Hankkikaa koulutus, ihmiset!

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Fiksusti kirjoitettu.
Eiköhän se mene niin, että kouluihin hakeutuvat tietynlaise ihmiset.
Kyllähän jo koulussa näki, ketä kiinnostaa poikien kanssa vehtaaminen, ja ketä opiskelu.
Ihminen on valmiiksi mitä on. (riippuen esimerkistä ja kasvatukssesta)

Mulle kävi niin että opiskeluaikana kiinnosti kaikki muu paitsi opiskelu. Varsin hyvät paperit sain silti, onneksi on luonnostaan hyvä muisti... Viinan kanssa tuli läträttyä reilusti, välillä vähän liikaakin. Perheen perustamisen myötä mä sitten rauhoituin täysin.
Koulutusta siihen ei siis tarvittu mun kohdalla, vain vähän elämää...

Näimpä. Aikasa kutakin. Tullut itsekin aikoinaan rellestettyä ja nautittua erinäisiä päihdyttäviä aineita, mutta ei se enää kuulu elämään. Nykyään on hieman erilainen tärkeysjärjestys, eikä siihen ole vaikuttanut koulutus tai kouluttamatta jättäminen mitenkään vaan ihan muut asiat elämässä.

Ihan kaikkea en edes jaksanut lukea, mutta en siltikään ymmärrä miksi tästä on näin iso haloo noussut. Eikö koulutus (mikä tahansa) ole positiivinen asia? Tämänpäivän yhtesikunnassa kun koulutetulla ihmisellä tuo työnsaanti on huomattavasti helpompaa kuin kouluttamattomalla. Enkä tässä tarkoita että kaikkien tulisi hankkia korkeakoulutus -en omaa sellaista itsekään- vaan ihan sellainen koulutus millä pääsee siihen ammattiin ja työhön mihin haluaa. =)

Amk-pohjaisena en myöskään osannut loukkaantua Sörhiksen kirjoituksista. En ole koskaan yhdistänyt omaa koulutustani korkeakouluun, vaan mielestäni se on se toinen etenemissuunta toisen asteen jälkeen. Sopi paremmin minulle joka en ollut lukuihmisiä vaan kaipasin jotain käytännöllisempää -ja ennen kaikkea se valmisti sellaiseen ammattiin mihin halusin. Ihan yhtälailla jollekin sopii korkeampi koulutus ja toisella taas toinen aste, ei sen perusteella ihmisiä pistetä arvojärjestykseen. Soisi vaan jokaisen löytävän oman paikkansa. =)

Mitä tuohon syrjäytymiseen tulee, niin eihän sillä nyt tarkoiteta sitä että toisen asteen koulutuksen käynyt olisi syrjäytymisvaarassa. Itse uskon että olisin ihan sama ihminen ja äitinä toimisin samoin vaikka sairaanhoitajan sijasta olisinkin vienyt lähihoitajaopintoni loppuun jä jättänyt opiskelut siihen.

Tuolla käsittääkseni tarkoitettiin joitain tilastoja joiden mukaan matalamminkoulutetuissa löytyy enemmän syrjäytyneitä tai muuten ongelmaisia vanhempia. Sinänsä minusta ihan loogista jos ajattelee nuorta jolla jo valmiiksi on paljon ongelmia elämässään, yleensähän silloin kuolumenestys ei ole niin huippua eikä koulunkäynti ehkä kiinnosta lain. Silloinhan sitä helposti käy sen koulun minkä helpoiten läpi saa, tai sitten koko koulu jää kesken tai ei edes aloita sitä. Opiskelu ja siinä pärjääminen on kuitenkin aika vaativaa ja tietysti sujuu helpoiten sellaiselta ihmiseltä jolla elämässä on pääpiirteittäin asiat kunnossa.

Haa,en ole polttanut koskaan ja mulla on tosi hyvät hampaat!!!Yks alkava reikä ollut koko elämäni aikana!!

Siis tuohon ap lehtikirjoitukseen viitataten!! :wave:

Ja mulla on koulutuskin..... :wave:

vähän oon hyyyvä!!!

