Heinäkuun Hellemasut-15 *Huhtikuussa*

StaRR eivät automaattisesti käynnistele radin vuoksi ainakaan tampereella, vaikka sokerit heittelisikin...käynnistys riippuu vauvan koosta, raskausviikoista, äidin ja vauvan voinnista, lääkäristä joka tekee päätöksen ja erityisesti myös tilanteen kypsyydestä. Epäkypsästä tilanteesta eivät mielellään käynnistele ilman todella painavaa syytä, koska on kova rasitus äidille ja lapselle, koska ei lähde käynnistymään nätisti vaan saattaa mennä huonolla tuurilla viikkokin supistellessa, mutta mitään kunnollista ei tapahdu. Kolme päivää käynnistellään ja sitten pidetään taukoa vähintään vuorokausi, joillakin jos tilanne todella epäkypsä edelleen voidaan pitää useita päiviäkin ja sitten taas kokeillaan.

Täällä kasvukontrolliultra takana. Vauvalla kaikki hyvin, edelleen sirokokoinen, painoarvio 1017g ja rv:t tänään 27+3. Kuukauden päästä uusi käynti. Jotenkin hassua, että nyt ravataan ultrissa pienen koon vuoksi ja aiemmissa raskauksissa isokokoisuuden. Ehkä parempi näin päin, jos saa valita.

Ruokavalion kanssa yritän olla tarkkana, koska esikoisen kohdalla, vaikka ei ollut radia, niin vauvan isokokoisuuden takia sokereita tarkkailtiin todella paljon vauvasta ja jos olis ollut häikkää, niin vauva olisi joutunut vastasyntyneiden tarkkailuosastolle useiksi vuorokausiksi ja ahdistaa jo pelkkä ajatuskin :(
 
Viimeksi muokattu:
Kamalan haastavalta ja vaikealta kuullostaa kyllä tuo radi !! Itse oon kyllä niin mukavuudenhaluinen ja tykkään syödä sitä mitä mieli tekee, että mulle tuo olisi kyllä hirveän haastavaa ja maailmanloppu vahdata syömisiä. Ja vielä tökkiä itseään neulalla. Itteäni kammottaa jokainen neula, paitsi tatuointineula :LOL: Kauhulla odotan synnytyksen tippoja sun muita kamaluuksia. Tsemppiä teille radista kärsiville hirveästi, onneksi tässä ollaan jo voitonpuolella :hug:

Itseäni on alkanut nyppimään kunnolla kaikenmaailman random ihmiset jotka tykkää sekaantua raskauteeni, udella kaikkea ja kertoa mielipiteitään. Varsinkin kun aivan tuiki tuntemattomat ihmiset tulee utelemaan olotiloista, säryistä, raskausarvista, synnytyspeloista sun muista. Vaikka raskaus on varmaankin yksi maailman yksityisimmistä asioista niin tuntuu että kun maha pystyssä kävelee kaupungilla niin kaikki uteliaat on oikeutettuja tulemaan kyselemään ja päivittelemään raskautta. Jos vastaantulijat alkaa vielä mahaani hiplailemaan niin sitten menee kyllä hermo :D

Närästys on pahentunut täällä inhottavaksi, ennen se ilmestyi aina vain iltaisin ja makuulla ollessa. Nyt se piinaa jo pitkin päivää ja kävellessä se on erittäin inhottavaa. Kaupungilla kävellessä myös supistukset on löytäneet tiensä takaisin. :$

Huomenna onkin neuvolalääkäri, ja toivottavasti lääkäri kurkkaisi kohdunsuun tilan noiden supistusten takia. Mieskin lähtee huomenna Turkuun kahdeksi päiväksi catering keikalle, plääh. Inhottavaa olla yöt yksin kotona, mutta onneksi mulla on kaverina yksi erittäin ylisosiaalinen kiehnäävä katti :heart:

Minnimys & Mölli 28+2
 
Minnimys itse en koe tätä radia kovin haastavaksi ;), eikä mulle tosiaankaan pahaa tee vähän seurata ruokavaliota ja jättää herkkuja vähemmälle. Itse ruokavalio on kuitenkin ihan perusruokaa, ei siinä mitään ihmeellisiä rajoituksia ole vaan käytännössä se on vähän niinkuin vaihtokauppaa. Sokerijugget -> maustamattomiin ja rasvattomiin (marjoja sekaan tai sokeritonta mehukeittoa), vaalealeipä -> täysjyvään jne. Sitten pitää syödä useammin (5kertaa päivässä), mä sain ainakin hyvät ohjeet ruokavalioon ja niitä on äärimmäisen helppo noudataa ja on myös vaihtotaulukko josta näkee suunnilleen että paljon jossain on hiilareita jos haluaa vaihdella. Eikä nyt herkutkaan täysin poissuhjettuja ole mutta niissä pitää muistaa kohtuus ja se että ei syö niitä joka päivä. Itsellä ainakin näillä ohjeilla arvot pysyy hyvin kurissa ja sitten kun vielä tajuaisi noudataa tätä jatkossakin.... Tosin viime yönä näin unta että söin ison kasan suklaata :LOL: (miten niin herkut mielessä).

