Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

nonnih! nyt on rakenne ultrassa käyty! Sukupuolet ei selvinny ku toiselle oli semmonen kuvakulma et ei saanu selvää ja toisella oli napanuora jalkojen välissä. mut 4vkn päästä uusi yritys! Vauvat oli hyvän kokoisia ja kaikki oli siellä missä pitääkin. painoarviot oli A 386g ja B 391g.

Eliza 20+5
 
Eliza: Hienosti ovat vauvat kasvaneet.

Mullakin närästys loppui lyhyeen. Tuli vaan syötyä viikonloppuna tosi mausteista ja rasvaista ruokaa joka aiheutti närästyksen. Muutenkin taas olo parempi kun välillä muistaa huilata ettei koko ajan touhua. Täytyy vaan nyt koittaa hidastaa tahtia ihan oikeesti. Masuasukeista toinen ainakin vaihtanut paikkaa kun tunnen liikkeet nyt paljon ylempänä. Musiikista pitävät tai sitten eivät pidä mutta ainakin saa vauhtia masuun.

Kipa 25+5
 
Kuinka paljon te kaksosten äidit ootte muuten jaksaneet urheilla?

Itse nolostuttavan vähän. Koiran kanssa tulee pakosti lenkkeiltyä, mutta ei sitäkään urheiluksi voi sanoa, kun teen niin kevyitä lenkkejä. Kauas en uskalla enää yksin lähteä ja muutenkin liian pitkä lenkki käy selän päälle. Töiden jälkeen on vaan niin vetämätön olo, että liian usein kutsuu sohva. Jossakin vanhassa odotuslehdessä oli myös raskausajan jooga-ohjeita, joita kokeilin, mutta se oli vaan tän mahan kanssa hirvittävän vaivalloista ja epämukavaa äheltämistä...Jotain varmaan pitäis tehdä, ettei synnytys ja siitä toipuminen olis niin raskasta, mutta jotenkin töiden ja liikunnan yhteensovittaminen on vaan mahdoton yhtälö... :ashamed:
 
Kovasti suunnitelmissa oli urheilla raskauden aikana, jotta olisi hyvässä kunnossa synnytyksen koittaessa. Kuitenkin niiden harvojen kertojen jälkeen kun olen mennyt kuntosalille on tullut veristä vuotoa (ehkä sattumalta), jonka seurauksena sain määräyksen olla rehkimättä ja nostelematta mitään painavaa vuotojen ajan. Ja tuhruilu kestikin viikkoja. Ainoaksi kuntoiluksi on jäänyt kävely, jota sitäkään ei voi kovin rivakasti tehdä kun alkaa pistämään...olisikohan supistus? Uimassa kävin alkuraskaudessa, mutta kahteen kuukauteen en ole käynyt vuotojen takia. Hei, uimisenhan mä voisin aloittaa taas =)...jos jaksan. Pakko olis kuitenkin tehdä jotain, kun tuo selkä vihoittelee ja tiedän, että kuntoilu auttaisi.

Eleanor 21+4
 
Kuunnelkaa ihmeessä kroppaanne elkääkä rehkikø. Ymmärrä tosi hyvin ton pointtin olla mahdollisimman hyvässä kunnossa synnytykseen, itse oon kätiløille täällä ihmetellyt et miten jaksan synnyttää, jos joudun makaamaan täällä vielä pitkään. Kätilø oli sitä mieltä että kaksoset on usein lyhentäneet ja pehmentäneet synnytys tiet hyvin ennen h-hetkeä. Lisäksi kaksoset ovat pieniä syntyessään. Minä oli eka raskausaikana niin väsyny aina tøitten jälkeen et makasin illat sohvalla, mutta äitiysloman alettua alois kävellä lyhyitä lenkkejä useasti päivässä. Sain 3 viikon aikana kuntoa kohotettua hienosti. Ponnistusvaihe kesti 20 min ja koko synnytys ensimmäisestä supistuksesta 4 h. Levätkää nyt rauhassa ja varmistakaa ettei pikkuiset synny liian aikaisin.

Eleanor Mun selkäkipuihin autto "kissakøyristys" selkäliikket. Eli nelin kontin ja venyttelet salkää aaltomaisesti. 8-10 kertaa kolmesti päivässä.

Mä oli tänään ultrassa. Tilanne oli ihan ennellaan, mutta makuuttamista jatketaan vähitään 4 vk.

