Saako teidän 3-v ulkoilla ilman valvontaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähän tässä tekis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitähän tässä tekis

Vieras
Naapurin 3-v näyttää taas olevan meidän pihalla. Isosiskonsa on 6 ja hänen ilmeisesti pitäisi pienempää vahtia, mutta 6-vuotias keskittyy enemmän leikkimään meidän 4-v:n kanssa. Onko minun vastuullani, jos naapurin 3-v tippuu kalliolta tai juoksee meidän pihalta auton alle? Uskallan jättää oman lapseni jo hetkeksi takapihalle, kun vilkuilen ikkunasta, mut mielestäni 3-v on aika pieni vielä. Meillä on myös toinen lapsi, 2-v ja hänen kanssaan on aina joku aikuinen pihalla, mutta hän ei ulkoile aina samaa aikaan isosiskonsa kanssa (esim päikkärit iltapäivällä). Mun mielestä on vähän erikoista olettaa, että vahdimme myös naapurin pientä lasta, kun asiasta ei ole sovittu mitään. Mietin tässä, että annanko olla vaan ja totean, että voi voi, jos lapsi loukkaa itsensä meillä. Vai pitäiskö mennä kauniisti sanomaan asiasta. En oikein kehtaa. Ja mies on tällä hetkellä pihalla lasten kanssa, joten eivät ole yksin juuri nyt.

En uskalla jättää kovinkaan pitkäksi aikaa. No nykyään saa mennä ulos takapihalle itse ja seuraan mukana hetken päästä. Meillä on niin iso piha, että sinne kyllä poika piiloutuu turhankin helposti, joten paniikissa ei tiedä onko takapihalla, etupihalla vai tehnyt ekan karkureitin.

Mutta ystäväni pienet lapset saavat. Päädyin siihen, että katson vähän päälle, mutta en erityisemmin ellen ole luvannut ääneen lapsia katsoa. Kun muutenkin saavat olla yksin pihassa, parkkipaikalla, ties missä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap nostelee:
Kyselisin vielä, et kuka teidän mielestä on vastuussa pienestä lapsesta, joka leikkii naapurin pihalla ilman omien vanhempiensa valvontaa?
Lapsen vanhemmat tietenkin. Ja noin yleensäkään naapurin pihalle ei mennä ilman naapurin lupaa.

Minusta pienet lapset ovat koko maailman vastuulla.
Kaikkien pitäisi katsoa pienten perään.

Jos lapselle jotain sattuu, niin tuskin sinuakaan lohduttaa ajatus siitä että eipähän äitinsä vahtinut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap nostelee:
Kyselisin vielä, et kuka teidän mielestä on vastuussa pienestä lapsesta, joka leikkii naapurin pihalla ilman omien vanhempiensa valvontaa?

Vanhemmat. Ne ei vaan tunnu tajuavan sitä itse.

Täällä meillä päin nakataan kans monet 3-vuotiaat yksin ulos, ja sitten ne heiluu tässä meidän pihalla kun itse olen ton 2-vuotiaani kanssa ulkona. En päästä niitä meidän uima-altaaseen, pyöräilemään tms riskialtista, mutta silti on monesti vähän hankala olla kun tuntuu että pitäis olla silmät selässäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:

Jos lapselle jotain sattuu, niin tuskin sinuakaan lohduttaa ajatus siitä että eipähän äitinsä vahtinut.

Minusta kaikki maailman lapset ovat _ensisijaisesti_ omien vanhempiensa vastuulla.

Saa isosisaruksen kanssa. Yksinään tai kaverin kanssa ei saa.

3 vuotta on ihan normaali tyttöjen yksinulkoilun aloittamisen ikä meidän pihalla. Pojat sitten 4-vuotiaana.

Toki näinkin. Siis, että jos nyt sattumalta näen pienen lapsen vähintään arveluttavassa tilanteessa, eikä vanhemmat huomaa, niin pakkohan se on puuttua.

Mutta onko sekään ihan reilua, että sysätään mukula naapurin pihaan ihan tuon tuostakin meiningillä "kyllä ne varmaan perään kattoo".
Sillä naapurin mammalla kun saattaa olla muutakin tekemistä kun kytätä muiden muksuja.
Ja kiva sitten kärsiä niitä syyllisyyden tuskia jos jotain sattuu naapurin mukulalle joka tahtomattasi on sysätty sun vastuulle, ja just satuit olemaan vaikka paskalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minusta kaikki maailman lapset ovat _ensisijaisesti_ omien vanhempiensa vastuulla.

Ensisijaisesti kyllä.
Mutta aika yksinpä monet riespanat sitten olisivat.
Maailma kun ei ole kovin auvoinen paikka toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Toki näinkin. Siis, että jos nyt sattumalta näen pienen lapsen vähintään arveluttavassa tilanteessa, eikä vanhemmat huomaa, niin pakkohan se on puuttua.

