haluatko tyttäresi 20 v opiskelevan ammattia vai olevan "kotiäitinä" ilman työpaikkaa ja ammattia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On se sit niin tai näin toivon tyttäreni olevan onnellinen.

Toivoisin kyllä että hän opiskelisi ennen lapsia ammattiin, ettei tulis sit liian raskaaks hänelle se opiskelu myöhemmin.

Niin ja neiti täyttää keväällä 10v.

Toivon todella hänen toimivan niin että itsellä hyvä olla. Kouluja ehtii kyllä käydä myöhemminkin jos on tuossa vaiheessa perheen halunnut perustaa ja haluaa lapsen/-t kasvattaa kotona. Mutta perheen ehtii perustaa yhtälailla myöhemminkin, jos haluaa ensin opiskella.

Terkuin kotiäiti 20v.

Haluaisin ehkä opiskelevan, toisaalta haluaisin, että hankkisi myös lapset nuorena. No, onneksi mun haluillani ei oo mitään tekemistä mun 18v tyttären päätösten kanssa. Olen tehnyt selväksi, että niin kauan kuin asuu mun nurkissa ja kustannuksella, täytyy joko käydä työssä tai opiskella eli lähtö on kyllä edessä, jos nyt alkaa lisääntyä. Onneksi mun ei tarvitse tehdä mitään päätöksiä kenenkään aikuisten puolesta, omissa valinnoissa on ihmettä ja kummaa riittämiin. Yritän olla sekaantumatta ihmisten päätöksiin yleensäkään, paitsi työssä on pakko päättää koko projektin puolesta, jos ei konsensusta synny. Päätöksissä on se huono puoli, että niihin liittyy myös vastuu, ainakin poliittinen vastuu.

Meneehän tytöllä paremmin kuin mulla, jos tosiaan löytää ihan elättäjän itelleen. Mun on aina pitäny pärjätä omillaan, oon liian itsepäinen piiaksi ja vaimokkeeksi.

Ei mun haluamisella ole sen kanssa mitään tekemistä mitä lapseni tekee kaksikymppisenä!

Toivon hänen olevan onnellinen, olisi sitten opiskelemassa tai "vaan kotiäitinä".

olen 20 vuotias, mulla on ammatti ja työpaikka ja töitä olen tehnyt vuodenpäivät ja olen äitipuoli ja olen onnellinen että minulla on näin paljon. ja haluisin että tulevat lapsen opiskelis jotain edes jonkin ammatin insinöörejä en odota.

Olen kans sillä linjalla että kuhan on tyytyväinen valintoihinsa niin mie oon tyytyväinen. Olkoon sitte opiskelemassa tai kotiäitinä. Ite olin 20vuotiaana kotiäiti ja mulla oli ammatti. Nii ja mun tytöt on nyt 9v ja toinen kohta 3v :heart:

Jos multa kysytään niin ennen kaikkea haluan että tytöt ovat onnellisia ja he elävät omaa elämäänsä eikä minun toiveideni tai halujeni mukaan.
siis todellakin haluan olla heidän tukenaan mitä sitten päättävätkään/tekevätkään.

Mutta kyllä toivoisin että olisi joku ammatti ennen lapsia opiskeltuna koska opiskelu on helpompaa ilman lapsia. Mutta johan tuohon on ammattikoulun tai lukion kerinnyt käymään.
Ennemmin lapsi ammatittomalle 20v kuin 15-17vuotiaalle.

nii joo unohtu laittaa että tytöt on nyt 6v ja toinen 8kk.

Uskon että onnelliseen elämään voi johtaa useampikin polku, eli ei ole niin ehdottomia mielipiteitä sen suhteen.

Itse opiskelin tuossa iässä, 19v -24 v, maisteritutkinnon, jonka alan töitä en enää missään nimessä halua tehdä (eikä niitä töitä oikein olekaan). Joten eipä tuo paljoa "selustaani turvannut", jos sitä puolta halutaan ajatella. Itse olen siis 27 v, nykyiset opinnot kesken, ja äitiys/hoitovapaalla, ja täysin mieheni tulojen varassa.

