Heinäkuun Hellemasut -15 *kesäkuussa*

Heipsis kaikille.

Ihanan paljon tullut tekstiä ja kuulumisia! Täysaikasia alkaa tulemaan nyt ja pitää tosissaan alkaa jännittää täällä. Minä niin elän teidän kaikkien olot ja jännäilyt mukana =).

En päässyt nyt kun puhelimella ja tää on aika töks hommaa niin kommentoin ympäripyöreästi.

Lima ym eritteet. Kaikki selllaset tarkoittaa että kohdunkaula kypsyy. Ellei sitten ole selvästi verta tai pahanhajuista vuotoa että voisi epäillä vaikka tulehdusta. Näin olen käsittänyt. Ja itse soittelisin vasta verisestä vuodosta. Ja ottasin vaikka samantien kaikenmaailman limat itellenikin että ois ees joku merkki että ehkä tuolla on jotain tapahtunut :D

Mielialoista ja oloista.. mulla ollu pitkään suht samanlaista, aika kireenä just siksi ku ei kykene kaikkee mitä haluis. Sit oli se perjantain mahoton reippaasti käveleminen tuolla kylillä ja vauhan hiljaisuus. Eilen taas aihan kauhee olin aamusta lähtien. Meni hermot siis joka ikiseen asiaan. se saunanpesu ja oma aika oli hyvä juttu Ja vauvakin oli todella mönkiväien eilen illalla. Iha ku ois koittanu työntää ihteesä pois.

Mistä omaan napaan. Yön sain nukuttua, vain pissareissut herätti sekä kerran heräsin kipeeseen supistukseen ja niitä tuli kolme peräkkäin ihan hyvällä tahdilla mutta sit olin nukahtanut. Tänään olo iha outo. Oon seesteinen ja kuin viilipytty! Vähä ku jossain sumussa kulkis. Yks lapsista koetellu edelleen tosi paljon mutta enpäs ole kertaakaan hermojani menettänyt :O. Imuroin jo kahdeksalta ja siivoilin. Kävin leikkaamassa nurmikon ja pari hyppyä piti trampalla koittaa kyllä :D. . Tein ruoat jne. Otin tunnin unet ja heräsin pissa hätään ja supistukseen. Jäi sellanen kohdunsuun vihlonta siitä ja supistanut kyllä uudestaan nyt tässä. Iha ku nippu neuloja tuolla kohdunsuulla. Tuskinpa mitää merkkaa mutta toivossa on hyvä elää!

Minä olen myös täysin valmis synnyttämään vaikka heti. Viikot hyvät ja mahdollisesti jopa paremmatkin (37-38). Edellen olen siinä uskossa mitä oma äiti sanoo että minusta ei isoja vauvoja synny, että ne syntyy samankokoisina ja sitten vaikka sen verran aiemmin. Näin luulen myös. Ja neuvolassa th sanoi että synnytyksen käynnistymiseen voi vaikuttaa iha se että kohtu on venynyt "tappiinsa" ja synnytys alkaa. Aika tapissaan minusta alkas sen puolesta olemaan! Jännää joka tapauksessa! ja monella meistä. Kuka saa seuraavan?!?!

Seesteinen ja sumuinen Nelli & Timpsu 35+6
 
Salla liekkö ois :) ?

Minulla lävti yhtäkkiä kaikki voimat ja ei vaa kertakaikkiaan jaksa mitää. Vähän huono olokin on eikä tee mieli syödä. Oon vaan makoillut pari tuntia. Supistuksia tulee mutta ei mitään säännöllisyyttä. Alaselkää välillä kuumottaa. Ts.joku totaalihyytyminen sen seurauksena että en ole menettänyt hermoja koko päivänä, tiukille ottaa sellanen :D
 
Alkaapas täällä olla jännät tunnelmat monella! :) Hienoa, että alkaa olla jo useampia täysiaikaisia vauvoja! Käyn täällä kyllä lueskelemassa teidän kuulumisianne joka päivä, mutta kommentoimaan näytän selviävän lähinnä vkl.

