Heinäkuiset 2021

Meillä oli esikoisen aikaan ihanaa, kun kaikki tarkkaan kyseli, jaksetaanko ottaa vastaan. Silloin ei ollut koronaa ja hyvin olisi voinut kieltäytyä. Nyt toki koronan takia mietitään tarkemmin ja uskoisin, ettei väki ole muuttanut kyselytapaansa. Vähän toki pelottaa, kun anoppi on aika liikkuvainen eikä varo niin paljoa, mutta kun asuu lähellä ja pakosti esikoista todennäköisesti hoitaa synnytyksen ajan, niin tulee sitten varmaan häntä tuodessa katsomaan. Hän on kyllä rokotukset jo saanut, mutta eihän se kai tartuttamasta estä...

Tänään oli neuvola ja todettiin, että hemoglobiini oli laskenut sinne anemian puolelle. Ei siis ihmekään, että taas on väsyttänyt ja päivittäin pitänyt nukkua päikkärit tai olo on ihan poikki. Nyt sitten syödään vähän enemmän rautaa ja toivotaan, että sillä nousee.

Radi ei ollut vaikuttanut sikiön kokoon sf-mitan tai käsitunnustelun perusteella, ja toki onhan arvot pysyneet lähes täysin suositusten mukaisina muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Eikä tämän perusteella mittailujen ulkopuolella onneksi sitten ole arvot liikaa paukkuneet.

Verenpaineet oli onneksi vihdoin vähän nousseet niistä hurjan matalista ylöspäin, mutta ei kuitenkaan liikaa.

Säikähdin muuten stiksaillessa, että sokeria olisi virtsassa älyttömästi, vaikka mittasin sokerin verestä juuri ennen lähtöä ja oli paastorajalla. No, sitten huomasin, että katsoin tikkua väärästä suunnasta eli kyse oli pH-arvosta :'D Heti kun ei hetkeen noita tee, niin muistaa asiat väärin ja säikäyttelee itseään.
 
Varoitus valituksesta
.
.
.
.

Jumankekka että en jaksa enää. Oon toki onnellinen siitä, että meille annettiin vielä mahdollisuus.
Nää kivut. Voiko tulla vielä lisää? Tuntuu että mun alapää on jotenkin mustelmilla. Ei siis oo sattunu mitään, mutta voi hyvää päivää että ei kärsi kävellä tai painaa yhtään kun sattuu koko ajan. Häpyluun alla jäätävä paine aivan koko ajan. Tuntuu että pää poraa läpi.
Lisäksi tähän nivusissa olevat kivut ajottain sekä koko aikainen selkäkipu,niin on tässä akka aika romuna x)

Neuvolassa romahdin itkuun kun ei pystyny enää hymyilemään ja nieleskelemään että kaikki on hyvin. Helpotti..
Tämä tapahtu siis sen jälkeen kun mies oli lähtenyt siitä, tehtiin isyyspaperit. En varmaan halua että sekään tosissaan tietää miten julmetun kipee oon.
Viime yönä saldona varmaan 2h horroksessa, taapero heräs huutamaan viis kertaa ja pyörin kipujen kanssa vaan.
Onneks äp käynti on pian niin näkee tilanteen.
Lueskelin jo näillä viikoilla syntyneistä, kokonsa puolesta tämä olisi tervetullut mutta muuten vaatisi kyllä kehittyä pari viikkoa ainakin masussa.

Hohhojjaa, kiitos ja anteeks, aurinkoista päivää teille, toivottavasti en nyt pilannut ainaisella valituksella kenenkään fiilistä.

Ai niin, kaveri on nyt laskeutunu, huomattavasti helpompi hengittääkki.

Rv 34+3
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus valituksesta
.
.
.
.

Jumankekka että en jaksa enää. Oon toki onnellinen siitä, että meille annettiin vielä mahdollisuus.
Nää kivut. Voiko tulla vielä lisää? Tuntuu että mun alapää on jotenkin mustelmilla. Ei siis oo sattunu mitään, mutta voi hyvää päivää että ei kärsi kävellä tai painaa yhtään kun sattuu koko ajan. Häpyluun alla jäätävä paine aivan koko ajan. Tuntuu että pää poraa läpi.
Lisäksi tähän nivusissa olevat kivut ajottain sekä koko aikainen selkäkipu,niin on tässä akka aika romuna x)

Neuvolassa romahdin itkuun kun ei pystyny enää hymyilemään ja nieleskelemään että kaikki on hyvin. Helpotti..
Tämä tapahtu siis sen jälkeen kun mies oli lähtenyt siitä, tehtiin isyyspaperit. En varmaan halua että sekään tosissaan tietää miten julmetun kipee oon.
Viime yönä saldona varmaan 2h horroksessa, taapero heräs huutamaan viis kertaa ja pyörin kipujen kanssa vaan.
Onneks äp käynti on pian niin näkee tilanteen.
Lueskelin jo näillä viikoilla syntyneistä, kokonsa puolesta tämä olisi tervetullut mutta muuten vaatisi kyllä kehittyä pari viikkoa ainakin masussa.

Hohhojjaa, kiitos ja anteeks, aurinkoista päivää teille, toivottavasti en nyt pilannut ainaisella valituksella kenenkään fiilistä.