:kieh:

Suht korkeakaan koulutus ei ainakaan näytä takaavan hyviä käytöstapoja tai netikettiäkään vaikka toisin voisi luulla :D B) :saint:

Eiköhän ne perusasiat elämiseen ja käyttäytymiseen opita kuitenkin kotoa ja elämänkokemusten kautta eikä koulunpenkillä.

Minusta tämä ketju on erittäin mielenkiintoinen. Missään kohtaa en kyllä ymmärrä sitä, miksi jotkut niin kiivaasti hyökkäävät ap:n kimppuun? Ap:hän linkitti tähän jutun erään tutkimuksen tuloksista ja käsittääkseni ap ei ole kyseistä tutkimusta tehnyt. Ap kertoi, mitä kyseisessä tutkimuksessa on todettu. Ap ei mielestäni missään vaiheessa ole tuonut ilmi sellaista, että ainoastaan yliopistokoulutus on ok ja kaikki muut peestä. Jotkut vaan haluavat lukea rivien välistä sellaista, mitä siellä ei oikeasti ole. Joka ikinen ihminen tajuaa kyllä, että kaikkia eri koulutustasoja tarvitaan tässä yhteiskunnassa ja sitä myöten erilaisia ammatteja.

Ja tosiaan, tietynlaisissa tilastoissa on kyse yleistyksistä, siitä, miten asiat menevät keskimääräisesti. Se ei luonnollisestikaan sulje pois poikkeuksien mahdollisuutta suuntaan ja toiseen, mutta poikkeukset eivät kuitenkaan merkitse sitä, että keskimääräisyys "kaatuisi".

Ja vielä tuohon, että jotkut nälvivät ap:tä siitä, ettei hänen gradunsa ole vielä valmis. Monet opet pääsevät ihan kunnolla töihin jo siinä siinä vaiheessa, kun opintopisteet (tai entiset opintoviikot) opiskelujen suhteen on suoritettu. Eli käytännössä kaikki kurssit on käyty. Monilla se gradu valmistuu työn ohessa. Samoin on esimerkiksi psykologeilla; ystäväni pääsi vakituiseen työhön, kun oli käynyt kaikki kurssit, vaikka gradu olikin vielä kesken. Hänen gradunsa valmistui tuon ensimmäisen vakityövuoden aikana. Toki maisteri on maisteri vasta siinä vaiheessa, kun ne paperit on saatu ulos sieltä yliopistolta (kun gradu tehty).

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Minusta tämä ketju on erittäin mielenkiintoinen. Missään kohtaa en kyllä ymmärrä sitä, miksi jotkut niin kiivaasti hyökkäävät ap:n kimppuun? Ap:hän linkitti tähän jutun erään tutkimuksen tuloksista ja käsittääkseni ap ei ole kyseistä tutkimusta tehnyt. Ap kertoi, mitä kyseisessä tutkimuksessa on todettu. Ap ei mielestäni missään vaiheessa ole tuonut ilmi sellaista, että ainoastaan yliopistokoulutus on ok ja kaikki muut peestä. Jotkut vaan haluavat lukea rivien välistä sellaista, mitä siellä ei oikeasti ole. Joka ikinen ihminen tajuaa kyllä, että kaikkia eri koulutustasoja tarvitaan tässä yhteiskunnassa ja sitä myöten erilaisia ammatteja.

Ja tosiaan, tietynlaisissa tilastoissa on kyse yleistyksistä, siitä, miten asiat menevät keskimääräisesti. Se ei luonnollisestikaan sulje pois poikkeuksien mahdollisuutta suuntaan ja toiseen, mutta poikkeukset eivät kuitenkaan merkitse sitä, että keskimääräisyys "kaatuisi".

