Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Pitäisikö lopettaa työt vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vakkari harmaana"

Vieras
Eli tilanne on nyt se, että minulle on kirjoitettu määräaikaisia työsopimuksia yli kolmen vuoden ajan ja jos lain mukaan mentäisiin, minulle kuuluisi vakipaikka, mutta kuitenkin tällä hetkellä työsopimus on voimassa vain vuoden loppuun. Olen saanut opiskelupaikan ja opiskelu alkaisi tammikuussa.

Työnantaja nyt sitten kysyi, haluanko, että työsopimustani jatketaan vuoden jälkeen vai aloitanko koulun. Vastasin, että haluaisin kyllä jatkaa töissä, mutta huomattavasti pienemmällä tuntimäärällä. Tähän työnantaja totesi, että tarvitsee kokopäiväisen työntekijän, eikä osa-aikaista, eli käytännössä tarkoitti sitä, että jos aloitan koulun, hän ei enää jatka sopimustani. Tämä on myös sikäli omituinen vastaus, koska olen nytkin vain 20 tunnin sopimuksella eli siis osa-aikainen. Hän sanoi myös, ettei voi tällä hetkellä tehdä sopimuksia eteenpäin kuin kuukausi kerrallaan (mille ei tietenkään ole laillisia perusteita).

Nyt en oikeasti tiedä mitä tekisin. Pitäisikö taistella tuosta vakipaikasta, joka minulle oikeastaan kuuluu, vai pitäisikö lähteä koko firmasta vai jättäisikö opiskelut kokonaan? Olisihan hullua toisaalta jättää opiskelupaikka sen vuoksi, että luvataan kuukauden työsopimusta kerrallaan ja toisaalta vakipaikka kyllä lain mukaan minulle kuuluu.

Mitenkäs tämän nyt saisi sumplittua, että saisin aloitettua nuo opiskelut, mutta en menettäisi työpaikkaa? Onko vakituisella työntekijällä oikeus saada opiskelun takia vähemmän tunteja vai onko jäätävä kokonaan opintovapaalle?

Onko opiskelupaikka samalta alalta? Jäisitkö tuonne töihin valmistumisen jälkeen vai hakisitko muualle? Pärjäätkö taloudellisesti, jollei sinulla ole tuota työpaikkaa? Minä lähtisin opiskelemaan, opiskelu on aina kotiinpäin. Jos jäät tuonne töihin, mikä takaa, että sinulla on töitä tammikuussa.

Taistele vakipaikasta ja siirrä opiskelun alkua esim. puolella vuodella

Olen jo lykännytkin, eli sain tämän opiskelupaikan jo syksyllä. Jotenkin ajattelin, että tammikuulla olisi hyvä aloittaa, kun silloin on muutenkin töissä hiljaisempaa eikä edes lomat vielä pyöri. Silloin jo käytiin kiivassanainen keskustelu tästä vakipaikasta, mutta lopulta suostuin määräaikaiseen sopimukseen. Jotenkin ajattelin, että tilanteen rauhoituttua esimies tajuaisi, että hänen on luvattava vakipaikka, mutta tänään asia nousi uudelleen puheeksi ja kävi ilmi, että esimies on vain tänä aikana keksinyt lisää verukkeita, joilla muka perustelee määräaikaisuuden.

[QUOTE="vieras";25074127]Onko opiskelupaikka samalta alalta? Jäisitkö tuonne töihin valmistumisen jälkeen vai hakisitko muualle? Pärjäätkö taloudellisesti, jollei sinulla ole tuota työpaikkaa? Minä lähtisin opiskelemaan, opiskelu on aina kotiinpäin. Jos jäät tuonne töihin, mikä takaa, että sinulla on töitä tammikuussa.[/QUOTE]

Samaa alaa kyllä olisin lähdössä opiskelemaan, tosin korkeammalle asteelle, joten nykyiseen yksikköön en tällä koulutuksella jäisi. Ilman työpaikkaa en kyllä taloudellisesti pärjäisi. Tässä kuviossa onkin kummallista juuri se, että työnantaja painostaa jättämään opiskelun, muttei kuitenkaan ole valmis vakinaistamaan.

Yhteistyössä