Hei te jotka täysimetätte mielestänne ja annatte silti korviketta vähän (?) joka päivä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä olen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Hyvin harva suomalaisäiti on sananmukaisesti täysimettänyt eikä monikaan edes kuullut täysimetyksen tarkoista kriteereistä. En ole minäkään täysimettänyt lapsiani, kumpikin on saanut 20 ml korviketta laitoksella... Onneksi kuitenkin rintamaitoa siitä eteenpäin :)

Jep jep, peesaan. Melkein kaikki tuntemani lapset ovat tosiaan saaneet laitoksella korviketta tai äidinmaitoa pullosta. Ja osa on saanut äidinmaitoa pullosta myöhemminkin. En itse asiassa tunne yhtäkään oikeasti täysimetettyä lasta, kun tarkemmin ajattelen. Mutta paljon äitejä, jotka kokevat täysimettäneensä lapsensa eikä siinä ole mitään pahaa.

Kas tässä on se olennaisin. Kyllä mä katson täysimettäneeni meidän poikaa 4 kk:tta, vaikka hän saikin lastenosastolla elämänsä ensimmäisten päiviensä aikana korviketta pullosta, aina sillloin kun en ollut itse paikalla. Ja ihan turha tulla mulle länkyttämään sitä virallista versiota.

Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Olis kiva kuulla onko tässä ketjussa nyt yhtään oikeasti täysimettänyttä äitiä? Siis sellaista, jonka lapset ovat saaneet vain ja ainostaan rinnasta maidon. Ja minkäikiseksi vauvanne täysimetitte?

Ja nyt tosiaan en tarkoita osittaisimetystä eli teitä, jotka olette pumpanneet äidinmaitoa ja juottaneet pullosta tms.

Kuopukseni sai pelkkää rintaa noin 5½ kk ikäiseksi, sitten sai pumpattua äidinmaitoa pullosta yhtenä päivänä, ja taas pelkkää rintaa vielä kuukauden päivät.

Mutta paljon äitejä, jotka kokevat täysimettäneensä lapsensa eikä siinä ole mitään pahaa.

eihän siinä mitään pahaa ole, mutta onko kovinkaan realistista puhua täysimettäneensä, jos vauva on päivittäin saanut korviketta, saati kritisoida täysimetyksen tutkittuja terveysvaikutuksia.?

Esikoisen ollessa pieni neuvolassa kansiin ja kirjoihin merkittiin "täysimetys" vaikka vauva sai satunaisesti ihan kaupan korviketta, toinen vaitoehto olisi oluut täysin korvikkeella.
Mutta en siis täysimettänyt esikoista vaikka pääasiallisesti hän saikin maitonsa tissistä.

Ja kaikkein tiukimpien kriteerien mukaan en täysimetä kuopustakaan vaikka hän ei suostu maitoa muualta kun tissistä juomaan. Ensimäisinä elinpäivinään hän sai luovutettua toisen äidin maitoa sairaalassa, eli se siitä täysimetyksestä.
Esikoisen kanssa sentään täysimetystä kaikkein tiukempien kriteerien mukaan kesti muutoman päivän, kuopus raasu ei ole koskaan täysimetyksellä ollutkaan :whistle:

Mutta kyllä mä silti katson että olen täysimettänyt tän kuopuksen vaikka hän sitä luovutettua maitoa nyt sairaalassa henkensä pitimiksi saikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Kas tässä on se olennaisin. Kyllä mä katson täysimettäneeni meidän poikaa 4 kk:tta, vaikka hän saikin lastenosastolla elämänsä ensimmäisten päiviensä aikana korviketta pullosta, aina sillloin kun en ollut itse paikalla. Ja ihan turha tulla mulle länkyttämään sitä virallista versiota.

Minä taas en katso täysimettäneeni esikoista vaikka sama tarina. Mutta siis virallisesti emme ole kumpikaan täysimettäneet. Mutta minusta sinunkin ajattelusi on ihan oikea.

Kuopusta pidin vahingossa jopa nälässä, kun annoin vain rintaa kunnes hokasin, että eihän sieltä enää tullut tavaraa tarpeeksi (vauva oli silloin 3kk, siihen asti sai vain rintaa paitsi laitoksella äidinmaitoa pullosta), kun tarjosin hälle tuttelia niin veti heti koko pullon. Olin muuten tosi tyhmä, kun en heti toisen nälkää tajunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mutta paljon äitejä, jotka kokevat täysimettäneensä lapsensa eikä siinä ole mitään pahaa.

eihän siinä mitään pahaa ole, mutta onko kovinkaan realistista puhua täysimettäneensä, jos vauva on päivittäin saanut korviketta, saati kritisoida täysimetyksen tutkittuja terveysvaikutuksia.?