Toi monikkokirppis Riihimäellä vaikutti tosi kiinnostavalta...Jos olisin ollu Suomessa niin olis varmaan tullut käytyä.

Onko täällä muuten muita koeputkikaksosia kuin meidän typyt?

Voikaahan paksusti.

Kattinka 27
 
Mulla on kanssa liikunta jäänyt ihan minimiin. Oikein hävettää kun koirakin on päässyt lihomaan. Kilometrin lenkin jaksan kävellä ja sit puristaa ja kiristää loppuillan. Uimassa ja vesijuoksemassa olin viime viikolla siskon kanssa ja se oli tosi ihanaa. Tosin seuraavana yönä oli karmea suonenveto jalassa, tosin en tiedä oliko sillä yhteyttä siihen uimahallireissuun. Mutta vesijuoksua voisi hetken harrastaa, nyt kun paikat ovat vielä kiinni. Painoa ei ole kuitenkaan tullut kuin vasta 8 kiloa, joten johonkin ne minun syömäni suklaalevyt ovat kadonneet. =)

Meillä on tuplat ihan luomut, eli ei ole hoitojen yms. kautta. Tuli yllätyksenä, kun kummankaan suvussa ei kaksosia ole aikaisemmin ollut.

SatuKa ja 24+0 (miten ne viikot meneekin nyt niin vauhdilla)
 
Neuvolassa kaikki hyvin ja hemppa lähtenyt nousuun. Painoa tullut 14 kiloa mutta ei sanonut mitään.

Urheilut jäänyt mullekkin vähiin, lähinnä vaan rauhallista kävälyä tai ankka kävelyksi sitä jo voi kutsua. Esikoisesta kävin äitiysjoogassa ihan loppuun asti ja siellä oli hyviä harjoituksia mutta olen ne jo unohtanut. Joitakin rentoutus harjoituksia vielä sentään muistan. Niiden avulla oli synnytyksessä helpompi ottaa supistuksia vastaan. Eli äitiysjoogaa suosittelen mutta sen aloittaminen on jo aika myöhäistä.

Luomuja täälläkin ja Yllätys oli suuri!!! Onko muuten kenelläkään muulla tulossa identtiset eli yhteinen istukka?

Onko teille tullut jo raskausarpia? Mulle ei ole vielä tullut lisää mutta niitä onkin jo ennestään vaikka muille jakaa.

Kipa 25+6
 
Meillä oli np-ultrassa omat istukat mutta rakenneultrassa yhteinen. Voiko tämä vaikuttaa toisen sikiön ravinnonsaantiin? En huomannut kysyä sitä kätilöltä.

Mulla ei ole vielä raskausarpia mutta ihostani tiedän, että niitä tulee kun maha kunnolla kasvaa. Tällä hetkellä on vielä sellainen kaunis sileä piukea pallomaha. Ensi viikolla tilanne voi olla jo toinen. :kieh:
 
Hurjan paljon tullut viestejä tänne eilen! Olipa kiva tulla lukemaan ketjua, kun on näin paljon uutta juttua. Meilläkin on omat istukat ja ihan luomusti ovat alkunsa saaneet.

Raskausarpia ei vielä näy mutta kudostyyppi on sellainen että niitä on taatusti tulossa. Lanteilla ja pepussa on jostain nuoruusvuosien kasvupyrähdyksestä sellaisia merkkinä, joten ovat odotettavissa nyt raskausaikanakin. Rasvaan kyllä ahkerasti mutta silti tuntuu vatsanahka kiristelevän ikävästi. Viime yönäkin kävin kesken unien vessareissulla rasvaamassa mahanahkaa kun tuntui kutisevalta ja kireältä, vaikka olin just eilen muutenkin rasvannut.

Mulla lähti vauvanvaatteiden kanssa ihan täysin mopo käsistä. Eilen kävin paikallisella kirpparilla ja siellä oli aivan mielettömän nättejä ja hyväkuntoisia vaatteita joku tuonut pöydällisen. Täytyy vain ihmetellä miten on voinut jollain yhdellä lapsella olla niin paljon vaatetta! Näytti siltä, että ei ole montaa kertaa ehditty pitää, vaan on aina vaihdettu kaapista uutta vaatetta tilalle.

