hei kaikki, arveletteko että toimeentulotuella elävä perhe on köyhä? Heittääkää kehiin summia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?? Ihan niin kuin maajoukkueeseen pääsisi rahalla. Alunperin keskustelu alkoi siitä että suuri osa täälläkin palstailevista on säännöllisiä sossun asiakkaita. Sosiaalitoimen avulle on aikansa ja paikkansa, mutta uskoisin, että niitä tukia ja etuuksia haetaan myös väärin perustein. Ja se tässä v......a!

Olet kyllä tässä oikeassa, vaikka en heitä kadehdikaan. Kyllähän noita laiskoja väärinkäyttäjiä löytyy, törmään töissä muutamaan päivittäin.
En vaan yhtään tiedä mitä sillekin asialle voisi tehdä..

Kaksi aikuista, molemmat työmarkkina tuella, naisella 3 alle 10v lasta
vuokra 400e, sähkö 260e, soska myönsi huimat 370e joulukuulle ja tuosta summasta maksetaan sähkölasku ja loput asiakkaan tilille, 2 nuorinta ovat viikko ja viikko systeemillä yhtä paljon isällä kuin äidillä...perheen vanhin otetaan menoina huomioon muttei 2 nuorinta..soskan mielestä 2 pienimmästä ei ole kuluja, ja autoa ei oteta huomioon...täällä syrjäkylillä ei bussit kulje ...eli n. 100e saatiin soskasta, jipiii tolla summalla järkätään joulu, juu tiedetään et lapsilisät tulee ennen joulua mutta pitäis vissii jotain syödäkkin

vuokra 400e, sähkö 260e, soska myönsi huimat 370e joulukuulle ja tuosta summasta maksetaan sähkölasku ja loput asiakkaan tilille, 2 nuorinta ovat viikko ja viikko systeemillä yhtä paljon isällä kuin äidillä...perheen vanhin otetaan menoina huomioon muttei 2 nuorinta..soskan mielestä 2 pienimmästä ei ole kuluja, ja autoa ei oteta huomioon...täällä syrjäkylillä ei bussit kulje ...eli n. 100e saatiin soskasta, jipiii tolla summalla järkätään joulu, juu tiedetään et lapsilisät tulee ennen joulua mutta pitäis vissii jotain syödäkkin

Ja tätä monet kadehtivat, olethan sinä sossun asiakas O_o Huoh.

Toivottavasti saatte joulun jotenkin järkättyä :) Diakonia saattaa auttaa jotenkin, kysy.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250314:
jaa saa vai? meillä mies kelan rahalla minä teen sijaisuuksia ei me saada sossusta mitään,asumistukea saadaan vähän joten tosi pienillä eletään

Sitten saatte sen verran enemmän rajan yli, joten olette onnellisessa asemassa niihin verrattuna jotka käyvät töissä ja saavat silti toimeentulotukea. Toimeentulotuella eläisitte vielä pienemmillä tuloillla joten varmaan ymmärrät miten vaikeaa on elää vähemmällä kuin te nyt.

• Tykkää
Reactions: idunnor
En jaksanut lukea ketjua, mutta sanottakoon, että minusta on väärin, että yhteiskunnan tuilla pärjää yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin työssä käymällä. Työssäkäynnin tulisi aina olla kannattavampaa, ja sitä se ei valitettavasti nykyisin aina ole.

Ei niitä haeta väärin perustein vaan taitaa olla niin että Suomessa ei kaikki pysty nykyään elättämään itseään ja perhettään työllä.

Kuten aiemmin totesin toimeentulotuelle on aikansa ja paikkansa, mutta tosiasia on, että näitä tukia haetaan myös väärin perustein. Luin joku aika sitten jonkun tutkimuksen että yli 30% (tai sinne päin) suomalaisista nuorista odottaa yhteiskunnan jatkossa elättävän itsensä. Tämä pelottaa, eikö työllä ja itsensä elättämisellä ole enää mitään itseisarvoa?

ap. me ollaan sossun tuilla, ja en tiä missä kaupaungissa saa harrastuksiin, lääkkeisiin jne rahaa, koska tampereella ainaki kaikki kuuluu siihen pieneen hikiseen perusosaan joka sieltä tulee. sähkölaskussa avittaa, ja sairaala laskussa, mut ei todellakaan saada mitään harrastusrahoja.. tai no joihinkin reseptilääkkeisiin saattaa pikkusen avittaa, mut tuskin paljoa.

