Heinäkuun Hellemasut-15 *Tammikuussa*

EX4
Moi

Viikko vierähti jälleen eteenpäin!

17+0 viikot lähti käyntiin, pari päivää olen kärsinyt oudoista alapää kivuista, pistelee lujaa inhoittavasti välillä, toivottavasti menisi ohi pian eikä tarvitsisi murehtia.
Liikkeet tuntuu voimakkaampina nyt tietysti kun viikotkin lisääntyy, mahan koossa ei ole juurikaan muutosta että vähä tosi vähän saanut pömppistä alamahaan.
Juteltiin juuri vähän "vieraamman" työkaverin kanssa kesälomista ja ehdotti yhteis lomareissua kesäkuun lopusta heinäkuun alkuun. Tähän vaan totesin että ei taida onnistua mikäli vauva on ajallaan, tästähän se innostu eikä ollut vielä kuullukkaan, enkä ole edes muistanut kertoa hänelle!

Hankintoja meillä ei ole tehty vielä. Pinnasänky saadan naapurilta takaisin joka oli meillä 2011 ajattelin vähä tuunata sitä nyt se on valkoinen niin muuttaa väriä ainakin riippuu toki tulokkaan sukupuolesta ;)


EX4 17+2
 
Tervetuloa uusille :) Facebook ryhmään myös liittykää (zenille yksityisviestiä siitä).

Vaunuja minäki olen kattellu, ja eniten miellyttää silmää emmaljungan edge duot. Lähinnä käytettyjä torista silmäilly, mutta en taida ostaa ennen puoltaväliä.
Kaukalon saan kaverilta(maxicosi) ja hoitopöydän myös :) äitiysvaatteitakin pitäisi käydä häneltä hakemassa.
Huono olo vähentynyt, enään ei ole tarvinnu käyä aamuisin oksentamassa, eikä muutenkaan kunhan muistaa syödä vähintään kahden tunnin välein.
Lähes kaikki työkaveritkin tietää, ainoastaan parille pahimmalle juoruajalle en kerro, saavat huomata sitten.
Huomenna olisi taas neuvola, muistaakseni käydään läpi se laaja kysely, mikä tuntuu todella turhalta.
Mitään liikkeitä ei ole vielä tuntunut, niitä odotellessa :) mahtaakaan ei ole juuri kasvanut, parilla kilolla on paino noussut.

piatu ja pikkuinen 14+2
 
Hellurei!

Harmillisen hiljainen tämä meidän palsta.. liekkö suurin osa lärvärissä kirjottelemassa sitten? Onneksi muutama muu käy kuitenkin täällä vielä jakamassa tunnelmia =)

Näin ensimmäisen vauvaunen. Kuopuksesta näin myös, tummatukkaisen peikkotytön sit sainkin =). Nyt unessa minulle kerrottiin että sinun tyttösi on syntynyt, odottelee äitiä huoneessa. Hädissäni sairaalassa etsin oikean nimistä tyttövauvaa ja samalla ihmettelin kätilölle että miten vauva on voinut syntyä kun minä en ole synnyttänyt?! Samalla huomasin mahani pienentyneen. Löysin viimein vauvani, makasi yksin kyljellään kapalossa aikuisten sairaalasängyssä ja katseli seinää. Hän oli aivan kuopuksen näköinen, ihana tummatukkainen peikkotyttö.Mun poikaolo hävisi kyllä saman tein, ehkä saan neljännen tytön =) ? Uni pyörii jatkuvasti nyt päivällä mielessä. . En tajua mitä tarkottaa että en itse vauvaa synnyttänyt. Outoa mutta toisaalta olen odottanut, milloin näen unen vauvastani.

Eipä tänne juurikaan mitään uutta kuulu. Yöt huonontuneet ja tarvitsen jalkojen väliin tyynyt, maha painaa ja liitoskivut vaivaavat. Alaselkä kipeytyy myös öisin. Liitoskivut pysyy suht aisoissa kun ei kauheesti rasita itseään.. lenkkeilykin jo suht paha. Eli vauhti hidastuu jo.

Mukavaa sunnuntaita =)

Nelli & Timpsu 16+6/17+2
 
Älkäähän kaikki kuitenkaan karatko täältä facebookkiin!

Mä en oo vielä nähny vauva/synnytysunia. Joka raskaudessa niitä kuitenki oon nähny. Ehkä huvittavin oli kuitenkin esikoista odottaessa kun näin unen, jossa synnytin sellaisen keltaisen pienen tipun. No, poikahan otti ja syntyi pääsiäisenä pitkäperjantaina ja synnyttyä kätilö puki pojan keltaisiin vaatteisiin :D

Ite saan nukuttua vielä suht ihan hyvin, mitä nyt pissahätään herään aamuyöllä ja sit koitan kitkuttaa sängyssä ku en jaksais millään nousta vessaan :LOL: Oikeesti helpommalla pääsis, kun nousis heti ja kävis vessassa ja unet vois jatkua sitten. Mutta ku ei jaksais :xmas: Ja toki vois käyttää järkeä ja mennä joskus ihmisten aikaan nukkumaan, niin saisi kunnolliset yöunet. En vaan malta iltasin lähteä sänkyyn vaan keksin kaikenlaista muuta...