Osaako joku muuten kommentoida miten paljon pitäisi sitä vaatetta olla hankittuna äippäpakkausten lisäksi että on riittävästi? Ymmärtääkseni äp vaatteet on melko isoa kokoa että eivät mene heti vastasyntyneelle. Oletteko ostaneet kokoja 44 ja 50 vai 56 vastasyntyneelle? Nämähän on todennäköisesti vähän pienempiä kuin yksösinä syntyneet syntyessään ja tuo vaatekoko mietityttää.

Liikunnasta kerran viikossa käyn odottaville tarkoitetussa vesijumpassa. Sen lisäksi joskus kävelyllä, mutta nyt on säät olleet sellaiset että lunta on meillä tullut kiitettävän runsaasti. Tänäänkin aamu alkoi puolen tunnin lumitöillä, joten ainakin tuota arkiliikuntaa tulee sitten vesijumpan lisäksi. Minulla vähän sama kuin jollain muullakin täällä että mahaa alkaa kiristää jos yrittää vähänkään kovempaa kävellä. Melkoista matelua on nuo kävelylenkitkin sitten.

Mulla jotenkin tää massunkasvatus vie kaikki voimat. Tosi monena päivänä on nyt ollut niin väsynyt töistä tultua, ettei muuta jaksa kuin vähän syödä ja mennä nukkumaan. Saatan olla siis matkalla höyhensaarille jo klo 20.30 mikä on älyttömän aikaisin...

Etsiväkaksoset 22+1
 
Minua kanssa kiinnostaisi, kuinka paljon aiotte hankkia vaatteita, siis varsinkin noita pienempiä kokoja? Meillä on minun äiti hurahtanut vauvanvaatteisiin ja senpä takia minulla on jo kaapillinen vaatteita valmiina. Meillä on muutama ihan pientä 50cm vaatetta mutta suurin osa on 56 senttistä ja 62 senttistä.

Äiteelle myöhästyneet synttärionnittelut!!! :flower:

SatuKa ja pyykkipäivä 24+1
 
Huojensipas paljon, ettei muutkaan oo olleet mitään superurheililijoita, vaan ootte ottaneet rauhallisesta. On ollut niin syyllinen ja lusmu olo, kun en tosiaan oo mitenkään älyttömästi liikkunut, vaikka alkuraskaudesta oli suuret suunnitelmat käydä pitkillä kävelylenkeillä, uimassa ja jumpassa...


Täällä on kaksoset kans luomuja (oman äitini puolella on kuulemma useampikin kaksonen) eivätkä identtisiä. Tämän päivän lääkärikäynnin perusteella tulossa olisi 1 tyttö ja 1 poika. Siltä musta on kyllä jostain syystä koko ajan tuntunutkin ja olivat kasvaneetkin ihan hyvin, tytön painoarvio oli 700g ja pojan 800g eli mun vatsassa on nyt 1,5kg vauvaa:) Kovasti vaan mua ärsytti, kun olisin halunnut jäädä tänään kotiin nukkumaan töiden sijasta, koska nyt on vaan liikaa stressiä enkä saa nukuttua, mutta lääkäri oli eri kuin aikaisemmilla käynneillä eikä sit oikein ymmärtänyt kuunnella mua. Tutkimuspöydällekin meinasin vallan pyörtyä, mutta johtui kuulemma siitä, että kohtu painaa. Voihan se olla hyvin mahdollista, mutta kotona kyllä pystyn ihan helposti makoilemaan selälläni. Sitä paitsi mua heikottaa vieläkin, vaikka tuo lääkärikäynti oli jo yhdeksältä.

Satuka istukat voi kuulemma kasvaa yhteen, vaikutuksesta ravinnon saannin suhteen en osaa kyllä kertoa. Meidänkin kaksosten istukoille on ymmärtääkseni tapahtunut niin..

Muistaako kukaan muuten, koska lääkärikäyntejä rupee olemaan 2krt/kk? Mulla tällä hetkellä on ollut kerran kuukaudessa lääkäri ja samoin kerran kuukaudessa neuvola. Nyt sain taas uuden lääkäriajan kuukauden päähän.

Ronja 24+3
 
Heissan! Onpa tullut paljon viestejä, hieno juttu!

Liikunnasta Ihan nollassa :ashamed: Kävelyllä käyn välillä, mutta siinä se sitten onkin. Uimassa olisi mukava käydä, mutta sitten alkaa heti supistella. Tai näin ainakin kävin kun viimeksi olin uimassa jokunen viikko sitten. Tunnustan olevani ihan rapakuntoinen...

Luomut/hoidoilla Tuplat on luomut ja omilla istukoilla.