Närästys on inhottava kaveri... yöllä jouduin ottamaan myös kahteen kertaan rennietä ja nytkin tuntuu närästävän. Ongelma tässä on se että mua närästää ruisleipä ja kun sitä pitäisi kuitenkin syödä mieluummin kuin vaaleaa leipää niin en tiedä mitä teen jos närästys muuttuu pahemmaksi....

Mun raskauteen ulkopuoliset ei pahmmin sekaannu, joskus kyselevät että miten olen voinut mutta siinä se. Mä taidan olla niin pelottava etteivät uskalla :kieh: ...

Pajunkissa mulla kuopuksen raskautta seurattiin sen takia kun esikoinen oli SGA lapsi syntyessään ja nyt sitten päinvastoin tätä seurataan tuon radin takia ettei pääse kasvamaan liian isoksi :D... ihan nurinkurista!

(.) Eilen töissä yksi kommentoi että hyvin jaksan rappusia kipittää vaikka raskaana olenkin :), eli kaiken kaikkiaan voin ihan hyvin. Mahan kanssa on hankalaa mutta muutoin ei ongelmia.

Eilen muuten katsoin ohjelmia jossa äidit sai tietää samaan aikaan että ovat raskaana kun olivatkin synnyttämässä. Ihan ihmeellistä, niillä ei ollut maha kasvannut ollenkaan ja eivätkä olleet tuntenneen ollenkaan liikkeitä. Siinä ihmetellessä katselin omaa mahaani ja vauvalla oli kunnon jumpat päällä että tätä raskautta ei kyllä voi olla huomaamatta.

ipna 28+4
 
Ipna musta onkin tullu tän raskauden myötä aikamoinen herkkuperse, joka päivä pitäisi saada jotain ultrahyvää mussutettavaa, oli se sitten suolaista tai makeaa :rolleyes: Toisaalta nyt kun on jäänyt jo pois töistä ja liikuntaa saa hurjasti vähemmän niin voisi itekkin alkaa syömisiään hieman miettimään =) Ihan hurahtanut oon tällä hetkellä Laitilan valmistamaan RioColaan, kun cokis maistuu nyt jotenkin uskomattoman hyvältä, mut tuo on kätevä limppari kun siinä ei ole kofeiinia eikä säilöntäaineita :p

Meillä oli tänään neuvolalääkäri jossa tsekattiin kohdunsuuntila. Ja ei tosiaan ollut mistään hellimmästä päästä tuo tohtori, nyt on paikat aika hellinä. Mut kohdunsuun ja kohdunkaulan tila oli hyvä =) Joku mietiskeli myös tuota että jos vauva potkii suoraan kohdunsuulle, niin voiko se aiheuttaa kohdunsuun pehmenemistä. Kysyin lääkäriltä asiasta, ja ei kuulemma ole mahdollista että paikat siitä pehmenevät. Hyvä juttu :heart: Samalla myös tiedustelin että saako Hirudoid Fortea käyttää raskaudenaikana, kun välillä iltaisin koivet on niin levottomat että. Saa käyttää, eli tänään siis ostamaan sitä! Seuraavaksi on sitten alle kolmen viikon kuluttua kontrolliultra jossa tsekataan onko Mölli pienehkö vai ei. Vähän epäilen että ei ole, sellainen koripallo tää maha alkaa pikkuhiljaa olemaan :heart:

Tänään krampannut koko oikea takareisi koko aamun, inhottavaa kun ei pääse kunnolla liikkeelle ja kumartuminen on enään muisto vain. Ehkäpä se siitä ohi menee =)

Minnimys & Mölli 28+3
 
Ipna minulla myös esikoinen sga-lapsi. Onko teillä saanut kasvua kiinni? Meillä kohta 1, 5v neuvola...Syy selvisi vasta nyt minulle eli kalvokiinnitteinen napanuora. Mut tämän takia ei seurattaisi tätä raskautta vaan vasta-aineiden takia.
Ekassa raskaudessa oli paasto rajalla, joten radi diagnoosi. Nyt sitten sen takia jo kaksi rasitusta takana, hyvin arvoin. Kolmanteen en suostu. Masu kasvaa yli käyrien :)

Tänään neuvola ja ma kontrolli ultra....jännittää. ..

