Hei! Kuinka moni teistä edelleen uskoo, ettei itsemurhaahautova kerro etukäteen ajatuksistaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heipat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä kyllä uskon ihan satavarmasti. Teen työtä jossa tähän törmää jatkuvasti. Ne jotka sillä uhkailee, hakee vaan huomiota ja ovat säälittäviä ruikuttajia. Ne jotka sen tekevät, tekevät sen salaa.

Toki eri asia on sitten ne jotka marssivat itse lääkärille ja sanovat asiaa hautoneensä. He oikeasti haluavat apua. Nämä läheisille tai muille ihmisille ruikuttajat hakee vaan sääliä.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24174590:
Mä en ole koskaan uskonut, että se olisi niin. Kyllähän ne usein sillä uhkailee.

Entä jos pyydän sinua tutustumaan alan kirjallisuuteen? Pystyisitkö katsomaan mitä ajattelet tuosta asiasta sen jälkeen, kun käyt vaikka visiitillä kirjastossa. Hyviä ja ajantasaisia kirjoja on paljon, itsemurhasta ja sen ehkäisystä varmasti kasapäin. Duodecimin uusi Psykiatria kirja on erittäin hyvä kirja yleensäkin kokonaisuudessaan mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

Mä uskon edelleen, että useammankin itsemurhalla uhkailevan tarkoituksena on vaan saada huomiota.

Erittäin elossa kaikki mun tuntemat itsaripuhelijat ainakin yhä on. Ja ne, jotka päättivät päivänsä oman käden kautta, tekivät sen hissukseen :(

Minä kyllä uskon ihan satavarmasti. Teen työtä jossa tähän törmää jatkuvasti. Ne jotka sillä uhkailee, hakee vaan huomiota ja ovat säälittäviä ruikuttajia. Ne jotka sen tekevät, tekevät sen salaa.

Toki eri asia on sitten ne jotka marssivat itse lääkärille ja sanovat asiaa hautoneensä. He oikeasti haluavat apua. Nämä läheisille tai muille ihmisille ruikuttajat hakee vaan sääliä.

Nyt epäilen. Suuresti! Minä teen sosiaalialan työtä ja minulle tilanne näyttäytyy aivan erilaisena.

Mulla on omakohtainen kokemus läheisen itsemurhasta. Ei puhunut ikinä hautovansa itsemurhaa.
Kaikki oli sanojensa mukaan (ja ulkoisesti) hyvin. Kuulin itsemurhan jälkeen vasta hänen äidiltään, että on ollut vaikea lapsuus ja nuoruus (koulukiusaus). Tiedän myös pari henkilöä jotka ovat itsemurhasta puhuneet, mutta hengissä ovat edelleen.

Samoilla mielin; sellaiset, jotka uhkailee esim. eron jälkeen tappavansa itsensä, hakevat juuri sitä sääliä ja huomiota. Jos menee lääkärille, ymmärtää tilansa ja haluaa päästä pois synkistä ajatuksista. Jos haluaa todella onnistua tappamaan itsensä, eihän sitä kannata kenellekään kertoa tai mainita.

Ennen lapsia aiemmassa elämäntilanteessa olin useamman kerran tehnyt tarkat suunnitelmat, kuinka päätän päiväni. Hiljaa mielessäni suunnittelin kauan, mutta annoin itselleni aikarajoja yms, jolloin sen teen, ellei elämänhalu ole löytynyt. Nykyään elämänhalu on suuri - lapset ovat voimavarani. Enää en ikinä voisi siis lasteni tähden tappaa itseäni.

Onpa mustavalkonen näkemys alalla työskentelevällä. Et varmaan ole työssäsi huomannut että se uhkailija oikeasti jopa tuntee niin sillä hetkellä, ja voi yritykset epäonnistua?

En usko edes että alalla olet, sympatiapuoli tuntuu olevan hakusessa

Mä uskon edelleen, että useammankin itsemurhalla uhkailevan tarkoituksena on vaan saada huomiota.

