HEINÄKUISET 2008, OSA 2 (marraskuu)

mikähän nyt tuli täälläkin ???
tänään ei tissit kipeet ja pahaolo katkesi kuin seinään ???
vatsa kramppeja ollut koko ajan ja välillä oikein tuskaisiakin. Äsken viimeisin ja sitten hävisi paha olo. Höh. Tai siis huh. Toivottavasti kaikki ok kuitenkin. Vuotoja ei ole ollut lainkaan.
 
Heippa kaikille!

Täälläkin huono olo sitten tullut oikein kunnolla mukaan kuvioihin. Välillä iskee sellanen öllötys, että pitää olla jo toinen jalka vessan oven välissa, kun ei tiedä meneekö ruoka ylös vai alaspäin :x

Taitaa tästäkin odotuksesta tulla sellanen taistelu taas neuvolan vaakaa vastaan :'( Viime raskaudessa mulla ei paino tahtonut nousta millään ja loppujen lopuks olin vikassa neuvolassa n.kilon kevyempi, kun ekassa. Puolen välin jälkeen terkkari rupes jo kyselemään, että onko mulla joku asenne ongelma tätä raskautta kohtaan ja että saako se kasvava maha mussa aikaan jotain negatiivisia tunteita. Minkäs mä sille voin, että oikein mikään ruoka ei maistunut ja ykä lensi todella helposti. Pelkillä hedelmillä ja voileipäkekseillä kun ei kovin pitkälle pötkitä (ja rautalääkkeet vaan pahensi asiaa). Aika maassa olin kyllä sen neuvolan jälkeen ja sillon miehelle sanoinkin, että en enää ikinä halua olla raskaana, mutta näin se mieli vaan muuttuu.

no nyt ois 3.1 sitten eka neuvola ja pelkään sitä vaakaa jo nyt :ashamed:

sokerirasituksesta mä jouduin siihen esikon odotusaikana kun mun äidillä on 2.tyypin diabetes ja sekä äidillä, että siskolla on ollut raskauksien aikana ongelmia sokereiden kanssa. Se litku oli kyllä jotain niiiiiin :x Eka mukillinen meni vielä jotenkuten, mutta sitä seuraavaa en menanut saada alas millään ja katoin jo valmiiksi lavuaarinkin, minkä luokse sitten hyökkään, kun ykä tulee. ihme kyllä sain sen litkun pysymään sisällä :)

Tästä tuli kyllä taa sellanen omanapavalitus-viesti, että taidampa painua päikyille, kun poikakin nukahti :wave:

Nelly ja "ykä-iitu" 6+4
 
Heipparallaa!!

Täällä on kyllä myös tuota pahaa oloa edelleen :x
Tuli mieleen tuosta neuvolasta, mulla taitaa jo ensiviikolla olla eka... no mutta mulla tuotaa tuo vaaka myös päänvaivaa, tosin vaan sen painon nousun kanssa... elikkä mulle on kummastakin aikaisemmasta tullut sellaiset 25kg ja nyt jo näyttää et samaa rataa olis menossa :/ Neuvolan täti kyllä muistaa asiasta aina mainita :ashamed: Olisiko muilla antaa hyviä vinkkejä millä sais kilot pidettyä kurissa? Siis herkut tietysti pitäis jättää pois :| Oon sellainen et vaikka on paha olo niin pakko on kokoajan vaan syödä... Kun ei taida oikein uskaltaa mitään makeanhimon poissa pitäviä pillereitäkään napsia...

Äitiysvaatteita ei ole jäljellä enää. Koska nuo lapset olivat edellisen liittoni ainukaiset ja nyt on hiven eri tilanne, kun nykyinen toivoo lapsia lisää, toki haluan myös kovasti lisää... niin menipä asian vierestä... Mutta taitaa olla äippävaateostos reissu edessä lähiaikoina.. Tuntuu et maha on jo ku olis viidennellä kuulla :LOL:

Harrastatteko jotain liikuntaa raskaudenaikana? Eli aloitatteko uuden tai jatkatteko jotain samaa vanhaa? Me kun just muutetaan tai ollaan kyllä oltu jo täällä maalla, mutta virallisesti vasta ensivuoden alusta, niin tässä ei ole lähistöllä oikein mitään harrastus mahdollisuutta.... Eli yritän vaan kysyä, etttä harrastatteko jotain kotiliikuntaa??