Hankinnoista on ollu puhe täällä. Mä haluan vaunut, mutta millaset, kääk! Lähinnä mietin sitä, kun kuopus tulee toukokuussa 2v ja vauvan laskettuaika kesäkuussa niin mitä sitä pitäis hankkia :confused: Seisomalaudalla en usko pojan jaksavan pidempiä matkoja seisoksia, kun lenkkeillään koirien kanssa paljon ja muutenkin niillä vaunuilla tulee liikuttua paljon. Sitten taas en tiiä, oisko jotkut tuplarattaat kuitenki "liikaa" kun toinen "jo" 2v... Joskus ennenvanhaan on ollu sellasia sisarusistuimia, jotka laitetaan vaunujen päälle, en kyllä nykypäivänä kellään oo sellasta nähny... Vaikeeta! Ja käytettyjä vaunuja meinasin enivei kattoa, ei pysty uusiin laittaa rahaa. Jos jollain tähän liittyen hyviä ideoita/kokemuksia, niin olisin kiitollinen tiedoista =)

Kaukalo täytyy kyllä hankkia Gracon ja telakalla oleva, kun meillä noi matkikset jotka superkätevät minin kanssa ku lykkää kaukalon siihen kiinni. Meillä siis oli se Logico s, mutta myin sen pois kun aattelin että vie tilaa ja että en kuitenkaan tuu raskaaks kovin nopsaa :headwall:

Pinnasänky on meillä koristeena ton kuopuksen huoneessa, ei oo siinä yhtään yötä nukkunu :D Ja ennen vauvan tuloa pitäis ostaa sellanen lastensänky ja opettaa toi poika jotenkin sinne nukkuu. Sydän itkee verta jo tässä vaiheessa, vieressähän tuo murunen siis nukkuu nyt :heart:

Hoitopöytää en halua, oli viimeks mutta aika vähälle käytölle jäi. Tulipas pitkästi selostusta, huomenna ehkä joku pikakuittaus neuvolalääkärin jälkeen =)

KeepGoing 18+2
 
KeepGoing Tokalla ja kolmosella oli ikäeroa 3 vuotta ja silloin hommasin seisomalaudan jota pisimmillä matkoilla käytin. On vaa todella epäergonominen asento perse pitkällä työntää ja talvella lauta ei rullaa kauheen hyvin. Emmaljungista siis kyse tuolloin. Meilläkin ttuleekuopus toukokuun lopussa 2v ja pidän ehdottomina että meille tulee tuplat nyt. Liikun kaikki matkat kävellen, lähes tulkoon. En usko että 2v jaksas kaikkia matkoja kävellä vaikka reipas onkin. Sit kun 3v täyttää niin suap opetella pyöräilee ja ykköset kehiin =). Mutta se sisarusistuin vaunukopan päälle ois varmaan kans harkittavissa oleva vaihtoehto. Emmaljungissa niitä nähny joskus.

Pinnasänky.. löytyy. Kuopus siirty jatkettavasta siihen ku muutti omaan huoneeseen. Muuten ei tiiä missä seikkailis yöllä :D. Kuopus nukkui vieressä 8kk ikään asti, nii kauan ku yöllä imi. Sit siirty vaan jatkettavaan mun viereen. Vauva tulee nukkumaa kans vieressä koko imetysajan joten nukkukoot tuo neito pinniksessä toistaiseksi =)

Ja tosi hauska toi tipu-uni :D. Miten sattuikin =)
 
Moikka pitkästä aikaa! Nyt on ehditty tammikuun aikana juhlia tuo esikoinen kahteen otteeseen, kävin työhaastattelussa ja päätetty että muutetaan :D Tässä nää pari-kolme viikkoa onkin menneet kuin siivillä näitä asioita järkätessä. Tosin muutto on vasta helmi-maaliskuun vaihteessa. Työtkään ei oo vielä varmistuneet, joten saapa nähdä muuttuuko elämä muutenkin vielä ennen vauvan syntymää. Mutta niin, mä luulen, että mä en naamakirjan ryhmään ees liity, joten toivottavasti muitakin täällä pysyy :) Yritän olla vähän aktiivisempi jatkossa täälläkin kun näitä akuutteja kiireitä saatiin alta pois.

Alkuun omanapailen: Mulla on tosi epävarma olo tästä raskaudesta. Välillä kohdussa ei oo mitään tuntemuksia, välillä se tuntuu todella raskaalta. Mitään repäisykipuja ihmeellisempää ei ole, mutta niitä mulla on ihan muutenkin välillä joten en niitä yksinään liitä raskauteen. Ainoa, joka kertoo jollain tavalla jostain muutostilasta, on kuukautisten puuttuminen ja se ei lohduta ihan kauheasti :( Toki housut kiristää, joten kai siellä jotain on edelleen käynnissä. Niin, pitäisi osata rauhoittua. Tosin oon niin eeppisen väsynyt kaiken aikaa, että ens viikolla on pakko käydä ylimääräisessä neuvolassa tarkistamassa hemoglobiini niin josko saisi sen verran aikaa, että voisi kuunnella sydänäänetkin. Seuraavaan (siis kaikenkaikkiaan toiseen) neuvolaan on aikaa vielä melkein 3 viikkoa, joten en kyllä jaksa odottaa sinne asti tän uupumuksen kanssa. Ja uupumusta tää mun väsymys oikeasti taitaa ollakin. Harmi vaan, että meidän neuvolapsyka on niin kiireinen, ettei ehdi edes puhelinajallaan vastata puhelimeen...Saati että soittaisi takaisin. Ehkä yritän sinnekin soittaa huomenna vielä uudestaan.

