* Heinäkuiset 2016 *

Kiitti pumpulipallero! Joo, lähettivät hirveän nivaskan noita combined screening -lappusia ja menin tosiaan googlettelemaan ja hämmennyin! Toi on kyllä ihan totta ettei pitäisi liikoja lukea noita foorumeita kun muuten iskee paniikki. Itse olen parin viime viikon aikana googlaillu vähemmän noita juttuja myös ja stressannut vähemmän mutta aina välillä eksyn joihinkin keskusteluihin ja sitten olen hoomoilasena että apua, enhän mä tiennyt tätä lainkaan! :LOL:

Hei tuo eukalyptus onkin hyvä neuvo. Lähdenpä kokeilemaan! Kiitti. (y)
 
Mulla np-ultra oli nyt maanantaina ja kaikki oli hyvin. Jännitti kyllä kovasti ja nyt arvatenkin helpottunut olo :)

Mun kohdalla verikokeet tuli ottaa aiemmin (viikolla 9-10) ja ulra oli siis 12+1 kohdalla.

Satun olemaan reissussa Etelä-Afrikassa ja selvitin, onko täällä vastaavaa tutkimusta. Lopulta pääsyin klinikkaan, jossa oli niin miellyttävä ja ammattitaitoinen palvelu, että olin lopulta iloinen, että ultra tehtiin täällä eikä Suomessa ;)

Tutkimuksessa katsottiin sikiöstä kaikki mahdollinen (sydämen kammiot, aivolohkot, sisäelinten sijainnit, veren virtaus sikiöön ja pois sikiöstä yms.) ja kaiken huipuksi saatiin tietää sukupuoli. Laite siis oli ilmeisesti tarkempi kuin mitä Suomessa käytetään.

Yhdistivät myös Suomessa otetun verikokeen tulokset ultran tuloksiin ja tekivät riskiarvion eri trisomioille (mm. Downin syndroma).

Täällä tosiaan mitattiin muutakin kuin niskapoimu. Down syndorman riskiä voi kartoittaa sen lisäksi myös nenäluun pituudesta ja sikiön sykkestä.

Tsemppiä kaikille, jotka odottavat vielä ultraa ja oikein ihanaa vuoden vaihdetta <3
 
Babyonboard, onnea iloisista ultrakuulumisista!

Mullakin taitaa mennä uusivuosi aika leppoisissa merkeissä. Tarkoitus on viettää kolme päivää parin hyvän ystävän kanssa ruokaa laittaen, saunoen ja rupatellen. Niiden kanssa saa myös ottaa rennosti jos on huono olo, eikä ole pakko valvoa keskiyöhön jos ei kykene. :)

Jännittää aivan tajuttomasti iltapäivän nt-ultra! Onneksi mies pääsee mukaan. Menin sitten tekemään juuri niin kuin ei pitäisi, eli katselemaan veriseulan tuloksia kanta.fi:stä ja vertailemaan niitä viitearvoihin, ja onnistuin jo kehittämään niistä itselleni paniikin (toinen veriarvoista oli suurempi kuin pitäisi). Yritän nyt rauhoitella itseäni sillä, että kokonaisuus ratkaisee, ei pelkät yksittäiset veriarvot, ja että seulassa kiinnijääneistäkin suurin osa saa aivan terveen lapsen. Ehkäpä ensi kerralla olen viisaampi ja tajuan pysyä poissa tuolta internetin pelottavasta suosta. ;)
 
Mä en oo googlaillu mitään noihin liittyen :) vastauksessa riski Downiin oli jotain yks useampiin kymmeniin tuhansiin ja Edwardsiin tais olla yks sataan tuhanteen. Eli näiden perusteella kaikki on hyvin enkä aio stressata asiaa :)

Joku kysyi painonnoususta aiemmin. Mulla pahoinvoinnin takia laski ensin kilon, ja nyt on noussut takaisin lähtöpainoon. Jännittää, että montako kiloa sitä kerkeää vielä kerätä...
 