Heti alkuun viikon iloinen uutinen: taidan sittenkin saada olla äitiyslomalla sen 12 viikkoa :) - tosin puolet siitä minimaalisella palkalla (muutama kymmenen dollaria per viikko), mutta sillä ei nyt ole kyllä suurta väliä kun ei esim tarvitse alkaa suunnittelemaan maasta muuttoa yms huomattavasti kalliimpaa/uuvuttavampaa!!! Mulla oli myös hyvä kehityskeskustelu työnantajani kanssa (joka siis nyt joutuu maksamaan palkkani äitiysloman palkalliselta ajalta), ja hän ei edes ollut asiasta yllättynyt vaan sanoi, että perusoletus on se, että vakuutusyhtiöiden kanssa on aina ongelmia. Puuh, mikä kamala systeemi! Ai niin, toinen ihana asia oli työkavereiden järjestämät babyshower-juhlat töissä torstaina. Meillä on töissä syntynyt neljä vauvaa tänä keväänä ja tämä meidän tyttönen on siis viides, joten nämä juhlat oli kaikille viidelle. Oli hyvää ruokaa ja meille annettiin muutamia ihania ja hyödyllisiä lahjoja eikä mitään valtavaa krääsäkasaa (kuten hieman odotin etukäteen ;)).

Viikon inhokki oli hiivatulehduksen ryöpsähtäminen (ekaa kertaa viiteentoista vuoteen!), joka onneksi lähti 3 päivän yhdistelmä-kuurilla. Muuten olot olleet ihan hyvät. Jos seison paljon, huomaan, että pakarat jotenkin puutuu, mutta jos pääsee vaihtelemaan asentoa (istumaan ja kävelemään), niin tämä ei ole ongelma.

Ninuka, munkin mahaa kommentoidaan kovasti ja molempiin suuntiin; toisten mielestä se on raskausviikkoihin lähden liian pieni ja toisten mielestä liian suuri. Perjantaina sain kuulla, että “en kyllä ymmärrä miten sun maha voi kasvaa heinäkuuhun asti noin valtavaa vauhtia kuin se kasvaa nyt!”. Itse olen tästä masusta iloinen, ylpeä ja onnellinen, mutta hieman kyllä ihmetyttää miksi toisen mahan kokoa pitää yleensäkään kommentoida. Ajattelin, että tämä menee kulttuurierojen piikkiin, mutta ilmeisesti ei, jos te saatte siellä Suomessa samaa palautetta! Perjantaina kysyin sitten lääkäriltä masuni koosta (että voin vastata jotain kommentoijille :LOL:) ja sain kuulla, että maha kasvaa täydellistä vauhtia, ei liian nopeasti eikä liian hitaasti. Hyvä! Vauva myös on todella eloisa ja tuntuu reagoivan hyvin esimerkiksi ääniin. Pikkuveli onkin alkanut soittamaan masuvauvalle soittorasiasta musiikkia, tosi liikuttavaa :) Tänä aamuna pötköteltiin miehen kanssa pedissa jutellen ja ensin selvästi nukkuva vauvakin siihen heräili ja alkoi potkia napakasti kylkeen. Mies epäilee, että sieltä tulee erittäin tempperamenttinen tyttö, kuten äitinsä. Hui! :D

Verenpaineista: Ne on mulla yleensä aina matalat, ja edelleen mennään matalalla: nyt lääkärissä oli yläpaine 99/alapaine 65.

Joskus täällä oli muuten keskustelua kestovaippojen käytöstä. Meillä on suunnitelmissa osakestoilla (eli kotona käytetään pääasiassa kestovaippoja ja liikenteessä ollessa kertakäyttövaippoja), kuten esikoisenkin kanssa. Vähän kiinnostaisi myös kompostoituvat vaipat, joita jotkut perheet täällä käyttävät (vaipat saa kaupasta ja kotoa voi tilata käytettyjen vaippojen noudon ja kompostoimisen). Kestovaippoja käytettiin esikoiselle, joten vaipat ovat nyt jo valmiina ja pestynä odottamassa päivitettynä muutamilla söpöillä uusilla vaipoilla. Esikoinen oppi sekä potalle (alle 1 vuotiaana) että kuivaksi (2 vuotiaana) niin sujuvasti, että en usko että kestovaipoista oli ainakaan haittaa (vaikka tähän aivan varmasti vaikutti monet muutkin asiat).