Sokereita oon mittaillut tosi laiskasti ja oikeastaan laiskuus on johtunut siitä, että paastoarvo ei tahdo pysyä ruodussa. Joten mitä niitä mittaamaan enempää ennen kuin on käynyt rasituksessa. Se onkin jo ens viikolla. Silloin on rv 14+6.

Ihanaa, että niin moni on jo tuntenut liikkeitä *heart* Meillä ei mitään säännönmukaista liikehdintää voi vielä sanoa tunteneensa, mutta muutamia outoja muljauksia oli viime viikolla. Ehkäpä se oli vauva :) Auttaisi tähän epävarmaan oloon, jos olisi edes jotain oireita/tuntemuksia. Toki lähi-K-kauppaa mäkin olen yrittänyt tyhjentää parhaani mukaan, mutta se ei tunnu nyt riittävän vahvistamaan tunnetta raskaudesta :)

Mulla on myös selkä ruvennut prakaamaan öisin. Pitäis vissiin ruveta jotain jumppaa tekemään, että lihakset vähän vahvistuis. Mutta nukkuminen on siis tosi hankalaa eikä helpota tätä väsymystä yhtään.

Meillä on hankintalistalla vauvan myötä lähinnä tuolle esikoiselle asioita :D Tarvii lastensängyn, jotta saadaan ottaa pinnis vauvalle käyttöön (pinnis on siis nyt käytössä ilman toista sivulaitaa) ja juniorituolin ruokapöydän ääreen. Mutta noikin riittää, kun ostaa sängyn joskus syksyllä, kun vauva menee alkuun kehdossa ja syöttikselle on vauvalla tarvetta vasta joulun jälkeen, niin taitaa mennä joulupukin listalle se juniorituoli. Lisäksi tarvitaan varmaankin seisomalauta ihan varmuuden vuoksi, vaikka onhan toi esikoinen kesällä jo 3,5 ja vois ehkä jo viihtyä potkupyörän selässäkin. Noiden lisäksi pitääkin lähinnä varmistaa, että vaatevarastot on riittävät ja korjata osa kestovaipoista, kun niistä alkaa tarrat pettää. Olivat kavereilla lainassa tässä välissä ja en yhtään tiedä mitä niille on siellä tapahtunut, kun tarrat ei pelitä tippaakaan. Noh, ei auta kun korjata.

KeepGoing Hauska tipu-uni :D Mä en ole vauvaunia nähnyt vielä, mutta alitajunta on kyllä tarjoillut viimeiset kaksi yötä mitä oudoimpia koktaileja noin muuten :D

Ai niin tulipa mieleeni, että löysin 2011 neuvolakortin vihdoin (tai mies sen kyllä tais löytää) ja piti oikein katsoa millaisella tahdilla käynteja silloin oli radi-diagnoosiin asti. Sen jälkeen mä en neuvolassa oikein käynytkään kun kaikki samat asiat ja enemmän tutkittiin äpolilla.

8+5 ensimmäinen neuvola
11+2 yleinen ultra
14+5 Lääkärineuvola
19+2 terveydenhoitajaneuvola
19+6 rakenneultra
21+4 terveydenhoitajaneuvola
23+2 lääkärineuvola+terveydenhoitajaneuvola
27+2 terveydenhoitajaneuvola

Tämän jälkeen oli vielä omalla terkalla 29+5 radin kotiseurannan kontrolli ja 37+5 joku peruskäynti. rv 31+6 -> kävin joko radin tai liikehälytyksen takia äitiyspolilla tai svo:lla yhteensä 8 kertaa :D Että melko paljon tiheämmässä oli käynnit viimeksi alkupäässä, toivottavasti tällä kertaa selvitään loppupäässäkin vähemmillä käynneillä :D

Kauhee romaani tästä nyt tuli :) Hyvää alkavaa viikkoa!

Anskutin ja Muikku 14+3
 
Iltaa!

Oon täällä vähän peloissani kun eilen ja tänään tullut tuhruvuotoa :/ Tuli sillon 7+0 sekä 8+0 mutta ei tälleen kahtapäivää perättäin.
Voihan se olla ihan harmitontakin mutta kyllä se vaan aina säikäyttää!!
Esikoisesta ei tullut mitään vuotoja.
Koitin dopplerillakin kuunnella vaa ei..aion aamulla kokeilla uudestaan jos papu vaan oli vilkkaalla tuulella ja karkaili :D

Unia minäki oon nähnyt, en muka osannut enää vaippaa edes vaihtaa :D
Sillon kun plussan tein aamulla niin edellisyönä näin unta selkeästä plussasta, se oli siis enneuni, liekkö tämäkin XD

Työkavereille en vielä ole kertonut mitään vaikka sillon aattelin että ultran jälkeen kerron. Ja nyt en tosiaan uskalla edes ajatella kertovani kun tuota tuhruhommelia on. Tosi inhottavaa, ensin sitä ollaa ihan onnenkukkuloilla onnistuneen ultran jälkeen ja sitten tuleeki tälläistä.. höh. On tämä sellaista huolenaikaa!

Huomenna ja ylihuomenna vapaata töistä, mukavaa. Jospa sitä ois reipas huomenna ja siivoaisi.

-Milla ja papu 13+3
 
Älkää tosiaan kaikki faceen karatko, itse jatkan vain tällä puolella kuulumisten seurailua. Samantyylisiä mietteitä kuin ollut edelläkin: Jotenkin rasittava "välivaihe" raskaudessa, kun olo on oireeton eikä liikkeetkään vielä tunnu. Oireettomuuttani en halua valittaa, mutta epätietoisuus aika ajoin nostaa päätään. Odotan joka päivä, josko ne liikkeet jo tänään tuntuisi!

