutuliikkeet). Kyykyt on hyvät, kun osaa käyttää koko krpoppaa. Vahvista etureisiä, pakaroita ja muista venytä lonkankoukistajia (myös takareisiä). Itse jouduin raskaana nostamaan 1,5 v päivittäin, joskus kantamaankin. Hyvä ryhti - lantionpohjalihasten aktivointi (syvien lihasten aktivointi) ja kyykystä nousu. Mahallaan tehtävät liikkeet jättäisin pois, kun tuntuu, että maha on tiellä.
Mukavia liikuntahetkiä!

Bom ja pikkuvarpaat 15+1
 
Nyt olikin tullut paljon päivityksiä, toivottavasti sain kaikki oikein :).
ON: huomenna neuvolaan, on sellai pikakäynti ain kun on tuon kuopuksen 8 kk lääkäri sitten siinä suht samaan aikaan, mutta odotan sitä sykkeen kuulemista, kun on ollut taas niin epävarma olo tän raskauden kanssa. pitäis oikeasti olla vaan tyytyväinen kun ei ole oireen oiretta, mutta ihmismieli on sitten kummallinen:confused:.

JA & 18+0 (poks )
 
PieniTytönTylleröinen: Nooh, minä en ole huolissani sokereistani, mutta nuori neuvolatätini on :). Sain siis edellisellä neuvolakäynnilläni mittauslaitteet matkaani ja 3 kertaa viikossa "joudun" mittailemaan, ja ensimmäisen kerran 16.2 mulle soitellaan ja kysellään arvoja. Itse olen mielenkiinnosta nyt sitten mittaillut enemmänkin. Muistan edellisessä raskaudessani olleeni kyseisen neuvolatädin kanssa yhden kerran vastaanotolla, kun oma neuvolatätini oli silloin pois. Tämä nuori mittas mun hemoglobiinin ja lykkäs heti rautatabletteja mukaan.. en edes alannut syömään niitä kun silloinkin ihmettelin kun ei koskaan ollut hb:n kanssa ongelmia. Seuraavalla kerralla hb olikin jo ilman lääkitystä 141 :). Mutta kai heidän täytyy olla jollain tapaa "hysteerisiä" ja parempi omasta mielestänikin tarkkailla kuin olla hälläväliä meiningillä.

SweetDream: Oi, mielelläni minäkin "tästä hyvää" ottaisin ylimääräisen ultran :).

SiinaS 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Jebbis, minulla painoa lähtöpainosta on nyt varmaan se about 5kg tullut (viime neuvolaan asti vajaa 3kg, nyt varmana lisää), ja aika sama tilanne kuin sinulle, eli a h d i s t a a. Ihan normaalipainoinen olen ollut, jotenkin kai siksi eritoten ahdistaa kun en ole tottunut lihomaan. Tähän asti olen voinut syödä suurinpiirtein mitä vain sen enempiä ajattelematta, nyt vaikka ihan normaalisti olen syönyt, sitä painoa vain kertyy. Miten ihmeessä, kysynpä vaan:mad:

Raskauden aikanana ns. kiellettyjä ruokia olen minäkin popsinut! :wave: Jouluna mätiä, ja homejuustoa pari kertaa kun on kylässä tarjottu. Joo ja fetaa myös. Hmm. Niin ja lakua joo, tosin sehän nyt ei ole muuten kielletty kuin sen takia, että tahtoo verenpaineita nostattaa. Enkä ole tuntenut huonoa omatuntoa. Koska riski saada se listeria tai toksoplasmoosi tai mikä tahansa sikiölle haitallinen bakteeri tms on ihan älyttömän pieni. Jos olisi jokapäiväisessä ruokavaliossa nuo riskituotteet niin olisi ehkä eri asia, mutta jos satunnaisesti niitä maistelee jossain ja käyttää nimenomaan sitä tervettä maalaisjärkeä, niin en minä näe mitään syytä huoleen. Ja hyvin voi pikkuötökkä mahassasi edelleen:)

Vaunujen hankinta on tuottanut täällä vähän päänvaivaa. Ihan suoraan sanottuna, minusta suurinpiirtein kaikki uudet vaunumallit on rumia. Tai tylsiä. Osa näyttää jo suurinpiirtein joltain avaruussukkuloilta minun silmääni. Omaa silmää kun miellyttää lähinnä sellaiset perinteisemmät vaunumallit, eli selvästi vanhemmat.