Ai niin, kaveri on nyt laskeutunu, huomattavasti helpompi hengittääkki.

Rv 34+3
Ei tässä voi muuta sanoa kuin jaksamista kipujen kanssa, ei kuulosta ollenkaan kivalta tuo meininki. Enemmänkin siltä, että tyyppi on jo lähtökuopissa. Toivottavasti tosiaan pysyisi vielä kohdun suojissa hetken, niin on aina paremmat mahdollisuudet selvitä.

Nuo yövalvomiset on ikäviä :( Niin taaperon kuin kipujen takia.
Mullakin illalla oli taas levottomat jalat eikä uni meinannut tulla, vaikka väsytti. Päälle vielä tuon rautalisän mahakuplinnat (ostin apteekin mahaystävällisintä, mutta jostain syystä maha on jo viikonlopulta ollut valmiiksi löysällä, niin ei auta tuon syöminen asiaan).

Hyvä, jos mielen purkaminen neuvolassa auttoi. Tekee varmasti hyvää jakaa jonkun kanssa noita ongelmia ja kipuja, vaikka ei ne niitä poista.
 
Uhhuui kun oli lukemista kun en tätä palstaa ole muistanut hetkeen seurata!
Mullakin on pitkin raskautta kovia kipuja ollut niin selässä, nivusissa kuin vatsallakin. Omalle äitille juuri eilen sanoin että toivoisin kovasti että saisin tän kesäkuussa synnytettyä, kun ei enää jaksaisi tätä lyllerrystä vatsan kanssa ja kipujen kanssa olemista. Lisäksi mullakin hb laskenut ja on enää hieman yli 100, joten neuvola käski raudan syöntiin ja kävinkin ostamassa sitä vatsaystävällistä sideral rautaa mutta oksensinpa senkin pihalle. En jaksais enää tätä rautakamppailua uudelleen kun melkein jo tiedän ettei mikään sovi.
Nyt onneksi enää loppurutistus jäljellä ja on toivottavasti ihana vauva sylissä!

Rv 33+4
 
Enpäs oo pitkään aikaan tänne kirjottanut! Rv 30+6 ja muuten kaikki ihan jees mut nyt alkaa täälläkin olla liitoskivut sitä luokkaa että pyörätuoli kohta hommattava, heh.

Lisäks tänään ulostamisen jälkeen kirkasta verta paperiin ja kylläpä säikähdin. Täytyy sanoa neuvolaan tuosta. Mutta verta tuli tosiaan pyyhkiessä vaan, ei ollut itse ulosteessa kun sitä tutkiskelin. Vois ehkä olla siis vaan haavaiset limakalvot tai peräpukamat? Mitään pukamaa ei kyllä tunnu?? Ehkä kuitenkin on raskauteen liittyvää eikä mikään syöpä... Huoh kun pitää aina huolestua kaikesta.
 
@Toiveikas21 jaksamisia myös sinulle♡

Lisäks mulla on alkanu sokerit olemaan korkeita aterian jälkeen, täytyy pienentää annoskokoja. Mistä niitäki pienentää.. tunti aterian jälkeen oli 9.8 (!!!!)
[/QUOTE

Täälläkin sokerit, tarkemmin se hemmetin paasto, on ongelma. Oikeastaan niin iso ongelma, että lääkityshän ntähän aloitetaan näinä päivinä :/ Joudun alkaa syömään iltatablettia naamaan liian ison paaston vuoksi, joka on nyt kolmena aamuna ylittänyt rajan ollessa 5.9; 5,9 ja tänään 11 h paaston jälkeen 6.3. Liian isojahan nuo ovat, mutta jotenkin sitä toivoi ettei tähän tarvitsisi alkaa ja että jotenkin sitä onepäonnistunut. Päivisin ei mitään häikkää (vielä) sokereissa, joten kumma kun en saa millään ilveellä aamupaastoa alemmas. Tärkeintä kuitenkin että seurataan ja hoidetaan, jospa se siitä sitten eikä tästä lapsesta kasvaisi mitään jättimukulaa mahassa.

Onko kellään tässä ryhmässä kokemuksia metaformiini (tabletin nimi kai) käytöstä? Onko se edes auttanut mitään?

Ja @Sabriiiina lle tsemejä, ei haittaa valitus yhtään, ei tämä raskaana olo ole mitään ruusuilla tanssimista. Tai ehkä se joskus 1 lapsi sitten olisi ollutkin, mutta ainakin itsellä alkaa vaivoja kertyä tässä kolmannessa näemmä.

Luojan kiitos tämä lapsi on täysaikainen 3 viikon päästä, vaikka jos kaikki hyvin menee niin masussa saa kyllä kölliä pidempäänkin <3
 
Enpäs oo pitkään aikaan tänne kirjottanut! Rv 30+6 ja muuten kaikki ihan jees mut nyt alkaa täälläkin olla liitoskivut sitä luokkaa että pyörätuoli kohta hommattava, heh.