Huh, nt-ultra ohi! Kätilö yritti ultrata ensin vatsan päältä, mutta kohtu oli vielä niin kaukana, ettei saanut mitään näkymään. Ultrattiin sitten loppujen lopuksi alakautta. Vauveli siellä nukkui, eikä millään suostunut kääntymään niin, että saisi kunnon sivukuvan (josta mitat otetaan). Jouduin välillä nousemaan ylös pomppimaan tasajalkaa, ja kun sekään ei auttanut, niin jouduttiin lähtemään pidemmäksi aikaa ulos kävelylle ja hyppimään, ja sitten uusi yritys. Portaiden hyppely sai vauvelin heräämään, ja lopulta saatiin joku sivukuvan ja etukuvan väliltä oleva, mutta ei täydellisiä mittoja. Kätilö kuitenkin sanoi että näillä kuvilla mennään, koko vastaa suurinpiirtein viikkoja eikä niskaturvotusta ole kuin alle milli.

Vähän vielä jännittää seulonnan tulos joka tulee parin viikon sisään, mutta onneksi ainakin ultrassa kaikki oli hyvin <3

Hyvää uuttavuotta kaikille! :)
 
babyonboard hienoa, etta kaikki on hyvin ja sait myos tietaa sukupuolen. Kumpaa te odotatte?
tiikeriankka minakin olen vahan ulapalla miten taalla hoituu jutut mutta sen verran olen ymmartanyt, etta toi rv20 ultra on viimeinen ja sen jalkeen aina tulen nakemaan midwifea. Kuulemma jonkunnakonen vauvan kasvuarvio tehdaan aidin vatsan paalta (luult myohemmassa vaiheessa). Eli ei ole tarkempaa tietoa sitten minkakokoinen vauva sielta tulee :D se oli mulle uusi juttu. En tieda mitenka arviot menee Suomessa?
 
Joo kaks ultraa tääläkin on ja arvio kanssa vatsan päältä. Mulla esikoinen synty vasta viikoilla 42+2 käynnistyksellä silloin kyllä ultrattiin yliaikais tarkistuksessa ja arvio oli siro 3,5kiloa no lopulta syntyessään oli sen 4,2kiloo ja kunnon makkarat et ei hirveen tarkkaa ollu
 
Suan, laitoin juuri pyynnön Facebook-ryhmään :)

Aiempaan ryhmään liittyminen tuntui tosiaan minullekin liian varhaiselta, joten tämä käy hyvin, vaikka toki hieman harmittaa, että ryhmä ehdittiin sulkea osalle täällä alusta asti kirjoittaneilta.
 
Hahaha! Mulle on ilmestynyt se tummahko viiva eli linea nigra mahaan. :ROFLMAO: Miestä se myös naurattaa kovasti jostain syystä. Se on sitä mieltä että se on hänen aikaansaannos. Lol.

Onko teillä muilla muuten hajuaisti vieläkin hirveän herkkä? Mulla kun oksetusolot jatkuu vaan niin noi hajut vieläkin ottaa tosi pahasti nenään. Mun mies tupakoi ja joskus kun se tulee savukkeelta niin alkaa etoa sillä sekunnilla kun sen haistaa. :sick: Hyvin huomaavainen se ukko tosin on tuosta asiasta enkä minä nyt jaksa siitä koko ajan motkottaa kun elämme muutenkin stressaavia aikoja, mutta huhhuh kun se rööki joskus haisee. En tajua miten oon itse pystynyt satunnaisesti sauhuttelemaan ennen raskautta. :ninja:

11+2
 
Mulla ainakin on hajuaisti tosi herkkä. Pahoinvointi sen kun jatkuu vaan ja lähes kaikki voimakkaat hajut tekee pahaa. Jääkaappia en pysty avaamaan aamuisin ollenkaan, sen jälkeen tulee varma oksennus.

Mulla on ensiviikolla nt-ultra. Ihanaa nähdä onko pienellä kaikki hyvin. Sen jälkeen voi ihmisillekin alkaa kertoa, vielä en oo uskaltanut kertoa. Maha kyl on alkanut näyttää jo semmoselta että on vaikee välillä piilottaa.

Onko täällä ketään joka olisi aiemmassa raskaudessa käynyt pelkopolilla? Ite oon tässä raskaudessa menossa sinne, esikoisen synnytys oli hyvin epäonnistunut ja sen takia pelkäsin pitkään uutta raskautta. Haluaisin kuulla kokemuksia pelkopolista jos joku on käynyt..

Ja vielä onko kellään tullut vielä maitoa/nestettä rinnoista? Mulla nous tippa semmosta kirkkaan maitomaista nestettä nänneille kun olin saunassa. Edellisessä raskaudessa tuli ekan kerran maitoa rv 16.

