Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Omena, meillä taas mies tekee yötyötä niin yöt saan valvoa vauvan kanssa yksin.. sit tietysti aamusta annettava miehen nukkua, mut onneksi hän heräilee yleensä puolilta päivin :)

Onnea taas vauvautuneille, päivittelen listaa kun koneelle ehdin. :)
 
Joo kyllä se täytyy äiti ja siskot ja mummot valjastaa vauvan hoitajiksi. :)
Ei sitä tosin ehkä ihan vieli raaskisi toista kyllä jättää edes tunniksi mutta kait se on vaan pakko jos meinaa sitä omaa aikaa joskus saada. :p

Enpäs ole koskaan edes tullut ajatelleeksi että sitähän voisi itsekin hankkia lapselleen jotain ristiäislahjaksi. Tosin tuskin tätä teen, mutta kummeille ja sukulaisille olen ideoita heitellyt.

Mutta viimein sain tuon poitsulin tainnutettua maidolla, itse nautin nyt lasillisen viiniä ja suuntaan sitten itsekin untenmaille.
 
Hurraa, täällä poksuu 40+0 eli laskettu päivä on tänään. Hereillä kukun eikä uni meinaa enää tulla.. Eilen kokeiltiin kaikki S:t, muttaei minkäänlaista vaikutusta. Tais olla turha toive et pikkunen haluais viikonlopun sikana syntyä. Täytyy yrittää nauttia viimeisistä päivistä kun vielä voi antaa täyden huomion tuleville isosisaruksille. Mut silti.. Tää voi kestää vielä KAKSI viikkoa. Loputtomalta tuntuva aika, ristiriitaiset tunteet. Tsemppiä ja voimia kaikille! Toivottelee Ruususuu ja mönkiäinen40+0 ps. En oo ikinä edes kuullu et vanhemmatki ostais vauvalle ristiäislahjan. Mut hieno ajatus!
 
Onnea nyyttinsä saaneille :heart:

Joku synnytysbuumi ainakin TAYS:ssa meneillään kun eilen oli ihan viimosta paikkaa myöden täys. Kävin eilen siellä sovitusti kääntymässä ja sitä sovittua käynnistystä piti alotella mikäli kohdunsuun tilanne sille kypsä. Lääkäri oli sitä mieltä, että nyt vain saliin käynnistelemään, 3 cm auki ja kanava viimein hävinnyt vallan, mutta kaikki synnytyssalit täysi niin taas käännytettiin kotiin :( Tuli jälleen turha reissu eli 120 km ja kun sitä väliä ollaan nyt suhattu viikoittain ja tällä viikkoo kaks kertaa ovat jo sitä käynnistystä lupailleet. Lääkäri sanoi, että maanantaina sitten klo 9 aika käynnistykseen, mutta pitää klo 7 soittaa vielä onko tilaa, käski soittamaan jo la + su aamulla kahdeksan maissa olisiko tilaa, mutta kätilö oli tuosta aivan ihmeissään, ettei viikonloppuisin käynnistellä vaan antoi sen maanantain ajan ja silloinkin neuvoi tosiaan vielä soittelemaan ensin. Mä oon niin kypsä tohon TAYS:iin jo , että mielelläni menisin Hämeenlinnann synnyttämään, kun meiltä muutenkin sinne olisi lyhempi matka. Mahtaa tulla mahtavat laskut, kun on saanut viikoittain siellä käydä ja aika turhaa juoksemista on viime viikot olleet. Vähän lääkäri pyöritteli taas, jos vaikka pääsisi viikonloppuna lähteen ihan spontaanisti, mutta ei aiheuttanut muuta kuin vuotoa ja julmetut kivut yöksi, jotka näin aamuyöstä taas helpotti kestettyään taas monen monta tuntia.