Muuta tarrasukkia kaikille ja nauttikaa raskaudestanne :heart:

Jisse ja Juulis 7+3
 
[/b]Ensikertalainen:pattayalle oon lähdössä,taitaa olla jo neljäs kerta.Phuketissa oon löhöilly parina vuonna.Helmikuussa olin Pattayalla 3 viikkoa,heinäkuussa kävin Pariisissa,elokuussa Kiinassa ja ens viikolla pitäs lähteä Tallinnaan!
Aattelin ostaa ainakin vaunut+muuta tarpeellista tavaraa Thaimaasta.Viime reissulla näin siellä aivan super-ihania vaunuja eikä ne maksa siellä juuri mitään verrattuna suomen hintoihin.
Täytyykö lääkäriltä muka hankkia joku todistus matkaa varten?Luulin,että vasta viimesinä kuukausina pitää olla lappu mukana...
bella 7+6
 
Mietin just eilen, että kun kaikki niin huolestuu niistä oireiden vähenemisestä/puuttumisesta, että pitäisköhän munkin huolestua :ashamed: Vaik tiedän kyllä, että ei ne oireet mitään kerro siitä, meneekö hyvin vai huonosti..!

Sokerirasituksesta Esikoisen odotusaikana ei ollut puhettakaan koko asiasta. Tyttöä odottaessa mua ihmetytti mun oireet ja paino nousi tällaisella puolitoistametrisellä 27 kiloa :whistle: :ashamed: Tunsin että iso vauva on tulossa... Monta kertaa terkan kanssa kiisteltiin asiasta, mä halusin siihen ja terkka sanoi ettei tarvitse. Oltiin siinä muutettu ja eka terkka sanoi heti sen raskauden alussa että tarvitsen sen, kun paino nousi jo alussa kovaa vauhtia. En sitten päässyt sokerirasitukseen ja tyttö syntyi sitten melkein 5 kiloisena. Viime raskaudessa kävin sokerirasituksessa, eli tänä vuonna alkukesästä. Tällä kertaa pääsin (uudessa neuvolassa) siihen ilman kiistoja, koska tyttö oli ollut niin iso ja mulla nyt lähtöpainoa ollut enemmän. Se sokerirasitus ja tulokset oli ihan ok. Saas nähdä laittaako ne mut tällä kertaa siihen, luultavasti. Mut se ei ole niin kamalaa kuin mitä mainostetaan! Onhan siellä vähän tylsää, mut lukemista mukaan. Ja mulla ainakin aika kului toisen odottavan kanssa jutellessa. Litku oli aika pahaa, mut kerran se kirpaisee :D Verikokeiden ottaminen multa on usein vaikeeta, mutta siellä oli ammattitaitoinen täti, sai heti otettua ilman ylimääräisiä tökkimisiä.

Mulla on huomenna iltapäivällä eka ultra!! Pitäkää peukkuja pystyssä jooko...! Jänskättää, saas nähdä kuinka kauan menee että tulee uni simmuun kun mietin ja jännitän miehen kanssa :D Voi kun kaikki ois hyvin....!! :heart:

Marge & "Maggie" rv 8+3 :heart:
 
Moikka! =)
Me oltiin varhaisultrassa tänään. 4mm pikkunen vastas vkoja 5+4. Ja syke näkyi ja kuuluikin.. Se oli 109x/min. :heart:
Ihanaa että ainakin nyt kaikki normaalisti! Toivottavasti näin koko raskauden..

Ines rv5+4
 
En enää kestänyt epätietoisuutta. Kävin tänään omakustanne ultrassa, vaikka vuotoa ei ole enää tullutkaan. Siellä se :heart: löi ja sikiö vastasi kokoa 8+1, huh, huh. Ehkä nyt uskaltaa taas hieman rentoutua. Ai,niin, olemme kanssa lähdössä tammikuun 13.päivä THAIMAASEEN Phuketiin, eikös joku muukin ollut??

Nasu8+1
 
Täällä sitä taas aikasessa ollaan kirjoittelee. Hyvä aika kun lapset vielä nukkuu.
Ai että, ihan kateeksi käy ;) teitä matkalle lähtiöitä. Phuketti olis varmaan tosi kiva paikka käydä. Ite ei päässyt venäjää ja ruotsia pitemmälle
=)
Hei, olisko kellään joululahja ideoita...siis semmosii joita lapset vois ihan ite tehdä. Viimeeksi tehtiin tyynynpäälliset. Helppo, Kangastussit ja tyynynpäälliset vaan hommattiin. Nyt pitäis jotain kivaa taas keksiä.
Kääk. Nyt iski kauhea nälkä. Pakko lähteä ettii pala leipää ja kahvia.

Äitylix 8+
 
Heipsan!