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

AnMaaria + pikkusisko, rv 33 + 0 (ohessa masukuva tältä aamulta)

Kesäkuu.jpg
 
Huomenta

StaRR Synnyttämässäkö olet?????? Illalla jo mietin että missäs sinä!?

AnMaaria Onpas hyvä että asiat järjestyy paremmin ja saat olla kotona. :)

Minulla supistelut rauhottu yötä vasten. Muutaman kerran sain mojovat yöllä. Aamulla kun heräsin supisti kyllä tosi kovaa kahdesti ja sit taas ollu hiljaista. Sellanen outo uusi juttu äsken... Tuo alapää tärisee jännästi. Siis iha ku joku dildo surisis siellä. Whaaaat? Kävi jo naurattaa :D
Raskas viikko tiedossa, joka päivä lasten menoja kylillä ja pitää vaan jaksaa humppasta viedä niitä. No ei auta. Jospa tää vaikka syntys. Ja huomenna se ä.poli. Jännittää vauvan koko ja alakerran tuomio .

Nyt hyvää alkavaa viikkoa kaikille !

Nelli&Timpsu POKSUU 36+0 (tai 38?)
 
Kääks...ensi kuu on meidän kuu <3

Pahoittelen etten muista enää kirjoittaa tänne. Olin tuossa pari viikkoa töissä ja koko viime viikko oli niin kiireistä aikaa, et meinas oikein pukata stressiä.

Omat olot on oikein hyvät. Ei kolota edes mistään. Vaikka alkuun tuntui, että joka paikka on kipeä niin nyt olo on loistava. Ainoa murhe on pissan lurahtelu housuun. Aina, kun yskäisen tai ponnistan niin tulee. Sitä tulee jopa silloinkin, kun olen juuri käynyt vessassa. Alkaa vaan ketuttaa tuo siteiden käyttö.

Kohdunkaulan tilanne ultralla katsottuna oli 4cm, kiinni ja kova. Eli olen tämänkin pikkuisen kohdalla varautunut yliaikaisuuteen :D
 
AnMaaria hienoa että asiat järjestyy! Mahasta täytyy sanoa sen verran että olen lääkärisi kanssa samoilla linjoilla. Näyttää todella sopusuhtaiselta.

An79 hienoa että hyvin pyyhkii!! Harmi vaan tuo pissa :(, synnytyksen jälkeen kannattaa treenata niitä kohdunpohjan lihaksia ( tai kai niitä jo nytkin voi treenta?). Itsellä taitaa jäädä trampoliini hyppelyt tältä vuodelta vähiin ;)

Nelli vai että dildo :D, no sullahan on sitten oikein mukavat oltavat siellä.

(.) Viime yö meni täällä ihan persiilleen puolet yöstä olin sohvalla kun närästi niin että oksennusta tulee suuhun asti. Onneksi tänään saan olla kotona, lapsetkin on hoidossa 3:na päivänä viikossa mikä on kyllä ihan huippu ratkaisu kun tänäänkin olisin varmaan vain kiukkuinen kuin ampiainen. Nyt tässä vaan ihmettelen aamupalan lomassa kun on niin hiljaista. Mistäköhän sitä oikein aloittaisi tänään? Jos vaikka pesisi vauvalle vaatteita.

Ipna 35+1
 
Eilen oli kiva ja helppo päivä, yöllä heräsin aina supistulseen kun käänsin kylkeä. Ei paljoa pyöritty :D
Taitaa taas käydä niin, että kun la lähenee, oireet loppuu/helpottaa.Että eilen ei ollut vain tyyntä myrskyn edellä. Pahoinvointi on kyllä tullut takaisin, pari viikkoa on aamuisin etonut huolella. Nytkin vein lapsen päiväkotiin ja istun bussissa ja toivon ettei paha olo iske seuraavaan 5 minuuttiin..
 