Äidilläni on säästössä pikkuveljeni Gessleinin vaunut 90-luvun ihan alusta, niihin olen raskastunut! Niissä ei ole mitään extraominaisuuksia, et saa vaihdettua työntösuuntaa lennosta tai säädettyä sitä tätä ja tuota, mutta niiden kohdalla luotan kestävyyteen ainakin, ei ole mitään muoviosia ja virityksiä jotka voisivat helposti rikkoontua. Kun noita nettihuutiksia yms selaillessa tuntui, että todella uusistakin merkkiyhdistelmistä oli jotain rikki, jostain puuttui joku säätönappi ja toisesta jarruvaijeri, joku säätö ei toimi tai on löystynyt jne. Nuo vanhat Gessleinit näyttävät minusta ihan oikeilta vaunuilta :)

Kuurupiilo ja Ötökkä 18+1
 
Viimeksi muokattu:
Kuurupiilo: kiva, kun en ole ainut, joka kokee tuota ahdistusta... Kävi jo mielessä, että onko sitä ihan huono tuleva äiti, kun ei osaa aatella, kuin että, miten paljon kiloja jää.. Samapa melkein mulla on ollut, että olen syönyt ennen ihan mitä vain, eikä ne kilot ole jäänyt, vasta kuin nyt..

Itse olen ollut melko hysteerinen noista kielletyistä ruuista, mutta ainut, mitä olen syönyt, on pastöroitu feta, enkä joka paikassa sitäkään... Kahvia en alussa pystynyt sen maun tai hajun takia juomaan, mutta nyt oon alkanut sietään sitä taas, mutten juo sitäkään kuin ehkä kolme-neljä kuppia viikossa.

Sain tädiltäni sellaiset Emmaljungan Duo Edget ilmaiseksi ja sitten toisiksi vaunuiksi ostan veljeltäni jossain vaiheessa Chariotit :)
Turvakaukalon ostin Britax-merkkisenä uutena ja siihen telakan. Ajatuksena se telakan käyttö on elämää helpottavaa, ettei tarvi niitten turvavöiden kanssa ihan joka automatka tapella :)

Mun Bola-koru tuli postista ja musta se on aivan ihana! Jos se tuntuu olevan tiellä, niin voihan sen laittaa vaikka paidan alle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mirkelo ja Maanu
kielletyt ruoat oon syönyt fetaa,ainaskin kerran viikossa,lakua juup,salmiakkia joo...ainut mitä en ole niin kielletyt kalat.

Minkälainen se telakka on turvakaukalossa? ku meil on ollut ihan semmonen normi malli,mut se on nyt myytynä kaverille,ja uus pitäis hankkia.

vaunuista päätin etten uusia osta,et ostan sit kun vauva jonkun reilu puolivuotta,niin uudet matkarattaat,ne on sit vuoden päästä kesäksi hyvät.

odotan jo niiin tuota rakenne ultraa...josko sais tietää sen sukupuolen pääsis vaateostoksillekin=) nyt oon menossa kuopuksen kanssa käymään kirpparilla,jos löytys vaik jtn.

Niin ja tää mamma aloittaa kyl tnä sit jumpan!!!! tuossa lähikoululla menee 2rt/vko jumppia niin aion niissä käydä...ettei toi paino nyt vaaan nousis....sais vaikka laihtua sen 3-4kg:D mulla siis kun tota ylipainoa jo oli entuudestaankin,bmi 28
PTT 18+1
 
Moi vaan!

Nyt oli sopivaa avautumista täällä taputteluista ja muista, niin oli pakko tulla kirjoittamaan. Minä olen niitä ihmisiä, joiden henkilökohtainen reviiri on laaja. En siis siedä kaupassa jonossa liian lähelle tulevia ihmisiä, puolituttujen halailuja tai todellakaan mahaani koskemista. Ainoastaan mies ja tyttö saavat siihen koskea. Nyt kun tuo maha alkaa pullahtaa ja se julkinen eläin vaihe on taas alkamassa, niin kyllä se ahdistaa hieman jo valmiiksi. Ja kun taustalla on keskenmeno, niin en välttämättä osaa olla kovin rento ja nauttia tästä raskaudesta ollenkaan. Eräällekin työkaverille on vaikea tajuta, että olen lähinnä ahdistunut raskaudesta ja syksyn kokemuksesta jääneestä pelosta. Viimeksi viimeisilläni ollessani tuntemattomat katsoivat oikeudekseen arvioida lasketun ajan läheisyyttä kaupassa. Ei kuulemma voinut olla lähellä, kun maha ei ollut laskeutunut. Noh, ei se koskaan edes laskeutunut ja maha korkealla synnärille kävelin lapsivesien valuessa.