Tai puhua täsyimettäneensä, jos on pumpattua äidinmaitoa antanut pullosta. Oon samaa mieltä kanssasi siis.

Olis kiva kuulla onko tässä ketjussa nyt yhtään oikeasti täysimettänyttä äitiä? Siis sellaista, jonka lapset ovat saaneet vain ja ainostaan rinnasta maidon. Ja minkäikiseksi vauvanne täysimetitte?

Ja nyt tosiaan en tarkoita osittaisimetystä eli teitä, jotka olette pumpanneet äidinmaitoa ja juottaneet pullosta tms.

mulla myös vauva saanut laitoksella luovutettua maitoa pari annosta, ja sitten mun pumppaamaa maitoa kerran pullosta 5,5kk iässä. eli virallistieteellisin termein ei ole ollut ikinä täysimetetty.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Tai puhua täsyimettäneensä, jos on pumpattua äidinmaitoa antanut pullosta. Oon samaa mieltä kanssasi siis.

Kukaan ei vastannut mulle aiemmin, mutta mä en ymmärrä että miten jotakin voi oikeasti vaivata jos olen sanonut joskus täysimettäneeni. Lapsi sai laitoksella toisen maitoa ja pari kertaa pullosta, ehkä kerran korviketta. Ei mulla ole ainakaan tapana ruveta erikseen kertomaan, että milloin lapsi on saanut muuta. Tosin ei kyllä kukaan ole niin utelias ollutkaan, että olisi tullut kysymään TÄYSimetänkö. Ja imetysfanaatikoksi en kyllä itseäni tunne, en edes julkisesti imettänyt, lopussa en enää edes kertonut imettäväni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kukaan ei vastannut mulle aiemmin, mutta mä en ymmärrä että miten jotakin voi oikeasti vaivata jos olen sanonut joskus täysimettäneeni.

Ei se haittaakaan, mutta jos ei oo täysimettänyt ja kritisoi täysimetyksen hyötyjä oman lapsensa allergiaan (tms) perustuen, niin....no, se on hassua :)

Eli riippuu asiayhteydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kukaan ei vastannut mulle aiemmin, mutta mä en ymmärrä että miten jotakin voi oikeasti vaivata jos olen sanonut joskus täysimettäneeni.

Ei se haittaakaan, mutta jos ei oo täysimettänyt ja kritisoi täysimetyksen hyötyjä oman lapsensa allergiaan (tms) perustuen, niin....no, se on hassua :)

Jos on syöttänyt omaa maitoaan pullosta, niin se ei kyllä vaikuta allergioihin pätkääkään verrattuna siihen täysimetykseen, vaikka sitä kutsuisi miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:

Jos on syöttänyt omaa maitoaan pullosta, niin se ei kyllä vaikuta allergioihin pätkääkään verrattuna siihen täysimetykseen, vaikka sitä kutsuisi miksi.

Niinpä. Jos siis myös imettää pulloruokinnan ohella.

Mutta se tyyppi, josta tämä ketju lähti, oli antanut korviketta pullosta joka ilta, ei omaa maitoaan.

ja vaikka ei imettäisi pätkääkään, mutta vauva saa vain omaa maitoa. Se maito siinä on se ratkaiseva, ei se tarjoilutapa.

ja vaikka ei imettäisi pätkääkään, mutta vauva saa vain omaa maitoa. Se maito siinä on se ratkaiseva, ei se tarjoilutapa.

Ei se kyllä ihan niin mene...kun vauva imee rintaa, siirtyy rinnasta samalla mikrobeja, mikä taasen auttaa vauvaa muodostamaan oman luontaisen mikrobistonsa suolistoonsa, mikä taasen vaikuttaa vastustuskykyyn ja ties mihin muuhun.

Mutta se tyyppi, josta tämä ketju lähti, oli antanut korviketta pullosta joka ilta, ei omaa maitoaan.

Niin siis onhan se selvä, että maito muuttuu matkalla siinä matkalla kun se pumpataan rinnasta, säilytetään ehkä jossain jääkaapissa/pakastimessa ja sitten sulatetaan/lämmitetään. Ei kai kukaan ihan aikuisten oikeasti kuvittele että se sitten enää samaa tavaraa on?

Vauvani sai laitoksella hieman lisämaitoa, sen jälkeen viisi kuukautta pelkkää rintamaitoa. En koe täysimettäneeni vaikkakin melkein. Mutta melkein ei ole täys. Tarkkaan ottaen kun lapsi ei ole täysimetetty. Eikä multa täysimetystä ole kysytty kuin kahdesti: Toisen kerran allergialääkäri ja toisen kerran erään lääketieteellisen tutkimuksen yhteydessä, joissa tarkka määritys oli merkityksellistä.

