hei kaikki, arveletteko että toimeentulotuella elävä perhe on köyhä? Heittääkää kehiin summia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uskon että valtaosa ihmisistä on kunnollisia. Myös valtaosa toimeentulotukea saavista... Yritä keskittyä työssäsi siihen hyvään mitä saatte aikaiseksi, vaikka törmäät raskaisiin juttuihin alinomaa.

Näin teen. Työssäni hoidan myös uusia veronmaksajia. On aika makeeta pitää sylissään muutaman minuutin ikäistä naperoa ja kuiskata "hyvää syntymäpäivää!". Ja te isät..te rehellisesti itkevät suomalaiset isät, te saatte paatuneimmankin kipusiskon niistämään maskiinsa. Hyvää yötä!

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250409:
pärjäisitö sinä 300e kk?

Yksin pärjäisin jos laskut olisi tuosta pois. Koko perheelle se olisi todella vaikeaa, luultavasti pärjättäisiin heikosti. Tuolloin pitäisi katsoa lasten minulla oloa jo rahan takia. Nyt minä ja kolme lasta joista kaksi nuorinta on viikko/viikko järjestelyllä, niin taitaa mennä jo ruokaan ja päivittäistavaroihin viitisen sataa.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250418:
niin on mutta näillä on pärjättävä sossu ei auta meitä eikä seurakunta koska meillä on omaisuutta AUTO..mitä ei voida myydä koska siitä on viälä velkaa

Siis teillä jää 300 laskuen yms jälkeen. Okei, teillä on siis paljon laskuja, luultavasti suuri osa sellaisia, joita sossu ei ota huomioon.
Siellä kun menoihin huomioidaan vaan välttämättömyydet.
Itse asiassa melkein kaikki laskut sisältyvät siiihen perusosaan, joten teille jäisi kai paljon enemmän rahaa käytettävksi (esim.ruokaan), jos niitä ei-hyväksyttäviä laskuja ei olisi.

Yksin pärjäisin jos laskut olisi tuosta pois. Koko perheelle se olisi todella vaikeaa, luultavasti pärjättäisiin heikosti. Tuolloin pitäisi katsoa lasten minulla oloa jo rahan takia. Nyt minä ja kolme lasta joista kaksi nuorinta on viikko/viikko järjestelyllä, niin taitaa mennä jo ruokaan ja päivittäistavaroihin viitisen sataa.

mua oikeasti huvittaa nää aloitukset pienituloisista koska nehän saa sossusta rahaa mikä hätä niillä on,ei se ole niin mustavalkoista jos on vähänkin omaisuutta et saa mitään sossusta

Miksi pitäisi saada rahaa sossusta, jos on omaisuutta minkä voi realisoida? Kohtahan olisi jokaisella omistusasunnot ja uudet autot joiden lainaerät maksatettaisiin sossulla jos tämä olisi mahdollista. Toimeentulotuki on edelleen _viimesijainen_ etuus. Sillä pärjää, kun elää perustarpeet täyttävää elämää ilman yleellisyyksiä kuten omistusasunto tai oma auto.

[QUOTE="tiitu";25250429]Siis teillä jää 300 laskuen yms jälkeen. Okei, teillä on siis paljon laskuja, luultavasti suuri osa sellaisia, joita sossu ei ota huomioon.
Itse asiassa melkein kaikki laskut sisältyvät siiihen perusosaan, joten teille jäisi kai paljon enemmän rahaa käytettävksi (esim.ruokaan), jos niitä ei-hyväksyttäviä laskuja ei olisi.[/QUOTE]

kuinka paljon on sitten laskut..ainiin miehellä oli hyvä työpaikka jäi työttömäksi sitä ennen otettiin velkaa autoon maksetaan sitäja pari muuta laskua siihen nää on niitä juttuja mitä ei voida ennakoida...jos pystyisi niin sitten kehotan jokaista työssä kävijää elään tosi pihisti älkää ostako asuntoa tai autoa joskus voi mennä työpaikka alta tms ja silloin se sossu auto ennenkuin joku kerkee nillittää onhan teillä varaa nettiin tää kuuluu vuokraan

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250434:
mua oikeasti huvittaa nää aloitukset pienituloisista koska nehän saa sossusta rahaa mikä hätä niillä on,ei se ole niin mustavalkoista jos on vähänkin omaisuutta et saa mitään sossusta

Se on ongelma joka on vaikea ratkaista. Eikä aina ole sitä omaisuutta jota myydä pois vaan velat voi olla suuremmat kuin mitä myydessä saisi. Elämä on aika turvallista siihen asti kun ei ole velkaa. Monesti syytetään että oma vika kun olette ottaneet velkaa mutta kun se velka on otettu hyvinä aikoina samassa tilanteessa kun suurin osa ottaa velkaa. Eikä pidä unohtaa tunnesiteitä mitä voi olla sukutaloa kohtaan josta pitäisi luopua.