Lisäks tänään ulostamisen jälkeen kirkasta verta paperiin ja kylläpä säikähdin. Täytyy sanoa neuvolaan tuosta. Mutta verta tuli tosiaan pyyhkiessä vaan, ei ollut itse ulosteessa kun sitä tutkiskelin. Vois ehkä olla siis vaan haavaiset limakalvot tai peräpukamat? Mitään pukamaa ei kyllä tunnu?? Ehkä kuitenkin on raskauteen liittyvää eikä mikään syöpä... Huoh kun pitää aina huolestua kaikesta.
Todennäköisesti sisäiset peräpukamat tai haavaumia peräaukossa. Etenkin jos on yhtään ummetusta, niin herkästi tulee. Ainakin itselle. On itsellä ollut ajoittaisena vaivana jo lapsuudesta saakka. Toki jos on kovin runsasta ja jatkuu pitkään, niin kannattaa se tarkistuttaa. Mutta kyllähän sitä säikähtää.

@Sannaap123 Mulla meinasi paastosokerit alkaa nousta(omalta henkisestä tasolta, joka on tiukka) ja sain sen iltakaurapuurolla paranemaan. Eli syön siis illalla ihan hyvänkokoisen annoksen puuroa raejuustolla ja sokerit on pysynyt sillä onneksi nyt hyvänä. Luin joltain sivustolta(en muista yhtään mistä, oli kyllä ihan fiksu sivusto), että illalla pitäisi syödä hiilihydraattipitoinen iltapala mahdollisimman myöhään, jotta sokerit ei aamulla nousisi ja mulla on toiminut. Ainakin toistaiseksi. Huomaa heti, jos syö vähemmän hiilareita illalla, että aamulla sokerit on korkeammalla. Johtuu siis siitä, että yöllä sokeri pääsee liian alas ja kroppa lähtee nostamaan sokeritasoa itsestään. Toki kaikilla ei korjaannu pelkällä ruokavaliolla.
Metformiini sinällään on lääkkeenä tuttu työn puolesta, mutta ei raskauspuolella. Vatsavaivoja aiheuttaa monille eli kannattaa siihen varautua, mutta oireet menee nopsaan yleensä ohi. Muuten on kyllä hyvä lääke.

Aloitin kesälomani etukäteen sairauslomalla, kun selkä alkoi taas kipeytymään. Nyt onneksi tajusin luovuttaa ajoissa eikä päässyt niin pahaksi kuin viimeksi. Ensi viikolla alkaa sitten ihan oikea kesäloma ja siitä sitten äitiysvapaalle. Supistuksia tulee päivittäin, mutta onneksi 1-2 päivän aikana. Tai ainakin sellaisia jotka tunnen ja on ikäviä. Tuntuu hurjalta, että on enää kuusi viikkoa ja vauva on täysiaikainen. Ja neljän viikon päästä ei enää estellä syntymää. Pitää alkaa oikeasti hankkimaan ne viimeisetkin puuttuvat jutut, että ei tarvi kiireessä hankkia.
 
@Toiveikas21 jaksamisia myös sinulle♡

Lisäks mulla on alkanu sokerit olemaan korkeita aterian jälkeen, täytyy pienentää annoskokoja. Mistä niitäki pienentää.. tunti aterian jälkeen oli 9.8 (!!!!)
Kiitos!

Ootko saanut mitään vihiä, mikä voisi nostaa sokereita ruoissa? Kannattaa syödä tarpeeksi proteiinia ja hyviä rasvoja (öljyä) aterioilla, ne auttaa osaltaan tasaamaan verensokeria, kun ruoka sulaa vähän hitaammin. Toiset joutuu jättämään kokonaan hiilarit (VHH-dieetti käytännössä), toisille sopii myös kuitupitoisemmat hiilarit. Itsellä se valkoinen riisi on ongelma, mutta kuitupitoisempi näköjään käy hyvin (sitä tuli nyt tällä viikolla ilman ongelmia syötyä).

Sulla on varmaan vaikeaa yrittää liikunnalla saada niitä maltillisemmaksi, jos muutenkin tuntuu, että kipuja on, supistelee ja alapäässä painetta? :( Mulla nimittäin sekin on auttanut pitämään matalina, kun on käynyt vaikka koiran kanssa rauhallisella kävelyllä syömisen (varsinkin sellaisen vähemmän fiksun) jälkeen. Toki olo on nyt ollut parempi ja kävely auttaa antamaan tilaa kohtuun ja tekee itsellä hyvää selälle.

Toivottavasti saisit nuo kuriin, niin ei tule niistä vielä muun päälle ongelmia.
 
@Sannaap123 yön paastoaikaa ei tosiaan kannata päästää liian pitkäksi, ettei sen takia verensokeri ala nousta. Mulla on noin 8-9 h iltapalasta aamun mittaukseen, ja jos tulee pidempää, se nostaa arvoja. Kuulin, että joku oli saanut diabeteshoitajalta jopa neuvon nousta yöllä syömään välipalan, että aamuarvot pysyy kurissa! :eek:
Kannattaa testata lääkkeen ohessa, auttaisiko paaston lyhentäminen mitään.

Lääkkeestä ei onneksi ole kokemusta. Toivottavasti sulle toimii ja sikiö pysyy normaalikasvuisena!

@Eepinen hyviä lomia sinulle! Itsellä olisi vielä 15 työpäivää jäljellä, saa nähdä saanko tehtyä töitä loppuun saakka vai pitääkö jossain vaiheessa luovuttaa. Tänään juuri käytiin mun töiden jako tiimissä läpi, ja sinällään ollaan nyt turvallisesti, että jos jäänkin ennakkoon pois, on kaikille selkeää, kuka vastaa mistäkin.