Minnie ja Hippu 28
 
Viimeksi muokattu:
Minnimys Juu, jotkut kuvittelee et kun nainen on raskaana niin se kuuluu kaikille. Itse en kehtais kyllä mennä sekaantumaan jonkun muun raskauteen mut meitä on joka lähtöön, yritähän kestää :D Inhalta kuulostaa tuö närästely.. Hyvä et tutkmuksessa kaikki paikat kuten pitääkin =) enpä muuten tienny et RioColassa ei ole kofeiinia tms., oon nimittäin cokis zeroa aiemmin litkinyt aika lailla mut nyt on pitänyt jättää melkein kokonaan pois kun se kofeiini yms. Mut sokeriahan siinä riossa tietty varmaan sit on niin en sit tiiä viittiikö sitäkään ostaa..
Tää radi on ainakin mulle kyllä tosi taakka välillä hartioilla koska oon just kans tottunut syömään mitä ja milloin haluan, en nyt tarkoita et koko ajan herkuttelisin mut sit sekin et pitää syödä tiettyyn aikaan ja et saa mitään siinä välissä tai sit ennen seuraavaa ateriaa oleva arvo ei ole tarpeeks alhaalla.. rasittavaa todellakin mut toisaalta säännöllistää ruokailurytmit yms.. en silti tykkää :D

Mä aloin kirjoittaa omatoimisesti ruokapäiväkirjaa ja kirjoitan sinne siis kaikki syömiseni. Oon huomannut et se on mulle paras tapa pitää sokerit kurissa ja nyt onkin kahtena aamuna peräkkäin ollut paastoarvot priimaa ja kaikki muutkin päivän arvot.
Tunnollisesti laitan ylös jokaisen suupalan. Musta ei oo huijaamaan vihkoa, onneks. ja mitä järkeä siinä oliskaan. Mut tosiaan, mitään lipsumisia ei tuu kun kirjaan kaiken ylös. Silti realistisesti ajattelen et välillä saa herkutella mut ei just nyt.
Mä en ennen raskautta niin välittänyt edes karkeista tai muusta makeasta vaan ruoka ja suolanen oli se mun juttu. Mut nyt on kääntyny toisinpäin koko homma ja himoitsen herkkuja herkkuja herkkuja. Mulle on myös tullu ruokavalioon kaikkee mitä en oo voinu sietää ikinä ennen raskautta. On tää aika hassua pidemmän päälle.
Muuten muut radilaiset onko teille kerrottu, varsinkin insuliinihoitoiset että mikä pitäis olla sokeriarvo ennen ateriaa? siis ennen jokaista ateriaa? Mulle sanottiin et paasto alle 5.3 ja ennen jokaista ruokailua pitäis olla tuo 5.3. Tuntuu jotenkin ihan hirveen tiukalta ja siihen pääsee vain jos pitää sen 3-4 tuntia edelliseen suupalaan väliä? Ykskin omena tms. välipalana välissä niin en mä ainakaan pääse tuohonm paastoarvoon.. Tuntuu vaan jotenkin absurdilta et ennen ruokaa arvo pitäis olla sama kuin yöpaaston jälkeinen.. Eli miten muilla?
Käytiin miehen kans äsken kaupassa kävellen (kauppa melkein kodin vieressä) niin tulipahan vähän liikuntaa mut sattumaanhan se taas heti alkoi. Mies sit käytti koiran erikseen kun ei musta ollut enää lenkille niiden mukaan. Ärsyttävää kun liikkumishaluja olis nyt tosiaan mut ei kykene.. Mitäköhän jumppaa sitä keksis kotona sit? se uiminenkin on kyllä testaamatta vielä.
Kevättä odotellaan ja kesää mutta lunta näyttää satavan :attn:

Mukavaa päivää kaikille!

StaRR 30+1
 
Minnimys ok eli kohdunsuulle potkiminen ei aiheuta pehnemista :)

Minnie82 minun esikoinen on jo kohta 5 v :). Syntyi tosiaan 41+4 vai 5 viikoilla ja painoi vain 2450g, todella hienosti kiri kasvua kiinni (aluksi käytettiin keskos käyriä ja niistä siirryttiin muistaakseni puolen vuoden jälkeen normikäyriin). Pituudessa on huidellu aina keskiarvon yläpuolella mutta paino on laahannut sitten vähän perässä. Syytä pienikasvuisuudelle ei löytynyt missään vaiheessa (ainakaan virallista, mulla on omat epäilykseni kyllä asiasta). Kuopusta sitten seurattiin tarkemmin ja syntyi vähän keskiarvoa pienempänä.