Alkuperäinen kirjoittaja wäh;25250440:
Miksi pitäisi saada rahaa sossusta, jos on omaisuutta minkä voi realisoida? Kohtahan olisi jokaisella omistusasunnot ja uudet autot joiden lainaerät maksatettaisiin sossulla jos tämä olisi mahdollista. Toimeentulotuki on edelleen _viimesijainen_ etuus. Sillä pärjää, kun elää perustarpeet täyttävää elämää ilman yleellisyyksiä kuten omistusasunto tai oma auto.
uusi tai vanha auto joo mut silti puhutaan et kyllä sossu elättää mut näin ei aina mene..mite nämä jotka muka eroaa et saavat kaikki tuet ne on varsinaisi elättejä mutta ehkä niillä on hyvät syy siihen

Se on ongelma joka on vaikea ratkaista. Eikä aina ole sitä omaisuutta jota myydä pois vaan velat voi olla suuremmat kuin mitä myydessä saisi. Elämä on aika turvallista siihen asti kun ei ole velkaa. Monesti syytetään että oma vika kun olette ottaneet velkaa mutta kun se velka on otettu hyvinä aikoina samassa tilanteessa kun suurin osa ottaa velkaa. Eikä pidä unohtaa tunnesiteitä mitä voi olla sukutaloa kohtaan josta pitäisi luopua.

mun mielestä mulla on oikeus omistaa jotain olkoon vaikka se vitun auto mikä meillä on kuitenkin oltava..en mä ruikuita meillä on muuten kaikki hyvin vaikka rahaa ei ole vaatteisiin jne,ehkä ensi vuosi tuo helpotuksen ainakin näyttää siltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250460:
mun mielestä mulla on oikeus omistaa jotain olkoon vaikka se vitun auto mikä meillä on kuitenkin oltava..en mä ruikuita meillä on muuten kaikki hyvin vaikka rahaa ei ole vaatteisiin jne,ehkä ensi vuosi tuo helpotuksen ainakin näyttää siltä :)

Auton arvon raja taisi olla jotain 3000 euroa joka käy soskulle, sillä saa varsin luotettavan auton. Toivotaan että tilanteenne paranee, tuo ei ole herkkua. Onneksi teillä on toisenne, tukekaa toisianne ja pitäkää toisenne pinnalla.

Auton arvon raja taisi olla jotain 3000 euroa joka käy soskulle, sillä saa varsin luotettavan auton. Toivotaan että tilanteenne paranee, tuo ei ole herkkua. Onneksi teillä on toisenne, tukekaa toisianne ja pitäkää toisenne pinnalla.

jep kyllä me pärjätään katto pään päällä se on tärkein ja sähköt :D mies lähtee alku vuodesta ulkomaille töihin joten ei enään kauan tarvi kituttaa kuin muutama kuukausi..
mutta näin hyvin ei monella samassa tilanteessa nyt varsinkin kun uhkaa lama uudestaan vinkki myykää omaisuus niin saatte PALJON rahaa sossusta ;)

Me oltiin lapsuudessani lastensuojelun asiakkaita. Meille maksettiin vuokra kokonaan, äidille kännykkään puheaikaa, lääkärimenot, harrastukset (minä ratsastin, veli harrasti taistelulajeja), bussikortit meille lapsille vaikka meillä oli oma autokin, sit saatiin vaaterahaa ja jouluisin se ruokakuponki ja joulupuusta lahjoja. Että ei ollu mistään puutetta. Kun menin lukioon niin sossu maksoi myös lukion kirjat, laskimet ja yo-kirjoitusten maksut. :)