Mulla alkaa kyllä tuo istuminen olla aika hankalaa pidempiä hetkiä, vaikka yrittää takakenossa selkänojaa vasten istua. Joko sikiö on yhä älyttömän poikittain kuin maanantaina neuvolassa, tai sitten muuten vaan ahistaa vatsan yläosaa muuten. Muistan kyllä tän esikoisestakin, että loppuvaiheessa ei ollut välillä mukavia oloja, kun töihin yritti keskittyä, istuminen painoi vatsaa ja joku vielä siellä potkutteli kylkiluita mahdottomasti. Keskity siinä sitten...
 
Näkyipä tyhmästi tuo edellinen viesti niin laitan uudestaan nyt järkevämmin

Täälläkin sokerit, tarkemmin se hemmetin paasto, on ongelma. Oikeastaan niin iso ongelma, että lääkityshän ntähän aloitetaan näinä päivinä :/ Joudun alkaa syömään iltatablettia naamaan liian ison paaston vuoksi, joka on nyt kolmena aamuna ylittänyt rajan ollessa 5.9; 5,9 ja tänään 11 h paaston jälkeen 6.3. Liian isojahan nuo ovat, mutta jotenkin sitä toivoi ettei tähän tarvitsisi alkaa ja että jotenkin sitä onepäonnistunut. Päivisin ei mitään häikkää (vielä) sokereissa, joten kumma kun en saa millään ilveellä aamupaastoa alemmas. Tärkeintä kuitenkin että seurataan ja hoidetaan, jospa se siitä sitten eikä tästä lapsesta kasvaisi mitään jättimukulaa mahassa.

Onko kellään tässä ryhmässä kokemuksia metaformiini (tabletin nimi kai) käytöstä? Onko se edes auttanut mitään?

Ja @Sabriiiina lle tsemejä, ei haittaa valitus yhtään, ei tämä raskaana olo ole mitään ruusuilla tanssimista. Tai ehkä se joskus 1 lapsi sitten olisi ollutkin, mutta ainakin itsellä alkaa vaivoja kertyä tässä kolmannessa näemmä.

Luojan kiitos tämä lapsi on täysaikainen 3 viikon päästä, vaikka jos kaikki hyvin menee niin masussa saa kyllä kölliä pidempäänkin <3
Mulla on Metformiini käytössä, aamuin illoin, ja ei oo ollu mitään vaikutuksia. Ei haittoja, muttei myöskään oo auttanu verensokereihin yhtään :/ Joten sen lisäksi mulla on nyt iltainsuliinitkin. Niiden avulla sain aamupaastot kuriin, mut ongelmana nyt mun syöminen. En saa ollenkaan enää herkuttelua kuriin. Väsyttää koko ajan, kolottaa ja tekee niin älyttömästi herkkuja mieli, etten vaan pysty vastustamaan. Ahdistaa ihan sikana, ettei miksei mulla oo enää mitään itsehillintää ja sitten ruoskin siitä itseäni niin paljon, että lohdun itseäni taas makealla. Vaikka tiedän, et vauva kasvaa jo yli keskikäyrän :( Nolottaa, hävettää ja kauhistuttaa. Mieskin totesi, että nyt sun on pakko saada syöminen kuriin tai se joudutaan leikkaamaan ulos ;((
 
Nyt täytyy sanoa että asiaa ei ole pidemmälle ainakaan yksin.
Näkyvä sokeri pois. Paastot on ok.
Mun on hankala sanoin edes kuvailla minkälaisia kipuja käyn läpi.. selityksenä seuraavaa..

Kohdunsuu on auennut, kanavaa jäljellä 2cm, sillon 2,5vk sitten oli 3,5cm, lääkäri sanoi että selkeästi supistukset alkanu tekemään tehtäviään. Vauva on ihan alhaalla vasten kohdunsuuta, alemmas ei enää pääse ennen kun on pihalla :D tästä johtuu alakerran kivut.
Ja kyllä meidän heinäkuisesta tulee kesäkuinen, käynnistys luvattiin ♡
Painoarvio 2,8kg, isoksi kerkee kasvamaan vielä. Keskikäyrän yläpuolella menee, pelottaa mikä sotanorsu siellä kerkee kasvamaan!!

Rv 34+5
 
Voi että,kyllä meillä on vauva ennen juhannusta, mikäli sinne asti päästään! Edistyneen (jo nyt) kohdunsuun tilanteen takia ja kun on jo 4. Niin ei varmaan päivä tolkulla tarvitse odotella.
Lisäksi, mies jää viikon päästä kotiin ja onkin loppu kesään, juniorista olikin enemmän vielä vapaita jäljellä, sitten tulee uudesta lisää ja täydet kesälomat siihen päälle ♡
Nyt on hyvä. Tai ei oo mut mieli on. Eräpäivä tälle kivulle ja varovaisuudelle,eikä tarvii yksin yrittää kaikkea kohta pyörittää.