Ja vielä tuohon, että jotkut nälvivät ap:tä siitä, ettei hänen gradunsa ole vielä valmis. Monet opet pääsevät ihan kunnolla töihin jo siinä siinä vaiheessa, kun opintopisteet (tai entiset opintoviikot) opiskelujen suhteen on suoritettu. Eli käytännössä kaikki kurssit on käyty. Monilla se gradu valmistuu työn ohessa. Samoin on esimerkiksi psykologeilla; ystäväni pääsi vakituiseen työhön, kun oli käynyt kaikki kurssit, vaikka gradu olikin vielä kesken. Hänen gradunsa valmistui tuon ensimmäisen vakityövuoden aikana. Toki maisteri on maisteri vasta siinä vaiheessa, kun ne paperit on saatu ulos sieltä yliopistolta (kun gradu tehty).

KIITOS tästä :flower:!

Alkuperäinen kirjoittaja juups:

tämä tiivisti ajatukseni ketjusta hyvin. :D laiska kun oon en ikinä jaksa kirjottaa pitkästi ite, niin päädyn vaan peesailemaan.. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Eipä taida olla ensimmäinen tutkimus, jossa koulutus/terveys/elämäntavat/elinikäodotus korreloivat...?

No eipä ole ei. Silti joillakin on pokkaa tulla sanomaan, että tutkimukset eivät todista MITÄÄN. Kummallista minusta.

se on se palstan henki. :xmas: monesti olen naureskellut taustalla näitä ketjuja.. kun kumotaan tutkijoiden kaikki tutkimukset sillä, että "ei mun eikä mun siskon eikä mun kumminkaimankaan.."

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkee sitä väitetäänki:
Jotenkin mä epäilen ettei mun alkoholinkäyttö esimerkiksi tästä mihinkään muutu vaikka kouluja kävisinkin. :xmas:

Peesaan. En juo kuin ehkä 3 kertaa vuodes....

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jos YLEISTYS tai KESKIMÄÄRÄINEN TILASTO ei osu juuri itseen (omaan tapaukseen), se ei millään muotoa kumoa tilastoa / tutkimusta?

Onko ihmiset oikeasti näin yksinkertaisia, ettei ymmärretä sitä, että tutkimuksia tehdään erilaisilla otantamenetelmillä seulotusta joukosta, joilla ON yleistysarvoa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että asiat (esim. tässä ketjussa esitetty tutkimus) pätisivät kaikissa tapauksissa, mutta niillä on ns. viitearvoa, jonka kumoamiseen tarvitaan muitakin argumentteja kuin yksittäiset arkihavainnot.

Eli te, jotka kumoatte kyseessä olevan tutkimuksen siihen tarkemmin perehtymättä - hankkikaa kunnon argumentteja! Minä-minä -piipityksellä te vain nolaatte itsenne.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkee sitä väitetäänki:
Jotenkin mä epäilen ettei mun alkoholinkäyttö esimerkiksi tästä mihinkään muutu vaikka kouluja kävisinkin. :xmas:

Peesaan. En juo kuin ehkä 3 kertaa vuodes....

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jos YLEISTYS tai KESKIMÄÄRÄINEN TILASTO ei osu juuri itseen (omaan tapaukseen), se ei millään muotoa kumoa tilastoa / tutkimusta?

Onko ihmiset oikeasti näin yksinkertaisia, ettei ymmärretä sitä, että tutkimuksia tehdään erilaisilla otantamenetelmillä seulotusta joukosta, joilla ON yleistysarvoa. Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että asiat (esim. tässä ketjussa esitetty tutkimus) pätisivät kaikissa tapauksissa, mutta niillä on ns. viitearvoa, jonka kumoamiseen tarvitaan muitakin argumentteja kuin yksittäiset arkihavainnot.

Eli te, jotka kumoatte kyseessä olevan tutkimuksen siihen tarkemmin perehtymättä - hankkikaa kunnon argumentteja! Minä-minä -piipityksellä te vain nolaatte itsenne.