StaRR mulla ainakin ilman insuliineja paasto ja ennen ruokaa alle 5.5 ja tunti ruoan jälkeen alle 7.8. Samoin sanottu että ruokailun väleissä pitää olla vähintään 2 tuntia taukoa ja enintään 3-4 tuntia. Mä olen ruokavalioilla päässyt ihan hyvin noihin arvoihin ennen ruokaa (yleensä ennen ruokaa arvot jopa alle 5:den). Elimistöt näköjään toimii eritavalla... btw mä yritin lääkäriltä kysellä että onko sitä tutkittu onko radi yleisempää poikaraskaudessa, mutta sanoi että ei ole tutkittu :)

ipna 28+4
 
Ai niin sitä mun piti vielä kysyä että napsuuko teillä jo kalvot? Esikoisesta en muista että olisi missään vaiheessa napsunut. Kuopuksesta en muista missä vaiheessa alkoi ja nyt mä olen ollut kuulevinani kalvojen napsutusta.
 
Mitä tarkoittaa kalvojen napsuminen? Missä se tuntuu ja miltä?

Mun mielestä kans radissa pitäis ne ateriaa edeltävät arvot olla 5.5 tai alle ja ruokailun jälkeen 7.8 tai alle. Mä en ole kyllä huomannut että mulla vaikuttais arvoihin oikeastaan mikään muu kuin tuoremehu. Muuten voi syödä kohtuullisen vapaasti, vaikka toki en syö herkkuja samalla tavalla kuin ennen ja sokeroidut jugurtit, karkit, karjalanpiirakat, sokeriset limsat, banaani, vaalea leipä muuten kuin satunnaisesti yms. on jäänyt pois.

Äitiyspakkaus tuli eilen ja avattiin se miehen isovanhempien luona kun käytin vaihtamassa kesärenkaat. Juma että siellä olikin kaikenlaista! :D Mietittiin että miten saadaan ne mahtumaan takaisin laatikkoon, mutta saatiin onneks. Tosi kivan näköistä kaikkea!

Mulla on tänään hyvä mahapäivä, eli masu ei tunnu pinkeältä ja olo on reipas. Melkein normaali. :D Jaksoin jopa meikata töihin, lakata kynnet, laittaa hiukset ja koruja. Kohta ne tajuaa töissä että mä olen tyttöpuolinen! :D

Aurinkoista viikonlopun odotusta kaikille!

Terhitär ja Kaneli 27+3
 
Kalvojen napsuminen ei tunnu missään, mutta mahasta kuuluu ääni. Esikoisen raskaudessa en huomannut mitään napsumista mutta kuopuksen raskaudessa ja tässä näköjään napsuilee :). Mä en tiedä onko siitä mitään tieteellistä selitystä mistä johtuu, mutta joku selitys on että sikiökalvo venyy kun vauvaliikkuu (vähän niinkuin ilmapallon kanssa kun vetää siitä pinnalta) ja kun vapautuu kuuluu naps. Toinen selitys on että vauvan nivelet paukkuu (tosin en tiedä onko se mahdollista). Se on vähän sama ääni mikä kuuluu kun kalvot puhkeaa synnytyksen yhteydessä.

ipna 28+5
 
Kalvoista: Täällä kans ajoittain kalvot napsuu eli kuuluu sellaisia napsahduksia tuolta mahasta ja mulla ainakin tuntuu siltä kun joku antaisi "luunapin" mahan sisällä, mutta ei satu. Tästä napsumisesta tulikin mieleeni, että Teillä joilla on lapsivedet menny spontaanisti, niin kuuluiko poksahdusta? Itsellä kummallakin kertaa kuulunut oikein sellainen shampanja pullon korkin poksahtamisen kuuloinen ääni, en oikein muuten osaa kuvailla. Ekalla kerralla olin käynnistyksessä osastolla ja olin juuri päässyt kipulääkkeen saamisen jälkeen uneen, niin puolituntia siitä kuului poksahdus ja hyppäsin säikähteneenä seisomaan sängyn viereen, niin vihreät vedet valui lattialle. Toisella kertaa olin käynnistelypäivän päätteeksi päässyt kotiin, kun ei supistuksia tullut, niin oltiin just käyty miehen kanssa nukkumaan, niin mieskin tuntee kuulee poksahduksen, kun vedet menevät. Aiemmin mies oli pitänyt mun puheita poksahduksesta mielikuvituksen tuotteena:D

Mitä mieltä olette olleet äitiyspakkauksesta, jotka olette sen ottaneet? Itse olin ihan tyytyväinen, keltaiset pöllöpöksyt oli mun lempparit, kietaisubodyt ja haalarin koin käytännöllisiksi (ei ollut haalari vaaleansininen kuten kuvassa vaan valko-turkoosi/vihertävä raitainen mun silmään). Se harmittaa, että ennen harsoja oli pakkauksessa joku 6-7kpl kpl, nykyään vain kaksi : / Täytyy ostella sitten erikseen, mutta ovat aika arvokkaita mun mittapuulla. Ainoaksi miinukseksi koen joidenkin vaatteiden suuren koon, jotkut potkuhousuista on niin isoja, että jos tulisi pieni lapsi, niin sehän kävelee jo kun ko. koko olisi käytössä ja mä en ainakaan osaa käyttää sukallisia potkuhousuja enää sen kokoisella...
 