Ihanaa viikonloppua ♡

Rv 34+6
 
Voi että,kyllä meillä on vauva ennen juhannusta, mikäli sinne asti päästään! Edistyneen (jo nyt) kohdunsuun tilanteen takia ja kun on jo 4. Niin ei varmaan päivä tolkulla tarvitse odotella.
Lisäksi, mies jää viikon päästä kotiin ja onkin loppu kesään, juniorista olikin enemmän vielä vapaita jäljellä, sitten tulee uudesta lisää ja täydet kesälomat siihen päälle ♡
Nyt on hyvä. Tai ei oo mut mieli on. Eräpäivä tälle kivulle ja varovaisuudelle,eikä tarvii yksin yrittää kaikkea kohta pyörittää.

Ihanaa viikonloppua ♡

Rv 34+6
Hyvä, jos tää kaikki helpottaa mieltä, ja onneksi teillä meni edellisen kanssakin kaikki hyvin, vaikka syntyi vähän etuajassa. Painokin lupaa hyvää, nyt vaan tsemppiä ja toivottavasti pikkuinen jaksaa vielä muutaman viikon kehittyä, niin on aina paremmat mahdollisuudet selvitä.

En voi enää uskoa muuksi kuin raskausoireeksi, kun on jo kolmatta kertaa raskauden aikana enkä muuta selitystä keksi: taas vasen huulipieli halki. Ärsyttää, kun syödessä kirvelee ja muutenkin. Ekoilla kerroilla arvelin tuoretta ananasta syyksi, mutta nyt en ole sitä syönyt enkä keksi muutakaan, mikä olisi voinut aiheuttaa.

Täällä nyt 32+0, ja eilisillan lapsonen tuntui melskaavan aiempaa kovemmin ja yrittävän kovasti tunkea mahasta läpi. Oisko se sitten tuo rautalisä, mikä aiheuttaa - söin sen poikkeuksellisesti välipalalla, kun vedin silloin pelkkää appelsiinia ja hedelmää, ja aattelin, että imeytyisi paremmin. Nyt ei onneksi tartte enää juosta raudan takia ylimääräistä vessassa, mutta saa nähdä, mentiinkö jo vuorostaan toiseen ääripäähän :S

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Ihanaa @Sabriiiina kun olet saanut eräpäivän vauvalle! Tai niin ainakin ymmärsin :) ja kiva kun saat apukäsiä kotiin mieheltäsi, loppu odotuksesta tulee toivottavasti rennompi ja helpompi sitten <3

Kiitos puurovinkistä, minähän olen nyt neljän viljan puuroa syönyt illalla ja pitänyt paaston 8-9 tunnissa ja kyllähän ne paastot on menneet hieman alle raja-arvojen. Tietysti nyt olen kahtena iltana ottanut yhden metofermin (en muista oikeaa nimeä ) että liekkö silläkin jo vaikutusta.

Sf-mitta kasvaa pienenä minulla, mutta siitä olen vain onnellinen tämän radinkin takia. Ens perjantaina on ultra jossa katsotaan kaikki läpi, saa nöhdä onko neuvolan lupaama pieni vauva totta vai ei... Lisäksi perjantaina yritetään kääntää vauvaa raivotarjontaan, koska edelleenkin tykkää olla perätilassa. En vain itse taida tykätä tuosta ja en tiedä suostunko koko hommaan, kuitenkin jo kaksi lasta raivannut tilaa, joten jos vauva on alle 3.5 kg, voisin ihan hyvin kokeilla perätilasynnytystä. Ja olettaen että lantiossa on tilaa, se kai tutkitaan sitten vielä erikseen.

Jotenkin minustakin tuntuu että vauva saattaa hyvinkin nähdä päivänvalon kesäkuun puolella, täysiaikainenkin kun hän on jo kesäkuun puolivälissä. Pitäisi kohta alkaa suunnittelemaan jo sairaalakassin pakkaamista :)

Mitenkä muilla menee?
 
Täällä alkaa vauvan(eli mahan) kasvuspurtti tuntua koko selässä ja vatsassa. Moni ruoka ärsyttää vatsaa ja viime yö meni sappi-/ruokatorvikrampeissa. Ja kun yöllä valvoo niin päivällä väsyttää, onneksi tänään on ollut tekemistä niin ei ole ehtinyt nukahtaa sohvalle. Ja tosiaan mahan kasvu tuntuu kyllä vatsalihaksissa, viiltävää kipua on aina silloin tällöin navan alapuolella ja välillä supistelee. Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvin menee.
Ensi viikolla on lääkärin käynti ja näkee taas paljon on painoa vauvalle tullut. Huomaa kyllä, että enää ei ole niin paljon tilaa mahassa kun liikkeet on enemmän möyrimistä kuin potkimista, välillä toki niitäkin vielä tuntuu, mutta selkeästi harvemmin.
Enää ois pari päivää päälle kahdeksan viikkoa laskettuun ja periaatteessa syntyä voi jo aiemmin. Tuntuu hurjalta miten nopeasti aika kuluu!
 
