Hautajaisten valokuvaaminen tahdikkaasti, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Tytuiiuytrfgh
  • Ensimmäinen viesti
viras
Lupauduin valokuvaajaksi hautajaisissa. Pyytäisin neuvoja, miten homma hoidetaan tahdikkaasti. Paljonko on soveliasta salamavalolla räpsiä kirkossa? Joka tilanteesta pyydettiin ottamaan kuvia, mutta kehtaanko räpsiä monta otosta joka tilanteesta, esim seppeleiden luvusta? En ole aikoihin käynyt hautajaisissa, joten hiukan homma hakusessa.
tee numeroa että salama välkyy.jos ulkona salamaa ei tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30583010:
Ensinnäkin ap varmaan itse tuntee oman kameransa ja objektiivinsa ja tietää miten se pärjää hämärässä valaistuksessa. Salamavalon voi vaikka heijastaa vaalean pinnan kautta tai laittaa salaman eteen hajotinlevyn. Tai käyttää apusalamaa kohteen takana. Noin niin kuin esimerkkinä. Että joo. Voin verrata kuvaa salamalla ja ilman. Aloitetaan vertaaminen vaikka sinun passikuvastasi. :LOL: eiköhän siinäkin ole salamaa käytetty.
Missä on puhuttu hämärästä valaistuksesta? Ja miksi ihmeessä vertaat passikuvaa ja isommasta tilaisuudesta otettuja kuvia keskenään? Aivan erityyppisiä kuvia.

Todella paljon näkee juuri näiden omasta mielestään melkein "puoliammattilaisten" ottamia räpsyjä joissa ihmisten naamat loistavat valkoisina, silmät punaisina ja tausta mustana kun sillä salamalla on räpsytelty. Enkä tokikaan kiellä etteikö myös hyviä kuvaajia olisi.

Missä on puhuttu hämärästä valaistuksesta? Ja miksi ihmeessä vertaat passikuvaa ja isommasta tilaisuudesta otettuja kuvia keskenään? Aivan erityyppisiä kuvia.

Todella paljon näkee juuri näiden omasta mielestään melkein "puoliammattilaisten" ottamia räpsyjä joissa ihmisten naamat loistavat valkoisina, silmät punaisina ja tausta mustana kun sillä salamalla on räpsytelty. Enkä tokikaan kiellä etteikö myös hyviä kuvaajia olisi.
No ei kai kukaan käytä salamaa, jos on hyvä valaistus. Ja voihan ap:lla olla valovoimainen linssi. Kuka ylipäätään on puhunut, että ap salamaa käyttäisi? Ja jos ap kuvaa rawilla niin vielä on muokkausvaiheessakin jotain tehtävissä jos ei erota mustan eri sävyjä tai on on jostain kohtia palanut puhki valkoiseksi.

vainn
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30583010:
Ensinnäkin ap varmaan itse tuntee oman kameransa ja objektiivinsa ja tietää miten se pärjää hämärässä valaistuksessa. Salamavalon voi vaikka heijastaa vaalean pinnan kautta tai laittaa salaman eteen hajotinlevyn. Tai käyttää apusalamaa kohteen takana. Noin niin kuin esimerkkinä. Että joo. Voin verrata kuvaa salamalla ja ilman. Aloitetaan vertaaminen vaikka sinun passikuvastasi. :LOL: eiköhän siinäkin ole salamaa käytetty.
Onko alaa jonka asiantuntija et olisi?

hautajaisvieras
No itse en ainakaan tykkäisi että minusta otetaan kuvia laskemassa seppelettä arkulle räkä poskella. Siinä yks vinkki, kaikki ei tod. tykkää ja sitä pitäisi kunnioittaa.

"carelia"
Haudalla voi lopussa pyytää(ennen muistotilaisuuteen siirtymistä), omaisia yhteiskuvaan. Kannattaa sopia hautajaisten järjestelyistä vastaavan kanssa mitä kuvia haluavat ja sitä myöten toimia. Jos haluavat kuvia haudalla/kappelissa/muistotilaisuudessa jne. Talvi pimeässä ei ehkä ulkokuvat onnistu.

vieras*
[QUOTE="carelia";30584069]Haudalla voi lopussa pyytää(ennen muistotilaisuuteen siirtymistä), omaisia yhteiskuvaan. Kannattaa sopia hautajaisten järjestelyistä vastaavan kanssa mitä kuvia haluavat ja sitä myöten toimia. Jos haluavat kuvia haudalla/kappelissa/muistotilaisuudessa jne. Talvi pimeässä ei ehkä ulkokuvat onnistu.[/QUOTE]

Itkettyneitä omaisia yhteiskuvassa poseraamaassa, ei kiitos.

"Random"
Tulin nettin lukemaan juuri aiheesta 'valokuvaaminen hautajaisissa', kun huomasin ketjunne. Täällä mielipide taitaa olla melko asian puolesta, mutta uskaltaudun kuitenkin varoittelemaan silläkin riskillä, että kritiikkiäni ei arvosteta.

Olin hautajaisissa, joissa tästä tuli ongelma. Tilanne oli erittäin traaginen ja suurin osa vieraista shokissa. Lähiomaiset eivät päässeet edes penkkiriviltään hyvästelemään vainajaa, kun miesten joukko tukki arkun edustan älypuhelinmerellään. Puikkelehtiessa ruutujen valojen keskeltä arkulle ahdstuneena mietin joudunko minä herranjumala tässä tilassa facebookkiin?! En minä surua häpeä, mutta myönnän, että sisälläni kyllä kuohahti moinen tilannetajun pettäminen. En pystynyt enää keskittymään hyvästien jättämiseen vaan järkytykseeni heidän toiminnastaan. Aiheesta on vaikea huomauttaa, koska ei halua provosoida riitaa, jotta tilanteesta jäisi kaikille kaunis muisto. Kontrollini tunteista olisi todennäköisesti pitänyt ilman tätä, mutta nyt kyllä murruin aivan täysin.

Toivottavasti tämä antaa hieman vinkkiä siihen, miltä valokuvaaminen saattaa omaisesta tuntua. Moni aiheesta pahastuva ei huomauta asiasta, joten sen paheksuttavuus jää helposti registeröimättä ja paha mieli kytemään ihmisten mieliin vuosiksi. Neuvottelematta omaisten kanssa minä en valokuvaisi yhtään.

Yhteistyössä