Myös täällä ilmaantunut noita viiltely/sukkapuikkokipuja. Sinänsä erikoista, että niitä tulee välillä ihan kävellessä tai lumitöissä, mutta ei vielä kertaakaan juostessa tai salilla! Repäisykipuja tulee myös esim. aivastettaessa.

Meillä ajateltiin vaihtaa esikoisen huone vauvan huoneeksi ja pohdittiin,että pitäisi muutto tehdä hyvissä ajoin ennen vauvan tuloa. Ennättäisi toinen tottua nukkumaan uuteen huoneeseen ja ei tulisi tunne , että vauva vei huoneen. Muutoinkin varmasti totuttelemista kesällä siis kolme vuotiaalla. Meillä esikoinen on nukkunut ihan laitokselta asti omassa huoneessaan ja toivottavasti sama onnistuu myös tulokkaan kohdalla. Vaatiihan se kieltämättä itseltä ponnisteluja nousta liikkeelle keskellä yötä. Nykyisin vasta saattaa joskus kävellä meidän viereen aamuyön puolella.

Hankintoja ollaan tehty sitä mukaan kun vastaan on sattunut kun entiset vauvatavarat oli jo kierrätetty. Lähinnä kavereilta käytettynä ostettu vaunut ja telakallinen kaukalo sekä pinnasänky ja sitteri. Pari neutraalia pientä vaatetta myös alemyynneistä tarttui matkaan.

Minusta tuntuu hurjalta, että mammaloma alkaa JO reilun viiden kuukauden kuluttua ja myös pidempi tauko töistä. Aika toista odottaessa tuntuu kiitävän verattuna eka kertaan. Oletteko muut jo pohtineet, miten kauan aiotte olla poissa työelämästä/opiskeluista vauvan jälkeen? Itse olen laskenut meneväni takaisin 8/16, eli vuotiseksi asti olisin kotona. Esikoinen oli 1 v 3 kk kun aloitti hoidossa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Littlelion 14+6
 
Moikka

Täällä ei vieläkään olossa ole hurraamista.

Oltiin taas nesteytyksessä käymässä osastolla 20&21.1, tällä tavoin saadan varmistettua edes jotenkin jonkinlainen vointi, vaikka ei nytkään hyvä ole.
Toivotaan että puolen välin jälkeen alkaisi rauhoittumaan ja vointikin paranisi vaikka voihan tämä jatkua koko raskauden.

Liikkeitä en ole vielä tuntenut, odotan kyllä kovasti että tuntisin! Kaikki on nyt uutta itselle kun esikoista odotan
*Vaunuja mies on selaillut nyt enemmän ja näytellyt mulle sitre niitä. Meille ne tulee aktiivi käyttöön lenkkeilyyn ja kauppareissuille ym. Molempien silmiin on miellyttänyt Bugaboo Buffalo, Emmaljunga City Cross/Edge duo, Mountain Buggy.. No niitä kerkee sitten myöhemmin katsomaan ja kokeilemaan jos vointi antaa myöden jossain välissä.

Työelämä on jo tullut vähä pohdittua. Olen ura ihminen en sitä voi kieltää, taloudellisesti pärjätään miehen palkalla mutta itse kaipaan varmasti töihin. 09/16 ehkä tai 011/16 ei sitä vielä tiedä ja sen tietää sitte joskus, ensin nautitaa vauva arjesta! Jokainen tekee omanlaiset päätökset näissä :)

Hyvää viikon alkua!

Annu 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa!

Täällä yksi, joka ei ole siirtymässä facebookiin vaikka harvakseltaan täälläkin tullut kirjoiteltua.

Annuulle edelleen kovasti voimia. Sydämestäni toivon, että pääsisit nauttimaan loppupuoliskosta ilman pahoinvointia. En pysty edes kuvittelemaan kuinka raskasta tuo on :(

Täällä vointi on hyvä. Iltaisin turvottaa mahaa mutta muuten kaikki ok. Päivälläkään ei kyllä mahaa enää pilotella ja olen jo töissäkin kertonut uutiset. Tosi hyvin onneksi suhtauduttiin ja sain vilpittömän lämpimät onnittelut niin lähiesimieheltä kuin ylemmältäkin johdolta, lähimmistä työkavereista puhumattakaan.

Vaunuja olen katsellut netistä ja parissa liikkeessäkin jo käynyt (mies ei vielä ota tähän kantaa muuta kuin nauramalla mun innolle, saan toistaiseksi haaveilla ja suunnitella itsekseni :)) Olen aivan umpirakastunut Bugaboon Buffaloihin. Olen yrittänyt antaa mahdollisuuden muillekin isoilla kääntyvillä etupyörillä varustetuille vaunuille mut vielä ei ole löytynyt potentiaalista kilpailijaa.. Vaunujen osto jätetään kuitenkin loppukevääseen. Muitakaan hankintoja ei ole tehty eikä vielä aikoihin tehdäkään. Kavereilta ja sukulaisilta saadaan paljon tavaraa. Ainoastaan nuo vaunut on mulle niin tärkeä juttu, että ne haluan uutena, ehdottomasti. Tulevat meilläkin niin aktiivikäyttöön niin lenkeille kuin muihin menoihin.