Hiljaa toivotut -dokumenttia aloin katsomaan, kunnes siinä puhuttiin keskenmenosta. Loppui sen katsominen siihen, kun kyyneleet tulivat silmiin.

Omaa oloa, liikkeitä on alkanut vihdoin tuntumaan, eilen illalla vasemmalla alhaalla muljahteli. Toivottavasti nyt alkavat liikkeet paremmin tuntumaan, niin luottamus tähän kasvaisi taas.

Aurinkoista päivää kaikille!


annales 17+3
 
SEE
Pienitytöntyllerö Sokereista: Mullahan edellisessä raskaudessa oli sokerirasituksessa viikolla 14 paastoarvo 5.3 eli rajalla ja 1h arvo 10.1 eli 0.1 koholla 2h arvo normaali. Sain heti lähetteen diabeteshoitajalle ja raskausdiabetes diagnoosin. Ruokavalio ohjeet ja kotimittaukset. Ja ohjeeksi ettei paino saisi nousta koko raskauden aikana kuin 5kg. Ylimääräisiä äitipoli kayntejä 3 jossa ultrattiin sekä katsottiin kotimittaus tulokset. Mulla ei ikinä ollut neuvolassa virtsassa sokerit koholla eikä kotimittauksissa mitään ongelmaa arvojen kanssa. Painoindeksi ennen raskautta 25. Koko raskaus aikana mulle ei tullut painoa lähtöpainoon nähden yhtään vaan jäin -1kg, alkuraskauden rajun pahoinvoinnin seurauksena laihduin 4kg joista kolme siis tuli takaisin. Poikamme painoi 3160gr syntyessään eli ei mikään sokerivauva, mutta silti vauvamme kärsi alhaisista sokereista ja joutui vauvalaan sokeritippaan 2 vrk:ksi.

Nyt tässä raskaudessa lähtöpaino on -10kg edelliseen ja sokerirasituksessa vkolla 16 kaikki arvot reilusti alle raja-arvojen, joten toivon kovasti ettei raskausdiabetestä tule tässä raskaudessa. Nyt painoa tullut 2kg lisää. Uusi sokerirasitus rv 26-28.

T: SEE rv 17+4
 
Pitkästä aikaa jaksaa kirjoitella.

Painosta Painoa on tullut n.6kg ja onhan se ahdistavaa, kun olen muutenkin hieman ylipainoinen. Mutta neuvolan kanta oli, että laihduttaa saa vasta synnytyksen jälkeen ja äitipolilla ei edes punnita. (paino on siellä pienin huolenaihe) Eli olen siis vaan itse ahdistunut siitä.

Raskausoireet ei vaan millään helpota. Oksentelen edelleen ja olen väsynyt rätti, joka vain nukkuisi. Onneksi närästys on selkeästi helpottanut. Rv 17+0 Poks ja vieläkin yrjöttää...

AntibiootitOnko kenellekkään määrätty antibiootteja raskausaikana? Mietin vaan miten turvallisia ne on? Itsellä on molemminpuolinen poskiontelon tulehdus ja sain ab-kuurin ja jos ei tepsi niin punkteeraus.

Esikoinen täytti 2v. Haikea olo, miten nopeasti se kasvoi isoksi pojaksi. Äidin kulta:heart:

Liikkeet Ei vielä tunnu, mutta harjoitussupistuksia on. Istukan pitäisi kyllä olla takana tällä kertaa.
 
Varmaan kaikkea kiellettyä on tullut syötyä... =) Eka raskaudessa katsoin tosi tarkkaan, mitä saa syödä ja mitä ei. Nyt annan ihan piutpaut noille jutuille... huolimaton hulda siis. Pari lasia olen juonut punaviiniäkin näiden kuukausien aikana, sanoinkin jo miehelle että syyttää sitten minua jos lapsi kasvaa jotenkin kieroon, johtuu varmaan tuosta punaviinistä.