Tänään rv12+1
 
babyonboard ai kato se lukikin siella mutten vaan nahnyt :) onnea tytosta! Jotenkin mun mielesta tytolle on helpompi keksia nimia kuin pojalle?

Oletteko tehneet viela hankintoja vauvalle?
Me ollaan ehka aikaseen liikenteessa, mutta on hyvat alennukset kaupoissa niin hankittiin tanaan muutama juttu. Okei vaatteet ym voi hankkia myohemmin mutta nyt hankittiin pinnasanky (joka voi myohemmin olla myos taaperon sanky, luki etta 4v. saakka. Siita voi irroittaa reunat), travel system (en tieda suomenkielista nimea mutta lastenvaunut missa muutamat erilaiset toiminnot ja turvaistuin autoon) ja edullisesti sai myos pulloruokintaan semmosen setin. Onpahan nyt valmiina sitten. Meinasin tietty rintaruokkia niin pitkaan kun voi, mutta noi pullot on nyt valmiina ja jos tarvii valilla sitten "lypsaa" (onko se oikee sana??:D) varastoon niin voi lapselle myohemmin syottaa pullosta.
Vaatteet ym tuotteet sitten myohemmin. Niita loytaa taalta edullisesti muutenkin.
Menee muuten paa pyoralle kaikkien juttujen kanssa! Niin pajon valinnanvaraa..
 
Babyonboard, onnea tytöstä! :)

Hajuaistista: Mulla oli jokin aika sitten vielä niin, että keittiö haisi pahalle, ja erityisesti jääkaappi aivan kuvottavalle. Mutta ny ihan kuin hajuaisti olisi taas vähän turtunut! Ehkä siihen vaikuttaa myös pahoinvoinnin väheneminen. En ole oksentanut neljään päivään, ja yökkäilyjäkin on ollut korkeintaan illalla.

Hankinnoista: En ole vielä tehnyt mitään hankintoja, paitsi eilen tilasin alennusmyynnistä lisää äitiysvaatteita, kun ei tuo turvotus näytä tuosta ainakaan vähenevän, ja kohta alkaa varmaan jo vauvamahakin hitaasti kasvaa. Tuntuu, että kauheasti olisi kyllä kaikkea hankittavaa, enkä tiedä mistään vauvatarvikkeista mitään. Täytyy kyllä ihan kevään mittaan varata aikaa kaiken opetteluun ja asioiden selvittämiseen. Yksi söpö harsoliina saatiin jo ystävältä lahjaksi. <3

Omaa napaa: Netpostiin oli jo samana päivänä ultran jälkeen tullut kirje, ettei kohonnutta riskiä kromosomipoikkeavuuksille ole. Olipa ihana saada tieto samantien, ei tarvinnut jännittää montaa päivää.
Niin, ja kerroin juuri äsken esimiehelle raskaudesta! Oli jännää, mutta esimies oli ihan kamalan iloinen ja käski ottamaan rauhallisesti ja pitämään etäpäiviä aina jos tarvitsee. :)

PS. Suan, laitan sulle kohta pyynnön liittyä fb-ryhmään, joko sitä nyt jo uskaltaisi.
 
Heippa! Täälä ilmottautuu myös yksi heinäkuinen odottaja. Kovasti olen seuraillut ketjua mutta nyt vasta rohkenen kirjoitella kun raskaus sujunut pidemmälle. Esikoisen la 2.7 joten nyt viikkoja 14+3. Nt-ultrassa kaikki hyvin ja rakenneultra varattuna 15.2. Pientä kuplintaa alkanut tuntumaan alavatsassa, onkohan mahdollisesti lähiviikkoina alkamassa tuntumaan liikkeitäkin?
Me myös käytiin aleissa ja tarttuipa sieltä mukaan muutama pieni ostos odottamaan pikkuista ❤
Ilmoittaisin vielä itseni facebook ryhmään ja laitoin suanille viestiäkin. :)

-jonuan
 
Tervetuloa Jonuan!:)

Nyt on ihan semmoinen olo etta vatsa rupee pikkuhiljaa kasvamaan. Jotenki semmosia kasvukipuja nyt tuntunut.. tai epailen etta ne on kasvukipuja :D
Myoskin yolla oon herailly kun pakaroita pakottaa/ne puutuu ja pitaa kokoaika vaihtaa kylkea. Eilen sitten jo rupes vihlomaan illalla oikeaa pakaraa ja oli hankala jopa kavella mutta kylla se siita sitten verty kun mies hiero vahan. Nyt se taas tuntuu, toivottavasti ei rupea vihlomaan. Oon yrittanyt venytella. Lisaksi huomasin tanaan kavelylle lahtiessa etta alaselassa keskella on semmosta kipua, olisko naa niita liitoskipuja. Hormonit asialla taas :D
 
Heippa - taas vahan taukoa ollut kun oltiin lomat muissa maissa jossa en uskalla kovasti kayttaa puhelimen nettia jottei lasku yllattaisi...