Täällä alkaa vauvan(eli mahan) kasvuspurtti tuntua koko selässä ja vatsassa. Moni ruoka ärsyttää vatsaa ja viime yö meni sappi-/ruokatorvikrampeissa. Ja kun yöllä valvoo niin päivällä väsyttää, onneksi tänään on ollut tekemistä niin ei ole ehtinyt nukahtaa sohvalle. Ja tosiaan mahan kasvu tuntuu kyllä vatsalihaksissa, viiltävää kipua on aina silloin tällöin navan alapuolella ja välillä supistelee. Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvin menee.
Ensi viikolla on lääkärin käynti ja näkee taas paljon on painoa vauvalle tullut. Huomaa kyllä, että enää ei ole niin paljon tilaa mahassa kun liikkeet on enemmän möyrimistä kuin potkimista, välillä toki niitäkin vielä tuntuu, mutta selkeästi harvemmin.
Enää ois pari päivää päälle kahdeksan viikkoa laskettuun ja periaatteessa syntyä voi jo aiemmin. Tuntuu hurjalta miten nopeasti aika kuluu!

Aika menee kyllä kieltämättä nopeaa! Täällä muuten sama että närästää ja mahahapot nousee, joskus keskellä yötä pitää ottaa lääkettä ja sekään ei heti auta.

Ja tuo mahakipu, täälläkin välillä repii mahaa niin että pelottaa kun sattuu niin pirusti. Ja nimenomaan on sellaista repimiskipua ja aina alamahalla kummallakin sivuilla. Jos yritän nousta sohvalta tai käännän kylkeä sängyssä niin aiai, joskus pitää ihan pidätellä hengitystä kun käy niin kipeää. Kaippa siis nämä on normi kipuja vaikka minulla ne ei vatsalihaksien takia taida tulla :)

Kiva muuten kun pääset @Eepinen sinäkin ultraan kurkkaamaan taas vauvaa. Oletko saanut vielä minkäänlaista koko arviota?
 
Aika menee kyllä kieltämättä nopeaa! Täällä muuten sama että närästää ja mahahapot nousee, joskus keskellä yötä pitää ottaa lääkettä ja sekään ei heti auta.

Ja tuo mahakipu, täälläkin välillä repii mahaa niin että pelottaa kun sattuu niin pirusti. Ja nimenomaan on sellaista repimiskipua ja aina alamahalla kummallakin sivuilla. Jos yritän nousta sohvalta tai käännän kylkeä sängyssä niin aiai, joskus pitää ihan pidätellä hengitystä kun käy niin kipeää. Kaippa siis nämä on normi kipuja vaikka minulla ne ei vatsalihaksien takia taida tulla

Kiva muuten kun pääset @Eepinen sinäkin ultraan kurkkaamaan taas vauvaa. Oletko saanut vielä minkäänlaista koko arviota?
Mullahan on tosiaan tiheään nuo käynnit edellisen ennenaikaisuuden vuoksi, niin joka kerta saan arvion. Viimeksi oli pari viikkoa sitten reilu 1600 g, vähän on yläkäyrän yläpuolella, mutta ihan normaalikokoinen vielä ja on koko ajan mennyt sillä käyrällä. En tiedä kyllä onko enää kuinka monta käyntiä. Siirsivät tuota ensi viikon aikaa viikon aiemmaksi ja oli suunniteltu, että olisi enää vain synntystapa-arvio sen jälkeen, mutta nyt menee viikot vähän väärin sen suunnitelman suhteen.
 
@Sannaap123 joo, "eräpäivä" tälle touhulle on, jos ei päätä tulla jo aikaisemmin, mitä en yhtään ihmettelis. Mutta päivä kerrallaan :) mitä pidempään, sen parempi, sitten käynnistyksessä on rv 38+ niin oikein passeli. Toivon että sitkutellaan sinne asti vauvan hyvinvoinnin kannalta ♡

Täällä on sf mitta mennyt yläkäyrällä ja vauvan painoarviot keskikäyrän yläpuolella.
Rakenneuän jälkeen oon joutunu käymään kontrollissa rv 24,28 ja 34, kahden viimeisen väliin kävin supistusten takia myös ja joka kerta katsottu painoarvio :)

Alavatsan/häppärin alueen jumalattomat kivut itsellä on ainakin johtunut vauvan laskeutumisesta, paikkojen venymisisistä, supistusten aiheuttamasta kohdunsuun avautumisesta ja mitä näitä on..
 
Kiva kuulla kaikkien kuulumisia, vaikka kipuja en toki kenellekään toivoisi. Tsemppiä niiden kanssa kestämiseen!

Maha kasvaa täälläkin, vilkas vauva yhä tökkii ja hyörii menemään. Ollut toki jonkin aikaa jo raivotarjonnassa eikä sikäli pyöriminen niin villiä kuin aiemmin. Vauva alkanut työntää/tökkiä palleaa kohti, mikä vähän hankaloittaa oloa :D

Närästys ajoittain vaivaa (tietyt ruuat tunnistan) ja syödessä ei voi hotkia/syödä normaalitahtiin, kun tuntuu että vatsa vetää hitaammin ja jää palan tunnetta kurkkuun liian nopsaan syödessä.
Lieviä nivelsärkyjä käsissä ja jaloissa, mutta ok pärjään niiden kanssa. Myötätuntoa täältä teille kaikille joilla on isompia kipuja, toivottavasti helpottavat vauvan syntyessä viimeistään!