PikkuEmma 41+5
 
PikkuEmma voi ikävää kun on niiin täyttä! itse synnytin tayssissa 19.6,ja tuolloin ei ollut täyttä,synnyttämättömien eikä syntyneiden osastolla. ja ne laskut on ihania mitä sieltä sit tulee,mulle napsahti 195€: / polikäynti maksu kun on sen 32€

Täällä tänään ristiäiset kolmelta,tulee n.25 henkee kaikkiaan. Pojan nimeksi tulee Vili Kristian
Ja juhla valmisteluja tässä pikkuhiljaa..pari virttä veisataan, ystävä sä lapsien ja jumalan kämmenellä,saa taas tihrustaa:'( toivotaan et poika pysyy tyytyväisenä.
ristiäislahjasta en ole kans tajunnut et ite voisi ostaa jtn..mut muut on ostaneet sit meiänkin edestä. kummeilta pyysin vauva-ajan kirjaa,ja valokuvakehystä.

Tsemppiä kaikille ketkä vielä odottaa omaa pikkuistaan! Meiän poika jo 5vk
 
Täällä vauvan kanssa saa tapella imetyksen kanssa. heti menee hermot kun ei onnistu ensimmäisellä kerralla. Onko jollain jotain idoita miten toi yks ei hermostuis heti? Sairaalassa jo sanottii että onpa nopeesti kehittyny tyttö ku nyt jo tissiraivareita. Oon antanu nytte sille nannia ja pumpannu mitä tulee.

Meilläpäin mies hoitaa vauvaa öisin enemmän aina 2-3 asti. sitte nukkuu aina 12 asti ja kolmelta töihin. Muuten toi isin tyttö on mun hoidossa. Nyt ku se kohta heräilee ja huomaa että yks puuttuu pelistä nii se ei sitte nuku koko päivänä ollenkaa ja siitä tulee sylivauva :) se on semmonen kultanen <3 en vaihtais ikinä mihinkään

Mutta täällä alkaa nyt siivouspäivä joten eiku siivoamaan :)

PDA ja rakas 1vk
 
Käsittämätöntä että monella on jo kuukauden tai sen yli oleva vauva ja ristiäisiäkin pidetään jo!

Itellä tänään se maaginen laskettuaika! Tästä hetkestä eteenpäin taitaa jokainen minuuttikin tuntua tunnilta varsinkin kun on niin vähän enää odottajia jäljellä.

poucodeamor: en tiiä imetyksestä itse mitään mutta moni on suositellut imetystukisivuja jos tuntuu että tarvitsisi jotain apuja nopsaan. Toki täälläkin on näitä konkareita vaikka kuinka paljon että jos vaan ehtivät pienen hoidon lomasta vastaamaan.

Penni & leppis 40 POKS POKS (toivottavasti viimeisen kerran tämän raskauden aikana)
 
Jorviin menijöille tietoja ainakin tänään Jorvissa oli sulku päällä... vauvoja puskee maailmaan kovaa vauhtia mutta osastoilla oli ainakin ihanan rauhallista. Paitsi että osastot on kuin pätsejä..ilma ei kierrä ollenkaan...kauheen tukalaa olla sielä.
 
Ihana suloinen poikani syntyi 25.7. täsmälleen laskettuna aikana mitoin 3720g/51 cm.

Synnytys oli helppo ja supernopea. Siitä ei saa pitkää tarinaa :D Heräsin aamukuudelta. Alkoi hiukan supistella kivuliaasti. Kävin suihkussa ja mietin onko nämä nyt niitä synnytyssupistuksia. Esikoisen synnytys kun käynnistyi lapsivesien menolla.

Seitsemältä alkoi olla jo tukalaa ja oli selvää, että jotain alkaa tapahtua. Laitoin kamat kokoon, hälytetiin anoppi esikoisen kaveriksi ja lähdettiin matkaan.
Poika syntyi klo 8:34 ja aika hilkulla oli, ettei oltaisi ehditty ajoissa sairaalaan. Salissa olin 10 minuuttia eli just ja just ehdin parahiksi ponnistamaan. Kohdunsuu oli jo täysin auki!
Istukka sitten ei meinannut tulla yhtä vauhdikkaasti kuin poika ja sitä jouduttiin hiukan runnomaan ja odottelemaan. Irtosi kuitenkin sitten kokonaisuudessaan onneksi lopulta. Verta menetin aika paljon mutta vointi oli siitä huolimatta yllättävän hyvä.