[QUOTE="tiitu";25250429]Siis teillä jää 300 laskuen yms jälkeen. Okei, teillä on siis paljon laskuja, luultavasti suuri osa sellaisia, joita sossu ei ota huomioon.
Itse asiassa melkein kaikki laskut sisältyvät siiihen perusosaan, joten teille jäisi kai paljon enemmän rahaa käytettävksi (esim.ruokaan), jos niitä ei-hyväksyttäviä laskuja ei olisi.[/QUOTE]

nin sulle viälä tiedoksi jopa lapsen opintolisä lasketaan tuloiksi asumistuessa ja siitä meidän laskuista ei niitä ole paljoa vaan mulla helvetin vähän palkka..mutta se omaisuus eli auto on väärin.
asumistuki lasketaan keskiarvon mukaan mikä ei joka kuukausi pidä paikkaansa kun teen töitä vuokrafirman kautta..

Niin, ja sitten kodinkoneiden korjaukset sossu hoiti myös. Jos tartti vaikka uuden sängyn niin senkin sai maksusitoumuksella. Kesken kuukauden jos loppui ruoka, niin soittamalla sossuun sai sieltä hakea samana päivänä ns. ruokalapun joka oikeutti esim. 70 euron ostoksiin ja sillä pystyi menemään kauppaan. Matkustin isän luokse bussilla ja halusin ottaa koirani mukaan, niin myös koiran lippu maksettiin, se oli isokokoinen niin siitä meni maksu myös. Tää oli sossulle ihan ok.

Sossun kanssa isoin ongelma on mielestäni se, kuinka huonosti sieltä saa sitä väliaikaista tukea. Silloin kun iskee se joku yllättävä juttu ja tarvisi vähän jeesiä pariksi kuukaudeksi että päästään taas jaloilleen. Niin silloin saa odotella päätöstä kuukausia ja sattavat olla antamatta mitään.

Omaisuudesta muuten vielä ainakin pari juttua...
Minusta on hemmetin surkeaa, että pitää esim. se kotitalo myydä, jos tulee vaan muutama tiukka kuukausi vaikkapa sairauden tai kuolemantapauksen takia. Että pitäisi selvitä vaan muutama kuukausi ja pääsisi takaisin töihin, niin sossu voi olla antamatta lainaakin, sanoo vaan, että "myy talo pois ja hae asumistukea vuokra-asuntoon". Ja siinä sairaana tai läheisensä juuri haudanneena pitäisi myydä koti alta parissa viikossa, että yhteiskunta suostuu yhtään auttamaan.

Ja opiskelijan pitää käyttää kesäkuukausien elämiseen mummon säästämät ensiautorahat, koska Suomen tukijärjestelmä ei ota huomioon sitä, että kaikille ei riitä kesätöitä eikä joka koulussa ole mahdollista tehdä suorituksia kesän aikana.

?? Ihan niin kuin maajoukkueeseen pääsisi rahalla. Alunperin keskustelu alkoi siitä että suuri osa täälläkin palstailevista on säännöllisiä sossun asiakkaita. Sosiaalitoimen avulle on aikansa ja paikkansa, mutta uskoisin, että niitä tukia ja etuuksia haetaan myös väärin perustein. Ja se tässä v......a!

Eikö oikeasti raksuta? Jos tekin olisitte sossun asiakkaita niin ei teidän lapsi pelaisi maajoukkuetasolla saakka. Ihan turha väittää ettettekö olisi laittanut ihan v*tusti rahaa lastenne harrastuksiin. Ei onnistuisi sossun rahoilla. Ja mun mielestä on naurettavaa ensin leveillä sillä että toinen tekee 12.5 tunnin päivää ja toinen 16 tunnin päivää kun loppujen lopuksi ainakin toinen tekee vähemmän kuin normaalia päivää tekevät :D On perheitä jotka eivät työllään tienaa enempää kuin sossun tuilla elävät kuten esimerkiksi me. Mutta te ette "monen tonnin" asuntolainalyhennyksillä ja helvetin kalliilla lasten harrastuksilla siihen sakkiin kuulu.

