Heinäkuiset 2008 *tuplamammat*

Kipa Hienosti olivat vauvat kasvaneet! Kasvutahti on aika hurjaa, sillä meidän vaavit painoit viikoilla 24+ noin 650-700 g ja sulla nyt viikolla 26+ jo yli 900 g. Mulla ultra viikon päästä, silloin viikkoja 27+3. Viimeksi kun kävin ultrassa niin lääkärintarkastuksen teki erikoistuva lääkäri jonka sukunimi oli Tauru. Hän ei myöskään kokeillut kohdunsuuta kädellä, katsoi vain ultralla. Mukavin lääkäri on ollut M. Immonen, hän on jotenkin niin symppis ja jaksaa kuunnella sekä olla kiinnostuneen oloinen. PIdän peukkuja että kohdunsuu pysyy sulla hyvin kiinni eikä enää lyhene! Pakkolepo sairaalassa ei varmaan sinua houkuttele....

HW 26+3
 
Ai niin...Kävin eilen neuvolassa kuuntelemassa B:n sydänääniä kun liikkeet olleet niin vaisuja ja huomaamattomia edelleen. Tehtiin samalla normaalit neuvolatarkastukset. Kaikki muu oli ok, mutta hemppa oli ekassa mittauksessa 98 ja toisessa 104. Eli TOSI alhainen! Jännää on ollut se, että heti neuvolakäynnin jälkeen B on liikkunut paljon. En ole koskaan aiemmin tuntenut niin paljon liikkeitä vatsan vasemmalla puolella kuin nyt.

HW
 
Pitkää perjantaita täältä täydenpalvelun laiskottelu keskuksesta. Täällä Stavangerissa käydään ekan 3 kk aikana erikoislääkärillä ultrassa ja rutiinitarkastuksissa 3-4 vk:n välein ja sitten 2 vk:n välein. Hyvät kontrollit kaksoisraskaudessa sihen nähden että yksøs raskauden aikana käydään yleislääkäri/kätiløn vastaan otolla vain 1-2 kertaa/kk riippuen monesko raskaus on menossa. Täällä ei koskaan kokeilla kohdunsuut tilannetta sormella eikä yksøsraskauksissa edes ultrassa ennenkuin synnytyksen alettua. Ekaa odotteassani hämmästelin tätä kovin kun Suomessa odottajat puhuivat kiinteista ja pehmeistä kiinni olevista kohdunsuistaan. Kysyin tästä gyneltäni ja hän sanoi, että sitä ei rutiiniluonteisesti tehda koska se voi provosoida kohdun suuta ja toisaalta tilanne voi olla esim. 2 cm auki vaikka miten pitkään ilman, että synnytys olisi lähellä.

Kokoarvioitakaan täällä ei kerrota kiloissa vaan - xx% käyrillä. Ens kerralla pitääkin kysyä, että siis kuinka monta grammaa.

Vaatteista on ollut puhetta. Ostin alennusmyynneista jonkin verran 50 cm vaatteita. Isompia en aio ostaakkaan ennenkuin on tarvetta. Esikolta jäi niin paljon 56-62 käyttämättä kun kaikki toivat senkokoista vaatetta lahjaksi ja poika oli niin onnettoman kokoinen vaikka syntyikin viikko lasketun ajan jälkeen (painoi vain 2670g). Meillä meni ne 50 cm vaatteet reilut pari kuukautta ja sit tuli hirveä kasvupyrähdys ja hypättiin melkein 62 yli.

Hyvähän täällä sairaalassa on makoilla. Sitä esikkoa on vaan ikävä ja hieman surku, vaikka tästä ei meille oo kuin vartin ajomatka ja käyvät päivittäin... No jaksuja teille kaikille ja pitäkää itsestänne huolta. Voikaa paksusti.

T: Kattinka ja tytøt 27+3
 
Huhuu tuplamammat!

Onko teillä muilla hengenahdistusta? Mun on toisinaan tosi raskas hengittää, varsinkin aamulla. Osittain varmaan johtuu siitä että kohtu alkaa painamaan keuhkoja, mutta luin netistä että alhainen hemoglobiini voi olla myös syynä. Tiistaina pitäisi mennä töihin...

HW 26+4
 
Mulla on oikeesti pulaa tekemisestä täällä kun makaan. Kävin koko ketjun läpi ja yritin väsätä jonkinlaista yhteenvetoa meistä. kopioikaa ja lisätkää puuttuvat tiedot kuka haluaa tai voin päivittää kun kerrotte ne. Jos joku tykkää pahaa niin poistan kyllä tiedot listasta.

