Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:En mä ole sanonut ketään tiettyä (ihmisryhmää) yksinkertaiseksi. Olisi tietysti ollut parempi sanoa, että tilastojen ja tutkimustenlukutaito on osalla ihmisistä huono.
Tuntuuko sinusta siltä että sen pitäisi olla parempi? Pitäisikö ihmisten miettiä sellaisia asioita? Tai jos eivät ajattele, niin entä sitten?
Todellakin tuntuu siltä, että olisi hyvä, jos ihmiset osaisivat lukea paremmin tilastoja ja tutkimuksia. Ehkä silloin ei höpötettäisi olemattomia ihan niin paljon kuin nyt.
Mistä sellaista tilastojenlukukoulutusta saa tai missä opetetaan, miten tutkimuksia luetaan tai tulkitaan? Esimerkiksi minä olen ollut 20 työelämässä eikä minulla ole akateemista koulutusta, voi olla että lukiossa oli näistä asioista puhe, mutta en minä tietääkseni ole koskaan erityisesti saanut oppia näissä asioissa. Sen tiedän ja ymmärrän, että numeroita tuijottamalla en voi paljonkaan johtopäätöksiä tehdä tai että yksi tutkimus ei kerro muuta kuin se mihin johtopäätökseen sen tutkimuksen tekijä on ko asiasta tullut. Mutta muuten? Kertoisitko mistä saisin ilmeisesti kipeästi kaipaamaani oppia