* Heinäkuiset 2016 *

Tänään varasin ensimmäisen neuvolan, 17.12. Neuvolan laskukaavojen perusteella laskettu aika on 22.7 ja nyt olis viikkoja 6+4. Mutta varmasti muuttuu myöhemmin ultrassa, kun kierto on mitä sattuu ja yleensä aika pitkä.

eemi82 / 22.7 / 3.lapsi / KSKS
 
Ultrien hinnat on kyllä järkyttänyt täälläkin. Varasin jo ajan, mutta toisaalta nyt mietin taas sitä hintaa, Se oli alkaen 75€. Toimistomaksu tietty päälle. Luulen, että soitan vielä sinne ja tarkistan sen hinnan, ettei tuu yllärinä joku 200€. Aika oli varattu netin kautta.
Olishan se kiva tietenkin saada varmuus, että masussa joku on, oikeessa paikassa ja sydän sykkii, mutta toisaalta mietin, että millä todennäköisyydellä kaikki ei olisi kunnossa? Siitä suttuisesta kuvasta ei juuri muuta iloa ole.
 
anka.t:lle lähti multakin yksityisviesti. :)

Täällä viikkoja kasassa 5+3. Pikkukakkosta reilun 1,5 vuoden ikäerolla odotellaan. Parin viikon päähän on varattu alkuraskauden ultra. Ihan tämä alku ollut melko lailla oireeton ja ainakin mitä aiempaan raskauteen tulee, niin kovin oireetonta nyt tästäkin odotan. :D
 
Joku kyseli nt-ultrista niin mulla on 21.12 eli rv 12+3. Ihanaa, saa sitten jouluna kertoa kaikille sukulaisille.

Aiheuttaako muilla stressiä tämä syöminen? Itselläni ainakin ensimmäistä odottaessa pelottaa koko ajan että syön jotain kiellettyä :D Oonkin tehnyt paljon uuniruokia nyt, kun niissä voi vaikka fetaakin tai muuta kiellettyä käyttää, listeria kun tuhoutuu jossain 65-75 asteessa.
 
Joo, eiköhän tää ollut mun osalta tässä. Ultraan en vielä ole ehtinyt, koska julkiselle ei näemmä pääse, jos pärstäkerroin pikkasenkaan näyttää siltä, et pystyy yksityisenkin maksamaan. :mad:

Mutta joo, vuodot on yltyneet eilen illalla ja kipu oli koko yön jo aika mojovaa. Kuten nytkin. Eiköhän tämä ollut tässä. Ultraan menen, kunhan yksityiselle ehdin soitella ja ajan saan. Eipä se tilannetta muuta, mut haluan tietää, muhiiko tämä nyt tuolla keskeytyneenä vai oisko jo tulossa itsekseen. Tarviiko lääkkeitä avuksi vai ei.

Siitä varhaisultrasta joku kyseli, millä todennäköisyydellä kaikki ei oiskaan hyvin. Ei voi tietää. Ei se ultrassa sykkeen näkyminen takaa, et homma jatkuu enää nt-ultrassa (vaikka todennäköisyyksiä parantaakin), mut toisaalta jääpä tuulimunan ja kohdunulkoisen mahdollisuus pois. Oon kaikesta huolimatta tyytyväinen, et sen kävin. Eipä tarvitse nyt vuotaessa pelätä, että tämä ois ku. Toisaalta tuulimunat voi hyvinkin jatkua pitkälle ilman oireita. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun se tulee totaaliyllärinä sitten rv 12. Ne voi kehittää oireita, kuten muutkin raskaudet. Mun oma kaavittiin rv 10, todettiin varhaisultrassa eikä se todellakaan tuossa vaiheessa ollut vielä itsekseen pois tulemassa.

Makuasioita. Mut tykkään, et mitä pidemmälle jatkuu, sitä vaikeammaksi käy itselle se keskeytyminen. Joten mieluiten tiedän heti, kun mahdollista, ettei jatkoa ole enää luvassa.