Heips

Kalvojen napsumisesta ei kyllä taida olla kokemusta mistään raskaudesta. Vedetkin menny aina vasta ku kalvot puhkastu salissa vaikka muuten oiskin synnytys käynnissä. Sen jälkeen edennyt nopeammin. Jotenkin toivois että menis kerran ne vedet ni todennäköisesti synyyskin sitten pian ja supistukset napakoitus heti.Tapana supistella kipeesti parikin päivää ennennkun todella syntyy ja käynnistyy kunnolla.

Raskaus ja muut/kyselyt. Päivittäin jos vaa liikun tulee kyselyjä siitä kuinka on synnytys jo lähellä kun maha iso ja roikkuu niin laskeutuneena. Ihan kaupankassat ymv.tuumaa ja päivittelee tätä mulle. En osaa ärsyytyä nii kauan ku ei vaa vahingossakaan kukaa tuu koskemaan minuun tai mahaani.

Täällä väsymystä ollut ilmassa ja ekan kerran raskauden aikana nyt parina päivänä oon nukkunu päiväunet. Silti väsyttää ja meen jo kympiltä sänkyyn ja yön vetelen nukkua yhdellä pissareissulla. Ehkä keho lataa tulevaa varten? Tämä vaikea tilanne on tällä hetkellä odottavassa tilassa. Päivä kerrallaan, huomisesta tietämättä. Muuten sama tukala olo jatkuu. Maha ihan sekaisin päivittäin. . Kaikinpuolin kun eläisi rv36-39 aikoja jo. Että mitä tää on sitten kun ne viikot koittaa?!

Mukavaa viikonloppua kaikille =)

Nelli & Timpsu 29+4
 
Soitin sit neuvolaan sokerirasituksen tuloksista ja niinkuin mä vähän pelkäsinkin sen rasituksen aikana olleen järkyttävän olon perusteella, niin viimeinen arvo 0,2 pykälää liian korkea :x heti täti sanoi, että ruokavaliolla varmasti pysyy kurissa, koska paasto ja tunnin arvo priimaa ja tuo viimeinenkin vain noin vähän koholla. Tiistaiksi aika neuvolaan mittaria hakemaan ja keskustelemaan ruokavaliosta, josta täti kyllä sanoi, että ei varmaan kauaa mene siellä käynnillä, kun mulla tietämystä miten perus diabeetikkoja hoidetaan noin niinkuin työn puolesta ja ravitsemusohjausta heille antanut runsaastikin :p Enpä usko, että tästä nyt maailma mullistuu, kun muutenkin syön paljon kasviksia (lautasmalli käytössä), hedelmiä ja marjoja. Hedelmistä täytyy vähän karsia banaania, mandariinia ja viinirypäleitä pois. Täysjyväruis- ja kauraleipää syödään meillä muutenkin koko perheen voimin (vehnää sisältävää leipää oon ehkä ostanut kerran kuussa), mutta niiden kanssa saa olla tarkkana, koska silloin kun siirryin muutamia vuosia sitten lähes täysin täysjyvään huomasin, että monet kaura ja täysjyväleipinä mainostetut leivät eivät ole sitä mitä lupaavat, kun lukee sisällyksen. Herkkuja oon syönyt pari kertaa viikossa pieniä määriä, mutta siitäkin karsin nyt sitten vielä hieman pois. Sokeroituja jugurtteja en syö muutenkaan vaan rasvatonta rahkaa ja marjoja syön välipalana normisti eli kyllä se tästä ja muutenkin kun tän viikkoisen ultran mukaan siro vauva masussa asustelee, niin ei sitäkään tarvitse tällä hetkellä stressata :)
 
"salla07"
Mä unohdin jo mitä piti kirjoittaa 8) babystylen kantispäiviltä ostamaan huomenna syöttistä, oli hyvä tarjous- kun liki -50e. Vaan mikä väri..
Vauvan hikka tuntuu tosi alhaalla, toivotaan ettei kääntyisi enää poispäin.
Mä oon heräillyt viikon verran yhdeltä, kolmelta ja kuudelta, joko nää liki minuutilleen säännölliset herätykset voisi kertoa että vauva herää syömään näillämain sit?
 
Pajunkissa-85 No sitä se sun olo rasituksessa sit kerto. Mut hyvin sulla on asiat ja toisekseen kun tiedät tasan miten syödään ja varmasti pysyy ruokavaliolla kurissa. Nyt vaan iloiseen mittailijoiden joukkoon =)

Mulla ei oo ainakaan mitkää kalvot poksuneet :O Hui :D
Mulle tosiaan sanottiin et insuliinin kans paasto-ja ennen ateriaa arvot tulis olla 5.3 tai alle. Ja ruoanjälkeiset sen 7.8 tai alle. Niin on nyt ollutkin, ihannearvot mulla mut tänään en oo mittaillu kuin aamulla kun en ole kotona ollut. Eikä sitä tosiaan joka päivä tarttekaan.
Eipä mitään erikoisia tänne..