En siis myöskään pidä opintojen aloittamista myöhemmin liian myöhäisenä, itsekin menin uudelleen yliopistoon 26-v:nä.

Tämä ikä (27) on silti ollut minulle oikea äidiksi tulemiseen, 20-vuotiaana sekä minä että mieheni olimme vielä aika nuoria.

Toivon ennen kaikkea, että tyttärestäni tulisi onnellinen, ja että hän, jossain vaiheessa, saisi oman perheen. Tärkeämpää kuin opiskelujen ajoitus on mielestäni se, että hän saisi luotettavan ja rakastavan kumppanin rinnalleen. :heart:

Tytär on peräti 6 kk. :D

jaa-a.. itse olin 20 kun sain ensimmäiseni, sitä ennen minulla oli jo yksi ammatti ja toinen loppusuoralla. ja sen opiskelin loppuun kotona, valmistuin samaan aikaan luokkani kanssa. toivon että tyttärelläni on joku ammatti ennen lapsia, mut..

noi ei oikein sulje toisiaan pois :whistle:

mä olin 20 kun Sälli syntyi ja mulla oli ammatti ja olin ollut työelämässä melkein 2 vuotta jo..

riippuu siitä mitä ammattia haluaa harjoittaa isona..jos ei tarvitse yo lakkia, niin ammatin ehtii kyllä hommaamaan, nykyään kai kaksoistutkinnon kanssa sekä lakin et ammatin, ennen 20v synttäreitä.

Ei kaikista tule mitään yliopisto-opiskelijoita jotka opiskelee monta vuotta, kyllä amistonkin käynyt on ihan yhtä hyvä ja tarpeellinen ihminen..

Tytöt on 10 ja 2 (tai tänä vuonna 11 ja 3 täyttävät) ja toivon vaan et he elävät hyvän elämän, tekivät asiat miten ja missä järjestyksessä tahansa.

Mulla ei ole tyttöä mutta vastaan. Mä toivoisin vaan että tyttö olisi onnellinen, tekisi sitten kummin vaan. Opiskelemaan ehtii kyllä vaikka kuuskymppisenä ja jos haluaa lapsen nuorena niin siitä vaan.

Mulla ei ole tytärtä, mutta olisin kasvattanut tyttäreni lempeästi avaamaan silmät ja astumaan miesten rinnalle miesten maailmaan. Sorry vaan, mutta kotiäitiys ei ole mulle se suuri asia tai työskenteleminen naisvaltaisilla alipalkatuilla aloilla, missä akat hyppii toistensa niskassa ja ovat toistensa pahimpia vihollisia. Korkeakoulutettu ei tarvitsisi olla, vaikka meillä vähät sukulaiset ovat teknisesti korkeakoulutettuja. Putkarit ja sähkärit pärjäävät tässä maailmassa loistavasti ja naisia tarvitaan tähän joukkoon lisää.

tota..ton ikäsellä saattaa olla jo se ammatti..ite oon ollu elämästäni 5vuotta töissä,täyspäiväsesti ja ikää tulee tänä vuonna 21.
lukio on käytynä ja ammatti löytyy myös :D
nyt kotona hoitamassa lasta :whistle:

ä-raha tulee kivasti,ei tarvii mennä luukulle (ne naurais mut ulos sieltä sossusta)..
anteeks mutta musrta tntuu että hirveesti yleistetään nyt sitä että kaikki 2kymppiset juoksis sossussa ja sais minimi ä-rahaa :ashamed:
eikä oo ammattia saatika työvuosia :xmas:

Mun tyttö on nyt 20v,opiskelee ja koulua kestää vielä 3 vuotta.Itse tuumannut että käy koulun loppuun ennen lapsia ja kun tyttö on tyytyväinen niin äitikin onnellinen,omaa elämäänsä elää :) .Itse sain hänet 20 vuotiaana ja oli jo yks ammatti ja töissäkin ehti olla :)

Yhteistyössä