Unia on täälläkin ollut. Mulla on taipumusta kaikenlaisiin etiäisiin ja olen ollut jo ennen raskautta ihan varma, että meille tulee tyttö. Myös mies on ihan varma, että tyttö tulee (tai ehkä voi jopa sanoa että toivoo sitä enemmän kuin mitään). Viikko sitten näin kuitenkin unta, että synnytin pojan. Unessa mulla oli kamalan huono omatunto, että olin odottanut tyttöä ja herättyäni päätin, että nyt alan orientoitua siihen, että tulokas voi yhtä hyvin olla myös poika. Yhtä rakas on oli kumpi tahansa :heart:

Mua kans rasittaa yölliset vessareissut! En ole ikinä ennen raskautta käynyt keskellä yötä vessassa ja mulla meni monta viikkoa, että opin nukahtamaaan uudelleen vessassa käynnin jälkeen. Alussa saatoin valvoa joka yö pari tuntia sen jälkeen ja kyllä otti päähän.. Sitten opin, että ei voi yhtään jäädä miettimään meniskö vessaan vai ei vaan on hypättävä ylös heti kun herää niin sitten on helpompi nukahtaa uudelleen.

Täällä olisi ensi viikon lopulla seuraava th-neuvola. Se onkin siis vasta toinen kerta yhteensä. Lääkärineuvolassa en käynyt kun oli lapsettomuuspolilla juuri samoihin aikoihin ultra-aika silloin alkuraskaudessa. Ihanaa päästä kuulemaan sydänääniä, niitä ei olekaan dopplerilla vielä kertaakaan kuunneltu. Ainoastaan ultrissa nähty ja kuultu. Meinasin hankkia dopplerin kotiinkin mut sitten np-ultran jälkeen ajattelin että en sittenkään. Yritän luottaa siihen, että Pätkis kulkee mukana ja voi hyvin.

Mukavaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Säihkiss 15+0
 
Hei taasen!

Kiva jos tämäkin ketju alkaa pikkuisen aktivoitua, olikin jo pienen hetken aika hiljaista. Itsehän en ole naamakirjaan karkaamassa, kun en siellä ole ollenkaan.

Ekasta raskaudesta tuttuja oireita alkaa olla. Nenäverenvuoto jos niistää liian kovaa, öisin huippaaminen liian nopeasti ylös noustessa, öisin pissattaa aina välistä, mutta joskus tarvitsee käydä vessassa ja joskus taas sinnittelen aamuun asti. Ehkä jonkunlaista unettomuuttakin on. Esikoinen herää öisin vielä silloin tällöin juomaan, joten sen jälkeen on tosi vaikea nukahtaa uudelleen ellei ole valmiiksi tarpeeksi väsynyt. Repäisykipujakin löytyy välistä jos nousee sohvalta turhan nopeasti. Kummasti alkaa muistoja tulvia mieleen ensimmäisestä raskaudesta, kun nämäkin oireet olivat jo päätyneet unholaan.

Vielä tässä ehtii selkäkivut ja närästykset tulla, mutta toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Eilen mittasin verenpaineenkin pitkästä aikaa kotioloissa ja 97/47 oli. Salmiakkikuurille?

Mietin sitäkin, että joudunkohan sokerirasitukseen. Eiköhän se ensimmäinen osuus olisi jo ollut, mutta ei viimeksikään neuvolassa sanottu asiasta mitään. Huomenna onkin lääkärineuvola, joten täytynee silloin kysyä asiasta jos muistan. Toivottavasti välttyisin tällä kertaa siltä.

Kivaa viikon jatkoa kaikille ja hyviä vointeja kaikille! :)

Lapanen 14+6
 
Lapanen : täällä on ollu rv 7 lähtien nenäverenvuodon kanssa ongelmia. Muutama päivä sitten kävin ostamassa seesamöljy suihkeen ja simsalapim...vuoto loppui :)

Mulla on sitten kuukauden sisään ollut kaksi virtsatieinfektiota. Alkaa pikkuhiljaa palamaan pinna. Ab kuurit aiheuttaa hiivaa, joten ihanassa kierteessä olen.
 
Saakos tätä suihketta ihan apteekista?

Tiedän kyllä niistäväni jatkossakin, tuskin vielä flunssiltakaan säästyn niin aivan varmasti nenäverenvuotoa on tiedossa vielä monen monta kertaa.

Säikähdin kyllä eilen saunasta tullessa kun kylppärin lattiaan alkoi tipahdella ihan puhdasta verta. Tulikin onneksi vaan nenästä eikä mistään muualta. Kyllä siinä silti ehti pari sekuntia vetää lähes paniikkikierroksia.

Mihinköhän sitä tässä vielä joudutaan :)

Ääni ihan jatkuvasti painuksissa, kun esikoinen riiviöi ihan olan takaa. Jatkuvasti saa olla huutamassa kurkku suorana, kun jätkä harrastaa kolttosiaan. Jösses...
 