Osastolla oltiin 3 päivää ja kotiuduttiin eilen. Imetys oli vähän hakusessa vielä synnärillä ollessa mutta nyt kotona ollessa on lähtenyt yllättävän hyvin käyntiin.

Onnea kaikille muillekin vauvansa jo saaneille ja tsemppiä teille joilla vauva vielä masussa :)

Bebel ja Emppu 4 päivää
 
poucodeamor Meillä kans jos nälkä pääsee oikein yltymään ni neiti on niin malttamaton ettei "ymmärrä" syödä vaik tissi on nenän edessä, huutaa vaan.
Ja oon huomannu et etenkin oikeen rinnan kohdalla välillä vaan "pilkkii" eikä nappaa kiinni. En tiiä oisko sit niin täysi ettei saa otetta?
Mut oon meillä ainakin huomannut hyväksi avuksi tuon rintakumin. Etenkin kun yöllä syöttää niin neiti saa nopeammin otteen eikä ehdi aloittaa itkua.
Neuvolassa eivät vissiin tuota suosittele (pelkkä paljas rinta paras?) mut mielestäni pitää mennä sillä mikä toimii ja tuntuu hyvältä. :) Ja kyllä meillä neiti sit saa välillä pelkkääkin tisua, etenkin sit kun pahin nälkä on jo tyydytetty. :)

Ja supertsempit vielä odotteleville!! Nyt alkaa kuitenkin olla jo loppumetrit käsillä! Vaikka tiedän kyllä, se päivä tai kaksi viikkoa voi tuntua ikuisuudelta. :flower:

Luulen et meillä on tänään edessä reissu päivystykseen.. Eilen huomasin aamusella et neitokaisen toisen silmän alaluomessa on joku näppy ja alaluomi punoittaa.
Puhdistelin eilisen sit keitetyllä vedellä mut ei aamulla näyttäny kyllä paremmalta..
Niin kai tuohon jotkut silmätipat pitäis saada tms. :|
Ja perjantaina alotettiin D-vitamiinit (Devisol) niin neiti oli sen päivän kyllä niin kiukkuinen ja itkuinen. :'( Mut nyt eilen oli taas ok.
Annettiin sit pe iltana myös Cuplatonia et en tiedä auttoiko se vai menikö sit muuten vaan ohi. No tämä alkuaika olikin vähän turhan helppoa niin ehkä tässä jotain tällaista oli odotettavissakin. :)
Muuten on kyllä sangen tyytyväinen typy kunhan saa nukkua ja syödä. :heart:

Johanna26 & Patu-tyty 2vkoa ja 4pvää
 
Kirjoitampas minäkin tuolta elokuisista PikkuEmmalle

mun pitäis olla itsekin huomenna tulossa taysiin käynnistykseen ja soitella aamusella onko paikkoja,mutta lääkärin mukaan viimeistään tiistaina pitäisi olla käynnistyksessä,mutta mitenköhän se käy/onnistuu jos paikat on ihan täys..:O

kesämasu-12 elokuisista ja vauhdikas 39+1
 
Hohhoijaa...
Eilinen meni kyllä niin reisille kuin vaan voi eikä yössäkään ole nyt kehumista.
Herättelin poitsun eilen n. klo 12.30 syömään (olen päivisin nyt pari päivää pyrkinyt pitämään unet päiväsaikaan n. 3h:ssa kun muuten poika nukkuisi päivällä 4-5h ja yöllä sitten heräilee kovasti). Noh tästä alkoikin sitten eilen ihan kamala valvomisrumba.

