Hyvin pieni, mutta kuitenkin älyttömän iso ongelma..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Ehkäily petti ja olen nyt aivan alussa raskaana. Viikkoja 5+ jotain. Yritän mielessäni miettiä mitä nyt tehdä. Meillä on 4v poika ja mies töissä (tosin nyt lomautettuna). Itse opiskelen (jäljellä vielä 1.5v). Asuntolainaa pitäis maksaa ja muutenkin elää. Juuri nyt on huono aika saada toinen lapsi, mutta toisaalta milloin olisi kuitenkaan parempi? Yritän miettiä plussia ja miinuksia tilanteelle. Välillä olen sitä mieltä että lapsi pidetään ja selvitään, mutta välillä taas mietin tosissani keskeytystä. Toisen lapsen joskus haluan, mutta onko nyt sen aika. Olen myös miettinyt että onko oikein keskeyttää tätä raskautta jos parin-kolmen vuoden aikajaksolla kuitenkin lapsen haluaisin. Ajatukset sekaisin ja pää ihan pyörällä..

No en tuossa tilanteessa tekis aborttia jos vauva on kuitenkin lähivuosien suunnitelmissa. Mä en ainakaan voisi koskaan antaa itselleni anteeks jos tilapäisen huonon rahatilanteen takia luopuisin lapsesta joka on kuitenkin suurin lahja jonka ihminen voi saada. Elämä on kuin joki, se kyllä löytää uomansa.
Jokaisella odottajalla on epäilyksiä jossain vaiheessa jos ei rahan niin jonkun muun asian vuoksi ja se kuuluu asiaan.

Älä keskeytä. Lasta et varmaan kadu ikinä, mutta keskeytystä saatat katua lopun elämääsi. Kyllä te pärjäätte, vaikka tiukkaa saattaakin olla. Opinnot voi suorittaa loppuun myöhemmin. Onnea odotukseen.

Minusta vastaus on sinun omassa teksissäsi. Jos noin kovasti kuitenkin haraat keskeytystä vastaan, niin silloin se on kyllä lähinnä merkki siitä, että et halua sitä tehdä, mutta koet velvollisuudeksi tehdä keskeytyksen, koska kaikki on kesken.

1,5v. koulua on lyhyt aika. Ja voiko tuota koulua tehdä yhtään eteenpäin tenttimällä ä-lomalla (vai onko tämä ehdoton ei, tällainen)

Ja jos sä ihan opintotuella opiskelet, niin äitiyslomalla tienaat "hurjasti enempi". Ja ei se pidemmän päälle ole taloudellisesti ihan hirveän iso se hyppäys ole yhdestä lapsesta kahteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ja jos sä ihan opintotuella opiskelet, niin äitiyslomalla tienaat "hurjasti enempi". Ja ei se pidemmän päälle ole taloudellisesti ihan hirveän iso se hyppäys ole yhdestä lapsesta kahteen.

En opiskele opintotuella. Saan liitolta koulutustukea, joka lakkaisi jos nyt koulun lopettaisin. Jatkaa voisin opintotuella, joten pudotus olisi aika iso.

Alkuperäinen kirjoittaja a_p:

En opiskele opintotuella. Saan liitolta koulutustukea, joka lakkaisi jos nyt koulun lopettaisin. Jatkaa voisin opintotuella, joten pudotus olisi aika iso.

Saisitko liiton koulutustukea äitiysloman jälkeenkin? Ainakin tuttavani sai.

Kun siis yleensähän äitiysloman ajaksi ei tarvitse "lopettaa", vaan koulusta kuin koulusta saa olla äitiyslomalla lakisääteisen ajan, ilman että se vaikuttaa mihinkään tukiin tms.

Luultavasti en, koska en tämän oman opiskeluryhmän mukaan enään ehtisi. Ja kyseystä koulutusta ei ole alkamassa tällä tukimuodolla uudelleen. Pitäisi varmaan mennä normaaliksi opiskelijaksi loppuajaksi.

Kyllä mä silti näkisin, että pidä nyt kuitenkin tätä raskautta tärkeämpänä kuin opintoja. Opiskella ehtii kuitenkin aina, eikä pitkästä ajasta loppujen lopuksi enää ole kyse. Kyllä te pärjäätte, ihan varmasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
sinuna en keskeyttäisi.. ethän voi tietää saisitko tuon jälkeen enää iknä lasta, onnea odotukseen :heart: :hug:

Tämän sanot varmaan kaikkien kohdalla.
Eihän sitä ikään voi kukaan tietää tuleeko enää raskaaks,ja saako lapsia.

Kannattaa kyllä tosissaan miettiä et onko mitään järkeä tehdä keskeytystä, jos lapsen kuitenkin vielä haluaa. Niitä lapsia kuitenkin saadaan, ei tehdä. Ajattele, jos et sitten enää tulisikaan raskaaksi, miten pahalta tuntuisi?
Taisi olla sitten nyt sille lapselle oikee aika, jos kerran tulit raskaaksi jo ;)
Asioilla on tapana järjestyä, koululle saa lykkäystä äitiysloman ajaksi varmasti. Itse olin kanssa kesken opintojen äitiyslomalla 1,5v ja valmistuin sitten lopulta vain vuoden myöhässä, kun kiristin vähän sitten opiskelujen aikataulua.

Alkuperäinen kirjoittaja pätee kaikkien kohdalla:
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
sinuna en keskeyttäisi.. ethän voi tietää saisitko tuon jälkeen enää iknä lasta, onnea odotukseen :heart: :hug:

Tämän sanot varmaan kaikkien kohdalla.
Eihän sitä ikään voi kukaan tietää tuleeko enää raskaaks,ja saako lapsia.

No mutta jos ap:lla on tarkoitus kuitenkin muutanman vuoden sisällä jokatapauksessa hankkia lapsi...
Keskeytys ei kuitenkaan ole mikään pikkujuttu varsinkaan henkisesti, että jos ei ole täysin varma ettei halua lasta niin kannttaa miettiä tarkkaan. Niin ap kyllä varmaan tekisi muutenkin.

Yhteistyössä