Öisin nukkuminen hankalaa, ei meinaa nukahtaa ja heräilyä jatkuvasti (milloin vessahätä herättää, milloin vauva liikkuu kovasti ja milloin joku satunnainen kolotus herättää), ja viiden jälkeen ei yleensä enää unta tule. Onko tää nyt sitä valmistautumista tulevia rikkonaisia öitä varten :D
Onneksi oon äitiyslomalla niin voin lepäillä päivällä jos siltä tuntuu.

Pakko kysyä tällaista, että te jotka olitte töissä ennen kuin jäitte/jäätte äitiyslomalle, ootteko saaneet sujuvasti vanhempainrahapäätöksen Kelasta? Oon tehnyt itse hakemuksen maaliskuun puolenvälin paikkeilla, mutta hakemus jumittaa kohdassa "odottaa tietoja työnantajalta". Eikös pitäisi suoraan mennä tiedot työnantajalta Kelaan? (Sen verran iso työnantaja että olettaisin menevän sähköisesti tiedot). Laitoin Kelaan viestiä, että missä mennään, mitä tietoja odottavat, mutta hieman mietityttää asia... Ei toki vielä hätää kun työnantaja maksaa palkan 72 arkipäivältä, mutta olisihan se vanhempainrahapäätös nyt kiva saada!

Alkaa olla jännää milloin oma vauva päättää tulla maailmaan. Toivon kovasti ettei yliajalle mentäisi. Olisi vielä n. 5vkoa laskettuun aikaan. Komppaan myös että nopsaan menee aika, ainakin toistaiseksi. En malttaisi toisaalta odottaa että saan vauvan syliin, mutta toisaalta en haluaisi luopua tästä mahassa möyrivästä vauvasta ja mahasta :D
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
Kiva kuulla kaikkien kuulumisia, vaikka kipuja en toki kenellekään toivoisi. Tsemppiä niiden kanssa kestämiseen!

Maha kasvaa täälläkin, vilkas vauva yhä tökkii ja hyörii menemään. Ollut toki jonkin aikaa jo raivotarjonnassa eikä sikäli pyöriminen niin villiä kuin aiemmin. Vauva alkanut työntää/tökkiä palleaa kohti, mikä vähän hankaloittaa oloa

Närästys ajoittain vaivaa (tietyt ruuat tunnistan) ja syödessä ei voi hotkia/syödä normaalitahtiin, kun tuntuu että vatsa vetää hitaammin ja jää palan tunnetta kurkkuun liian nopsaan syödessä.
Lieviä nivelsärkyjä käsissä ja jaloissa, mutta ok pärjään niiden kanssa. Myötätuntoa täältä teille kaikille joilla on isompia kipuja, toivottavasti helpottavat vauvan syntyessä viimeistään!

Öisin nukkuminen hankalaa, ei meinaa nukahtaa ja heräilyä jatkuvasti (milloin vessahätä herättää, milloin vauva liikkuu kovasti ja milloin joku satunnainen kolotus herättää), ja viiden jälkeen ei yleensä enää unta tule. Onko tää nyt sitä valmistautumista tulevia rikkonaisia öitä varten
Onneksi oon äitiyslomalla niin voin lepäillä päivällä jos siltä tuntuu.

Pakko kysyä tällaista, että te jotka olitte töissä ennen kuin jäitte/jäätte äitiyslomalle, ootteko saaneet sujuvasti vanhempainrahapäätöksen Kelasta? Oon tehnyt itse hakemuksen maaliskuun puolenvälin paikkeilla, mutta hakemus jumittaa kohdassa "odottaa tietoja työnantajalta". Eikös pitäisi suoraan mennä tiedot työnantajalta Kelaan? (Sen verran iso työnantaja että olettaisin menevän sähköisesti tiedot). Laitoin Kelaan viestiä, että missä mennään, mitä tietoja odottavat, mutta hieman mietityttää asia... Ei toki vielä hätää kun työnantaja maksaa palkan 72 arkipäivältä, mutta olisihan se vanhempainrahapäätös nyt kiva saada!

Alkaa olla jännää milloin oma vauva päättää tulla maailmaan. Toivon kovasti ettei yliajalle mentäisi. Olisi vielä n. 5vkoa laskettuun aikaan. Komppaan myös että nopsaan menee aika, ainakin toistaiseksi. En malttaisi toisaalta odottaa että saan vauvan syliin, mutta toisaalta en haluaisi luopua tästä mahassa möyrivästä vauvasta ja mahasta
Mulla näyttää samaa Kelan sivuilla. Meillä ei ollut palkanlaskija laittanut tietoja Kelalle, kun odotti kesäkuun palkkatietoja. Aikoi kyllä laittaa tiedot heti kun mahdollista. Mullakin työnantaja maksaa ekat 75 päivää, joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Nyt oli kyllä tullut joku ilmoitus Suomi.fi-palveluun, mutta en ole käynyt lukemassa vielä.
 
Mulla näyttää samaa Kelan sivuilla. Meillä ei ollut palkanlaskija laittanut tietoja Kelalle, kun odotti kesäkuun palkkatietoja. Aikoi kyllä laittaa tiedot heti kun mahdollista. Mullakin työnantaja maksaa ekat 75 päivää, joten sen suhteen ei ole ongelmaa. Nyt oli kyllä tullut joku ilmoitus Suomi.fi-palveluun, mutta en ole käynyt lukemassa vielä.
Kiitos tästä tiedosta, ehkä munkin päätös odottaa kesäkuun (ja ehkä heinäkuunkin) palkkatietoja sitten. Katselen mitä Kelasta vastaillaan. Meillä jokseenkin hankala saada itse yhteyttä palkanlaskentaan, yleensä tarvinnut olla esimies mukana selvittelemässä palkanlaskennan mahdollisia pulmia... Onneksi olen omalta osaltani todistettavasti tehnyt ilmoitukset ja hakemukset ajallaan, joten eiköhän kaikki mene lopulta ihan ok.
 