Mut hyvää jatkoa teille ja onnellista odotusaikaa. :)
 
Voi ei Kärppänä heinälatoon, onpa surullinen juttu! :( Oon tosi pahoillani sun puolesta!

Täällä on edelleen pahoinvointia, mutta eilen ja tänään olo tuntuu ihan aavistuksen siedettävämmältä kuin aiemmin. Iloitsen tästäkin pienestä parannuksesta! Ensi maanantaina olisi varhaisultra, ja se jännittää jo kauheasti. Löytyyköhän sieltä ketään, sykkiiköhän sydän? Tuntuu että siihen on vielä ikuisuus.

Tiikeriankka, meillä on samana päivänä eka neuvola! Mäkin meinaan raahata miehen mukaan. Se ei ole kovin innoissaan tulossa neuvolaan, mutta pyysin että jos edes ekalla kerralla. Ja sit ens vuoden puolella jossain vaiheessa, kun laki muuttuu ja isyyden voi tunnustaa neuvolassa jo etukäteen. Ultriin se on kyllä lupautunut tulemaan oikein mielellään, sitäkin kiinnostaa kovasti mitä siellä oikein mahdollisesti näkyy.

eppula (+ nappula?) rv 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Tiikeriankka
Kärppänä heinälatoon: voi ei. Toivottavasti ääset nopsaan ultraan ja tilanteen tarkistukseen. Jaksamisia.

Itsellä huomenna uusinta ultra ja lopullinen tuomio kai iskee silloin tajuntaan....
 
Joo kylläse alkuraskaiden ultra vaan ois hyvä olla kaikille heti alussa.ikäväähän se ois ku tyyliin np ultras huomattas vasta... niinku kärppänä heinälatoonkin sanoo ni "helpompi" käydä läpi alussa ku sit ku ruvennu jo liikaa kuvitteleen kaikenlaista. Muakin pelottanu ku oli plussaus päivänä kovaa kipua joka tuntu aika samalta ku km alussa ja se kesti aika pitkään aaltoillen... jotenkin koittaa pitää ittensä maanpinnal ettei liikaa ala toiveileen mut toisaalt sitä kuitenkin aattelee et hyvin sielä kaikki ois.

Mulla maanantaina 7.12 eka neuvola. Ukko tulossa myös mukaan :) tekis mieli jo liittyätoho fb ryhmään ja kurkkia menoa sielä mutta mutta koitan kai malttaa maanantaihin ensin.
 
karppana heinalatoon voimia sinulle <3 voi harmi etta nain kavi :(

veronika90 mun tietaakseni esim feta on ns turvallisten tuotteiden listalla. itse olen ainakin syonyt ihan semmosenaan :D ei oo kovin montaa juustoa mita ei saisi syoda. ja tietty kuumennettuna ne kaikki kay :) tekispa nyt mieli vuohenjuustoa :D pitasko tehda joku uunihassakka vuohenjuustolla :) tekis mieli myos salamia mutta luin jostain etta se ei olis hyva idea raskaana olevalle.. en sitten tieda. Noista kielletyista ruuista luin jostain etta sushiakin saisi syoda jos kala on pakastettu aiemmin.. tosin itse en tata riskia meinaa ottaa. Enka usko etta raaka kala menis edes alas talla hetkella.. :p
 
Voimia kärppänä heinälatoon!

Olinkin just kirjoittamassa tai kysymässä tuosta feta/salaattijuustosta et kai sitä saa syödä jos on tehty pastoroidusta maidosta ?

Tosi aaltoilevat olotilat täällä. Ei muissa raskauksissa oo ollu näin ällö olo. En oo oksentanu, mutta ällöttää ja väsyttää. Välillä taas on ihan ok olo. Sileitä suolalla maustettuja sipsejä tekee mieli.... oon ollutkin ihmeissään tästä ällötys olotilasta.... outoa.

Oon ollu niin väsyny joinaki hetkinä että koko vauvan tulo on tuntunu ikävältä :( Mielessä pyörii et mitä oikein ajattelin kun asiat alko kotona helpottaa ja alko oleen jo omaa aikaaki....

