Hävettää myöntää mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
me ei olla ihan niin fiksusti meidän raha-asioita hoidettu kun olis pitäny. Ja kohta on tili nollilla :'( Rupesin kynttilöiden ja somisteiden kotikutsumyyjäksi, mutta kukaan ei tunnu olevan kiinostunut pitämään kutsuja eli sitäkään kautta ei rahaa näköjään tule. Mies on siis lomautettuna ja itse käyn töissä viikonloppuisin ja siitä palkka ei ole mikään sellainen, että sillä maksais edes asuntolainaa. Kotihoidontukea saadaan, mutta on todennäköistä että se vähennetään miehen lomautusrahoista, kun mä kuitenkin käyn töissä. Mies saa kuukaudessa onneksi 2 viikon palkan, mutta meillä on asuntolainan lisäksi autolainan lyhennys. Noh, tuon tarkemmin en käy menoja ja tuloja tänne ylös rustaamaan, pointti vaan se, että rahat ei riitä jamillä ihmeellä ne tuolla liitossa oikein meinaa, että ihmiset elää sen 6-9 viikkoa, mikä niillä on käsittelyaika noilla tällä hetkellä???

Mulla oli kerran sama edessä-ei rahaa kuukausiin. Tammikuun alussa jäin työttömäksi ja päälle tuli karenssit ja kaikki ja ekat rahat sain huhtikuun lopulla. Asumistuki samaten oli järkevää hakea vasta toukokuussa, kun muuten laskettiin entiset tulot tukeen. Onneksi oli markkoina se 10000mk säästössä niin elin sillä. Ehkä soskukin olisi auttanut.

Järjestä kutsut omassa kodissa ja kutsu kaikki tutut ja tuttavat, eipä varmaan rahallisesti ihan kauheesi auta, mutta kuiten. Kotihoidontukenhan saa tienata jonkunverran rahaakin.

Niin minäkin luin jostain, että olisi hyvä olla säästöissä kahden kuukauden palkka juuri tuon liiton pitkän käsittelyajan takia. Ei ole kyllä meilläkään niin paljon säästössä! :) Tsemppiä teille! :hug:

Harmillinen tilanne...senpä takia mä en oo ikinä "sekaantunu" noihin minkäänlaisiin kotikutsu myynti systeemeihin kun eipä ne varmaan kauheesti kannata,riippuu tietty et millanen tuttavapiiri on...Etkö sä sais vaikka lisätöitä ollenkaan ees vähäks aikaa?

Meillä kanssa. Minä olen ollut nyt jo kohta 4 kk sairaslomalla ja mies lomautettuna kohta 2kk. Säästöjä ei ole. Miehen ekat päivärahat tulivat ja lähes menivät jo ja laskut odottaa ihmettä. Keskityn pyörittämään arkea ja soittelen maksuaikaa lisää.
Ja yksin hoidan, miehestä ei ole apua.

Meillä oli suunnitelma: kun mies lomautetaan, minä lähden kokopäivätöihin. Mutta sitten kävi näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:
Niin minäkin luin jostain, että olisi hyvä olla säästöissä kahden kuukauden palkka juuri tuon liiton pitkän käsittelyajan takia. Ei ole kyllä meilläkään niin paljon säästössä! :) Tsemppiä teille! :hug:

Nojuu, ja mä tiedän että tää tilanne on ihan meidän oma moka. Ei ajateltu että ihan oikeesti tää taantuma/lama kohdistuis meihin, vaikka ihan selvähän se nyt on, että ensimmäisten lomautettujen joukossa tuo ala on, mitä mies tekee. Joulukuussa käytettiin säästöt ja veronpalautukset olohuoneremonttiin, että nyt on kiva olla uudessa olohuoneessa josta ei edes tullut sellainen kuin halusin :headwall:

Kunhan tästä selvitään, mä alan säästämään ihan kunnolla, että tosiaan on se vähintään 5000 euroa aina jemmassa pahanpäivän varalle. sitä tyhmänä ennen ajatteli, että semmonen 500 euron säästöt riittää. No ei riitä :(

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Nojuu, ja mä tiedän että tää tilanne on ihan meidän oma moka. Ei ajateltu että ihan oikeesti tää taantuma/lama kohdistuis meihin, vaikka ihan selvähän se nyt on, että ensimmäisten lomautettujen joukossa tuo ala on, mitä mies tekee. Joulukuussa käytettiin säästöt ja veronpalautukset olohuoneremonttiin, että nyt on kiva olla uudessa olohuoneessa josta ei edes tullut sellainen kuin halusin :headwall:
Kunhan tästä selvitään, mä alan säästämään ihan kunnolla, että tosiaan on se vähintään 5000 euroa aina jemmassa pahanpäivän varalle. sitä tyhmänä ennen ajatteli, että semmonen 500 euron säästöt riittää. No ei riitä :(

voi sinnuu.
onko vanhempia-ystäviä-sukulaisia joilta lainata. tai mee sossuun kysyyn et mitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Harmillinen tilanne...senpä takia mä en oo ikinä "sekaantunu" noihin minkäänlaisiin kotikutsu myynti systeemeihin kun eipä ne varmaan kauheesti kannata,riippuu tietty et millanen tuttavapiiri on...Etkö sä sais vaikka lisätöitä ollenkaan ees vähäks aikaa?