StaRR 30+2
 
Yllätysäippä
Moikka vaan aikoihin. En ole jaksanut tänne kirjoitella. Nyt ajattelin pientä päivitystä. Olen jo LOMALLA. Kesälomalla. äitiysloma alkaa toukokuun lopussa. Ä- pakkaus tuli tänään ja tykkään Kyllä. Mun la on siirtynyt kesäkuun puolelle 27.6, mutta itse en usko tuohon. Kokokontrolleissa on käyty ja kaikki on kunnossa. Sokerirasitus tehtiin iän vuoksi ja arvot olivat huikean hyvät. Odotan vain, että pääsen jälleen normaaliin kehooni. Pää vähän tökkii, ko roppa ei pysy sen tahdissa.
Yllätysäippä ja rv 30+6
 
Muistaakseni tuon radin paastoarvo piti olla alle 5.3 kotimittauksessa...

Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Pienokainen taitaa olla poikittain :)

On taas mietityttänyt pikkuhousujen kostuminen, pelkään lapsiveden tihkumista. Luultavasti kyllä valkovuotoa :/. Ma äitipolilla otan asian esille. .
 
Huomenta.

Salla Kyllä minä väitän että vauvan mahassa ollessa oleva rytmi jossain määrin jatkuu kohdun ulkopuolella, ainakin alussa.

Pajunkissa Ei pahasti ollu arvo yli. Tuolla systeemillä ei varmasti mitään hätää.

Oma napa. Teen täällä liikekaskentaa parhaillaan :(. Timpsu oli koko eilisen hyvin vaisu. Joitain töytäisyjä tuli mutta ne perussetit jäi potkimatta. Yölläkään ei liikkunut. Kävin juomassa neljän maissa sokerimehua mutta ei tehoa. Nyt vedin ison kupin kahvia ja leipää ja tulin tähän makoilee.. ei vielä mitään :(. Mikä hitto sitä nyt vaivaa. Täytyy tää tunti katella, vetää jotain sokeripitoista ja ottaa toinen tunti kylellään. Sit tarvii soitella jo isolle kirkolle jos ei edelleen muka mitään.
Sit toinen.. ihan siis hävettää jo ja ärsyttää varsinkin. Mulla meni tossa alkuviikosta pottuvarvas yhtäkkiä todella kipeäksi ilman syytä. Sytkyttää, kuumottaa ja jomottaa. Tuossa eilen miehen kaa pohdittiin asiaa ni kihti kipu sopis ku naulankantaan. Mutta en kyllä harrasta olutta tai muikkuja yms.mikä kihtiä vois aiheutaa :D. Hohhoijaa. Tarvii maanantaina neuvolassa mainita jos se eukko kuuntelee saati ottaantuu asiaan. Verikoe riittäs selvittää asian. Eikö nää raskausvaivat jo riittäs!?

Sori valitus taas. Silti mukavaa lauantain jatkoa =)

Nelli & Timpsu 29+5
 
Huomenet pitkästä aikaa. Onpas ollut vilkas ketju :) Olen melkein joka päivä käynyt kyllä lukaisemassa, mutta jotenkin arki on ollut niin kiireistä, että en ole jaksanut ryhtyä kirjoittamaan. Vaikka luulis, että sairaslomalla sitä aikaa juurikin ois ollut :D

Yllätysäidille hyvää kesälomaa! Itsellä on kesälomaan vielä reilu 2 viikkoa aikaa ja aika huimaa kyllä ajatella, että ihan kohta ollaan siellä rv30:n paremmalla puolella.

Kestoilusta oli ollut puhetta ja meidän on tarkoitus ainakin osaksi kestoilla vaipoilla. Sen lisäksi mun liivisuojat on kestomallia. Esikoisen kanssa kestoiltiin jo ja ainakaan silloin siitä ei syntynyt suunnattomasti liikaa hommaa. Vaippaa sai vaihtaa useammin, mutta oli ihanaa kun ei tarvinnut vaipparoskia kantaa roskikseen tai rahaa kauppaan. Mutta katsotaan miten mies sitä jaksaa, se meinasi vähän, että hän ei tällä kertaa jaksa panostaa kestoiluun.