5+4
 
Quottailu on muuten täällä tosi hankalaa mobiililaitteella.:mad:

Kärppänälle voimahali!

Mä en ole jaksanut hirveästi miettiä noita ruokajuttuja, mitä nyt kävin tsekkaa netistä viralliset suositukset. En muutenkaan juurikaan syö niitä pahiksia, joten ihan helppoa pitäisi olla. Sushin olen jättänyt välistä ja ihmejuustot, mutta pastöroitua fetaa olen syönyt ja tonnikalaa joskus harvoin. Eiköhän näillä pärjätä ainakin näin aluksi. :) Ei kyllä tee mieli syödä juuri muuta kuin kaurakeksejä, appelsiinimehua ja joskus kovia hedelmäkarkkeja...

Kävin sitten tänään töissä puhumassa norjaa siihen isoon valkoiseen puhelimeen. En yhtään haluaisi olla töissä kun aivan koko ajan on sellanen olo, että kohta lentää laatta. :( Oletteko te muut ajatellu kertoa esim. pomolle raskaudesta vähän aiemmin? Mä mietin että jos tämä oksentelu pahenee niin voisi olla ihan hyvä kertoa pomolle niin se ainakin tietäisi että en ole mikään laiskottelija. Se voisi myös ymmärtää jos joskus tarvitsisi tulla vähän myöhemmin töihin jos on tosi huono olo. Yritän nyt tässä sinnitellä niin pitkään kuin kestän, mutta meidän työpaikka on niin lapsi-ja vanhemmuusystävällinen paikka, että tuskinpa tuosta hirveästi haittaa olisi. Tietty en haluaisi asiaa mainostaa jos joku meneekin vinoon, mutta katsellaan.

Olisko se viikonloppu kohta?

6+5
 
Lähdin sairaalan päivystykseen eilen illalla ja sitä kautta pääsin tutkimuksiin. Tänään kävin ultrassa naistentautien polilla ja kohtu on tyhjä. Hyvä niin, aina parempi, ettei tarvitse lääkkeitä tai kaavintaa. Melkoset poltot mulla viime yönä olikin ja vuoto sen mukaista.

Elämä jatkuu. Nyt odotellaan vuodon loppumista, uusia menkkoja ja yritetään uudestaan. Se ei pelaa, joka pelkää, eikä auta jäädä maahan makaamaan.

Onnea teille loppuraskauteen. Toivotaan monta ihanaa vauvelia. (y)
 
Mäkin olen käynyt lukemassa THL:n suositukset vältettävistä ruoista ja olen niitä lähestulkoon noudattanut. Tosin jos jossain ruoassa on ollut vähän inkivääriä, niin en ole sen takia jättänyt syömättä. Ja kupillisen rooibostakin taisin tuossa jossain vaiheessa juoda, kun ei kylässä ollut muuta tarjolla. Muuten on kyllä ruokavalio tällä hetkellä ihan mitä sattuu, riippuu täysin siitä mitä milloinkin kuvittelee pystyvänsä saamaan suusta alas. :sick:

Eilisillasta lähtien ollut taas niin huono olo, että tempaisin ja varasin itselleni akupunktio-ajan huomiselle. Tuli sellainen olo, että kaikkia keinoja on yritettävä olon helpottamiseksi, ja kohtahan tulee onneksi ne veronpalautuksetkin. Toivon ihan kauheasti, että tosta akupunktiosta olis apua tähän pahoinvointiin! Tuun sit raportoimaan teille kokemuksista. :)

rv 7+3

PS. Ainiin, olen harkinnut kyllä pomolle kertomista juurikin tämän pahoinvoinnin takia, mutta ajattelin vielä odottaa ainakin varhaisultran yli. Pomo on jo vähän ihmetellytkin, että miten näemme nykyään niin harvoin (olen pysytellyt aika paljon vaan omassa työhuoneessa olojen takia).
 
Kärppänä heinälatoon, ihanan positiivinen asenne sulla! Voimia kovasti.