Hei kaikille! Liittyisin joukkoon, laskettu päivä varmistui nt-ultrassa heinäkuun puolelle! Viidettä odotellaan, 3tyttöä ja 1poika ennestään on. Edellinen neiti täytti marraskuussa 2v eli sellainen 2v8kk tulee ikäeroa! Isommat on 14v neiti, 12v poitsu ja maaliskuussa 6v-täyttävä neiti!
28.7,Muumimammutti, 5.lapsi, 37v, KPKS
Mielelläni kirjoittelen myös naamakirjan puolella :)
 
Tänään oli esikoisen 10kk neuvola ja samalla minun äitiysneuvola :)
Nyt jäi käynnistä ihan hyvät fiilikset, oon tehnyt sitä sokeriseurantaa kotona ja laittanut myös kaikki syömiset ylös. Täti oli ihan ihmeissään ku oon ollut niin tarkka noiden kanssa, tuli vaan itselle sellainen olo, että no toki olen tarkka kun on beibin hyvinvoinnista kyse... Paastoissa pari niukkaa ylitystä ja ateria-arvot ollu tosi hyvät eli jatkan seurantaa toiset 6 päivää, toivon, ettei ylityksiä enää tulisi, vedin nyt hiilarit aika alas.
Paino oli pudonnu 3kg, oho! Olo on kyllä ollut paljon virkeämpi nyt kun on syönyt terveellisemmin ja tasaisemmin. Vaikka ei käy kieltäminen, etteikö olisi viikonloppuna tehnyt mummin syntymäpäivillä kakkua mieli! Mutta pysyin lujana, ja sanoin miehelle, että kun tuun synnäriltä kotiin niin sit mä haluun kyllä aikast ison palan kakkua!! :LOL:
Vauvan sykkeet kuului terkan mukaan viikkoihin nähden tosi voimakkaasti, 150-160 vauhteja veteli. :heart:
Mua huvittaa toi verenpaine, kotona taas aamulla 112/78 ja neuvolas kun joku muu mittaa niin 138/97, ja viime raskaudes sama meininki! :D Pomppaako muilla paineet neuvolassa?

Pihlanen 16+1
 
Tsemppiä Annuu ja tervetuloa Muumimammutti!

Kävin sitten turhaakin turhemmassa lääkärineuvolassa aamulla. Lääkäri oli tosi töykee hapannaama, joka totesi heti alkuun, "sulla ei varmaa oo kysyttävää kun on neljäs lapsi tulossa?" No aijaa. Istukan paikasta kun puhuin niin tuhahti vaan, että ultrassahan sen sitten näkee ja että kaikki ei tunne tässä vaiheessa vielä ollenkaan liikkeitä. Kuunteli sydänäänet ja ei niitäkään korttiin merkannut. Hyvin ois voinu jättää väliin tän käynnin, tai käydä vaikka th:n luona ennemmin. Rakenneultraa odotellessa, se on onneks jo parin viikon päästä =)

KeepGoing 18+3
 
Heipä hei, aika laiskasti on tullut kirjoiteltua tänne kun on menossa tylsä välivaihe eikä mitään erikoista ole juurikaan tapahtunut.

KeepGoing, ihana tuo tipu-uni! Täällä on nähty paljon raskauteen ja vauvaan liittyviä unia, mutta itse vauva ei ole vielä ilmestynyt uniin. Pari yötä sitten näin unta, että uusi äitiyspakkaus julkistettiin ja siellä oli uutena juttuna mukana kortinlukija tietokoneeseen. Ilmeisesti tarkoituksena oli helpottaa kotiäitien shoppailua? :D

Annuu, toivotaan että vointi helpottaisi pian. Varmasti todella rankkaan kärsiä jatkuvasta pahoinvoinnista näin pitkään.

Lapanen85, minulla on myös noita repäisykipuja sohvalta noustessa ja aivastettaessa. Todella inhottavan tuntuisia ja ensikertalaisena pelästyin niitä alkuun hirveästi.

Muumimammutille tervetuloa mukaan!!

Ensi viikolla olisi lääkärineuvola keskiviikkona, siitä sitten seuraava tiedossa oleva käynti olisi rakenneultra maaliskuun puolivälissä. Eilen kuuntelin taas illalla dopplerilla vauvaa ja ihanat sydänäänet kuuluivat välittömästi vaikka istukka on ultran mukaan etuseinämässä. Vauva myös vaikutti olevan liikkeellä, koska vähän väliä kuului kova kopina. Liikkeitä en tosin vielä ole tuntenut, mutta lienee aika normaalia ensikertalaiselle näin alkuraskaudessa.

illusia83 & Möykky 13+6
 
Meillä oli tänään toinen neuvola. Tavattiin ekaa kertaa oma neuvola-ihminen ja oli tosi kiva tyyppi. Sydänäänet kuunneltiin ja etsi kovasti alavatsasta, mutta kaveri löytyikin melkein navan kohdalta oikealta puolelta. Eli hengailee siellä. Kerroin ennen sydänäänten kuuntelua että olin tuntevani navan alla hipsutusta perjantaina ja hymisteli että ei ne nyt vielä. Sitten kun tyyppi löytyi niiltä paikkeilta totesi että saattoi sittenkin olla ihan että liikkeitä tunsin. :) Paino on noussut ilmeisesti kilon, mutta kyseessä oli eri vaaka kun oli eri neuvola. Omalla vaa`alla ja työterveyslääkärin vaa`alla mitaten pysynyt samassa tai laskenut vähän.

Kiloklubin avulla seurailen kaloreita ja huomenna olis ravintoneuvonta ja opettelen mittaamaan sokereita. Mälsää. :/

Vaunut ostettiin huutonetistä käytettynä. Emmaljungan city crossit. Vanhat, mutta mun lempiväriä vaaleansinistä. :D Käytiin myymälässä testailemassa vaunuja ja kysyttiin meneekö samat osat siihenkin niin menee. Mahtavaa kyllä miten monipuolisia ja helppoja nykyään lastenvaunut on! Adapterilla saa autokaukalon kiinni ja kaikkea. Edelliset kokemukset lastenvaunuista on yli kymmenen vuoden takaa serkkujen vaunuista joissa heitä työntelin.