Väsymystä on ollut täälläkin liikkeellä. Tuntuu, että yöllä pitäisi nukkua 10 tuntia ja päivällä vielä päikkärit. Noh, josko tää tästä :)

Meillä odotellaan nyt myös äitiyspakkausta. Ihana päästä hypistelemään :) Mutta menihän vähän pitkäksi noiden Kela-etuuksien haku kun jouduin verottajia myöten tarkistelemaan asioita ennen kuin sain laitettua hakemuksen menemään. No mutta nyt se on tehty :) Paitsi että just tajusin, että mahdoinkohan mä hakea sitä lapsilisää..Terkka kovasti sanoi, että netissä on joku hakemus, millä saisi kaikki vauvaan liittyvät etuudet haettua samalla kertaa, mutta en minä sitä löytänyt :D

Radi on täällä pysynyt nyt oikein hienosti kurissa tuolla 10 yksikön iltainsuliinilla, metformiinilla ja syömisellä. Täällä annettiin tavoitearvoiksi 5,5 ja 7,8, mutta ei kukaan ole ollut kiinnostunut ateriaa ennen olevista arvoista enää pitkään aikaan. Ainoastaan paastoarvoa mä enää mittaan ja silloin tällöin ruokailujen jälkeiset. Mutta joutunen ottamaan kyllä ruokapäiväkirjan käyttöön itelle taas ja mittaamaan useammin ruokailujen jälkeisiä arvoja, koska olen huomannut, että sokerinsieto on taas muuttunut. Ja sitä mä vähän odottelinkin, että tässä loppuraskaudessa elimistö ei enää kestä samalla tavalla hiilareita kuin alkuraskaudessa. Aamupalassa on näkynyt suurin muutos ja aamupala, joka aiemmin nosti arvot hädin tuskin kuuteen, nostaa sen nyt yli seitsemään ja kerran yli kahdeksaankin. Saa taas ryhtyä hinkkaamaan :) Itseä tää radi ei niinkään ole vielä rassannut, kun varsinaisia rajoituksia ei elämässä ole ollut. Mitä nyt herkkuja ei pitäis syödä. Ruokarytmi meillä kuitenkin on sellainen, että noin 3-4 tunnin välein syödään. Eniten tässä on rassannut muistaa mittari mukaan ja muistaa se mittaaminen. Ja että on sopivassa paikassa silloin kun pitäisi mitata eikä esimerkiksi motarilla auton ratissa ja matkaa jäljellä vielä 100 kilometriä, niin kuin alkuviikosta :D

(.) Olin tuossa melkein 2 viikkoa pois töistä, ensin 8 päivää saikulla ja sitten vielä 3 päivää vapailla. Se auttoi ja tämän viikon vuorot meni hyvin vaikka meno oli todella vauhdikasta. Ei tuommoista kiirettä edes ollut ennen sairaslomaa. Alkuviikosta oli käynti äitipolilla ja siellä oli kaikki kunnossa. Kohdunkaulaa oli runsain mitoin jäljellä ja se oli molemmista päistään kiinni. Siispä saa rauhallisin mielin jatkaa töissä nyt kun olokin sen taas sallii. Vauva oli myös kääntynyt oikein päin ja sen olin kyllä huomannut itsekin. Vatsan muoto muuttui joku aika sitten ja liikkeet alkoi tuntua ihan eri paikassa kuin aiemmin. Ja tällä kertaa sieltä vilahti sukupuolikin niiiiin selvästi, että ei jäänyt kenellekään kysymysmerkkiä asiasta :) Mutta sen päätimme pitää salaisuutena :)

Hankintojakin tehtiin tällä viikolla. Alunperin oli tarkoitus mennä vain katselemaan vaunuvaihtoehtoja ja sitten etsiä torista, mutta mies sitten innostui (ja toki minäkin) ihan uudesta vaunumallista niin että se ostettiin sitten kaupasta. Onneksi BabyStylessa oli just silloin kantispäivät ja saatiin 10% alennusta. Se onkin varmaan ainoa asia, mitä vauva uutena saa. Kaikki muu on jo ennestään ja silloinkin ostettu käytettynä ja vaatteet löytyy kirpputorilta tai ennestään. Ainoa mikä tällä hetkellä on vaiheessa on sitteri. Ostettiin kirpparilta jo kohta vuosi sitten BabyBjörnin sitteri 15 eurolla, mutta siihen pitää tehdä uudet päälliset. Kunhan saan ne tehtyä, on kaik valmiina :)

Mut nyt äkkiä aamupalan tekoon ja päivän touhuihin. Meil on tänään naisten päivä tuon esikoisen kanssa :) Ihanaa viikonloppua kaikille!