Eilen näkyi eka kerran liikkeet vatsan päältä, iho tärisi joka potkulla =) Harmi kun isoveikka ei vielä jaksa jäädä tuijottelemaan ja odottamaan josko potkua näkyisi.

Ullis ja Juniori 18+6
 
Kiva kuulla, että muutkin syöneet kaikkea "kiellettyä", en mä ehkä sitten niin huono tuleva äiti olekaan :D. Kuurupiilo, meidän neuvolan "kiellettyjen aineiden"- listassa lukee lakritsin ja salmiakin kohdalla verenpaineen ja turvotuksen lisäksi, että voi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään. Mut varmaan sitä sais syödä kilokaupalla joka päivä, jotta niin kävis, haiskahtaa pelottelulta :).

Mua ei ole vielä taputeltu eikä pahemmin ihmetelty, vaikka tota masua alkaa ollakin.. Mut kai sekin aika koittaa, saa nähdä miltä sit tuntuu =).

Maanu ja Kepanen 19+1
 
Neljäs? :paljon jaksamisia sinne!

Inhottavaa laitella omia neuvolakuulumisia heti perään, kun toinen on saanut huonoja uutisia.. Mutta kuitenkin.. :/

Neuvolassa siis käyty tänään. Hemppa oli noussut 110, wuhuu. :) Painoa on tullut koko raskauden aika yhteensä 3kiloa. Verenpaineet olivat hyvät ja katkiksen sydänäänet huiteli siellä 147paikkeilla. Sf-mittaa ei vielä ottanut, mutta palpoi vatsan kyllä. Kohdun pohjan korkeuden kohdalle merkitsi N+1 =suomensi tämän: Napa+noin 1cm. Kuukauden päästä otetaan sitten sf-mitta. :) Terkkari sanoi, että epäilisi kohdun koon perusteella, että viikkoja olisi kaksi enemmän.. :p

Kaikki siis täällä suunnalla hyvin :) 21.2 olisi rakenneultra, ei malttais millään odottaa sinne saakka.

Tiuh ja "Katkis" 19+2
 
Neljäs? voimia ja jaksamista! :hug: :'(


Toivottavasti ei loukkaa ketään, mutta minäkin haluaisin kertoa vähän omia kuulumisia..
Eli sain tänään kotidopplerin! :) Ja se on kyllä mahtava laite, tosi kiva kun voi kotona kuunnella vaavia koko ajan, eikä tarvitse stressata jokaisesta pikkuasiasta. :)

Rakenneultra lähestyy uhkaavasti!! Enää tämä viikonloppu, ja sitten maanantaina se olisi edessä. Välillä minuun iskeen aivan kauhea paniikkia ja epätoivo, mitä jos siellä paljastuukin jotain ikävää..? Mutta täytyy vain yrittää olla positiivisin mielin ainakin siihen ultraan asti, jospa siellä kaikki olisi hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tiuh ja LaraT
Neljäs? :hug: voimia paljon...

syömisistä: Mä olen kyllä tarkka noissa..niistä kielletyistä juustoista en edes tykkää et se kielto ei paljon harmita. Lakuja yms syön välillä ja kyn verenpaine on tosi alhanen niin tuskin nostaa sitä liikaa. Kalan suhteen oon ehdoton, jos en tiedä onko vakuumipakattu vai mikä niin en ota...anopin synttäreil just kattelin kun muut veti lohikakkua mut en ottanu kun päällä graavilohta ja sisällä ties mitä...maksamakkara on mun herkkua ja ennen raskautta oon syöny 2 maksamakkaraleipää päivässä, nyt jätin kokonaan, syön sit taas antaumuksella synnytyksen jälkeen..jostain luin että Suomessa vuonna 2010 n70 listeriatartuntaa suurin osa kalasta tai valmisruuasta saatuna...määrä on tietysti pieni, mut en halua ottaa riskiä.

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Painoa tullu 2,5 kg alusta, verenpaine 96/63, pissa puhdas, hb 120 ja vauvan syke 165 :) nyt sit vaan odotellaan rakenneultraa mikä o n helmikuun vika pvä.

ninnax rv 17+6
 

Yhteistyössä