Ilmeisesti toisella oli jonkin verran vatsavaivoja mutta liekkö oli myös kuuma (meillä sisällä 33 astetta lämmintä). Ei nukkunut kuin 20min kerrallaan ja heräsi itkemään. Maitoa veti kovasti, joskaan en tiedä oliko se nyt vaan lohtusyömistä vai oliko toisella oikeasti nälkä? Yö meni jo onneksi vähän paremmin, nukuttiin n. 1,5-3h pätkiä.

Mutta kylläpä nyt koskee mua päähän, eilen pääsin syömään vasta klo 19 illalla ja yöunet on nyt monena yönä olleet vähän niin ja näin..

Poika myös pulauttelee nyt kamalasti. Luin jostain että Cuplaton voisi aiheuttaa/pahentaa pulauttelua? Taidan jättä ko. tipat antamatta...
Ja jostain luin että Rela-tipat ovat öljypohjaisia ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja, taidan jättää nekin hetkeksi pois. Ärsyttää tämä halvatun tippojen kanssa leikkiminen kun tuntuu että ne vaan pahentaa asiaa. Liekö on nuo D-tipatkaan käypät. :(

Tänä aamuna ukkeli ei sitten ole syönyt paljoa mitään ja se minkä syö pulauttaa ylös. Nyt hällä onkin sitten hikka (jeij...) ja milläs sen nyt saat pois kun toinen ei suostu syömään juuri mitään.

Omppu ja Pikku-ukko 4vkoa 1vrk
 
kokeiltiin sitä rintakumia jo osastolla mutta otti vielä isommat raivarit. semmonen tyttö toi on että! viime yö selvittiin ilman mitää hirmuraivopurkauksia. toivottavasti noi raivarit nyt laantuu. :)

viime yö nukuttii maailman parhaiten :) tyttö nukku kaikussa ja heräs yöllä mutta ei alottanu mitää konserttia. kokeilin eka tissistä sai otteen parikertaa imas ja siinä se oli. hain sitte maidon korviketta ja syötin ja takas nukkumaan. yöllä heräs parikertaa vaan tarkistakseen että oli vielä äitin vieressä ja jatko unia. ihanin lapsi ikinä <3 ei voi ku hymyillä tuolle <3
 
Yleistietokeskus taas täällä päivääCuplaton voi aiheuttaa turhia pulautteluja, eli päästää painetta ylä ja alakerran kautta vähän turhan vilkkaaseen tahtiin

kuumuus, meillä myös rauhaton vauva ja esikoinen (esikoinen vielä kaiken kukkuraksi kuumeflunssassa), vauva juo tissillä paljon, tilaa siis maitoa kuumuuden takia. Saanut pitää kaverin pelkillä vaipoilla, pihalla sitten eilen rauhottui vaunuihin kun annoin pienen tuulenvireen käydä sinne ja yöt nukuttu nyt ikkunat auki..

Mä olen aika poikki, tunteet on herkillä ja väsymys mahdoton. Parisuhdekaan ei ihan kuki nyt, koko perhe aika stressaantunut.
 
Omena: Ei ole mitään virallista tietoa, mutta meillä ainakin esikoinen rupesi pulauttelemaan ihan hirveästi cuplatonista. Masuvaivoja alkoi olemaan silloin parin viikon ikäisenä aina iltaisin, sellaista kitinää ja itkua, mikään asento ei ollut hyvä pitkään. Viimenään päätin että en anna mitään noita tippoja tai litkuja enää, kyllä ne mahavaivat aikanaan ohi menee niin kuin meneekin. Nyt tämä uusin tulokas näyttää samoja merkkejä, eli aina iltaisin noin klo 20 alkaa kähinät jotka kestää sen pari tuntia. Yöt nukkuu kuitenkin ihan superhyvin, jopa yli 8 h on vetässyt kerralla, viime yönäkin klo 22.30 - 04 yhtä soittoon. Kitisköön illat jos kerran yöt nukkuu noin hyvin kuitenkin =)

Tultiin mökille perjantaina ja ihan kivasti sujuu elo täälläkin. Nyt on vielä luvattu niin hurjia helteitä, täällä metsän keskellä on vähän viileämpää kun järveltä tuulee. Poika nukkuu enemmän tai vähemmän päivät, illalla sitten on pari tuntia hereillä. Yöt nukkuu hyvin. Lopetin imetyksen viikon taistelun jälkeen ja nyt saa vauvakin masun täyteen joten yöllä uni maistuu.