Paha olo on väistymässä ja nyt on jopa oireeton eikä usein muista että on raskaana. Iskias vaivannut kolmatta viikkoa, mutta alkaa toivottavasti kohta helpottaa. Harkitsin jopa laittavani ruokaa. :D

Terhitär 14+6
 
Mulle tuli tänään postissa kotidoppleri ja meinasin jo pienen slaakin saada kun aluksi ei meinannut millään vauvan sydänääniä löytyä. ja joo, tiedän ettei niitä välttämättä kotilaitteella heti kuulu kun neuvolassa on paremmat vehkeet. Mut silti =) Kuuluihan ne äänet sit lopulta mut tosi alhaalta.
Mulla on ollut tänään alamahassa ihan ihme fiilis. Kävely rasittaa ja saa aikaan vihlomista, ns. tärinäkipua vaikkei se kipua sillein olekaan. Alaselkäänkin välillä ottaa. Kun painan tuolta alamahasta niin välillä silloinkin ärsyttävä tuntemus siellä. Vähän sellainen jomottava tunne nytkin istuessa mutta ei sellainen että särkylääkettä tarviisin tai mitään..Onkohan tää kenties normaalia? Valkovuotoa tulee vaihtelevasti, nyt on muutaman päivän tullut väritöntä ja kellertävää mutta ei haise millekään oikeastaan. Ärsyttäviä vaivoja.
Noista yöllisistä vessakäynneistä, mä hyppään joka yö 2-3 kertaa pissalla ja oon onneks oppinut siihen et nousen heti sängystä ylös kun herään ja menen vessaan ja saan unta samantien kun tulen takaisin sänkyyn. Nukahtamisesta menee n. 2-2,5h kun rakko ihan täynnä, siitä n. 2-3h ja sama juttu. Vielä yleensä kerran käyn ja sit nukun muutaman tunnin ja sit herätessä taas. Oi tätä autuutta.
Mulla vihloo alapäätä välillä, tänään on vihlonut tuonne jonnekin peräsuoleenkin.. onko muilla?
Ekaa odottaessa on kauhean vaikeaa tietää mikä on normaalia ja mikä ei joten kaikki huolestuttaa ja pistää ärsyttämään. Mulla on selvästi tällänen ärsyyntymiskausi meneillään.
Alkuraskaudessa en kuvotuksesta huolimatta oksentanut kertaakaan mutta nyt aina välillä tulee aamulla niin huono olo ja alkaa yskittää ja sit tuleekin sappinesteet tai jo syödyt aamupalat ulos. Ajattelin et ei enää näillä viikoilla tällänen alkais mut näköjään..tosin oksentaminen ei ole tosiaankaan jokapäiväistä..
Sokereita mittailen edelleen päivittäin ja paastoarvot porskuttaa ihan omiaan.. 5.2. äitipolilla aloitetaan kuulemma sit insuliinit et sitä odotellessa..

StaRR 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Annuulle piti vielä tsempit toivottaa. Toivotaan todella, että pääset nauttimaan vähän rennommasta ja parempivointisesta loppuraskaudesta.

Soitin neuvolaan ja sainkin sit ajan perjantaiaamulle. Terkka oli sitä mieltä, että alkuraskaudessa väsymys on ihan normaalia, mutta mä en oikeen tykkää siitä, että en ole varma onko raudat kunnossa ja välillä meinaan ihan yhtäkkiä nukahtaa rattiin työmatkoilla tai muuten ku oon liikkeellä. Suuri osa siirtymistä vielä tapahtuu motarilla, niin ei paljoa lohduta, että kyllähän se välillä voi vähän väsyttää. Sit jos tiedän, että raudat on kunnossa niin voin koittaa keksiä jotain muuta ratkaisua.

Huomenna taidan sit lisäksi pommittaa sitä neuvolan psykologia. Jos se vaikka vihdoin vastais.

anskutin
 
Tervetuloa muumimammutti!

Mulla nousi eilen kuume, oli 38`c. Soittelin sit päivystykseen että kun sitä vuotoa oli viikonloppuna. No pissanäytteen kävin sitten antamassa, ei tulehdusta siinä. Tulehdusarvot olivat koholla( 20). Lääkäri paineli vähän mahasta ja tuumasi että normaalia influenssaa minulla.

Minähän täällä tuumasin sunnuntaina että aion siivota nii pyh! asunto on ihan kamalassa siivossa ja en nyt kyllä sairaana alakkaan jynssäämään. :D Huomenna olisi töihin paluu, en tosiaan saikkulappua muistanu eilen pyytää mutta haen tänää jos kuume taas nousee illemmalla. Tosi vetämätön olo on nytkin.

Kerroin eilen pojalle että hänestä tulee kesällä isoveli jos kaikki menee hyvin. Voi että toinen olikin onnellinen ja heti alkoi huolehtimaan että menehä äiti syömään niin vauva saa ruokaa :D
Sydänääniä kuunteli myös dopplerilla.

jaha, jospa tästä painuis vaikka telkkaria katsomaan ja juomaan teetä!

-Milla ja papu 13+5
 
Onpa taas vierähtäny tovi, että tänne on saanu ittensä aikaiseks kirjottelemaan. Vaikka pikaviesti tästäkin tulee :D Lueskellut oon kyllä kovasti palstaa, mutta mikä siinä on, että kännykällä se kirjotteleminen vaan jää...

Hankintoja ei vielä olla muuten tehty, mutta tilasin vaunut kun sai niin halvalla (pitäis keretä käydä jossain koeajamassa, että onko edes hyvät). Tarkotuksena on ootella sinne rakenneultraan, ja sitten alkaa tutkia kaikkea pinnasängystä kaukaloon. Eli luultavimminkin maaliskuun alussa sitten!