Anskutin ja Muikku 27+2
 
nelHM Jospa vauvalla on vaan rauhallisempi kausi? =) Saitko liikkeitä tuntuviin? Kyllä sois noihin sunkin vaivojen jo helpottavan.. tuntuu vaan et lisää tulee itellekin vaivoja heti kun on entiseen tottunut :D

Eilen kun oltiin koko päivä taas menossa, käytiin yhdessä tukussa ja ostoksilla, niin nälkäisinä sorruttiin Heseen (vaikka mieskin on syönyt mun kans melkein täysin samoja juttuja tsempiksi muuten kun hänelläkin sokereissa häikkää jnkin verran) :ashamed: No, syömisestä kuudenkaan tunnin päästä ei ollut sokerit sitä mitä ois pitänyt. Kauhistuin enkä meinannut uskoa ees.. kamala miten tuo ateria vaikuttaa.. :O Kyllähän mä oon tienny ettei se terveellistä ruokaa ole mutta että vaikuttaa noin paljon yksi ainoa ateria. Illalla uskalsin syödä vaan yhden näkkärin päällisillä ja nukkumaanmenoarvo olikin onneks jo jees. Jännitin et mitä paastoarvo mahtaa näyttää tänä aamuna kun on nyt mennyt niin hyvin muuten. No, huh, oli hyvä arvo. Saa kyllä muutenkin Heset ja muut jäädä raskauden jälkeenkin ihan satunnaiseksi herkutteluksi. Ei sillä et oltais usein käytykään.. Mut onneks tosiaan tänään aamuarvot ok. Laittaa miettimään miten hyvin kotiruoka täyttääkään vatsan ja voi paremmin kun syö terveellisesti. No, eilinen oli herkkupäivä mut tänään palattu ruotuun :rolleyes:
Mulla on tullut aivan kamala vaiva. Mullahan neuvolassa sanottiin et mulla on rannekanavaoireyhtymä (huh mikä sana) niin nyt on tuo käsi kipeytynyt ihan olkapäästä alaspäin käsivarteen niin pahasti etten välillä sitä saa kunnolla liikutettua ja sattuu. Mies hieroi sitä hetken tänään niin hitto kun sattui..voikohan tuo liittyä tohon rannekanavajuttuun vai onko joku uus vaiva..? Kamalalta tuntuu kättä nostaessa tai liikuttaessa ja kun mies hieroi tuolta ylhäältä käsivarresta niin se tuntui ranteessa asti.. täytynee taas ens viikon äitipolikäynnillä puhua lääkärille..
Ajoittainen väsymys on alkanut taas vaivaamaan vaikka yritän muistaa rautatablettejakin ottaa. Saa nähdä ens viikolla kun menen labraan verikokeisiin ennen äitipolipäivää et miten kilppariarvot on muuttuneet vai onko vai eikö kun aloitin tyroksiinin sillon viimeks äpolikäynnin jälkeen.
Eipä tänne muuta =)
Ainiin, muoks. : Oon vähentänyt iltainsuliinia ja hyvin on silti pysynyt arvot kondiksessa.

Rentoa lauantaita kaikille ja voikaa hyvin! =)

StaRR 30+3
 
Viimeksi muokattu:
"salla07"
Babystylen kantispäivillä oli tripp trappit 139e , sellainen tarttui mukaan sinisenä :) enää puuttuisi lähinnä se vauva.. kehtokin on postissa. Syksylle ostin Reiman softshellhaalarin 62cm, jos se olisi sopiva.
 
Ehtoota

Päivitystä aamuiseen olotilaan. Timpsunen virkos siinä kun maltoin asettua aamupalan jälkeen. Tasaiseen ollut normivauva eikä huolestuttanut äitiä enää liikkumattomuudella. Mikäpä lie? Toisaalta oli aika kiva hyvällä syyllä olla aamulla hetki pötkällään ja rauhassa. =)

StaRR Minä niin voin samaistua sun oloihin, jälleen. Jaksamista! Eihän tässä säkällä ois ku pari kuukautta. Ite en jaksa mitenkään uskoa että tämäkään pysyis mahassa yli 39 viikon. Kyllä tää tästä, vaikka pyörimällä eteenpäin :D

Ehtoon jatkoja =)
 
StraRR, jep mä olen kerran syönyt hesen aterian näiden mittausten aikana ja totesin myös että juu no thanks enää tämän raskauden aikana. Hyvin ne arvot tasoittui siitä, mutta järkytys oli mullekin suuri. Pitäisi testata jollain terveellä mitä ne arvot on.

S-marketista muuten bongasin stevia suklaata, vielä en ostanut mutta samalla bongasin stevia lakritsia/salmiakkia ja siinä ei ole hiilihydraatteja nimeksikään 6g/100g ja pussillisessa on 90g. Luulen että tuolla saan taklattua pahimmat makeanhimot jee sillä ne oli ihan hyvän makuisia.

Nelli hyvä että liikkeet alkoi taas tuntumaan.

Eilen oli ihan outo päivä, mä olen taas saanut kaveriksi päänsäryn :/, mutta normi päänsäryn lisäksi mulla oli heikohko olo. Tänään tuntuu paremmalta joten mitä lie oli sitten.

Ipna 29+0 poks
 

Yhteistyössä