"Perusosan määrä on laskennallinen minimi joka riittää juuri ja juuri kattamaan kotitalouden perusmenot."

nii, et ei näillä rahoilla paljoo juhlita. aina ihmiset täällä paasaa, että "voi niitä sossumammoja. niille tulee rahaa siittä ku istuu kotona tekemättä mitää, ja niillä ei oo mitään hätää" p*skan marjat. tää on suoraansanottuna perseestä. mitään ylimäärästä et saa. joka kuukausi saa miettiä minkä laskun tässä kuussa maksaa, kun kaikkia ei pysty maksamaan. välillä on shampoot ja dödöt loppu ku ei yksinkertasesti oo varaa. joka kuukausi saa peltätä, et mitä ne tässä kuussa keksii, et mistäs ny miinustetaan -.-

• Tykkää
Reactions: idunnor
Kuten aiemmin totesin toimeentulotuelle on aikansa ja paikkansa, mutta tosiasia on, että näitä tukia haetaan myös väärin perustein. Luin joku aika sitten jonkun tutkimuksen että yli 30% (tai sinne päin) suomalaisista nuorista odottaa yhteiskunnan jatkossa elättävän itsensä. Tämä pelottaa, eikö työllä ja itsensä elättämisellä ole enää mitään itseisarvoa?

Näkisin mielelläni miten noita oli kysytty, se avaisi asiaa paljon. Minulle työllä ja itseni elättämisellä ei ole itseisarvoa vaan sen arvo on muualla. Ehkä se tekee minusta mielestäsi moraaliltani huonon?

• Tykkää
Reactions: Millenia

Reilu peli on persiistä huomattu on..
Olen yrittänyt KAKSI kertaa saada sossusta rahaa,mutta ei..
Koska minulla liian SUURET tulot..
(kotihoidintuki,lapsilisät+asumistuki)
Elarit ei vielä silloin ollut maksussa..siis päätöstä tullut.
No ei saatu ei toimeentulotukea,
Toisellakaan kerralla ei tullut.
Silloin olin siirtynyt työttömäksityönhakiaksi ja työssäolo ehdot ei ollut täyttyneet.(ei siis ammattia)
Joten 6kk karenssi.
Jolloin tuloina elarit 400e, lapsilisät ja asumistuki.

Lyötynä menin hakemaan apua ja vielä lyödympänä ryömin pois,
Luuleeko joku oikeasti,että sossuun mennään hymyissä suin ja että on hauskaa mukavaa ja kaikkea.

Elämä on..

Lapsia on siis neljä.

mitä teille kuuluu toisten työajat? Tarvi kertoa koko historiaa jos jotain kommentoi. Sossu ja sosku vähä ku riitelis minä vai mie :D pikavippi ja shoppailu velalliset on iha naurettavia. Jos olet ite velkaa hankkinu ite maksatki sen. Sossupummit. Turha itkeä vääriä päätöksiä elämässä. Huipulle urheilussa tarvitaa rahaa ellei huonot kengät kelpaa. Ja mitä tulee normaali elämään: +900e/kk/henkilö vuokran jälkeen on paljon! 50e viikko ruuat n. 200e kk 700e kätee. Sinä valitset tarvikko kalliita meikkejä ja kampaamoja jne. Kalliita ostoksia on mutta ei joka kuukausi. Itse en ottais velkaa, mutta mitäs siinä ku 40v päästä oma asunto. Sossun tuki pitäs olla hankalempi saada että ihmiset ottais huonompiaki töitä ja muuttais sen perässä. Kyynel. Mene opiskelemaan jos ei kelpaa.