Tälläinen siitä tuli. En tiedä läheskään kaikkien laskettuja aikoja, mutta yritin viesteissä mainittujen viikkojen perusteella laittaa meidät aikajärjestykseen:

Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi
HooWee la24.6 2ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v.esikoiset
Nainenvaimoäitila 20.7. 3ja4 lapsi
Adanea la 20.7 2ja3 lapsi
Äitee2 17.7. 3ja 4 lapsi
Eleanor78 2ja3 lapsi
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la30.7 2ja3 lapsi
Mom44 la30.7 2ja3 lapsi

 
Kattinka Kiva kun sait listan väsättyä! Jos on tekemisestä pulaa, niin suosittelen että käyt lukemassa Helsingin Monikkoperheiden sivut (www.hmp.fi) ja ilmoittaudut mukaan Monikko-onnea foorumille, jonka löydät googlettamalla.

HW 26+5
 
Heippa!!!

Sain juuri pitkän viestin väsättyä, mutta onnistuin hävittämään sen jotenkin :(

Miten teillä on paino noussut? Itselläni viimeiset kaksi viikkoa 1kg/vk, nyt yhteensä painoa tullut n.9kg. Muuten en ota stressiä, mutta toivon ettei tulisi raskausdiabetesta. Sokerirasitus onkin rvlla 27.

Kattinka olit tehnyt hienon listan, omalta osaltani korjaisin sitä sen verran, että meille on tulossa 2. ja 3. lapsi, esikoinen on vm 08/2005. Miten olet jaksellut sairaalassa?? Miten kohdunkaulan lyheneminen tuntuu käytännössä, supistaako vai onko paineen tunnetta?? Itseäni kovasti huolettaa tuo ennenaikaisuuden riski, kunhan pääsisi edes yli rvn 30. Mulla on hu neuvola ja lääkäri, jossa ei tosin ultrata sillä meidän neuvolassa ei ole ultraa, mutta lääkäri tekee sisätutkimuksen ja katsoo sen pohjalta tilanteen. Toiv kaikki ok. Edellisessä ultrassa rv 20+3 alakautta ultrattaessa oli kohdunkaulaan hiukan yli 4cm jäljellä ja sisä ja ulko suu kiinni. Minkälaisia lukemia teillä on ollut jos on ultrattu. Ultraava lääkäri oli sitä mieltä että jos keskiraskaudessa on 2,5cm tai yli on tilanne hyvä... Mielummin tietenkin aina enemmän kuin vähemmän. Ehkä nämä viikot (rv 23+2) tekee sen että tiedostaa, jos nyt syntyisi voisi selvitä, mutta keskosuus vaatisi paljon hoitoa ja lopputuloksesta ei tiedä... Anteeksi tämä vuodatus, mutta jotenkin välillä pelottaa ettei pienet synny liian aikaisin...

Ihanaa kun kevät tulee, aurinko paistaa ja saa kuoria paksut toppavaatteet pois. Mulla alkaa ainakin talvitakin napit ottamaa aiaka hyvin vastaan, enkä viitsisi enää uuttaa ostaa... Joten toivottavasti tämä leuto talvi ei enteile sitä että äitienpäivänä sataisi lunta B)

Mukavaa viikonalkua kaikille!!!
 

Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi
HooWee la24.6 2ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v.esikoiset
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2ja3 lapsi
Eleanor78 2ja3 lapsi
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la30.7 2ja3 lapsi
Mom44 la30.7 2ja3 lapsi

Lisätäänkö synnytyssairaalat vielä. Mielenkiintoista olis ni pystys paremmin hahmottaan. :) Lisäsin jo omani

:)
 
Tays on myös meidän sairaala. Meillä on vielä nainenvaimoäiti myös sama laskettu pv!!!! Tuskin koskaanhan kaksosodtukset sinne asti menee mutta kuitenkin!!! Oletko ilmoittautunut taysin monikkoperhevalmennukseen??? Meillä olisi valm. 8.4. ja 15.4.

Hyvää pääsiäisen jatkoa teille!!!
 
Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi
HooWee la 24.6 2 ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2 ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v. la 8.7. esikoiset (K-HKS)
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2 ja3 lapsi
Eleanor78 2 ja 3 lapsi
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la 30.7 2 ja 3 lapsi
Mom44 la 30.7 2 ja 3 lapsi

Lisäsin itselleni synnytyssairaalan.
Ihanaa, pystyn vihdoinkin pitämään tukivyötä. Aikaisemmin istukka on ollut niin alhaalla, että mikään ei saanut painaa mahaa. Nyt tehtiin tunnin lenkki Hakoisten linnavuorella (paljon kiipeämistä ) ja jaksoin oikein hyvin. Jos vaikka saisin rapakuntoani vähän kasvatettua.

Pääsiäisen jatkoja!