Kiva kuulla kaikkien kuulumisia, vaikka kipuja en toki kenellekään toivoisi. Tsemppiä niiden kanssa kestämiseen!

Maha kasvaa täälläkin, vilkas vauva yhä tökkii ja hyörii menemään. Ollut toki jonkin aikaa jo raivotarjonnassa eikä sikäli pyöriminen niin villiä kuin aiemmin. Vauva alkanut työntää/tökkiä palleaa kohti, mikä vähän hankaloittaa oloa

Närästys ajoittain vaivaa (tietyt ruuat tunnistan) ja syödessä ei voi hotkia/syödä normaalitahtiin, kun tuntuu että vatsa vetää hitaammin ja jää palan tunnetta kurkkuun liian nopsaan syödessä.
Lieviä nivelsärkyjä käsissä ja jaloissa, mutta ok pärjään niiden kanssa. Myötätuntoa täältä teille kaikille joilla on isompia kipuja, toivottavasti helpottavat vauvan syntyessä viimeistään!

Öisin nukkuminen hankalaa, ei meinaa nukahtaa ja heräilyä jatkuvasti (milloin vessahätä herättää, milloin vauva liikkuu kovasti ja milloin joku satunnainen kolotus herättää), ja viiden jälkeen ei yleensä enää unta tule. Onko tää nyt sitä valmistautumista tulevia rikkonaisia öitä varten
Onneksi oon äitiyslomalla niin voin lepäillä päivällä jos siltä tuntuu.

Pakko kysyä tällaista, että te jotka olitte töissä ennen kuin jäitte/jäätte äitiyslomalle, ootteko saaneet sujuvasti vanhempainrahapäätöksen Kelasta? Oon tehnyt itse hakemuksen maaliskuun puolenvälin paikkeilla, mutta hakemus jumittaa kohdassa "odottaa tietoja työnantajalta". Eikös pitäisi suoraan mennä tiedot työnantajalta Kelaan? (Sen verran iso työnantaja että olettaisin menevän sähköisesti tiedot). Laitoin Kelaan viestiä, että missä mennään, mitä tietoja odottavat, mutta hieman mietityttää asia... Ei toki vielä hätää kun työnantaja maksaa palkan 72 arkipäivältä, mutta olisihan se vanhempainrahapäätös nyt kiva saada!

Alkaa olla jännää milloin oma vauva päättää tulla maailmaan. Toivon kovasti ettei yliajalle mentäisi. Olisi vielä n. 5vkoa laskettuun aikaan. Komppaan myös että nopsaan menee aika, ainakin toistaiseksi. En malttaisi toisaalta odottaa että saan vauvan syliin, mutta toisaalta en haluaisi luopua tästä mahassa möyrivästä vauvasta ja mahasta
Edellisestä meni yks ikuisuus päätöksessä, kun palkanlaskija ei pitänyt kiirettä ilmoituksessa, toimitti väärän lomakkeen ja ääh. Sitä sai ite olla kärppänä ja selvittää, hoputtaa ja kysellä. Mutta ei pitäisi olla niin monimutkaista jos homma vaan toimii. Nyt en kerennyt töihin välillä ja päätös tuli nopeasti,kun päätös oli sama kuin viimeksi.
 
Kiitos tästä tiedosta, ehkä munkin päätös odottaa kesäkuun (ja ehkä heinäkuunkin) palkkatietoja sitten. Katselen mitä Kelasta vastaillaan. Meillä jokseenkin hankala saada itse yhteyttä palkanlaskentaan, yleensä tarvinnut olla esimies mukana selvittelemässä palkanlaskennan mahdollisia pulmia... Onneksi olen omalta osaltani todistettavasti tehnyt ilmoitukset ja hakemukset ajallaan, joten eiköhän kaikki mene lopulta ihan ok.
Ymmärsin jostain Kelan selostuksen sivulauseesta, että se päätös voi tulla suhteellisen myöhään, jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysvapaan aikana, ts. odottavat suurin piirtein ne palkat sieltä maksetuiksi (vaikka en tiedä, tykkäisikö työnantaja tällaisesta, koska ei saisi sitten itsekään rahoja ennen sitä, jos oikein ymmärsin).

Mulla sama tilanne siis (saan ekan 3 kk normaalin palkan) ja sen vuoksi en ole asiasta hätäillyt, vaikka omakin hakemus jumissa tuossa tilanteessa. Toki mulla ei ole edes vapaat vielä alkaneet, vaan sitkuttelen yhä töissä 18.6. saakka.

Kerro, jos saat jotain selvyyttä asiaan, koska meillä voi olla vaan "laiska" palkanlaskija (unohtelee juttuja välillä, kun on ulkopuolisesta firmasta).
 

Yhteistyössä