mä tiedän ettei meillä sentään ole niin paha tilanne kuin joillakin toisilla. Paljon ollaan apua kuitenkin saatu mun vanhemmilta, ja miehenkin vanhemmat ovat apua tarjonneet, mutta mä en tahtois sitä niiltä ottaa vastaan, koska mulle tulisi siitä jotenkin hyväksikäyttäjän olo ( ollaan siis riidoissa anopin kanssa..). Pääasiassa kuitenkin haluan selvitä näistä ongelmista ihan itse, enkä turvautua aina muiden apuun (viime hädässä kuitenkin niin on pakko tehdä!). Vielä täksi kuukaudeksi rahat riittävät, mutta ens kuun alussa olisi maksettava auton vakuutusmaksu ja se taitaa olla se niitti rahatilanteeseen.

Mulla on pieni tuttavapiiri ja siksi epäilinkin, ettei tuo homma toimi, mutta yritän positiivisesti ajatella että tutustun uusiin ihmisiin ja sitä kautta saisin myös töitä :) Mulla ei ole mitään ammattia, joten sekin on jo este töiden saamiseksi, kuten myös se, että mies on kuukaudessa aina 2 viikkoa töissä jolloin mun on oltava taas sitten lasten kanssa kotona, eli töiden pitäisi olla tuollaisia, joihin voin itse määrittää omat työajat. En oikein muuta ole keksinyt, kuin tuo esittelyhomma.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Juu, kyllä se itselläkin on suunnitelmissa et rahaa pitäisi saada säästöön ja ihan kunnolla! :) Tulee vaan aina osteltua kaikkea enemmän ja vähemmän tarpeellista! Toivotaan, että tää tilanne kohta helpottuu!

Käsittääkseni puolison tulot eivät vaikuta liiton korvauksiin? Ainoastaan Kelalta tulevaan työmarkkinatukeen, onneksi siihenkin kaavaillaan muutosta. Nuo kotikutsumyyjän työt ovat huonoja, ystävät ja tutut kokevat itsensä painostetuiksi ostamaan ja tulee kiusallisia tilanteita. Siinä on vaarana että menettää ystävänsä kun tavallaan kaupallistaa ystävyyssuhteensa. Itse vierastan sitä että vauva- ja perhekerhoihin tuodaan milloin mitäkin tuppervaaraa ja luontaistuotetta myytäväksi. Sitten ihmetellään kun joku ei osta. Nuo kerhot ovat vertaistukea ja ystävien tapaamista varten, eivät mitään kaupallista toimintaa varten. Itse olen joutunut tilanteeseen että minulta on kysytty "etkö ostakaan mitään", ikäänkuin olisin tullut kerhoon tukeakseni jonkun tulonhankintaa. Todella törkeää tuputusta!

se on kun nykyään ei osata noita raha-asioitaan viisaasti hoitaa...Eletään kädestä suuhun, laitetaan kaikki mitä tulee menemään, ostellaan kalliita tavaroita ja sitten kun tulee se paikka ettei tuloja tulekkaan hetkeen ollaan ihan kusessa. Voi teitä! Täällä sitten maristaan kun ei ole ollut ymmärrystä hoitaa asioitaan järkevästi. Tulee monelle ihan hyvänä opetuksenä että säästössäkin olis hyvä vähän olla. Nyt me toimeentulevat saamme sitten teitä punnata verovaroilla ku sossun luukulla ootte vinkumassa....Voi jessus sentään....

Alkuperäinen kirjoittaja ketuttaa(ko):
se on kun nykyään ei osata noita raha-asioitaan viisaasti hoitaa...Eletään kädestä suuhun, laitetaan kaikki mitä tulee menemään, ostellaan kalliita tavaroita ja sitten kun tulee se paikka ettei tuloja tulekkaan hetkeen ollaan ihan kusessa. Voi teitä! Täällä sitten maristaan kun ei ole ollut ymmärrystä hoitaa asioitaan järkevästi. Tulee monelle ihan hyvänä opetuksenä että säästössäkin olis hyvä vähän olla. Nyt me toimeentulevat saamme sitten teitä punnata verovaroilla ku sossun luukulla ootte vinkumassa....Voi jessus sentään....