Nyt on mentävä, jatkan vastailua myöhemmin...

HW 26+1
 
Nyt jatkuu...

Vaatteista Olen hankkinut muutaman asun kokoa 44 ihan varuiksi ja kun Lindexiltä löytyi niin söpöjä pieniä vaatteita. 50 ja 56 cm vaatteita pitää vielä hankkia lisää, mm. puolipotkareita. Bodeja on jo jonkun verran ja potkupukuja. Aika hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikkea pitäisi olla kolme kappaletta: yksi käytössä, yksi pesussa, yksi puhtaana. Äitiyspakkauksen vaatteet alkaa koosta 60 cm, joten ne on ihan ylisuuria pienille tuplille aluksi. Joten kyllä niitä 50 ja 56 cm vaatteita tarvitaan myös jonkin aikaa, riippuen lasten syntymämitoista. Yhdet tutut tuplat olivat 2 kk:n iässä siirtyneet 50 cm:n vaatteista 56 senttisiin, eli tosi pitkään oli mennyt pienet vaatteet. Kyseiset lapset syntyivät vain muutamaa viikkoa ennen laskettu aikaa, eli eivät olleet kovin pahasti edes keskosia. Eli...itse aion nyt keskittyä hankkimaan 50/56 senttistä vaatetta, ihan perusjuttuja: bodyt, puolipotkarit, kokohaalarit, potkuasut, fleecepuvut. Niitä 60 cm-> ehtii sitten hankkia kun lapset maailmassa ja näkee miten he kasvavat. Ja "kyläilyvaatteita" aion ostaa ihan muutamat vaan, perusasuilla tekee niin paljon enemmän.

Raskausarpia tuli esikoisen odotuksessa viimeisillä viikoilla, joten eiköhän niitä nyttenkin tule.

Istukoista Muistan lukeneeni jostain lääketieteellisestä opuksesta, että yhteenkasvaneet istukat voivat myös mahdollisesti heikentää siköiden ravinnonsaantia ja tilannetta pitää seurata. Saattaa nimittäin käydä niin, että toinen istukka alkaa "työntämään" toista jne.

Painoa on tullut kotivaa'an mukaan noin 8.5 kiloa. Laihdutin pari vuotta sitten 10 kiloa, eli nyt olen lähes siinä tilanteessa kuin ennen laihdutusta. Olen kyllä syönyt kuin hevonen, joten en yhtään ihmettele että painoa on tullut. Kauhulla odotan ensi viikon neuvolan punnitusta.

HW 26+1

 
Ihana tulla lukemaan ketjua kun on tullut näin paljon viestejä!!!

Itsekään en ole jaksanut urheilla ja välillä kun lähtee reippaammin kävelemään alkaa heti supistelemaan, joten suosiolla olen jättänyt rehkimiset väliin, toiv vauvelit pysyisivät kyydissä mahdollisimman pitkään. Esikoisen kanssa liikun vaunuilla päivittäin varmasti noin 5-8 km, mutta vauhti ei päätä huimaa!!!

Meidän kaksoset ovat saaneet alkunsa kevyellä hormoniannoksella, jonka piti vain tasoittaa kk kiertoa ja mahdollisesti tasoittaa ovulaatio ajankohtaa, tupla ovis tuli ja nyt tuplat tulossa omilla istukoillaan ja kalvoillaan. Toisen istukka on etuseinämässä ja tosen takaseinämässä, joten näillä viikoilla ei ilmeisesti vielä vaaraa istukoiden yhteenkasvamisesta. En kyllä tiedä miten asia on.

Neuvola oli ma ja kaikki hyvin, vein kelaankin paperit, toiv käsittely ei kestä ikuisuuksia. Mulla seuraava ultra vasta vk 26 kun rakenne oli vk 20+2, eikö joillain tamperelaisilla ollut seuraava ultra vk 24?? Mistäköhän eri käytännöt johtuu, vai arvioiko tapauskohtaisesti??? Neuvolassa sf mitta oli jo huimat 28, mutta kuulemma vauvat olivat silloin ellaisessa asennossa ettei välttämättä ole niin paljon, toisaalta alkaa olemaan sellainen valas olo kun painoakin +8,5-9kg, etten ihmettele yhtään!!!!