Hajuaisti on taalla edelleen turhankin tarkka, jaakaappi haisee avian hirrrrvealle! Ruoan laitto etoo myos. Syominen tosin onnistuu, joulun tienoilla sujui vahan liiankin hyvin!:sneaky:

Viela ei olla mitaan hankintoja tehty, sen suhteen olen jotenkin taikauskoinen. Joka kerta olen ollut (tama siis 3. lapsi) ja hankkinut tavarat vasta paljon myohemmin, eika kylla koskaan ole tullut liian kiire tai jotain jaanyt puuttumaan - painvastoin! Ja kaikenlaista ehtii ostamaan vauvan syntyman jalkeenkin. Mutta ymmarran TOSI HYVIN etta tekee jo nyt mieli hankkia jos vaikka mita! :LOL: Niin itsenikin tekisi toisaalta. Taidan silti odottaa viela vahan.

Teistakin siis jotkut jo tuntee liikkeita! Niin minakin! Ja olen ollut hyvin epavarma voivatko ne tosiaan olla pikkuisia potkuja jo! Mutta eroavat kylla muista mahan tuntemuksista. Ja voiiiii, ovat niin hellyyttavia! Ja toki tuovat myos mielenrauhaa :) Mieskin haluaisi tuntea ne jo, mutta hanen taytyy viela vahan malttaa :giggle:

Ihanaa uutta vuotta teille jokaiselle! :)

Hattaraa ja pikku 14+5
 
Hiphei :)

Täällä neuvolassa käyty ja ONNEKSI joulun aikainen (vähän päälle jäänyt.... :/ ) herkuttelu ei ole painoa nostanut juurikaan, vaikka liikkumaankaan en ole liitoskipujen ja _järkyttävän_ flunssan takia päässyt pitkään aikaan. Nyt toiveet korkealla, että flunssa alkaisi olla voitettu (vielä ääni maassa ja nuhaa on), josko sitä pääsisi liikkumaankin enemmän. Vähän jänskättää kuinka liikkumisen vielä käy, kun tosiaan liitokset kipuilee pienestäkin kävelystä. :/ Ei vaan voi maata koko loppuraskauttakaan :)

Kovasti olen miettiny tän kevään kuviota, missä vaiheessa pitäisi lomia, missä vaiheessa jäisin äitiyslomalle (todnäk erinäisistä syistä varhennan viikolla-parilla aloitusta).... Tavoite on kuitenkin olla töissä äitiysloman alkuun asti. Edellisessä odotuksessa jouduin jäädä aiemmin jo pois, kun liitoskivut pahenivat loppua kohti niin paljon.

Facebookin puolella
on ryhmään kivasti porukkaa tullut, mutta vielä mahtuu hyvin mukaan. Lienee nyt jotain vähän alta 15 jäsentä (jos en ihan väärin muista) :)

Seuraavaksi sitten lääkärille parin viikon päästä, sokerirasitusta tiedossa ensi viikolla ja sitten pian onkin jo rakenneultra (helmikuun puolvälissä) :) Tosi, tosi äkkiä menee aika. :)

suan 14+2 (hui miten paljon jo!)
 
Sarkeeko teilla muilla paata? Minulla sarkee melkein joka paiva, ja valilla ihan jarkyttavan paljon!!! Luin etta luetaan raskausoireisiin mutta onko mitaan vinkkia miten vahentaa tuota sarkyilya? Mista se johtuu raskauden aikana? Siita etta on juonut vetta liian vahan? Verenpaineista? Jostain ruoasta mika ei sovi? Satutteko tietamaan?