Minullakin on ollut aivan kamalaa pahoinvointia. Lähinnä aamuisin olen oksennellut ja iltaisin yökkinyt. Opiskelut vähän kärsii, mutta onneksi ensi viikolla alkaa joululoma. Käyn osa-aikaisesti töissä tuollaisessa ruokapaikassa ja saa nähdä kuinka kauan pystyn siellä olemaan. Pomolle en ajatellut kertoa, koska minulla on nollasopimus, joten eipä niitä vuoroja varmaan enää pahemmin tippuis, jos se saisi tietää. Tiedän että yhdelle tytölle kävi pari vuotta sitten noin.. Vähän ikävää, mutta minkäs mahdat.

Kävin tänään varhaisultrassa ja löytyihän sieltä sellanen ötökkää muistuttava reilun parin sentin möhkäle, jolla sydän kovasti löi <3 Kokoa pikkuisella oli 9+1 viikon verran. Ultraaja oli kovin mukava, mutta sai siitä sitten maksaakin 200e. Ei mua kumminkaan kaduta, että menin. Huomenna varmaan kerron vanhemmille kera kuvan :)
 
Lähdin sairaalan päivystykseen eilen illalla ja sitä kautta pääsin tutkimuksiin. Tänään kävin ultrassa naistentautien polilla ja kohtu on tyhjä. Hyvä niin, aina parempi, ettei tarvitse lääkkeitä tai kaavintaa. Melkoset poltot mulla viime yönä olikin ja vuoto sen mukaista.

Elämä jatkuu. Nyt odotellaan vuodon loppumista, uusia menkkoja ja yritetään uudestaan. Se ei pelaa, joka pelkää, eikä auta jäädä maahan makaamaan.

Onnea teille loppuraskauteen. Toivotaan monta ihanaa vauvelia. (y)
Tsemppiä sinulle uusintayritykseen! Aivan varmasti vielä tärppää etenkin tuolla asenteella :)
 
Hei onko kellään tietoa, missä vaiheessa ultran voi tehdä mahan päältä? Kävin varhaisultrassa 7+2 viikolla ja silloin vielä alakautta. Reissujen takia seuraava ultra on ulkomailla ja mietin, josko sen jo voisi ottaa masun päältä :)
 
Kärpälle jaksamisia! Asenne on ainakin hyvä!


Itsellä oli tänään se uusinta ultra. Viikko sitten näkyi pelkkä ruskuaispussi ja lääkäri sanoikin olevan tuulimuna.

Pulssi oli 120 kun odottelin omaa vuoroani aamulla. Lääkäri ultrasi ja ilmoitti ettei näe muuta kuin ruskuaispussin edelleen. Arvasin tilanteen ja olin varautunut koko viikon. Paska fiilis kun toinen tuulimuna tänä vuonna. Lääkäri oli ottamassa härveliä jo pois sisältäni kun vetikin sen vielä takaisin ja ilmoitti että oli liian hätänen ja että syke löytyi!!!! Olinpa pudota sängyltä kun ilmoitti uutisen. Pari viikkoa oli pienemmät viikot mitä oli laskettu joten siksi näkyi vasta nyt.......ei tätä vielä oikein usko....viikkoja nyt sitten ilmeisestikin 6+5.

Ninnananna
 
Ninnanna:Wautsi,onnea onnea!!!:) Onneksi lääkäri vielä tarkasti tilanteen!!! Aattele,jos oisit saanut turhaan tuulimunatuomion,huh!

Kärppä:Pahoittelut:( Eikun vaan nopeasti uuteen yritykseen,jos siltä tuntuu:)

Tulin just varhaisultrasta..Ja sieltä sain hyviä uutisia:) Pikkuinen vastasi viikkoja 9+2,eli muutaman päivän isompaa kuin oman arvion ja menkkojen mukaan. Tai no menkoista laskettuna olisi melkein viikon isompi!
Sain myös ajan soitettua np-ultraan, joka osuis sitten viikoille 12+6 (tuon varhaisultran mukaan). Onko teistä ihan hyvä hetki mennä?
Yksityinen gyne sanoi,että se olisi takaraja tuo 12+6,vaikka yleisissä ohjeissa sanotaankin takarajaksi 13+6. Tiedä näistä sitten!