Nelli kotonahan minä (y) Emmää mihkään oo lähössä vaikka olisin periaatteessa valmis ihan heti, semmosta tää olo tuppaa olemaan taas.. Vai että dildotärinää :ROFLMAO: Kaikkee se teettää! Voimia sun viikkoon, ei ole helppoa. Kiva et pääset huomenna polilla käväseen..

AnMaaria hyvä et asiat järjestyy sittenkin. Ei tartte ainakaan muutosta yms. alkaa stressaamaan enää tässä vaiheessa.

ipna inhaa noin kova närästys :confused: en osaa kuvitellakaan kun itsellä ei ole ollut ollenkaan.. Nyt vaan otat rennosti ja pikku kotiaskareita ja nautit hiljaisuudesta.

Mulla tuli eilen illalla alushousuihin semmosta punertavaa/rusehtavaa limaa ja jouduin taas laittaa sit pikkuhousunsuojan. Pyyhkiessä ei tullu enää kuin kirkasta joten siinäpä se. Välillä vihloo ja kourii alakerrasta siihen malliin et jotain siellä ilmiselvästi tapahtuu mut varmaan niin hitaasti et täällä sitä kärvistellään varmastikin vielä seuraavat 3 viikkoa kotona :cautious:
Sängystä nouseminen ja kyljen kääntäminen taas vaikeutunut, olihan tuossa jo vissiin pari yötä ettei niin sattunut. Tuntuu välillä et joku repis alamahaa kummaltakin sivulta auki ja eipä siitä sit noustakaan heti ylös. Epätoivo iskee välillä.
Tänä aamuna kun menin pissalle niin just ennen kylppärin ovea mulla lurahti jotain alushousuihin taas. Meni läpi alkkareiden eli oli varmaan tosi juoksevaa valkkaria. En usko et oli mitään lapsivettä koska pikkuhousunsuojaan ei sit taas tuu juuri mitään. Huoh. Megahuoh.
Mulla on jotenkin niin ihmeellisen odottava fiilis. Vaikee selittää mut semmonen et ollaan tehty ja pakastettu ruokia valmiiks pakkaseen et on helppo sit vaan sieltä ottaa erilaisia ruokia ja koko ajan vaan ootan et jotain tapahtuis. Semmosta et ei tää olo voi ikuisuuksiin kestää, ehkä odotan sit vaan synnytystä vaikka aiemmin hirvitti koko touhu? Mene ja tiedä.
Parin tunnin päästä olis neuvola.

editeditedit: niin hirvee paineentunne ja takapuolen särky etten voinu ees istua, sängyssä tuskaisena datailen itku kurkussa. mä en kestä tätä oloa pitkään, tai pakkohan se on..

StaRR 36+5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Minusta ei ole kukaan kuullut kuukausiin! Olen voinut henkisesti ja fyysisesti tooooooodella huonosti. Nyt alkaa olo tasoittumaan ja päänsisäinen sumu hälvenemään :) itken yhä usein, mutta se menee ohi yleensä suht nopeasti.

Kävin pe ultrassa, eli 35+6. Sen hetkinen painoarvio oli 2870g, eli laskettuna aikana olisi alle 4kg, se sopii minulle! Vaikken oikein usko kun kolmas oli jo 4,1kg. Mut toisaalta nyt on eri geenit kun eri isä :D kunhan ei yli 4,5kg ole niin en huolehdi!

Ennen juhannusta torstaina ultrataan koko uudestaan. Kun mulla on rv35 ollut viimeksi sf-mitta 39cm!! Eli REILUSTI yli yläkäyrän. Se pisti sitten nvlassa silmään kun kaikki kolme aiempaa kulkenut keskikäyrällä. Nyt on sit vaan jättiläisvatsa jostain syystä.