Kaikki vinkit otetaan vastaan (y)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa. Olen odotellut ultraani ja tänään se vihdoin oli. Viikot täsmäs ja kaikki hienosti, pitkät jalat on hyypiöllä. Nyt voi hetkeksi hengähtää :)
Mun yökötys jatkuu edelleen mutta oksentelu on onneksi loppunut. Nyt on tiukka keuhkoputkentulehdus menossa joten lepäilyks menee täälläkin. Oliko se Suan jollekka facebook-asioista piti olla yhteydessä. Mitä tietoja tarvitset?
Ihanaa vkonloppua kaikille ! :)
 
Sarkeeko teilla muilla paata? Minulla sarkee melkein joka paiva, ja valilla ihan jarkyttavan paljon!!! Luin etta luetaan raskausoireisiin mutta onko mitaan vinkkia miten vahentaa tuota sarkyilya? Mista se johtuu raskauden aikana? Siita etta on juonut vetta liian vahan? Verenpaineista? Jostain ruoasta mika ei sovi? Satutteko tietamaan?

Kaikki vinkit otetaan vastaan (y)
Mulla ollut samaa. Luin jostain että vettä pitäisi juoda pari litraa päivässä.
Olen koittanut ahkerasti juodakin ja ainakin itselleni on toiminut että niinä päivinä kun muistaa juoda on pääkin Ok.
 
Päänsärky voi johtua vaikka mistä, mutta monesti se on hormonaalista raskausaikana eikä siihen oikein muu auta kuin särkylääke :/ Mulla oli kans alkuraskaudessa parin viikon ajan melkeen koko ajan pää kipeä, välillä otin parasetamolia, mutta pääasiassa yritin pärjätä ilman.. Sitten se loppuikin.

Mutta toki voi johtua vaikka huonosta juomisesta, väsymyksestä, alhaisesta hemoglobiinista, verensokereista, verenpaineesta ja ties vaikka mistä.... :) Tai sit vaan niistä hormoneista ;)
 
Kiitos paansarkyvinkeista. :) Pitaa koettaa muistaa ainakin nyt juoda vetta paljon. Hormonipaansarkyyn ei vissiin ole muita apuja kuin odottaa puolisen vuotta!

Taalla vatsa alkaa jo pompottaa! Onneksi lihoin pari kiloa juuri ennen kuin tulin raskaaksi, niin nyt nayttaa vaan silta etta olisi taas hiukan lihonut lisaa. Hoikemmasta varresta voisi maha pullottaa viela nakyvammin. Minkalainen teilla on mahan kasvun tilanne? Minulla monet housut eivat enaa mene kiinni ja ne onkin nyt ylahyllylla odottelemassa myohempia aikoja (y) Toiveissa olisi kovasti saada syksyn vaunulenkeilla kiloja karistettua, tama on ollut aikaisempienkin lasten kanssa taktiikkani!

Mites teilla muuten vuosi alkanut? Minua ei huvita tyot! :ninja: Alkaa ajatukset jo olla muualla (kotipesaan kapertymisessa lahinna!) ja toivon etta paasisin johonkin flow-tilaan jolla nama kuukaudet menisivat vahan nopeammin. Meilla tyopaikalla viela tulossa megakiire helmi- maaliskuussa ja pelkka ajatuskin jo uuvuttaa.

Muutenkin tuntuu kovasti laiskottavan ja vasyttavan! Ajattelin etta tassa vaiheessa pahin vasymys olisi jo ohitse, mutta kylla vaan unettaisi vielakin. Pitaisi varmaankin urheilla ja ulkoilla enemman, nyt kun ilmatkin nayttaisivat hiukan lampenevan.

Vatsalihasliikkeita pitaisi varmaan tehda, lankkuja ainakin, jotta pysyisi sitten selka paremmassa kunnossa myohemmassa vaiheessa. Tiedatteko onko jotain vatsalihasliiketta mita ei saisi tehda? Teetteko te jotain tukijumppia? Itse olen aiemmin ollut varsin timmissa ja urheilullisessa kunnossa, mutta muutaman viime vuoden aikana olen laiskistunut (ja siten myos leveentynyt) kamalasti! Syytan tyokiireita mutta helppohan se on aina jotain muuta syyttaa kuin omaa itseaan. :cool:

Narastysta alkaa olla myos. Mitas konsteja siihen olikaan, laakeiden lisaksi? Hapanmaitotuotteet? Etikkaisten ja tulisten ruokien valttaminen? Mina olen jo autuaasti kaikki vinkit unohtanut...!! :LOL:

Takaisin tyon pariin, hep!

Hattaraa ja pikku 15 + 0
 

Yhteistyössä