Unia en oo enää nähnyt. Ihan alussa näin unia, missä oli vauva enkä osannut sitä hoitaa. En esim. pakkasella laittanu sukkia ulos ollenkaan tms. :p Sitten aloin nähdä lähinnä raskauteen liittyviä vuotounia, kun tiputteluvuotoa ilmesty viikoilla 6-9. Sen jälkeen en ainakaan muista enää mitään nähneeni. Hauska kyllä tuo tipu-uni KeepGoing! :D

Omaanapaa sen verran, että nyt mennään viikolla 14+4, ja kaikki oireet katosi nt-ultran jälkeen. Tai sen jälkeen viime viikolla vielä oli pistelevää kipua alapäässä ja oletettavasti ne "kiristyksen tunteet" mahassa on kasvukipuja - maha pongahti myös esiin parissa päivässä viime viikolla. No, nyt eilisestä asti on jotenkin ahdistanut, kun oloja ei oo. Maanantaina on lääkärineuvola, toivottavasti siellä kuunnellaan sydänäänet niin tietäis onko tuolla kaikki pienellä kunnossa... Kun tuntuu, että se ilmestynyt mahakin on taas pienentynyt??! Ehkä tää johtuu siitäkin, kun on taas netissä törmänny ikäviinkin juttuihin, ja pakostakin alkaa miettimään, että mitä jos itelläkin. Äh, en tiedä. Tällä hetkellä ois kiva, jos ois sen dopplerin itelle hankkinu, mutta nytpä sekin on myöhästä. Eiköhän maanantaina saa taas tilannepäivityksen sitten muutenkin :)

-Tiha & Mini 14+4
 
StaRR: Mulla on kans noita kipuja kun liikkuu tai välillä kun istuu. Puolisen tuntia vajaa pystyy kävelemään ja sitten alkaa jomottaa. Kysyin eilen neuvolassa asiasta ja sanoi että on normaalia ja sitten pitää ottaa iisimmin. Eli ei saa hurjastella eli käydä ruokiksella Citymarketissa ja takaisin kävellen. Liiku siinä sitten hei!

Olin aamulla raskausdiabeteksen neuvontaryhmässä ja oli kyllä aika turha. Sellainen "Tiedättekö mitä on hiilihydraatit? Diabetes on sitä että veressä on liikaa sokeria ja insuliinin tuotanto ei riitä." Aijaa? Sokeri kuulemma nostaa niitä nopeasti. Oli uutta hei! Mitään ei kuulemma tarvitse muuttaa, mutta 10 palaa leipää pitää syödä päivässä.

Eikä saa olla yli 10h syömättä. Kun siihen ihmettelin että kun väsyttää niin perkuleesti että välillä menee 12h unia ihan heittämällä ja arkisinkin tarvitsen 10h yöunet että olen toimiva niin tuumasi että sitten pitää herätä aikaisemmin ja voihan se olla vähän ikävää. On se! Kun nytkin nukahtelen ihan mihin sattuu, sunnuntaina kavereilla nukahdin nojatuoliin vaikka kuus ihmistä huus ympärillä. Eilen simahdin sohvalle ja epäilen että tänään nukun autossa edes takaisin matkalla appivanhemmille.

Puuroa saan onneksi syödä. Vihanneksia pitäis syödä paljon. Porkkana tulee multa ylös ja paprika närästää. Tomaatti ja kurkku käy toistaiseksi. Aamulla oksensin taas sokerittomat mustikkakeitot. Mutta ei tartte kuulemma laskea kaloreita, vaikka papereissa sitä painotetaankin. Hiilareita pitää laskea.

Mittari ei mulla toiminut, mutta toimii kuulemma kotona ja pitää opetella mikä ruoka-aine ja määrä nostaa mitenkin paljon. Mutta sitten pitää olla heti yhteydessä jos kolme arvoa menee yli. Yritin kysyä kuinka kauan meillä on aikaa harjoitella miten mikäkin ruoka vaikuttaa ennen kuin tulee insulliini, mutta ei vastannut. Laitteen mukana oli 10 liuskaa ja 10 neulaa. Kertakäyttöisiä, joista tossa käytettiin yhdet. Ja pitäis mitata ekalla viikolla 4 aamuna ja tokalla viikolla yhtenä päivänä 8 kertaa. Mun matikalla ne ei riitä. Lisää niitä saa hakea kahdesta sairaalasta toiselta puolelta kaupunkia soittamalla, mutta ne pisteet on auki 8-16, jolloin olen toki töissä. En tiedä millä ihmeellä levitoin itseni keskellä päivää tunnin suuntaansa hakemaan niitä tarvikkeita. Pitää pyytää että mies lintsaa koulusta joku päivä ja hakee niitä.

Ottaa pattiin ja huolella.

Terhitär 15+0
 
Plaah, lääkärineuvola oli juuri äsken ja kaikki on niin kuin pitääkin, mutta kukaan ei ollut kertonut, että pitäisi käydä sokerirasituksessa. Nyt viikkoja kasassa sen verran, että viikon sisään olisi käytävä. Mä niin toivoin välttyväni siltä. Eihän se sinänsä mikään pakko ole, mutta kai se olisi syytä käydä. Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään, joten tuskin kait nytkään. Toivottavasti!

Tulipa paha olo jo pelkästä ajatuksestakin.

Lapanen 15+0
 

Yhteistyössä