..ja harkinnanvarasena saa rahaa esim laskuun, ja ennaltaehkäsevä tarkottaa sitä et voi kuittia vastaan (eli oot jo ostanu sängyn ja otat kuitin siitä ja viet sossuun) saada rahan tai osan rahoista takas. ja näitä saa sen kerran vuodessa. ja ketä toimeentulotuella oleva pystyy tosta noin ostaan sen sängyn tai pesukoneen siitä pienestä rahasta, ku sitä ei saa sossusta ku kuittia vastaan. ja senki ne kattoo et mikä on pakollinen, esim. just sänky ja pesukone, ja taas mikä ei esim. sohva.

Alkuperäinen kirjoittaja ei sossu eikä sosku;25250360:
mitä teille kuuluu toisten työajat? Tarvi kertoa koko historiaa jos jotain kommentoi. Sossu ja sosku vähä ku riitelis minä vai mie :D pikavippi ja shoppailu velalliset on iha naurettavia. Jos olet ite velkaa hankkinu ite maksatki sen. Sossupummit. Turha itkeä vääriä päätöksiä elämässä. Huipulle urheilussa tarvitaa rahaa ellei huonot kengät kelpaa. Ja mitä tulee normaali elämään: +900e/kk/henkilö vuokran jälkeen on paljon! 50e viikko ruuat n. 200e kk 700e kätee. Sinä valitset tarvikko kalliita meikkejä ja kampaamoja jne. Kalliita ostoksia on mutta ei joka kuukausi. Itse en ottais velkaa, mutta mitäs siinä ku 40v päästä oma asunto. Sossun tuki pitäs olla hankalempi saada että ihmiset ottais huonompiaki töitä ja muuttais sen perässä. Kyynel. Mene opiskelemaan jos ei kelpaa.
Perusosa aikuiselle on kylläkin 350e kuussa, ei 900 euroa. Työaika kiinnosti sillä, että jos he olisivat tehneet jatkuvasti noin pitkiä päiviä niin se olisi ollut väärin lapsia kohtaan.

Kaikesta sitä taas jaksetaan olla kateellisia, huoh.

Oletteko tosiaan sitä mieltä, että perhe joka on toimeentulotuen + kelan tukien varassa on jotenkin onnellinen ja elelee leveästi? Raha on se, joka onnen tuo? Niinkö? Ja se, että "saa maata kotona" ....

Ensinnäkään, toimeentulotukiasiaakkaalla saa harvemmin olla omaisuutta tai säästöjä, oletteko miettineet sitä?

Ja jos omaisuutta olisi ollut ennen tätä tilannetta, siitä olisi pitänyt hankkiutua eroon (ihan se ja sama, saisitko siitä järkevästi rahaa tai onko kenties tunneside vaikka kotitaloon, se ei kiinnosta ketään).

Jaksaisitteko te jatkuvaa lappujen lähettelyä ja täyttelyä, työkkärissä ja työhaastatteluissa ravaamista (vaikka paikka ei edes olisi sellainen, jonka voisit saada), kursseilla istumista (jotka ovat toisinaan täysin turhia), raha-asioiden selvittelyä sinne ja tänne...
Vai olisko mukavempi vain saada se palkka tilille ja olla selittelemättä minnekään sen enempää, jatkuva säännöllinen arkirutiini, tiedät mitä tulevaisuus tuo tullessaan edes suunnilleen? Voit säästää, kerryttää sitä omaisuuttasi.

Ja jos toimeentulotukiasiakkuus johtuu vaikkapa siitä, että sairauden takia on joutunut pois työelämästä, opiskeluista tai mitä tahansa, on arki muutenkin pirun haastavaa.

Tai jos joudut olemaan lapsen sairauden takia toimeentulotuen varassa, paljonko sua ne rahat sieltä sossusta kiinnostaa, kun lapsellasi ei ole kaikki hyvin? Tuntuuko siltä, että siitä syystä haluaisit ravata luukulla ja "maata kotona tekemättä mitään"?