Älkääs ny liikoja ressatko kellä oireet on helpottanu. Itselläni ainakin on sellaisia parempia päiviä, ettei oikeen tiedä etooko vai ei, ja sitten niitä päivä kun mikään ei mee alas ja oksentelee tuon tuostakin.. Se kuuluu asiaan, ja osallahan alkaa olla viikotkin jo aika hyvällä mallilla, elimistö tottuneempi raskauteen ja silleen. Pidän peukkuja ja toivon vain parasta! :hug:

Mä koetan pommittaa neuvolaa. Mulla oilikin se eka aika EILEN aamuna, ja mä pönttö sekotin päivät.. :headwall: Yritän nyt sitte kovasti soittaa sinne, et pääsisin kuitenkin pian käymää, ei jaksais enää odotella kovin kauaa! Siellä kuitenkin katsotaan sitten se ultra-aika, ja sitä mä olen odottanu kuin kuuta nousevaa... Noh, niinhän sitä sanotaan että dottavan aika on pitkä! Heh heh... :kieh:

Muta jatkan tätä puhelin terrorismiani, pakko sielläjonkun on vastata jossain vaiheessa!

Räpätäti+papu rv7+3
 
Tosta sokerirasituksesta: Täällä rovaniemellä ei noita rasituksia tehä ollenkaan. Jos on riski raskausdiabetekseen niin antavat sen mittarin kotiin ja sit kotona mittaillaan. Mulla oli edellisessä raskaudessa rd, joten varmasti tulee nytkin. Mittarin saan jo parinviikon päästä jahka mulla on neuvola.

Täälläkin on oireet kadonneet oikeastaan kokonaan. Pelottaa kamalasti, mut huomanna on onneksi ultra niin näkee et onko kaikki hyvin.
Nyt lähen joulu ostoksille. Ensi viikolla lähen siskon luo Helsinkiin niin on hyvä viedä lahjat sinne mennessään niin ei tartte postitella...

Hyviä vointeja kaikille :wave:

Kojo ja möykkis rv?
 
täällä mennä puksutetaan eteenpäin, joskus on parempi päivä,joskus huonompi, tarkoitan oireiden kannalta.Olen minäkin välillä miettinyt, että nyt ei enää tissit aristakaan,ja huonovointisuuskin loppui kun seinään,sitten yhtäkkiä tulivatkin taas kahta kauhiampana...eikä murehtiminen auta lainkaan.Pitäis vaan keskittyä tähän hetkeen ja nauttia!!
Vilma-Annika:Espanjassa vaahtoavat kovasti toxoplasmoosista.Se kun on ykkös uhka siellä raskaana oleville naisille (kuitenkin erittäin harvinainen). Jos haluat syödä varman päälle, niin raakoja kasviksia pitää välttää ravintolassa (koska ei voi olla varma siitä kuinka hyvin ne on pesty).Kotioloissa suositellaan moninkertaista huuhtelua.Ilmakuivattu kinkku (nams) on myös kielletty ja kaikki puolikypsä liha ja raat kananmunat (eli myös jälkiruoat joissa kanamuna ei ole kypsennetty esim tiramisu,majoneesi).Muuten voit nauttia ihan rauhassa!
Ihanaa päivää kaikille!
oinas95 8+5
 
bella -74 - No sinähän olet reissannut. Mä olin huhti-toukokuussa Intiassa, ja voin kertoa että on mielenkiintoinen paikka, suosittelen. Oltiin itse sydämessa Delhissä, ja yhdistimme matkaan myös "rantaloman" Goalle. No ehkä en kyllä lähtisi Intiaan raskaana ollessa, mutta muuten kyllä suosittelen kaikki käymään. Oppii arvostamaan Suomen maata, ennen kaikkea puhtautta ja sosiaaliturvaa.
Minäkin olen menossa Pattayalle, meillä on ihan oma toimi -matka, justiinsa ollaan varailemassa majoitusta, lennot on tilattu.

Finnairille täytyy olla rv 28 eteenpäin raskaustodistus, jossa läkärin tulee todeta raskauden normaalisuus. Mulla toinen viikoista ajoittuu tuohon vk 28, ja kuulemma täytyy siis olla, jos mielii takaisin kotiin.

Aika moni on jo ilm. käynyt ensineuvolassa tai ultrassa, mulla on neuvola vasta kolmen viikon päästä :(
 
Rinnat jomottaa taas hiukan ja eilen iski paha olo :x
Oltiin ehtoosta käymässä miehen vaarin tykönä ja yhtäkkiä rupes kuvottamaan, ei paljon mutta kuitenkin.
Sit kun vaari rupes tarjoomaan sulatettuja pakastemansikoita, jotka on sen suurinta herkkua, meinas tulla oksennus...löllyjä sulaneita mansikoita, yyhhh....