:D

Hieman liian tosikkomaisella asenteella säkin vain nolaat itsesi. :/
Kuvittelin että tuo tonttuhymiö mun viestin perässä saa ihmiset ymmärtämään etten itse niin tosissani ollut tuon vastauksen kanssa. Ei sitä vaan aina jaksa alkaa analysoimaan tutkimuksen tuloksia ja niihin vaikuttavia syitä, välillä on kiva esittää idioottia. :xmas:

Älä kuitenkaan sörhis sano muita yksinkertaisiksi,vaikka ei korkeakouluja olisi käytykään.
Eikä yksittäisten tapaukset kumoa tutkimuksia,mutta sinä tuot nämä tutkimukset niin esiin,että kaikki olisi samanlaisia,mitä näissä tutkimuksissa väitetään.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Älä kuitenkaan sörhis sano muita yksinkertaisiksi,vaikka ei korkeakouluja olisi käytykään.
Eikä yksittäisten tapaukset kumoa tutkimuksia,mutta sinä tuot nämä tutkimukset niin esiin,että kaikki olisi samanlaisia,mitä näissä tutkimuksissa väitetään.

En mä ole sanonut ketään tiettyä (ihmisryhmää) yksinkertaiseksi. Olisi tietysti ollut parempi sanoa, että tilastojen ja tutkimustenlukutaito on osalla ihmisistä huono.

Tiäkskun ei vieläkään huvita!

Noita luureja väsää yhäkin koulutuksetta, ja oman alan duunia olisi tarjolla, vaikken niitä papereita miloinkaan saanutkaan...

Duunia löytyy tekevälle ilman turhia koulujakin.

En mä ole sanonut ketään tiettyä (ihmisryhmää) yksinkertaiseksi. Olisi tietysti ollut parempi sanoa, että tilastojen ja tutkimustenlukutaito on osalla ihmisistä huono.

Tuntuuko sinusta siltä että sen pitäisi olla parempi? Pitäisikö ihmisten miettiä sellaisia asioita? Tai jos eivät ajattele, niin entä sitten?

Jaa-a! Kai tämäkin kuitenkin on suhteellista. Mutta mitä tohon koulutukseen ylipäätänsä tulee niin mä pidän sitä tärkeänä. En varsinaisesti sitä kuinka korkealle ihminen on kouluttautunut vaan sitä että elämäänsä on turvannut hankkimalla ammatin. Naisten kohdalla lähinnä tarkoitan sitä että nainen olisi omilla toimeen tuleva eikä miehestään tai kenestäkään/mistään muusta riippuvainen.

Meinaat vissiin että hankkikaa akateeminen koulutus :snotty:
Mä kyllä tunnen akateemisia ihmisiä jotka vetää viinaa kun sienet ja rööki roikkuu huulessa.
Sörhis hei, mä oon aika kyllästynyt näihin sun juttuihin, joista paiitaa läpi kuinka parempana itseäsi pidät moneen muuhun verrattuna :(

Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Meinaat vissiin että hankkikaa akateeminen koulutus :snotty:
Mä kyllä tunnen akateemisia ihmisiä jotka vetää viinaa kun sienet ja rööki roikkuu huulessa.
Sörhis hei, mä oon aika kyllästynyt näihin sun juttuihin, joista paiitaa läpi kuinka parempana itseäsi pidät moneen muuhun verrattuna :(

Mä linkitin hei TUTKIMUSTULOKSEN. Sillä ei ole mitään tekemistä mun persoonani kanssa. Muut vei keskustelun näille raiteille. Jos ei kiinnosta, älä lue. (Ja jos kuitenkin luet, koita edes yrittää ymmärtää lukemasi. On aika paksua väittää mun pitävän itseäni muita parempana... itse asiassa näytä se kohta, josta tämä asia ilmenee. KIITOS!)

Ja ei, mä en meinaa, että kaikkien pitäisi olla akateemisia. Itse asiassa sellainen maailma olisi aika kauhea.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Tuntuuko sinusta siltä että sen pitäisi olla parempi? Pitäisikö ihmisten miettiä sellaisia asioita? Tai jos eivät ajattele, niin entä sitten?

Todellakin tuntuu siltä, että olisi hyvä, jos ihmiset osaisivat lukea paremmin tilastoja ja tutkimuksia. Ehkä silloin ei höpötettäisi olemattomia ihan niin paljon kuin nyt.

Yhteistyössä