Paljonko siinä lohduttaa, että laskuihin+ruokaan jää vaikkapa 1400e käteen kuukaudessa vuokran jälkeen (jos on 2 lasta, 2 aikuista) jos esim. terveys on päin persettä ja kuulut pohjasakkaan jota ylenkatsotaan jos uskallat mainita tilanteen jollekin?

:headwall: |O
jep on todella vattumaista lähettää joka kuukausi palkkakuitti ja täyttää sovitteltu päiväraha hakemus,ei ole mukavaa että joku päättää mun raha-asiosta mielummin olisi vakitöissä kun esim kelan armoilla saanko asumistukea jne...velkaa voi olla myös työttömillä niinkuin meillä mutta ukko joutui muutamaksi kuukaudeksi pois työstä mun palkalla maksetaan kaikki velat joten jää 0e tilistä

Näkisin mielelläni miten noita oli kysytty, se avaisi asiaa paljon. Minulle työllä ja itseni elättämisellä ei ole itseisarvoa vaan sen arvo on muualla. Ehkä se tekee minusta mielestäsi moraaliltani huonon?

Huokaus...arvoisa Data. Minulle on ihan sama mikä moraalisi on, luultavasti elätät itsesi etkä tarvitse yhteiskunnan tukea. Vaikka tarvitsisitkin, et varmaankaan käyttäisi niitä väärin.
Myönnän että kuulostan kyynikolta. Tämä työ mitä teen valitettavasti tekee sellaista, muuttaa suhtautumista elämään. Liian usein olen nähnyt kaltoinkohdeltuja lapsia. Liian usein olen nähnyt itsensä piikittäneitä, viiltelijöitä, juoppohulluja ym.
Tänä jouluna olen töissä joulunpyhät, minun vuoroni olla. Aion hakea Tiimarista jotkut hassut vilkkuvat "poronsarvet" ja liimata jouluhymyn kasvoilleni. Ja uskoa että maailmassa on tänä jouluna kaikki hyvin.

Huokaus...arvoisa Data. Minulle on ihan sama mikä moraalisi on, luultavasti elätät itsesi etkä tarvitse yhteiskunnan tukea. Vaikka tarvitsisitkin, et varmaankaan käyttäisi niitä väärin.
Myönnän että kuulostan kyynikolta. Tämä työ mitä teen valitettavasti tekee sellaista, muuttaa suhtautumista elämään. Liian usein olen nähnyt kaltoinkohdeltuja lapsia. Liian usein olen nähnyt itsensä piikittäneitä, viiltelijöitä, juoppohulluja ym.
Tänä jouluna olen töissä joulunpyhät, minun vuoroni olla. Aion hakea Tiimarista jotkut hassut vilkkuvat "poronsarvet" ja liimata jouluhymyn kasvoilleni. Ja uskoa että maailmassa on tänä jouluna kaikki hyvin.
Uskon että valtaosa ihmisistä on kunnollisia. Myös valtaosa toimeentulotukea saavista... Yritä keskittyä työssäsi siihen hyvään mitä saatte aikaiseksi, vaikka törmäät raskaisiin juttuihin alinomaa.

Sitten saatte sen verran enemmän rajan yli, joten olette onnellisessa asemassa niihin verrattuna jotka käyvät töissä ja saavat silti toimeentulotukea. Toimeentulotuella eläisitte vielä pienemmillä tuloillla joten varmaan ymmärrät miten vaikeaa on elää vähemmällä kuin te nyt.

nojuu ilmeisesti 2aikuista+2lasta käteen jää kuukaudeksi laskujen jälkeen 300e noh kyllä sillä pärjää sitten matkoihin menee noin 50ekk..vanhempi lapsi ammattikoulussa kirjat maksaa myös sain niihin 100€ sossusta

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250402:
nojuu ilmeisesti 2aikuista+2lasta käteen jää kuukaudeksi laskujen jälkeen 300e noh kyllä sillä pärjää sitten matkoihin menee noin 50ekk..vanhempi lapsi ammattikoulussa kirjat maksaa myös sain niihin 100€ sossusta

Jos tuo 300e on ruokaan ja päivittäistavaroihin neljälle niin se on todella vähän.

Yhteistyössä