Erittäin elossa kaikki mun tuntemat itsaripuhelijat ainakin yhä on. Ja ne, jotka päättivät päivänsä oman käden kautta, tekivät sen hissukseen :(

Kyse ei olekaan siitä, että he suureen ääneen sitä huutelesivat. Useammin tällä etukäteen kertomisella tarkoitetaan kaikkia ja kaikkea. Se ei tarkoita, että jokaiselle vastaantulijalle kerrotaan, vaan sitä, että jollekin on suoraan tai epäsuorasti asiasta mainittu tai kerrottu. Hoitohenkilökunnalle, läheiselle, puolituttavalle.

On olemassa ihmisiä, joilla voi olla erityisiä ongelmia, jotka aiheuttavat huomionhakuista käytöstä (heilläkin voi olla erittäin suuri riski lopulta päättää päivänsä, ei vain uhkailla, jonka vuoksi sosiaalialan näkökulmasta heidät on ehdottomasti otettava huomioon). Erittäin epävakaat ihmiset aiheuttavat paljon taakkaa lähipiirissä ja läheisillleen, tiedän sen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24174610:
Entä jos pyydän sinua tutustumaan alan kirjallisuuteen? Pystyisitkö katsomaan mitä ajattelet tuosta asiasta sen jälkeen, kun käyt vaikka visiitillä kirjastossa. Hyviä ja ajantasaisia kirjoja on paljon, itsemurhasta ja sen ehkäisystä varmasti kasapäin. Duodecimin uusi Psykiatria kirja on erittäin hyvä kirja yleensäkin kokonaisuudessaan mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

nii, ei ku olin sun kaa samaa mieltä. :-) Monet uskoo, että uhkaileva ihminen on oikeasti ihan turvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24174616:
Nyt epäilen. Suuresti! Minä teen sosiaalialan työtä ja minulle tilanne näyttäytyy aivan erilaisena.

No minä en epäile! minä teen tän asian kanssa työtä ihan joka ikisessä työvuorossa ja kertaakaan en oo puhunu ihmisen kanssa joka olis sitten ittensä listiny. Ne jotka on, löytyy sitten ihan muiden toimesta ja tulee yllätyksenä.

Entäpä ihminen jolla psykoottinen häiriö, ja etsii kaikkea millä "tappaa itsensä". Joudut piilottelemaan teräviä esineitä ja pitelemään kiinni. Sellainenkin varmasti pelleilee?

Mulla on omakohtainen kokemus läheisen itsemurhasta. Ei puhunut ikinä hautovansa itsemurhaa.
Kaikki oli sanojensa mukaan (ja ulkoisesti) hyvin. Kuulin itsemurhan jälkeen vasta hänen äidiltään, että on ollut vaikea lapsuus ja nuoruus (koulukiusaus). Tiedän myös pari henkilöä jotka ovat itsemurhasta puhuneet, mutta hengissä ovat edelleen.

Muistakaa nyt, että omakohtainen kokemus ei vielä ole tilastollinen fakta. Lue alempaa mitä kirjoitin tuosta kertomisesta. Se mikä on tärkeää ymmärtää, on yksinkertaisesti tämä. Uhkaus on hyvä ottaa todesta, eikä ainakaan ryhtyä vähättelemään. Siinä ottaa isomman vastuun kuin on välttämättä valmis kantamaan. Eikä sitä vastuuta tarvitse taakakseen ottaa, mutta aina voi neuvoa "Hae apua" mitätöinnin sijaan, "No koska se sanoo näin, niin se ei varmasti tee sitä".

[QUOTE="vieras";24174634]Onpa mustavalkonen näkemys alalla työskentelevällä. Et varmaan ole työssäsi huomannut että se uhkailija oikeasti jopa tuntee niin sillä hetkellä, ja voi yritykset epäonnistua?

En usko edes että alalla olet, sympatiapuoli tuntuu olevan hakusessa[/QUOTE]

Se sympatiapuoli karisi ehkä siinä vaiheessa kun sadannen ruikuttajan valitusta kuunteli. Enhän mä sitä tietenkään niille näytä, mutta sisimmässäni en tunne sympatiaa lainkaan näitä kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24174644:
nii, ei ku olin sun kaa samaa mieltä. :-) Monet uskoo, että uhkaileva ihminen on oikeasti ihan turvassa.

Minä ymmärsin väärin. Kiitos kun selvensit minulle. Tämä päivä on ollut todella rankka, joten ei ihme jos minun ajatukseni tyssäilevät.

Yhteistyössä