Jotenkin tulee tunne että jengi elelee täällä yhteiskunnan rahoilla!? Jos ei muuta niin ainakin lääkärikuluihin ja lasten harrastuksiin saadaan tukea. WTF??? Mieitä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, oma palkka verrattuna työn vastuullisuuteen ja työn määrään ihan liian alhainen (sairaanhoitaja) ja mies keskituloinen. Töitä tehdään IHAN HULLUNA että rahat riittävät normaali elämisen lisäksi kahden kilpailevan lapsen harrastuksien tukemiseen.Suoraan sanottuna vituttaa se että itse ryynää suoli pitkällä töissä 12,5 tunnin päiviä (mies 16 tuntisia) ja maksaa sikana veroja ja ne "yhteiskunnan elätit" vaan jumankauta kääntävät aamulla kylkeä. Hävetkää prkl!!

häpeä vaan itse! teillä on tosi hyvät tulot ja elätte varmasti tosi tuhlailevaa elämää jos noilla tuloilla valitat

[QUOTE="vieras";25250537]Eikö oikeasti raksuta? Jos tekin olisitte sossun asiakkaita niin ei teidän lapsi pelaisi maajoukkuetasolla saakka. Ihan turha väittää ettettekö olisi laittanut ihan v*tusti rahaa lastenne harrastuksiin. Ei onnistuisi sossun rahoilla. Ja mun mielestä on naurettavaa ensin leveillä sillä että toinen tekee 12.5 tunnin päivää ja toinen 16 tunnin päivää kun loppujen lopuksi ainakin toinen tekee vähemmän kuin normaalia päivää tekevät :D On perheitä jotka eivät työllään tienaa enempää kuin sossun tuilla elävät kuten esimerkiksi me. Mutta te ette "monen tonnin" asuntolainalyhennyksillä ja helvetin kalliilla lasten harrastuksilla siihen sakkiin kuulu.[/QUOTE]

just näin. Todella röyhkeä ja ahne mulle kaikki heti-tyyppi tuo no just.

Alkuperäinen kirjoittaja ei sossu eikä sosku;25250360:
mitä teille kuuluu toisten työajat? Tarvi kertoa koko historiaa jos jotain kommentoi. Sossu ja sosku vähä ku riitelis minä vai mie :D pikavippi ja shoppailu velalliset on iha naurettavia. Jos olet ite velkaa hankkinu ite maksatki sen. Sossupummit. Turha itkeä vääriä päätöksiä elämässä. Huipulle urheilussa tarvitaa rahaa ellei huonot kengät kelpaa. Ja mitä tulee normaali elämään: +900e/kk/henkilö vuokran jälkeen on paljon! 50e viikko ruuat n. 200e kk 700e kätee. Sinä valitset tarvikko kalliita meikkejä ja kampaamoja jne. Kalliita ostoksia on mutta ei joka kuukausi. Itse en ottais velkaa, mutta mitäs siinä ku 40v päästä oma asunto. Sossun tuki pitäs olla hankalempi saada että ihmiset ottais huonompiaki töitä ja muuttais sen perässä. Kyynel. Mene opiskelemaan jos ei kelpaa.

No mutta miksi tuo no just valehteli? jos tekee 78prosenttia työajasta ei tee siis edes normityöviikkoa ja selitteltii tekevänsä 12 tuntista päivää.

sairaan suuret tulot perheellä silti

Kyllä se on tosiasia että pienipalkkaisella voi jäädä pakollisten menojen jälkeen vähemmän käteen kuin sossun asiakkaalla (riippuen asuinpaikkakunnasta) mutta jos itse pitäis valita niin mieluummin vähemmän rahaa omin käsin tienattuna kuin enemmän rahaa sossun pummina. Sossussa ei onneksi oo tarvinnu asioida sitten opiskeluaikojen (sillon jäin yhtenä kesänä ilman kesätöitä ja jouduin hakea tt tukea).

Meitä on 1aikuinen ja 1lapsi. Saamme sosiaalitoimistosta noin 70€/kk plus maksavat sähkölaskut, kotivakuutukset, lääke- ja lääkärikulut. Saan asumistukea, kotihoidontukea, hoitolisää, lapsilisää, elatusmaksun, joten ihan "pelkällä" sossun tuilla en elele. Yhteensä saan rahaa kuukaudessa 1200€. Vuokra on 600€.
Kyllä sillä pärjää, mutta kyllä minä samalla rahalla lähden töihinkin. Työkokemuksella voi saada paremman työpaikan, eläke kertyy, palkka on tuloa(tuet ei, voi hakea asuntolainaa, muuttaa yhteen jonkun kanssa yms), ei syrjäydy, hyvä malli lapselle (jos nyt niin pitkälle haluaa ajatella)..

Yhteistyössä