No minä en oo soskun luukulle menossa enkä mihinkää muuallekkaa kerjäämään. Sen verran viisaasti ollaan kuitenkin raha-asiat hoidettu, että kaikki on aina ajallaan maksettu ja se on tavoite nytkin. Mä en tästä ketään muuta syytä kuin itseäni. Se on opittu nyt, että säästössä tulee olla paljon enemmän kuin mitä on kuviteltu. Mutta toisaalta, minä maksan ihan mielelläni veroja, jotta suomalaisilla on hyvä olla, enkä kitise sitä, että se on pois minulta jonkun toisen taskuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopa:
Käsittääkseni puolison tulot eivät vaikuta liiton korvauksiin? Ainoastaan Kelalta tulevaan työmarkkinatukeen, onneksi siihenkin kaavaillaan muutosta. Nuo kotikutsumyyjän työt ovat huonoja, ystävät ja tutut kokevat itsensä painostetuiksi ostamaan ja tulee kiusallisia tilanteita. Siinä on vaarana että menettää ystävänsä kun tavallaan kaupallistaa ystävyyssuhteensa. Itse vierastan sitä että vauva- ja perhekerhoihin tuodaan milloin mitäkin tuppervaaraa ja luontaistuotetta myytäväksi. Sitten ihmetellään kun joku ei osta. Nuo kerhot ovat vertaistukea ja ystävien tapaamista varten, eivät mitään kaupallista toimintaa varten. Itse olen joutunut tilanteeseen että minulta on kysytty "etkö ostakaan mitään", ikäänkuin olisin tullut kerhoon tukeakseni jonkun tulonhankintaa. Todella törkeää tuputusta!

no ehkä sen vuoksi mä en sillä mitään tienaakkaan, kun en viiti tyrkyttämällä tyrkyttää. Olen antanut halukkaille kuvaston ja tarjouslehtisen, sukulaisilta kysynyt haluavatko pitää kutsut, mutta ei ole mikään sukulaisen velvollisuus enkä suutu enkä loukkaannu jos ei ole innostusta. eli en mä kokoajan viitsi höösätä niiden takia, juuri sen takia etten halua ahdistella ketään.

Kotihoidontuki kuulemma vaikuttaa, puolisonkin. Mutta ne katsoo sen tapauskohtaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
ne partyliten kynttilät ja kynttilän jalat ovat ihan sairaan kalliita, ei niitä toinen pienituloinen raski ostaa

Varsinkin tälläiseen aikaan, kaikesta turhuudestahan sitä ensimmäiseksi tingitään. Itsekin pl:n "fani", mutta pakko ollut jättää nyt ostamiset kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
ne partyliten kynttilät ja kynttilän jalat ovat ihan sairaan kalliita, ei niitä toinen pienituloinen raski ostaa

Varsinkin tälläiseen aikaan, kaikesta turhuudestahan sitä ensimmäiseksi tingitään. Itsekin pl:n "fani", mutta pakko ollut jättää nyt ostamiset kokonaan.

Aivan, ymmärrän tuon. Ja monikaan ei sitten kutsuilla (itseni mukaanlukien) kehtaa aina sanoa, että nyt ei olis kyllä varaa. Mieluummin jättää koko kutsut välistä. Mutta tää mun homma on niin alussa vielä, voihan olla että tässä vielä jokuset kutsut saa aikaiseksi ja vauhtiin tuon homman. Minusta ovat kuitenkin mielettömän ihania ne tuoksut ja somisteetkin :p ja varmaan on muitakin, jotka on tuotteisiin ihastuneet :)

Juu minäkin kyllä vieroksun noita kaiken maailman kutsuja. Kiva että ap yrität hankkia lisätienestiä, mutta varsinkin näin taantuman aikaan ei muillakaan välttämättä ole kauheasti rahaa kalliisiin kippoihin, kynttilöihin tai muihin turhuuksiin. Jos sinullakaan ei ole rahaa niitä ostaa, niin miksi oletat, että ystäväsi niitä ostaisivat kieli pitkällä?

No, toivottavasti teidän asiat selviää!

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä itsekin:
Juu minäkin kyllä vieroksun noita kaiken maailman kutsuja. Kiva että ap yrität hankkia lisätienestiä, mutta varsinkin näin taantuman aikaan ei muillakaan välttämättä ole kauheasti rahaa kalliisiin kippoihin, kynttilöihin tai muihin turhuuksiin. Jos sinullakaan ei ole rahaa niitä ostaa, niin miksi oletat, että ystäväsi niitä ostaisivat kieli pitkällä?

No, toivottavasti teidän asiat selviää!

Höh, enhän mä oletakaan :) Juurihan mä kirjoitin, että mä ymmärrän hyvin että tähän aikaan ei ostavia asiakkaita ole. Enkä aio niitä kenellekään tyrkyttääkään, kysyähän voin, kiinostaako, ja jos ei, niin asia jätetään siihen ja jatketaan muilla aiheilla. Harmittelin vain sitä, että kun ei minulla nyt ole juuri muutakaan, millä voisin vähän rahaa meille hankia, ja tuokaan keino ei ainakaan juuri nyt ota tulta alleen.

Yhteistyössä