Vaateita olen hankkinut muutamia, tosin pienimmät 50cm, toivottavasti vauvat eivät kovin keskosina syntyisi, mutta sitähän ei koskaan tiedä. Välillä vähän pelottaa ajatus kovin pienistä keskosista, mutta kyllähän nykyään kaikkea pystytään hoitamaan. Vauvojen varauspaperitkin laitoin menemään joku aika sitten. Tapoilasta otetaan vakuutus, on myös esikoisella ja mielestämme ollut hyvä.

Sellaista piti kysyä toisilta tamperelaisilta, että kun teitä on ultrattu ilmeisesti keskusäitiysneuvolassa, onko ultran tehnyt lääkäri vai kätilö?? Ja jos lääkäri minkä niminen. Minulle ultran teki lkri Raija Järvenpää, ihan pätevä oloinen, tosin kovin hiljainen oli.... Saas nahdä kuka tekee vklla 26... Taysin monikkovalm kutsu tuli ja olisi 8.4 ja 15.4. Onko muita täältä tulossa. Eliza oli tainnut käydäkin sen jo, oliko siitä hyötyä??? Minkälainen oli se monikkoperheiden valm osuus???

Täytyy lähteä katsomaan Greyn Anatomia....

Voikaa hyvin!!

adanea 22+3
 
Adanea meillä sama juttu jolla toisella vauvalla istukka etuseinässä ja toisella takaseinässä mutta viimeeksi kun kävin polilla ultrassa ni olivat jo lähentyneet toisiaan siis istukat ja ens viikolla on uusi ultra ni sitten saa tietää onko jo kasvaneet kiinni.Miulla täällä lappeenrannassa on nyt kuukauden välein ultrat jos ei ole mitään häikkää joten edellinen oli rv20 ja nyt ensi viikolla on rv24 ja sitten taas rv28 ja sen jälkeen on kahden viikon välein rv30,32 ja 34 jonka jälkeen kerran viikossa jos noin pitkälle päästään.

Mukavaa pääsiäistä kaikille tupla-mammoille

Äitee ja tuplat rv 23
 
Terveisiä ultrasta!

Vauhdikkaita kavereita, toiselta ei millään meinattu saada virtauksia mitattua. Istukat edelleen yhdessä, olisivat vaan pysyneet erillisinä. Vauvojen painoero on meinaan kasvanut ja joudunkin kahden viikon päästä uudestaan ultraan. Kontrollikäyntiin vaikuttaa myös minun kohonnut verenpaine. Aikaisemmin hieman isompi A on nyt B:tä pienempi. Onko teillä ollut minkälaiset painoerot vauvoilla?

Oliko kipa sulla sama tummahiuksinen lääkäri kuin mulla? Jouduitko odottamaan kauan?

Hyvää pääsiäistä tupla-mammoille!!!

SatuKa 24+2
 
SatukaMeillä a-vauva painaa 700g ja b 800g niinku tossa ylempänä oonkin jo näköjään laittanu:)

Tästä on ennenki ollu kyllä juttua, mutta: Nyt me ollaan muotitietoisia... :whistle:
http://www.iltalehti.fi/viihde/200803207414120_vi.shtml

Hyvää pääsiäistä kaikille :flower:

Ja ei kyllä tasan pitäny tulla "läskinä" koko teksti, mutta menkööt nyt sitte..
 
Terveisiä ultrasta josta selvisin alle tunnissa. Yleensä on pitänyt odottaa lääkäriä vaikka kuinka kauan. Lääkärinä oli taas joku uusi ja Satukalle tiedoksi ettei ollut sama lääkäri. Vaikea oli tehdä mittauksia kun liikkuivat niin paljon ja olivat niin lähekkäin. Tasaisesti kasvavat A on 937g ja B on 920g. Seuraava ultra on 2.5 vkon päästä.

Kysyin milloin aletaan laittamaan sydänkäyrille mutta se on vasta viikolla 35. Toivottavasti nyt edes pääsis niin pitkälle.

Lääkäri katsoi muuten kohdunsuun tilanteen vaan ultralla eikä koittanut sormella lainkaan. Mahtoiko unohtaa tai sitten ei pitänyt sitä tarpeellisena. No toivottavasti on kuitenkin kiinteä. Kohdunkaulaa oli jäljellä 36mm. Nyt vaan alkaa olemaan niin kovat paineet tuolla alhaalla että pelottaa pysyykö se aukko vielä kiinni.

Oikein mukavaa Pääsiäistä! Ja syökää mämmiä munkin edestä koska itse en sitä syö.

Kipa 26+1
 

Yhteistyössä