SatuKa 24+6
 
Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi
HooWee la 24.6 2 ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2 ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v. la 8.7. esikoiset (K-HKS)
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2 ja3 lapsi
Eleanor78 la 27.7. 1 ja 2 lapsi (Kät)
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la 30.7 2 ja 3 lapsi
Mom44 la 30.7 2 ja 3 lapsi

Korjasin omat tietoni ja lisäsin synnytyssairaalan eli Kätilöopiston. Pääsiäistä on vietetty täällä hyvin syöden ja oleillen. Kodin järjestelyäkin tehtiin vähän tulokkaita varten. Vielä viikko lomaa tähän päälle, ihanaa!

Kovasti ovat vauvat ruvenneet potkiskelemaan. Eilenkin tuli sopivasti kommenttia isän sanomisiin, kun tämä piti kättä masun päällä =) . Voikaa hyvin!

Eleanor
 
Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi (Sir Stavanger)
HooWee la 24.6 2 ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2 ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v. la 8.7. esikoiset (K-HKS)
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2 ja3 lapsi (Tays)
Eleanor78 2 ja 3 lapsi
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la 30.7 2 ja 3 lapsi
Mom44 la 30.7 2 ja 3 lapsi

HooWee: Odottelen nyt tunnuksia tonne monikko-onni sivuille.

Adanea painosta kyseli. Mulla on täällä sairaalassa paino pudonnut. Johtuu lihasten surkastumiseta. Fysioterapeutti sanoi et ei montakaan päivää tarvi olla liikkumatta kun lihasmassa häviää. Esikoista oottaessa paino nousi 54 kg:sta70 ja nyt oli lähtøpaino jotain 60 ja nyt 66. Kohdunkaulan lyhentyminen ei kai ole tuntunut mitenkään, jolei se sitten oo lyhentynyt selkäkipujen siivittämänä. Täällä sanottiin , että ilman ¨toistuvia pitkäkestoisia supistuksia ei kohdunsuulla pitäisi tapahtua mitään ja niinkauan kun kohdun suu on kiinteä niin ei kait pitäs olla hätää. Kannattaa varmaan kuunnella oman ruumiin signaaleja ja mennä makuulle jos vähänkin tuntuu siltä. Mieluummin kai sitä paikallaan makaa kun synnyttää aivan liian pienet vauvat. Tosi jännää et sulla ja nainenvaimoä:llä on samat lasketut ja sairaalat. Oottekohan sit siellä tosiaankin samaan aikaan.

Tampereelta olen muuten minäkin syntyjäni ja siellä on meidän Mummola.

Ei kai taas huomaa, että mulla on liikaa aikaa.

Voikaa paksusti aj nukkukaa hyvin jos vielä løydätte sopivan asennon.

:hug: kattinkalta
 
heippa joo TAYS:sissa tulen minäkin synnyttämään. Äh, harmittaa kun huomenna olisi ollut neuvola ja sen nauvolatädin piti se vaihtaa ens viikkoon. eli sillon saan vasta kelan paperit ym.. höh. :/

Eliza 21+6
 
Mun synnytyssairaala on K-HKS (eli Hämeenlinna). Sama kuin Kipa72:lla ja SatuKa:lla.

Oma napa Töissä taas. Jihaa! Muutama työkaveri sanonut että olenpas minä kalpea. No, ei mikään ihme kun hb niin alhainen. Katson nyt tämän päivän että miten jaksan. Jos iltapäivällä olen ihan veto pois, lähden suosiolla kotiin.

HooWee 27+0 (kylläpä viikot menee nopeasti eteenpäin!)
 
Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi (Sir Stavanger)
HooWee la 24.6 2 ja 3 lapsi
Kipa72 la 25.6. 2 ja3 lapsi
Ronja-78
Satuka 30v. la 8.7. esikoiset (K-HKS)
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2 ja3 lapsi (Tays)
Eleanor78 2 ja 3 lapsi
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la 30.7 2 ja 3 lapsi (Tays)
Mom44 la 30.7 2 ja 3 lapsi

Minustakin on aika jännä, että meillä on adenean kanssa juuri sama laskettu aika. En ole ilmottautunut synnytysvalmennukseen. Valaisetko mitä kautta ilmoittaudun?! Lähdetään ostamaan autoa. Hyväksi todettu eilen. Pitää siirtyä tila-autoon ku ei mahduta farmariin ku pikkuiset syntyy. Vointi hyvä,mutta samoja ajatuksia välillä ku jollakulla toisella täällä oli. Vähän pelottaa, jos pikkuiset syntyy liian aikaisin että selviävätkö? Jotenkin miettii lasten menettämistä enemmän mitä yksösraskaudessa. Kävin lauantaina vyöhyketerapiassa. Ajattelin käydä siellä raskauden loppuun asti. Viime raskaudessa sain siitä apua erinäisiin raskausajan loppuongelmiin. Nyt on mentävä. Hyvää päivänjatkoa möhömahat.

nainevaimo äiti 23+2
 
Nainenvaimoäiti: Valmennukseen ilmoittaudutaan puhelimitse ma-pe klo 12-14 taysiin numeroon 03-31166161. Meillä valm tosiaan ti 8.4 ja ti 15.4, kestää 18.30-21, täytyypi esikoisella hommata hoitaja. Ohjeet siihen taitaa löytyä myös taysin synnytys sivuilta.