Mulla on joka raskaudessa tota limaa valutellut pitkin raskautta. Siellä kohdunkaulalla on limaa suojelemassa kohtua bakteereilta, sitä kuuluukin sieltä valutella välillä. Jos on verensekaista niin sit saattaa olla "limatulppaa".

Mun ystävät piti mulle lauantaina babyshowerit! :heart: oli niiin ihanaa :)

Vauvalle on kaikki muuten reilassa mut huoneesta puuttuu rullaverho. Käytiin muutama viikko sitten saksassa ja sieltä ostettiin kaikki vaunut , istuimet ym.

Mulla on lonkka TODELLA kipeä, se rutisee joka askeleella, pelottaa että lähtee irti kohta. Illalla kun istahdan tai käyn makuulle, en pääse ylös ilman miestä. Enkä saa käännettyä kylkeä sängyssä. Todella kovat kivut siinä. Ei ole tätäkään ongelmaa ole aiemmilla kerroilla ollut.

Kohdunsuun tilanne oli muuten pe kiinni ja takana, pää kiinnittynyt.

Toivottavasti joku meistä jo kohta synnyttää, niin saadaan itkeä synnytyskertomuksia! :D

Terveisin crea 36+2 :heart:
 
Lantionpohjanlihaksista: itse olen koko raskaudenajan treenaillut lähes päivittäin esim. tietokoneella istuessa tai hampaidenpesun aikaan eli en mitenkään varaa siihen päivästä erikseen aikaa vaan teen muiden juttujen lomassa. Esikoisen (4720g) synnytyksen jälkeen alkoi lirahtelu yskiessä ja liikunnan yhteydessä tai kovasti nauraessa ja ahkeralla treenillä palautui ennalleen. Nyt en todellakaan halua samaa kohtaloa, koska oli todella nolo vaiva :oops: toisen jälkeen ei ongelmaa ollut, kun raskausajan tein tuota jumppailua ja nyt aion myös välttyä siltä.

Anmaarialla söpö masu :)

An79: kiva, että vaivat poistuneet loppua kohden (y)

Nelillä mielenkiintoisia oloja, olikos teille poika tulossa? Pojat kun pissivät, niin saattaa tuntua täristelynä :rolleyes:

StaRR:lla kyllä lupaavan kuuloisia oireita (y) vaikka olo ei varmasti ole kovin mukava...
 
Vauva heiluu vielä, ei ole mitenkään tosi alhaalla kiinnittyneenä. Sf jatkaa keskikäyrällä, verenpaineet kohollaan hiukan myös kotona. Hb 85 (137 se eka mittaus) labraan huomenna ja tarkistetaan varastot myös. Mun taustalla luultavasti tiputetaan sitten sitä jos varastot on alhaiset taas, mutta äitipolilla katsovat asian sitten.
 
Hellurei taas! Aktiivisesti lukemassa käyn juttujanne ja välillä saa suunnilleen vedet silmissä nauraa. Esim. toi Nellin "dildo alapäässä" sai nauruhermot hyrisemään :LOL:. Mukava kuulla kaikkien voinneista ja miten erilaisia raskaudet voikaan olla!

Itsellä vointi pysynyt vielä yllättävän hyvänä. Mitä nyt lantio tuntuu välillä pamahtavan halki tosta häpyliitoksen kohalta. :cool: Ja sokereiden mittailun kanssa meinaa välillä hermo mennä, että tekis mieli heittää koko mittari seinään. Neuvolatäti antoi siihen kyl luvan synnytyksen jälkeen, kun mittaria ei tartte palauttaa. :ROFLMAO: Arvot onneks suunnilleen kohillaan pysyny, kun malttais olla syömättä niitä herkkuja. Se kai se ärsyttääkin, kun hirveesti tekee välillä mieli syödä kaikkee hyvää ja kun ei sit sais... :unsure:

Vauveli on melko liikkuvaista sorttia. Viime yönäkin veti sellaisia potkusarjoja, et kylkiluut oli helisemässä! Ja aamulla sit huomasin, et poikittain oli tuolla mahassa!:eek: Toivon todellakin, että ymmärtäis pikkuhiljaa asettua pää alaspäin lopullisesti. Eikä ottais isoveikastaan mallia, joka jouduttiin kolmesti kääntämään ennen kuin kalvot sit puhkaistiin (n)

Synnytystä ootan rauhallisin ja hyvillä mielin. On se niin ainutlaatuinen kokemus, vaikka kipeetä tekeekin. Mut onneks ne kivut loppuu heti, kun vauveli on pihalla. :love: Toisaalta varmasti tulee ikävä tätä mahaa! Vaikka painaakin välillä niin pirusti, mut ylpeydellä kannan ja tykkään korostaa tiukoilla paidoilla. :)

Tasapuolisesti jaksamista meille kaikille loppumetreille! Kohta on jo HEINÄKUU! Vastahan sitä oltiin pimeimmässä vuodenajassa ja testejä tehtiin. o_O Voi vaan kysyä, et mihin hemmettiin tää aika menee??

Terkuin Susunasu 35+3
 
Neuvolasta just kotiuduin. Multahan otettiin se strepto b- näyte jo viime viikolla äitipolilla mut terveydenhoitaja sano ettei sitä näy missään koneella ja niinpä otti näytteen uudestaan. No onpahan otettu sit kaksinkappalein. Tunnusteli vauvaa ja sano kans kuten edellinenki terkka et tuntuu paljon isommalta kuin äippäpolin 3kg:n arvio joten mulla on huomenna neuvolalääkäri joka arvioi käsikopelolla kokoa uudestaan ja sit pistää lähetettä polille jos tarpeen. Kumpi on nyt oikeesti luotettavampi? Ultra vai käsikopelo ja miksi? Sf-mitta terkan mukaan äsken 39cm. Ärsyttää jos turhaan tekee lähetteen ja sit polilla pysytään ultran kannassa niin tulee turhaan istuttua sit taas autossa näillä oloilla yhteensä n. 170km, ei kovin kivaa.
Sydänäänet kuului mutta vauva kuulemma sellaisessa asennossa ettei sydämen kohdalle päässyt eli istukan kaikuna äänet tuli. Kyllä mä ne kotona dopplerilla saan kuuluviin :rolleyes:
Alapäästä vuotaa koko ajan jotain. Kirkasta ja rusehtavaa edelleen, tiedä sit mitä on.
Verenpaineet neuvolassa katossa, kotona normaalit kun just mittasin.
Pläähkis plääh ja voi tätä loppuraskauden onnea..
 
StaRR: se ultra / käsin tunnustelu on vähän monitahoinen juttu...jos on iso tai vastaavasti erityisen pieni vauva ja varsinkin jos on kiinnittynyt (päästä ei saa kunnon mittaa), niin ultra saattaa heittää paljonkin, joten tällöin käsikopelo saattaa olla luotettavampi...itsellä esikoisen painoarvio la:n aikoihin heitti alakanttiin melkein kilolla (arvio 3900g), koska oli niin isokokoinen ja taas terkan käsiin tuntui oikeastikin reippaasti yli neljä kiloiselta. Samoin kaverilla arvio heitti 700g alakanttiin, kun oli lähemmäs 5kg vauva masussa. Taas mun kuopuksesta painoarvio oli lähes grammalleen oikea, kun oli syntyessään vähän yli 4kg.
 
Täälläkin päästy jo jonkinasteisten kipuilijoiden joukkoon:) Lantion seutu hankaloittaa kävelyä ja kävely aiheuttaa vatsan kovettumisia ja painetta alakertaan.

Vauvan asento tuntui viikonloppuna oudolle ja soitin neuvolaan ja pääsinki tänään tohon neuvolalääkärille käymään ultrauksessa. Ultran koko arvio oli n.3100-3200g ja tänään siis 36+1. Kuulema heittoa voi olla + tai - 200g. Onko tuo sitten iso vai pieni näille viikoille? Ultraus vehkeet oli todella vanhat, mutta asiansa ajoi:) Vauvan pää oli tosi alhaalla kuulema, mutta ei silti ihan lähtö asemis:)
Puoli tuntia ultrasi ja itselle iski jo huono olo ja päänsärky, kun veri tietysti ei oikein kulkenut selällään maatessa.