Mulla on kanssa haaveena se ultra tilata mutta miellä ei ole toisessa autossa vielä talvirenkaita niin mä en pääse täältä metsästä yhtään mihinkään ennekuin ukko tulee töistä aj silloin on jo myöhäistä.

Toisaalta pelottaakin ajatus että menis, jos mahassa ei olekkaan mitään.

Aika moni on sanonut että nevoloissa on se laite millä kuunnellaan sydänääniä mutta ei ultraa, onko se äänilaite oltava jokaisessa neuvolassa?
Mulla kun eka neuvola olisi parin viikon päästä 10.12.

Tikkis 6+2
 
ensikertalainen: milloin sulla olikaan eka neuvola ?
mulla eka on 20.12

ja ongelmana on nyt se ultran varaaminen. Tammikuun matka tulee äkkiä ja just ennen sitä se pitäisi olla. Muuten ei probleemaa mutta kun joulunpyhät sekoittaa pakkaa. No, täytyy heti soittaa samana päivänä sinne, jotta saisi ajan.
 
minttumaaria - mulla on neuvola 21.12, eli siis en pääse ultraan enne joulua, ei kiva. Ollaan ajateltu kertoa vanhemmille ja sukulaisille tulokkaasta jouluna. Ja heti tammikuussa (ultran jälk.) kerron töissä, ennen kuin kuulevat muualta. Jännittää kertoa, vaikka mitä sitten, jos vetää työnantaja pultit niin vetäköön.
 
No höh. Sain uuden neuvola ajan ensi viikon tiistaille. Sinne asti sitten odotettava et koskahan arvon täti mahtaa mut ultraan päästää..

Ja kiva kiva, jos kukaan muistaa mikä urvelo täti siellä puhelimessa oli kun aikaa varasin, niin sepä nyt sitten on mun neuvolan tätini. :kieh: Saas nähdä kuinka sitä menee sukset ristiin..

Räpätäti+papu rv7+3
 
No mä jo säikähdin että alkoi kerralla karseet raskausoireet: hirvee hedari, korkee kuume ja yrjööminen, mutta se olikin vaan harvinaisen rankka vatsaflunssa :D Nyt pikkuhiljaa olo helpottaa - kolmas päivä ny, ja pikkuhiljaa uskaltaa jotain jo suuhunkin laittaa. Hitsi ku luulin kuolevani, niin kamalaa oli :(

Varasin gynelle ajan 17.12, joten sinne saakka joutuu ihmetteleen että onko tuolla ketään.. vaiks kyllähän sen tietää ;) Mutta sillon selviää ainakin yks jos toinenkin juttu =)

Hyvää loppuviikkoa kaikille! Mä painun takas petiin.. poika meni mummulle, eilen mummu oli täällä poikaa hoitamassa.

t. balou & nunu 5+4
 
Meidän piti lähteä uudeksi vuodeksi Gambiaan, mutta peruttiin sit matka, kun mulla ei oo rokotuksia eikä niitä kuulemma saa ottaa raskaana:( Mutta lähetaan sitten korvaavasti Kanarian Puerto Ricoon. Eihän se nyt sama asia ole, mutta loma silti.

VOih, kun huvittais varata aika varhaisultraan, mutta sitkuttelen ja odottelen kutsua np-ultraan, sen pitäisi olla ennen joulua (sanoi neuvola), mutta saas nähdä....

Huvittais lähteä kotiin, töissä järjestelmät kaatunu eikä voi tehdä töitä, niin haukottelen sitten tässä vaan koko päivän..turhaa.

Ronja 8+1
 
Poppeli kanssa lähdössä 13.1 Thaimaahan, Phuketin Bangtao beach olisi kohteena. Karonilla olen ollut 3 kertaa ja Kamalalla kerran. Eli kone taitaa olla heinämammoja piukassa :LOL: Flunssa iski ja toista päivää sängyn pohjalla, mies onneksi häärää ympärillä ja keittelee mehuja. Olo muuten ihan mainio, aamulla pahoinvointia, saattoi johtua huonosti nukutusta yöstä ja flunssastakin.

Poppeli 5+4
 
täällä kaikki hyvin.

käyn päivittäin lukemassa mutten kirjoittele kun tuntuu ettei ole mitään uutta kerrottavaa :)

ekan neuvolan sain 19.12 ja ennen uutta vuotta menen np-ultraan, eli 29.12.

voinnissa ei extraa, ei pahemmin väsymystä vielä iltaisin ja aamuisinkin vointi hyvä. eli jaksamista teille muille jotka joutuu pönttöön tutustumaan aiempaa ahkerammin!!

korvapuusti ja pikkupulla rv 8+5 (7+5)



 

Yhteistyössä