Mutta onko sekään ihan reilua, että sysätään mukula naapurin pihaan ihan tuon tuostakin meiningillä "kyllä ne varmaan perään kattoo".
Sillä naapurin mammalla kun saattaa olla muutakin tekemistä kun kytätä muiden muksuja.
Ja kiva sitten kärsiä niitä syyllisyyden tuskia jos jotain sattuu naapurin mukulalle joka tahtomattasi on sysätty sun vastuulle, ja just satuit olemaan vaikka paskalla.

En minä sitä lapsen äitiä tai hänen motiivejaan miettinytkään, vaan sitä lasta.

Ensisijaisesti kyllä.
Mutta aika yksinpä monet riespanat sitten olisivat.
Maailma kun ei ole kovin auvoinen paikka toisille.

Näinhän se on, mutta en kuitenkaan katso olevani velvollinen vahtimaan naapurin lapsia omieni ohella vain siksi, ettei naapureita itseään kiinnosta. Toki estän tenavia ryntäämästä tielle tms vaarallista, mutta _ensisijainen_ vastuuni koskee omia lapsiani.

No sitä mä just pelkäänkin, et jotain tapahtuu. En kuitenkaan haluais mennä vain sen takia pihalle vahtimaan, et siellä sattuu olemaan yksi ylimääräinen pieni lapsi. Meidän isompi lapsi saa tosiaan ulkoilla vähän aikaa yksin kunhan pysyy näköetäisyydellä. Yleensä olen aina lasten kanssa ulkona, mut joskus on pakollisia hommia sisällä, esim ruuanlaitto. En viitsit jättää omia hommiani tekemättä vain sen takia, etten uskalla jättää vierasta lasta vahtimatta. Taidan käännyttää ensi kerralla kotiin, kun tulee. Miten sen vaan nätisti sanoo, kun en haluais kuitenkaan mitenkään ilkeä olla ja naapureiden kanssa olis kiva pysyä väleissä :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sitä mä just pelkäänkin, et jotain tapahtuu. En kuitenkaan haluais mennä vain sen takia pihalle vahtimaan, et siellä sattuu olemaan yksi ylimääräinen pieni lapsi. Meidän isompi lapsi saa tosiaan ulkoilla vähän aikaa yksin kunhan pysyy näköetäisyydellä. Yleensä olen aina lasten kanssa ulkona, mut joskus on pakollisia hommia sisällä, esim ruuanlaitto. En viitsit jättää omia hommiani tekemättä vain sen takia, etten uskalla jättää vierasta lasta vahtimatta. Taidan käännyttää ensi kerralla kotiin, kun tulee. Miten sen vaan nätisti sanoo, kun en haluais kuitenkaan mitenkään ilkeä olla ja naapureiden kanssa olis kiva pysyä väleissä :(

Mulla on tää sama ongelma, enkä kans ole keksinyt ratkaisua. Tähän asti oon lähettänyt naapurien lapset vaan kylmästi koteihinsa, mutta tuohon pihaanpa ne heti taas ilmestyvät kun meidän porukalla mennään ulos...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla on tää sama ongelma, enkä kans ole keksinyt ratkaisua. Tähän asti oon lähettänyt naapurien lapset vaan kylmästi koteihinsa, mutta tuohon pihaanpa ne heti taas ilmestyvät kun meidän porukalla mennään ulos...

Meiltä ei edes näy naapurin pihalle ja tästä voi hyvin juosta vaikka autonalle. Eli naapuri ei ainakaan omalta pihaltaan käsin lastaan vahdi. Miten ihmeessä saan sanottua nätisti, että pienempi lapsi ei ole tervetullut, mutta isompi saa tulla kuten tähänkin asti. Jos sanon,että liian pieni ulkoilemaan ilman vanhempiaan, niin entäs jos lapsella onkin lupa kotoa? Ilmeisesti vanhempien mielestä on ihan ok. Ja pelkään sitäkin, ettei isompi lapsikaan sitten enää tule meidän lapsen kanssa leikkimään ja se olis meidän 4-v:lle aika kova paikka, kun on tärkeä kaveri hänelle. Huoh, hankalaa.

Te, joiden lapset saa ulkoilla yksin, niin tarkoittaako se myös sitä, että omasta pihasta saa lähteä naapuriin? Vai sovitteko etukäteen naapurin kanssa saako Nico-Jessica käydä teidän hiekkalaatikolla vai annatteko vaan lapselle luvan, että sinne vaan leikkimään? Jos näin, niin oletatteko, että naapuri vahtii, vai onko teidän 3-vuotiaat niin luotettavia, ettei tarvii perään katsoa?

Yhteistyössä