Ei mulla ole pahemmin ollut tilanteita, joissa tarvitsisi selitellä täysimettääkö vai ei. Noita kahta lukuuottamatta sitä ei ole kysytty. Vauvan ruokinnasta puhuttaessa olen sanonut, että "annan vauvalle vain rintamaitoa" tai "kiinteitä ei ole vielä aloitettu". Ei ole normaalielämässä edes käyttöä koko sanalle täysimetys.

Te joiden mielestä voi olla täysimetystä vaikka vauva saisi/olisi saanut muutakin. Mihin täysimetyksen raja sitten vedetään? Kerran saanut korviketta? Kahdesti? Kolmesti? Kerran viikossa? Kerran maistanut lusikasta sosetta? Kahdesti? Kolmesti? Silloin tällöin? Ei paljoa? Teelusikallisen? Kaksi? Puoli desiä? Johonkinhan se raja pitää vetää. Sanan merkityksenkin kannalta ei yhtään on mielestäni loogisin raja. Täys=kokonaan=ei mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Te joiden mielestä voi olla täysimetystä vaikka vauva saisi/olisi saanut muutakin. Mihin täysimetyksen raja sitten vedetään? Kerran saanut korviketta? Kahdesti? Kolmesti? Kerran viikossa? Kerran maistanut lusikasta sosetta? Kahdesti? Kolmesti? Silloin tällöin? Ei paljoa? Teelusikallisen? Kaksi? Puoli desiä? Johonkinhan se raja pitää vetää. Sanan merkityksenkin kannalta ei yhtään on mielestäni loogisin raja. Täys=kokonaan=ei mitään muuta.

Mun mielestä meillä ei ollut täysimetystä ( laitoksella + pari kertaa omaa maitoa, kerran korviketta ) mutta jos on tullut puhetta, että annanko muuta kuin tissiä niin olen sanonut etten anna. Jos taas jossain kaksplussalla olen osallistunut täysimetyskeskusteluun niin en ole sanonut täysimettäneeni. Irl:ssä en tosiaankaan rupea selittelemään maidon antoani yksityiskohtaisesti.

No jos aletaan saivartelemaan, niin eihän kasvissyöjäkään voi koskaan kutsua itseään kasvissyöjäksi, jos on koskaan elämänsä aikana syönyt lihaa (jos nyt on pakko verrata täysimetystä ja kasvissyöntiä).

Kuopukseni sai pelkkää rintaa noin 5½ kk ikäiseksi, sitten sai pumpattua äidinmaitoa pullosta yhtenä päivänä, ja taas pelkkää rintaa vielä kuukauden päivät.

Minä olen osittain imettänyt esikoistani, mutta kaksi seuraavaa on olleet täysimetyksellä. Toinen melkein 7kk ja toinen 6kk. Eivätkä saaneet pisaraakaan edes pumpattua maitoa pullosta/mukista/lusikasta tuona aikana tai edes vettä. Vain ja ainoastaan rintamaitoa suoraan rinnasta.

Mutta tämän avauksen pointti ei ollut tämä vaan todellakin ihan nimenomaan se, että ihmiset väittää täysimetykseksi jotain muuta kuin mitä se on.

Ihmettelen kyllä tuota syyllistymistä mitä toiset kokee. Itse teen omat ratkaisuni ja seison niiden päätösten takana enkä toden totta koe syyllisyyttä valinnoistani. Esim. eräs kaveri kerran kertoi, että hänen lapsellaan ei ole koskaan ollut kertakäyttövaippaa. Ihan alusta asti laitokselta saakka kulkenut kestovaipoissa. Minä totesin hänelle, että se on todella hienoa, kun joku viitsii ja jaksaa sellaista. Minua kestot ei kiinnosta enkä jaksa lähteä siihen pyykkiralliin. Mutta koinko minä syyllistävänä tuon, kun kaveri kertoi omasta kestoilustaan? En todellakaan. Hän on tehnyt sen ratkaisun ja kunnioitan sitä ja se on upea teko jo luonnon kannaltakin, mutta syyllisyyttä en moisesta todellakaan aio tuntea.

Ja kuten sanottua niin esikoiseni on saanut laitokselta asti rintamaidn lisäksi myös korviketta. Ei ole käynyt mielessäkään sanoa, että olisin täysimettänyt häntä koska näin ei ole. Hän oli osittainimetyksellä ja piste. Ja lopulta kokonaan korvikkeella. Koenko asiasta syyllisyyttä? En tod.

Yhteistyössä