Tänään oli taas neuvola ja lääkäri, kaikki hyvin, tosin ei ultrattu, mutta sisätutkimuksella kanavaa se normaalit 3 cm ja kiinni. Ulkosuu oli ahyväavistuksen auki, mutta lääkäri sanoi että se on tyypillistä uudelleen synnyttäjille jos lapsille on alle 3v ikäeroa, mikään ei kuulemma poikennut mitenkään yksösodottajiin verrattuna, joten tilanne :) Olin itse tosi tyytyväinen, nyt vaan odotellaan rv 26 ultraa.

Me hankittiin brion double wavet vauvoille menopeliksi. Silloin ei ollut kantokasseja saatavilla, mutta ne teistä jotka olitte hankkineet double wavet niin onko se briom oma kassi ainoa mikä mahtuu??? Täytyy alkaa metsästämään niitä kantokasseja, sillä ne on pakko olla. Täällä tampereella ne on vain loppu jokaisesta lastentarvikeliikkeestä ja nettikaupoiistakaan enole niitä löytänyt (tai sitten olen etsinyt väärin).

Päivän jatkoa kaikille!!!!

Adanea 23+2
 
Kattinka 35 v. la 19.6 tyttö +tyttö 2 ja 3 lapsi (Sir Stavanger)
HooWee la 24.6 2 ja 3 lapsi (K-HKS)
Kipa72 la 25.6. 2 ja3 lapsi (K-HKS)
Ronja-78 la 6.7. esikoiset tyttö+poika (Kät)
Satuka 30v. la 8.7. esikoiset (K-HKS)
Äitee2 17.7. 3 ja4 lapsi
Nainenvaimoäiti la 20.7. 3ja4 lapsi (Tays)
Adanea la 20.7 2 ja3 lapsi (Tays)
Eleanor78 2 ja 3 lapsi (Kät)
Etsiväkaksoset 31 v. esikoiset
Eliza la 30.7 2 ja 3 lapsi (Tays)
Mom44 la 30.7 2 ja 3 lapsi

Lisäilin omat tiedot...

Ronja 25+2
 
Adanea: Ja noihin ei mahdu mikään muu kun nimenomaan tähän merkkiin tehty kassi. Edullinen täällä : http://www.vaunula.fi/doublewave.htm.

HW tollanen munkin masu on suurinpiirtein.

Mä en nyt pysty mihinkään keskittymään kun mietityttää esikoisen ajatukset kun isä on aamulla lähtenyt tyømatkalle. Ei tämä huolissaan ole lopu synnytykseen Aina se vaan kulkee mukana...
 
Adanea: Mulle Vauvatalon Johannan myyjä sanoi että Carenan kopat mahtuvat ja monet kuulemma ne ostavat koska ovat yli puolet halvemmat. Mutta jos aiot hankkia niin varmista vielä myyjältä koska mulla selvää dementiaa havaittavissa tämän raskauden myötä. Itse tilasin Vauvattaresta Brion kopat, maksoivat 89 e kappale.

Niin tuosta sairaalasta vielä että jos meillä K-HKS vauvat päättävät syntyä ennen viikkoa 32 niin silloin meilläkin on sairaalana Tampere. Mutta toivottavasti pysyvät kuitenkin kauemmin masussa. Ja eikun syömään...

Kipa 26+6
 
Ei mullakaan maha yllä äitee2 kokoluokkaan, mutta paljo isompi mulla on ku HooWeellä. (Oon itte 160 pitkä, joten pituuteen se maha ei voi hukkua :)
On mahakokoerojakin, mutta eri viikoilla sikiötkinhän voi olla tosi paljo eri painoisia. Laittakaapa ultrien mittoja kaikki, mielenkiinnolla ainakin minä niitäkin seuraan

 
No kylläpä sillä äiteellä tosiaan oli maha....Wau.

Mun masu on tosiaan aika pieni, vaikka oon lyhyt 157.5 cm. Tänään tehtiin normaali raskauskontrolli ja symfusmitta oli 34 cm. Viikko sitten ultrattiin sikiøiden painoksi 750 ja 800 g. Miinuskäyrillä mennään tosiaan ton kasvun kanssa, mutta niin mentiin esikonkin aikana.

Eipä tässä kummempia.

T:Kattinka 28rv alkaa tänään
 

Yhteistyössä