Tulen kommentoimaan muiden juttuja tos paremmalla aikaa uudelleen. Nyt kiire ruuan laittoon lapsille.
 
Nopsaan kommentoin Starrille. Mulle saatiin ultralla tasaista trendiä vauvan kasvulle koko edellisen raskauden ja la-painoksi arvioitiin kaiken aikaa 3800 gr. Viikkoa ennen syntymää lääkäri sai yhtäkkiä ultralla painoksi vaan 3000 gr ja meinas sitten käsikopelolla kuitenkin 3500 grammaa. vauva painoi viikkoa myöhemmin 2870 gr. Että mä en rehellisesti sanottuna luota kyllä kumpaankaan menetelmään tippaakaan, mutta jos johonkin luottaisin niin ultraan, koska sillä päästiin ees sinne päin :D
 
Kiitos kommentoijille tuosta ultra/käsikopelohommasta :) Toivottavasti nla-lääkäri huomenna ei katso tarpeelliseksi laittaa mua polille koska neuvolassa koko ajan sanottu et menee yläkäyrän yläpuolella mut äitipolilla ultran mukaan gynekologit sanoneet et keskikäyrillä mennään nätisti. Kumpaa sitten uskoa niin kaippa se on makukysymys :geek:
Mulla oli tullut pikkuhousunsuojaan ruskeaa limaa enempi kuin aiemmin niin otin ja soitin synnytyssaliin suoraan. Kätilö siellä sanoi et kuulostaa normaalilta kun ei kirkasta verta ole yms.
Eli näillä jatketaan. Neuvolan jälkeen oli tosi kivulias olo taas mut lepäsin tunnin ja mieli ja keho voi paremmin. Jos menis vielä kuulostelemaan vähän vauvaa liikelaskennan merkeissä hetkeks kun ollut nlan jälkeen aika hiljainen..
 
Heh,

Ihan rehellisesti onnea kaikille jotka pystyvät kävelemään! Hain tänään postit autolla ja töissä en pääse ruokalaan. Töissä kyynistyneet 60v sedät kyselee, että supistaako. ;) Ei enää montaa päivää!

Kiva kuulla, että Anmaarian asia on paremmalla tolalla. Ja jaksamista kaikille kipeille ja raihnaisille!

Painoarviosta. Uä mittaa (yleensä) pään ja vartalon ympäryksen ja reisiluun pituuden. Se vaikuttaa, kuinka hyvässä asennossa vauva on mittausta varten. Aika pieni asento/mittavirhe sitten kertautuu. Lisäksi kaikki arviot ovat keskiarvoja, on hajontaa suuntaan jos toiseen. Omalla kohdalla en esim. luottaisi käsikopeloon, iso etuseinäistukka vaikuttaa tuntumaan. Jos jonkun viikon painoarvio mietityttää, katsokaa Pihkalan käyrät: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01044

Oloista. Kunnon evvk iskenyt. Työt hoidan, mutta sen jälkeen ihan sama. Kunhan jotain ruokaa saa, jotain puhtaita vaatteita on ja jollain tavalla saadaan muutto hoitumaan. Ihan sama, vaikka uudessa kämpässä on hirveät tapetit ja katto pitäisi maalata. Vauvalle on kaikki pestynä ja laitettuna. Mihinkään kauppaan en muuten enää edes pääsisi. Mies saa hakea vaippoja, tutteja ja yösiteitä, kun aika tulee (y).

Lämpöistä viikkoa kaikille!