Torstaina pitää mennä sairaalalle lonkkakontrolliin. Kotiutustarkastuksessa lääkäri huomasi, että pojan toinen lonkka jotenkin rutisee. Pyysi siihen lastenkirurgin paikalle, jonka mielestä jalat oli ihan ok eikä mitään rutinoita kuulunut. Antoivat kuitenkin kontrolliajan, tarkastetaan asia vielä.

Muuten kaveri kasvaa kovasti ja pieruhymyjä on jo väläytellyt kovasti. Esikoinenkin on ollut aika lailla iisisti uuden tulokkaan kanssa, joka päivä vähän reippaammin uskaltaa paijata ja rapsutella. Jonkinlaista rytmiähän tähän elämään jo kaipaisi, mutta eihän noin pienillä vielä mitään rytmi ole. Päivä kerrallaan!

Ullis ja "Ruttu-Jaakko" 1 vk 6 pv
 
Meidän emäntä on jo 3 viikkoa ja 3 päivää vanha:heart: Aika menee niin nopeasti. Nämä alkuviikot ovat olleet vähän rankkoja. Ensin vauva oli osastolla viikon ja sitten jouduimme käymään lasten päivystyksessä mittaamassa bil-arvot neljä kertaa. Aina kun tuntui että keltaisuus helpottaa, vauva muuttui uneliaaksi ja pakko se oli mennä tarkastamaan.

Kun keltaisuus meni ohi, alkoi painon tarkkailu. Olemme käyneet nyt viisi kertaa neuvolassa tarkastamassa painoa ja vauva ei ole vieläkään ottanut syntymäpainoa kiinni. Siitä puuttuu vielä 120g. Huomenna taas neuvolaan puntarille. Vauva saa rintaa ja lisämaitoa, mutta puklaa todella paljon. Onneksi tyttö on kuitenkin hyvävointinen ja vaippoja kuluu tarpeeksi.

Meillä on nyt elämässä paljon muutakin stressiä ja harmikseni olen joutunut myöntämään, etten voi kovin hyvin. Itku tulee jatkuvasti ja olen todella väsynyt ja iloton. Esikoinen kärsii tilanteesta. Neuvolasta tarjottiin akuuttiapuna perhetyöntekijää, mutta turvaudun mieluummin läheisiini ensin. Tulee todella epäonnistunut olo, jos tämä muuttuu synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi. Pikku emäntä on todella rakas ja hartaasti odoteltu, eihän tämän näin pitäisi mennä. Toivottavasti tämä herkistyminen menee pian ohi ja vauvakin nostaisi painoaan, ettei tarvitsisi murehtia kasvaako pieni.

Tällainen avautuminen tällä kertaa, anteeksi omanapaisuus. Onnea vauvautuneille!
 
Onnea vauvautuneille :flower:

Viikonloppu pian mennyt ja yhtenä kappaleena edelleen. Huomenna olis laskettu aika joten pikku hiljaa tässä alkaa odottelemaan että josko vaavi haluaisi syntyä. On meinaan aika hurja olotila iltaisin kun ei pääse juuri kävelemäänkään paitsi hitaasti ja rankasti vaappumalla :D.

RauRau ja pörriäinen 39+6
 
Meidän rakkauspakkaus syntyi sittenkin ennen käynnistystä 29.72012 rv 41+6 3645 g ja 50,5 cm <3 ja siis rinsessa <3 Synnytyskertomusta myöhemmin laitan tulemaan.

Kesämasu-12 Täällä TAYS:ssa yöllä kun tulin ei mitään ruuhkaa synnytyspuolella, mutta synnytyksen jälkeen osastolla on, sain viimesen vapaan paikan, seuraava joutui käytäväpaikalle :(
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä