Hei vaan hei, te vanhemmat, joita vituttaa kun lastenne hoitaja jää lomalle.....

• Viestiketjun aloittaja huvittunut lastenhoitaja
  • Ensimmäinen viesti
Mollie
[QUOTE="vieras";28589530]Jos ei ihan foorumia niin perhepäivähoitajilla on yleensä kollegoja joiden kanssa vanhempien älyttömimpiä tempauksia voi käydä läpi. Nettipalsta ei ole oikea kanava työstä aiheutuvan ärsytyksen purkamiseen niin että siitä voi asiakas tunnistaa itsensä.

Totta hitossa kaikkia "asiakasrajapinnassa" olevia joskus ottaa ne asiakkaat päähän.[/QUOTE]

Totta. Itse työskentelin aikoinani yhdessä Suomen suosituimmista turistinähtävyyksistä. Kyllä minullakin oli rasittavia asiakkaita, mutta ei olisi tullut kuulonkaan, että olisin valittanut heistä julkisella foorumilla - se olisi ollut potkujen paikka. Me työntekijät valitimme keskenämme.

Minua kiinnostaisi tietää, pystyvätkö nämä lastemme hoitajat erottamaan vanhempia kohtaan tuntemansa vihamielisyyden lasta kohtaan tuntemistaan tunteista. Jos vanhempia nimitellään laiskoiksi jne. niinkuin tässäkin ketjussa on tehty, niin miten se vaikuttaa lapsen saaman hoidon laatuun?

hyväntahtoinen tarhatäti
[QUOTE="vieras";28589392]no voi jumalauta lastenhoitajat pystyy niin naurettavan vähän lomailla, että jos heillä pieni kesäloma on tulossa ja he vähän sitä fiilistelevät niin etkö suo sitä heille?!
[/QUOTE]

Ihan lakisääteiset ja tessin mukaset lomat on mulla.

Joo, onneks me kaikki lastenhoitajat ei olla niin pipo kireellä. Oikein mielelläni kuulen vanhempien toiveet ja pyrin ne työssäni toteuttamaan. Tahdon tehdä työni hyvin. Joskus tulee tietysti jotain aivan ihmeellisiä vaatimuksia, joita työtiimissä pohditaan miten niiden suhteen toimitaan ja jos todetaan kyse on kohtuuttomuuksista niin ne pitää vain suodattaa ja jättää omaan arvoonsa.

"vieras"
Totta. Itse työskentelin aikoinani yhdessä Suomen suosituimmista turistinähtävyyksistä. Kyllä minullakin oli rasittavia asiakkaita, mutta ei olisi tullut kuulonkaan, että olisin valittanut heistä julkisella foorumilla - se olisi ollut potkujen paikka. Me työntekijät valitimme keskenämme.

Minua kiinnostaisi tietää, pystyvätkö nämä lastemme hoitajat erottamaan vanhempia kohtaan tuntemansa vihamielisyyden lasta kohtaan tuntemistaan tunteista. Jos vanhempia nimitellään laiskoiksi jne. niinkuin tässäkin ketjussa on tehty, niin miten se vaikuttaa lapsen saaman hoidon laatuun?

Meillä oli tälläinen opiskelija-äiti kuka vaati kylläkin aivan oikein tiettyjä asioita pienelle lapselleen, mutta tuli JOKA pv hakemaan hänet vasta neljän jälkeen ja toi ensimmäisten joukossa. Lapsi on vuoden vanha. Valitettavasti kyllä vaikuttaa, työntekijät alkoi puhua tyyliin "on tuo lapsi kyllä niin vilkas ja vaikea, todella vahdittava" vaikka lapsihan oli ihanasti kehittynyt ja itsenäinen, kun oli PAKko isossa ryhmässä siihen oppia. Vihantunteita näkyi lasten kohtaan myös, mutta sitten he vaihtoivat pk:ta ja siinä lopussa tuli haikeus kun tämä lapsi oli kuitenkin täysin viaton, eikä ole vanhempiaan valinnut.

Mutta siis kyllä se vaikuttaa, hoitajat suoranaisesti puhuvat paskaa enemmän siitä perheestä ja alkavat näkeä sen lapsenkin vaikea - vaikka tosiaan lapsi olisi vain hienosti kehittynyt ja sopeutunut pk:n ympäristöön. Se vaikuttaa ainakin alitajuntaisesti että jollain tavalla kohdistaa niitä tunteita siihen lapseen, vaikka hän on täysin sijaiskärsijä. Etenkin jos puhutaan pienimmistä.

Mollie
[QUOTE="vieras";28589587]Meillä oli tälläinen opiskelija-äiti kuka vaati kylläkin aivan oikein tiettyjä asioita pienelle lapselleen, mutta tuli JOKA pv hakemaan hänet vasta neljän jälkeen ja toi ensimmäisten joukossa. Lapsi on vuoden vanha. Valitettavasti kyllä vaikuttaa, työntekijät alkoi puhua tyyliin "on tuo lapsi kyllä niin vilkas ja vaikea, todella vahdittava" vaikka lapsihan oli ihanasti kehittynyt ja itsenäinen, kun oli PAKko isossa ryhmässä siihen oppia. Vihantunteita näkyi lasten kohtaan myös, mutta sitten he vaihtoivat pk:ta ja siinä lopussa tuli haikeus kun tämä lapsi oli kuitenkin täysin viaton, eikä ole vanhempiaan valinnut.

Mutta siis kyllä se vaikuttaa, hoitajat suoranaisesti puhuvat paskaa enemmän siitä perheestä ja alkavat näkeä sen lapsenkin vaikea - vaikka tosiaan lapsi olisi vain hienosti kehittynyt ja sopeutunut pk:n ympäristöön. Se vaikuttaa ainakin alitajuntaisesti että jollain tavalla kohdistaa niitä tunteita siihen lapseen, vaikka hän on täysin sijaiskärsijä. Etenkin jos puhutaan pienimmistä.[/QUOTE]

Juuri tätä minä pelkään. Olen itse helposti syyllistyvää tyyppiä ja lapseni on vilkas ja itsepäinen - ei hyvä yhdistelmä tältä kannalta. Olen aina vähän varautunut hotiajien seurassa kun pelkään että he eivät jostain syystä pidä minusta ja että se näkyy sitten suhtautumisessa lapseeni.

Oliko siis lapsen äidin "rikos" se, että hän toi lapsensa ensimmäisenä ja haki viimeisenä?

...olen yrittänyt suunnilleen suurennuslasilla lukea ap:n viestiä-missä hän kertoo olevansa pph????

Ja hei sä, joka oot nuttura tiukalla töissä vikan viikon ennen lomaa, salli mun nauraa, ettetkö itse olisi ihan lomafiiliksissä? Mut ai niin kun on kyse sun pilttis hoidosta niin toimintaa pitää keksiä ihan viimeseen kellonlyömään asti!

Mein päiväkodissa, missä minunkin lapseni ovat, ollaan ihan lomafiiliksissä, eivät tee oikeastaan muuta kuin leikkivät ja ulkoilevat ja se on hyvä niin!

"vieras"
Juuri tätä minä pelkään. Olen itse helposti syyllistyvää tyyppiä ja lapseni on vilkas ja itsepäinen - ei hyvä yhdistelmä tältä kannalta. Olen aina vähän varautunut hotiajien seurassa kun pelkään että he eivät jostain syystä pidä minusta ja että se näkyy sitten suhtautumisessa lapseeni.

Oliko siis lapsen äidin "rikos" se, että hän toi lapsensa ensimmäisenä ja haki viimeisenä?
En halua mitenkään pelotella, etenkin kyse jos on kunnallisesta pk:sta? :) Siellä useimmiten asiat on todella hyvin, ja henkilöstön ei tarvitse kokoajan ottaa vastaan valituspalautetta joka ei ole heistä kiinni, eikä vanhempien tarvitse valittaa, kun ei ole epäkohtia kuten yksityisellä. Eli voit jo todella luottavaisesti olla jos on kunnan pk?
Ja jos lapsi on vilkas, itsepäinen tai vaikka todella pahassa uhma-iässä niin ei nekään aiheuta antipatiaa hoitajissa, he on lapsia ja hoitajat ei missään nimessä minkään luonteenpiirteen/haastavuuden takia osoita inhoa lasta kohtaan. Elä sitä pelkää.

Mutta se mikä hoitohenkilöstöä kuormittaa ja ahdistaa todella paljon on, vanhemmat ketkä valittaa asioista joille ME hoitajat emme voi mitään, huutamalla meille - eikä kertomalla esimiehelle. Yksityisellä säästetään kaikessa ja jos lapsi tarvitsee sen pinnasängyn/kunnollisen syöttötuolin tms. kertokaa johtajalle joka päättää näistä hankinnoista.
Tuo perhe jonka äiti teki valituksia haukkuen meidät aivan lyttyyn, oli todella perhe jota ei arvostettu. He ei antaneet aikaansa lapselle riittävästi ollenkaan, ja lapsi oli kamalan väsynyt ja poikki pitkän pk-päivän jälkeen ja siitä he vielä lähtivät monesti ostoskeskuksiin shoppailee. . Vaikka he nuoria ja kiireisiä olikin niin sääliks kävi se lapsi :/ 1vuotias on aivan liian nuori ja eihän me tietenkään voida mennä sanomaan että lapsenne kärsii tästä, vaikka mieli teki.

[QUOTE="Vieras";28588716]Välillä on sellanen tuntuma et hoitajan pitäisi olla 24h 7pv viikossa viikosta kuukauteen töissä. Ilman lomaa hoitaja pärjää sehän hoitaa vaan lapsia..[/QUOTE]

sama fiilis sairaanhoitajan ammatin suhteen...

rabies serbia
...ja joudutte itse olemaan töissä ja viemään pilttiänne varahoitopaikkoihin ja kesäpäivystyksiin...

toivottavasti tulee teille hyvä mieli siitä että viimeisellä viikollakin vielä pitää valittaa asioista ja nostaa haloo, turhaan te sitä vitutustanne minuun puratte, pidän lomani ihan just silloin kun itse haluan ja vietän aikaa omien lasteni kanssa!!

Ei vois vähempää kiinnostaa enää tässä vaiheessa teidän valituksenne kun omat aivot on jo loma-asetuksissa....ensi viikolla tähän aikaan makaan laiturilla kun te hikoilette toimistoissanne. Enkä uhraa ajatustakaan teille tai lapsillenne.
Pitäisköhän sun vaihtaa ammattia, kun noin kiristää?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28589543]No voi kuule niin ne sinunkin lastes hoitajat sisimmissään ajattelee, mutta meillä kaikilla on ammatillisuus. Se edellyttää asiallisuutta ja ystävällisyyttä ja minäkin kohtelen asiakkaita työssäni erittäin asiakaspalveluhenkisesti. Se on siellä TYÖSSÄ, mutta työminä ja yksityisminä on kaksi aivan eri asiaa.[/QUOTE]

Sun tekstit ei ole ammatillisuutta nähneetkään, leimaantuu koko ammattikunta kun tuollaiset idiootit aukoo päätään.

"ariel"
Jos lastenhoitajan työ on yhtä helvettiä niin siitä vaan ammattia vaihtamaan. Turhaa väninää, vaan sitähän tähän maailmaan mahtuu kyllä ja vaikutus on tasan nolla.

"Vipe"
Enpä tiedä toista ammattikuntaa, joka paskantaa ihan jatkuvasti omaan ruuheensa. Tämä aloitus oli siitä ihan malliesimerkki. Itselleni on tärkeää tehdä työni ja siihen kuuluvat asiat mahdollisimman hyvin. Sitä kautta olen arvostettu jäsen työyhteisössäni, ylpeä omasta työstäni, vaikka onkin tavallista konttorirotan duunia. Ja vielä ihmettelette kun teitä ei arvosteta. Arvostin aikaisemmin, mutta sen jälkeen kun aloin lukemaan tätä palstaa, en arvosta enää.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Hoidat KOKO ryhmän lasten vaipan vaihdot:
Ööh, eikö tää vähän niinku kuulu toimenkuvaan kun ollaan lastenHOITOalalla? Itse olen logistiikka-alalla, ja siinä on sen duunin toimenkuvaan kuuluvat jutut.
Ikävää jos lapset kärsivät sinun hoidossasi, olisiko peiliin katsomisen paikka, eikä esimies ole puuttunut kehityskeskusteluissa?

[QUOTE="Vieras";28589451]No voi luoja! Kai nyt jokainen voi vähän enemmän vaatia lapsensa hoidosta![/QUOTE]

Miks pitäis?

Lapsilla on vaatteet, ne on saanu ruokaa ja kaikki on hyvin, mitä siihen pitää vielä lisätä?Joku on selvästikkin huolehtinut niiden perustarpeista kuten minä hoitajalta odotankin. Ei niiden tehtävä ole kasvattaa mun lapsia tai hifistellä mun vaatimusten mukaan, ne hoitaa ne perusasiat ja se riittää.

"vieras"
Miks pitäis?

Lapsilla on vaatteet, ne on saanu ruokaa ja kaikki on hyvin, mitä siihen pitää vielä lisätä?Joku on selvästikkin huolehtinut niiden perustarpeista kuten minä hoitajalta odotankin. Ei niiden tehtävä ole kasvattaa mun lapsia tai hifistellä mun vaatimusten mukaan, ne hoitaa ne perusasiat ja se riittää.
Nimenomaan. Siellä ryhmässä on pahimmillaan yli 20 lasta, pienten puolella 15 vaippaikäistä, niin se, että vanhempi alkaa vaatia ja odottaa mahdottomia on yksinkertaisesti epärealistista. Muutenkin pitäisi silmät selässä olla.

"ritirati"
[QUOTE="vieras";28590404]Tarkoitit varmaan Herra Jumala...[/QUOTE]

Kukas se Herra Jestas sitten mahtaa olla?

Kyllä minäkin aion nauttia lomastani. Vika ei ole lapsissa, mutta vanhemmissa on välillä varsinaisia hermosahoja. Minullekin on monet kerrat avauduttu asioista, joille en itse mahda yhtikäs mitään. Ensin jätetään kaikki tiedotteet lukematta ja sitten kiukutellaan, kun tulee "yllätyksiä". Mitään lomakkeita ei palauteta ajoissa ja hoitoaikoja yritetään muuttaa koska huvittaa. Yhden lapsen piti tulla aamulla seitsemäksi, iltamyöhällä äiti soitti, että hän tuleekin kymmentä vaille kuudeksi. Lopulta lapsi tuotiin kahdeksaksi, erikseen ilmoittamatta. Minä nousin aamuvarhain odottamaan lasta. Seuraava hoitolapsi tuli vasta yhdeksään. Tosi kiva kököttää silmät ristissä puurokattila kuumana kaksi tuntia turhan takia.

"Vieras"
Itse olen perhepäivähoitaja, neljän perheen viidelle eri lapselle.

Ei meillä ole ollut mitään ongelmaa kesäloman järjestämisessä. Huhtikuun lopulla kysyin lasten vanhempien kesälomat ja sen mukaan katsoin, miten omani kannattaa pitää. Sitten ilmoitin lasten vanhemmille lomani ja he sitten ilmoittivat, tarvivatko varahoitoa vai saavatko järjestettyä esim. mummin hoitamaan.

Pidän lomani aina niin, että olen mahdollisimman paljon yhtä aikaa lasten vanhempien kanssa. Minulla kun ei ole mitään suunniteltuja menoja kesäksi. Ja lasten parasta ajattelen.

Nyt siis olen lomalla 2 viikkoa (tämä ja ensiviikko) ja sitten heinä-elokuun vaihteessa 3 viikkoa.

"ritirati"
[QUOTE="ariel";28590106]Jos lastenhoitajan työ on yhtä helvettiä niin siitä vaan ammattia vaihtamaan. Turhaa väninää, vaan sitähän tähän maailmaan mahtuu kyllä ja vaikutus on tasan nolla.[/QUOTE]

Joka työssä on hyvät ja huonot puolensa. Jokainen meistä avautuu joskus jollekulle tai vatvoo päässään niitä asioita, jotka ottavat nuppiin. Vaikutus ei minusta jää nollaksi, höyryjen päästelemisestä tulee parempi olo. Täällä puretaan usein pikkuasioita, jotka kasaantuessaan alkavat rasittaa, mutta ovat niin pieniä, että on turhan tuntuista kitistä niistä esimiehelle.

Täällä on usein havaittavissa omituinen ajatusmalli: jos et rakasta jokaista asiaa työssäsi, olet luuseri ja vätys ja väärällä alalla.

Lastenhoitajien negatiiviset tunteet ja puheet työstään saavat usein tylyn vastanoton, verrattuna monen muun ammatin edustajiin. Ymmärrän kyllä itsekin äitinä, että jokainen toivoo, että oman lapsen hoitajaksi osuu pitkäpinnainen, lapsirakas ja mahdollisimman motivoitunut hoitaja. Mutta kai jokainen sen verran tosiasioiden päälle ymmärtää, että hoitajillakin on tunteita, niitä negatiivisiakin. Palaahan mullakin pinna ikiomiin lapsiini välillä, vaikka ovat miten rakkaita. En edes kuvittele, ettei ulkopuolinen hoitaja voisi turhautua niiden kanssa, varsinkin, jos ympärillä vilistää enemmänkin muksuja. Ja tosiaan, lapset ovat harvoin ongelma, mutta vanhemmat saattavat sitä olla. Kaikki eivät oivalla, ettei hoitajalla ole kerta kaikkiaan resursseja hoitaa jokaista lasta kuin ainokaistaan. Ihan joka vaatimukseen emme voi venyä, ja jos meille tullaan huutamaan, emme halua edes yrittää joustaa. Ystävällisesti pyydettäessä olen kyllä venynyt moneenkin otteeseen, semmoisissakin asioissa, missä ei todellakaan olisi ollut pakko.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
"Vipe"
Kertokaa esimerkkejä niistä mahdottomista vaatimuksista. Itse muista pyytäneeni viime talven hoitajilta seuraavaa: pyysin tarkistamaan, että lapsen haalarissa on vetoketju ylös asti kiinni ulos lähtiessä, koska kärsi päänsärystä, ja lääkäri epäili vetoa. Juoksi minua monta kertaa vastaan haalarin vetoketju puoliksi auki ja lunta haalarin sisällä.
Pyjamapäivänä marraskuussa olin laittanut päivävaatteet iltapäivä ulkoilua varten, ja pyysin että voisivatko hoitajat
huolehtia, että lapsi vaihtaa ne ulos lähtiessä päälle. Menin hakemaan iltapäivällä, oli välikausihaalarin alla pelkkä pyjama, ja sääret vilkkui paljaana. Ilmeisesti kohtuuttomia pyyntöjä, joita ovat kironneet siellä keskenään. Muuta erityistä en muista pyytäneeni. Vkien lapsen, ja haettaessa kysyn onko nukkumut ja syönyt.
Itseänikin oma työ vituttaa joskus aivan suunnattomasti, mutta osaan käsitellä asiaa, enkä purkaa sitä julkisilla foorumeilla.

Yhteistyössä