-Ninuka h33 poks
 
Mulla on pitäneet paikkansa. Kolmatta odotellessa ei ikinä puhuttu tosiaan koosta eli normikokoista odottelin. Kunnes tuli se 4.5kg ylläri :D nyt on eri lääkärit kaikki saanut saanut 4 ultrassa pieniä mittoja, joten aika jännä jos onkin valtava. Toisaalta sellanenkin mahtuu syntymään hyvin, joten en jaksa huolia.
Nlasta kysyi että ai onko nyt nousta puuhailemaan kun on turvalliset viikot jo, kysyin että mitäpä lottoat kun oon maannut viikkotolkulla sohvalla :D joten oiskohan huomenna varaston kimppuun niin saisi ne vaatteet esiin
 
Painoarviosta. Mulla on kaikki käsikopelot menny pieleen, aina on povattu jättiläisvauvaa neuvolassa. Mut äitipolilla lääkäri aina sanonut että ei tunnu isolta. Mulla on kaikki neljä lasta ultrannut sama lääkäri ja ultralla tehdyt painoarviot on kaikki mennyt 50g tarkkuudella oikein! Joten luotan et hän ultrasi tämän neljännenkin oikein. (Vaikken uskokaan et alle nelikilonen tulee) mut mehän mitataan vauva ennen juhannusta uudestaan niin nähdään hänen omaa kasvukäyrää.

Crea 36+2
 
Oottepa olleetkin puheliaita! Ihanaa! Pitää huomenna lukaista oikein ajatuksen kanssa kun edessä on kunnon rehellinen lepopäivä. Viikonlopun reissu ja tän päivän touhuaminen muksun kanssa vähän verottaa..

Mutta sen verran omaa napaa, että kävin tänään esikon asioilla neuvolassa ja terkka siinä sit samalla kysyi, että mites raskaus on sujunut (edellisestä neuvolakäynnistä on jo suunnilleen 12 viikkoa). Pohdin sitten, että eipä tässä kovin ihmeitä, mutta hemoglobiinin vois mitata kun sitä ei oo sitten edelliskerran mitattu. No sehän olikin tipahtanut ihan urakalla kun viimeksi se oli yli 130 ja tänään 109. Niinpä nyt mennään Obsidanilla ja pitäis varmaan ruveta oikeesti laittamaan pinaatit kasvamaan. Ja loppuviikolle lupasin itelleni maksalaatikkoa ja mustaamakkaraa :)

Mutta huomenna lisää kuulumisia ja kommentointia :) Ja keskiviikkona onkin sit äpoli taas.

Anskutin ja Muikku 33+4
 
Pitkästä aikaa kirjottelemassa. Joku aika sitten kirjoitin pitkän tekstin ja sitten se hävis ennenkuin kerkisin lähettää :unsure:

Tässävaiheessa raskautta alkaa olla nautinto kyllä jo kaukana...yöt menee melkeinpä valvoessa. Pari viimeyötä myös nyt supistellut ajoittain ihan kipeästikin (ei kuitenkaan mitään säännöllisiä vielä). Muutenkin supistukset päivälläkin melko napakoita jo. Olisin niin valmis synnytämään tämän jo. Alakertaa (kohdunsuuta luulisin )juilii useasti myös. Sitähän voisi siis jopa toivoa, että jotain siellä tapahtuu pikkuhiljaa :) Muutenkin monenlaisia erilaisia tuntemuksia nyt mahassa (muitakin kuin pikkuisen liikkumisia).

Vatsa tuntuu olevan niin täynnä (lyhyenä ihmisenä) vauvaa ja kylkiluihin sattuu kun venyttelee itseään tuolla. Jospa se kohta tahtoisi ulostautua ahtaasta asunnostaan jo. Vauva oli laskeutunut jo viikolla 31 ja pääkin kiinni jo. Jotkut ovat pelotelleet , että saattaisi tulla siis nopeastikin kun lähtee syntymään :( Toivottavasti ei kuitenkaan kovin nopsasti kun tuota matkaa synnärille ois 200 km.

Olotiloista kuvittelisin (toivoisin) ettei tämä ihan kuukautta enää kyytissä pysyisi. La 10.7.

Toivottavasti kohta 36 viikkoa
 

Yhteistyössä