Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:Olen paremminkin erittäin utelias ja ihmettelevä, en niinkään sanoisi itseäni arvostelijaksi![]()
Oho, pianpa olet unohtanut mitä olet kirjoitellut.
Olit sitä mieltä, ettei hyvä äiti vie lastaan hoitoon alle kolmivuotiaana ja mene töihin. Äsken sanoit, että huolehdit jaksamisestasi ja niin mielestäsi onkin hyvä tehdä. Mutta olet valmis pitämään huonona äitinä sellaista joka huolehtii omasta jaksamisestaan siten, että palaa työelämään jo ennen kuin lapsi on kolmen.
Minä niinkin sanoisin sinua arvostelijaksi![]()
En ole unohtanut, että mitä olen kirjoittanut. Minussa vaan se herättää syvää ihmettelyä, että kuinka jonkun mielenterveys ja jaksaminen on uhattuna, jos saa olla oman rakkaan lapsensa kanssa kotona. Edelleen olen sitä mieltä, että alle kolmevuotiaiden paikka on kotona, eikä korvikeäitien huollettavana muualla. Sitäkin ihmettelen miten joku ei halua olla läsnä "koko ajan" lapsensa elämässä seuraamassa tämän ensimmäisien vuosien kehitystä läheltä ja näkemässä ensimmäisenä ne kaikki ihmeellisyydet, joita pieni vauva/lapsi oppii.. Minä ajattelen jaksamista etukäteen, enkä vasta sitten, kun olen monen lapsen onneton/väsynyt äiti.
Minä esimerkiksi sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Halusin olla täydellinen äiti, mutta oma asiat eivät menneet niin kuin olin suunnitellut. Ensinnäkin 2,5 vuorokautta kestänyt synnytykseni päättyi sektioon ja siitä toipuminen kestio paitsi fyysisesti, etenkin henkisesti todella kauan. Imetys ei lähtenyt käyntiin; maitoa ei vain tullut tarpeeksi. Koin epäonnistuneeni, tunsin valtavaa syyllisyyttä, enkä osannut iloita maailman ihanimmasta ja terveestä vauvasta kuin olisin halunnut. Mielestäni en ansainnut onnea, olinhan "mokannut" tärkeimmän asian maailmassa.
Äitiyden lisäksi olisin halunnut onnistua puolisona. Halusin olla kodin hengetär, jolla on koti puhdas ja siisti perimmäistä kaapinnurkkaa myöten ja jolla on aina valmis ruoka miestä odottamassa. Pullantuoksuakin kaipasin. Yritin vain niin kovasti onnistua äitiydessä, ettei aika riittänyt kaappien siivoamiseen ja pullan leipomiseen (josta en oikeasti edes pidä). Olin miehelleni kamala, nalkuttava akka, jolla koskaan mikään ei ollut hyvin.
Onneksi tajusin siskoni kanssa keskusteltuani, että tarvitsen apua. Neuvolan kautta pääsin psykologin vastaanotolle, terapiaan, joka kesti lopulta yli puoli vuotta. Sen aikana oivalsin, ettei minun tarvitse edes yrittää pyrkiä täydellisyyteen; omana itsenäni olen riittävän hyvä äiti ja vaimo. Minä kelpaan vähemmän pullantuoksuisena, eikä onnellisuus merkitse siistiä liinavaatekaappia.
Vähitellen rakkaan siskoni tukemana opin olemaan onnellinen "saavutuksestani", ihanasta pojastani ilman syyllisyyttä. Missä muka olin epäonnistunut? Sektio tai pulloruokinta eivät ole sen huonompia tai parempia vaihtoehtoja kuin täysimetys ja alatiesynnytys. Ne ovat erilaisia tapoja. Lapseni oli onnellinen, hyvinvoiva ja hienosti kasvanut ja kehittynyt; touhukas ja seurallinen tyyppi. Luojaani kiitän siitä, että masennukseni ei purkautunut missään vaiheessa lapseen eikä vaikuttanut häneen tai meidän väliseemme vuorovaikutukseen - tästä saimme asiantuntijalausunnonkin oikein.
Psykologin, mieheni, siskoni ja ystävieni kanssa keskusteltuani tulin siihen tulokseen, että minun mielenterveyteni kannalta on parasta, että lähden töihin heti vanhempainvapaan jälkeen, kun sopiva tarjous tuli eteen. Ja ihme tapahtui: minä paranin. Opin olemaan stressaamatta joutavista asioista, niin kuin vaikka pyykkivuoresta - se hoituu kyllä ajallaan. Opin vaatimaan itseltäni vähemmän.
En tiedä, olisinko voinut tehdä jotakin lapseni elämän alkumetreillä jotakin paremmin. Olisiko minun todella pitänyt yrittää vielä enemmän esim. imetyksen suhteen, vaikka tiedän tehneeni kaikkeni, mihin siinä kunnossa (esim. sairaalasta lähtiessäni hemoglobiinini oli 88, ja sen nouseminen kesti kauan) pystyin. Itse näen asian niin, että parhaansa tekeminen riittää, enempää ei voi keneltäkään vaatia. Ihmisten valinnat ovat erilaisia, ja valintojen taustalla olevat syyt ovat erilaisia. Muut saavat ihmetellä näitä valintoja ihan vapaasti, mutta syyllisyyttä en itse ainakaan suostu kantamaan. Uskon, että lapsille kaikkein parasta pitkässä juoksussa ovat onnelliset ja hyvinvoivat vanhemmat - sellaiset, jotka jaksavat oikeasti huoletia lapsistaan ja ajatella näiden parasta.