Veriseula otetaan täällä,kun menkkojen mukaan on 10 viikkoa täynnä eli sinnekin pitäisi kipittää piakkoin! Nyt arvon sitä,että menenkö sinne jo ensi viikon alussa vai seuraavan viikon alussa...Kun tuota heittoa oli tuossa lasketussa ajassa kuiteski..Äääh! Uskoako varhaisultraa vai omaa tutinaa oviksesta laskettuna...Mutta ei kai tuolla veriseulalla ole niin merkitystä, otetaanko se esim. 9+5 vai 10+5..???
 
Mahtavaa ninnananna!!! :giggle::LOL::LOL: ihanaa, että on hyviäkin uutisia.

Omasta km:sta sen verran, et kyllä tää taas asioita muutti. Vika ei meinaan välttämättä ollut vauvanalussa, vaan ehkä mussa. Mulla on ilmeisesti raskauden kannalta hankalinta tyyppiä olevia myoomia kohdussa (2-3). Joten jatkossakin, jos se onneton kiinnittyy myooman viereen, tulos voi olla tämä. Mutta. Elämä on. Mulla on onneksi jo kaksi ihanaa lasta entuudestaan, joten ei ole maailmanloppu. Olen toki itkenyt silmät päästäni viimeiset kaksi päivää ja miettinyt, miksen aiemmin alkanut yrittää ja vaikka mitä, mut tieto siitä, et homma on ohi helpotti oloa kummasti. Varauduttava on jatkossakin keskenmenoon, normaalia suurempi riski. Mutta jos sen palkinnon tahtoo saada, on pakko vielä yrittää. :)

Fetat ja tuorejuustot on pastöroitu, mutta niitä ei suositella (kuumentamatta) siksi, et niiden rakenne on sellainen, jossa listeria voi alkaa elää uudestaan myöhemmässä vaiheessa. Muita ns. kiellettyjä, joita ei tule ajatelleeksi välttämättä, on villirucola ja pakastekasvikset, jos niitä ei ole kuumennettu. Olipa jollain listalla myös palvikinkku aikoinaan, sillä sitä ei kypsennetä riittävästi... onhan näitä. Mut järkeä saa käyttää eikä niistä kannata stressata. Hyvin se menee. :)
 
Hei onko kellään tietoa, missä vaiheessa ultran voi tehdä mahan päältä? Kävin varhaisultrassa 7+2 viikolla ja silloin vielä alakautta. Reissujen takia seuraava ultra on ulkomailla ja mietin, josko sen jo voisi ottaa masun päältä :)
Minulle tehtiin varhaisultra vatsan päältä 7+1 ja hyvin näkyi syke ja muut vaikka on omasta takaa pehmikettä tuossa edessä. :) Eli varmasti näkyy sinulla ilman ongelmia seuraavassa ultrassa!
 
Mulle tehtiin esikoisen kanssa varhais ultra myös vatsanpäältä. Olin jo riisunu housut ku neuvolatäti mainitsi et otetaan ultralla. sit pian kehotti pukee vaatteet takas päälle kun "tää tehdään vatsanpäältä" :'D
 
Voi ku täällä oliki tapahtunu paljon. Ilosta ja surusta itketti näitä lukiessa. Voimia Kärppänä, ihailtava asenne sinulla. Ja ninnananna, ihan mahtavaa, onneks lääkäri vielä tarkisti :)

Miii82, tarkoitatko verikoetta joka otetaan nt ultran yhteydessä? Ymmärsin terkan puheista että nt ultran yhteydessä tulee käydä samanpäivän aikana verikokeissa. Tämä jäi mieleen, koska inhoan verikokeita ja joudun mennä lähes aina makuulleen :confused:

Itsekkin kävin moikkaamassa tyyppiä ja siellä hän kellui tyytyväisenä. :love: Huikee fiilis kaikin puolin :love: nt ultra aika tuli 11+3.

Nyt 9+4 :)
 

Yhteistyössä