Miksi jotkut jättävät pienen lapsen taloyhtiön pihalle ilman valvontaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ietas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ietas

Vieras
Meidän pihassamme on päivittäin yksin 3-v poika ja on muistaakseni 2-vuotiaana jo aloittanut yksin ulkoilut. Isoveljensä samaan malliin, nyt on eskari-ikäinen ja huitelee pyörällä ties missä kaiket illat. En ymmärrä mikseivät vanhemmat vahdi enemmän. Ovat tosi fiksuja ja kivoja ihmisiä, en vain ymmärrä tätä heidän tapaansa.

Tuo 3-v "pärjää" kyllä pihalla omasta puolestaan mutta kiusaa pienempiä lapsia. Lällättelee, ottaa kädestä, tönii, haukkuu, yms. Jos tulen omien lasteni kanssa pihalle joudun aina valvomaan häntäkin. Tai jos tulemme koko perheellä esim pelaamaan jotakin, hän tunkee mukaan, tönii pienempää lastani ja pelaa tosi rajusti. Kun komennan, hän sanoo "mun ei tarvii totella sua " ja on muutenkin todella uhmakas. Joskus epäilen että vanhemmat pistävät hänet ulos kun eivät jaksa häntä kotona? Kurjaa vaan kun terrorisoi kaikkia muita pihassa.

Varmaan samasta syystä kuin jotkut jättävät niitä kotiin nukkumaan lähtiessään baariin, eivät käytä turvavöitä ja antavat juosta talvella t-paitasillaan.

Hekin vaikuttavat päällisin puolin ihan fiksuilta ja mukavilta ihmisiltä.

Mä ottaisin tuollaista lasta kädestä kiinni ja veisin kotiovelle ja kertoisin mitä touhuaa pihalla. 3v. on vielä liian pieni ulkoilemaan yksin ilman aikuisen valvontaa. Omalla aidatulla pihalla voi olla, mutta ei yksin taloyhtiön pihalla. Tuosta voisi tehdä vaikka sitten ls-ilmoituksen, jos vanhemmat eivät muuten ymmärrä. Vanhempien laiskuudesta ja mukavuudenhalustahan tuollainen johtuu.

Mä ottaisin tuollaista lasta kädestä kiinni ja veisin kotiovelle ja kertoisin mitä touhuaa pihalla. 3v. on vielä liian pieni ulkoilemaan yksin ilman aikuisen valvontaa. Omalla aidatulla pihalla voi olla, mutta ei yksin taloyhtiön pihalla. Tuosta voisi tehdä vaikka sitten ls-ilmoituksen, jos vanhemmat eivät muuten ymmärrä. Vanhempien laiskuudesta ja mukavuudenhalustahan tuollainen johtuu.

Onko tämä yleistäkin?

Oma aika on mukavaa kun sinä siellä pihassa hoidat ilmaiseksi tämän naapurin "sosiaalisen" ja "omatoimisen" ja "pärjäävän" lapsen. Ja kommuuniajatus ja "koko kylä kasvattaa" on oikein kiva, kunhan joku muu on se kylä ja kommuuni.

Kaikki sen meidän taloyhtiössä tietävät muttei kukaan kehtaa sanoa vanhemmille. On kyllä vielä tavallista ilkeämpi lapsi. Yritän aina ohjata omat lapseni kauemmaksi leikkimään kun alkaa kiusaamisen. Sanon kyllä lapselle ettei saa töniä, ottaa kädestä yms mutta sieltä tulee niin uhmakkaalls äänellä "en mä mitään tehnyt! Et sä voi määrätä mua!" etten viitsi siihen mitään sanoa.

[QUOTE="Vieras";26329662]Onko tämä yleistäkin?[/QUOTE]

On ainakin täällä. Meidän taloyhtiössä tuolta viimeisestä talosta (tässä on monta taloa) yhden perheen 2v ja 4v huitelevat kaksin tässä pihalla. Ajelevat fillarilla ilman valvontaa parkkipaikoilla yms. Naapuritaloyhtiössä on perhe jossa 4vuotias saa kouluikäisen veljensä kanssa lähteä tuonne kylille, ei tarvi pysyä omassa pihassa. Kyseinen poika on ulkoillu reippaassti alle 3vuotiaasta asti isoveljensä kanssa ja isoveli on vastuussa pikkuveljestään.Samoin toisen perheen samanikäinen on ulkoillu alle3vuotiaasta asti yksin. Meno on sitte sen mukaista kun on monta pientä pihassa eikä kukaan valvo...

Eikös ne lapset ennenkin ole pihalla keskenään leikkineet ja kahnanneetkin välillä.. Ihme kyttäystä tää nykyaika.

Ehkä omalla omakotitalon pihalla! Ei "ennen vanhaan" ollut taloyhtiön pihoja, paitsi ehkä työkäiskirtteleissa, eikä varmaan niistä lapsista kannata ottaa mallia! Ja siihen aikaan jos joku lapsi olisi käyttäytynyt niin tai sanonut aikuiselle ettet sä mua määrää, niin olis varmaan aika nopeasti saanut selkäänsä! Tuskinpa olisi annettu sellaisen jatkua...

In ihan eri asia jos esim rauhalliset 5 v leikkivät pihalla keskenään kuin jos 3 v kiusaa ja terrorisoi muita lapsia.

Onko susta "kyttäystä" jos ihmisiä haittaa kiusaava ja rumasti käyttäytyvä ilman valvontaa jätetty lapsi pihassa? Saati sitten jos leikkivät parkkipaikoilla!!

[QUOTE="Vieras";26329769]Kaikki sen meidän taloyhtiössä tietävät muttei kukaan kehtaa sanoa vanhemmille. On kyllä vielä tavallista ilkeämpi lapsi. Yritän aina ohjata omat lapseni kauemmaksi leikkimään kun alkaa kiusaamisen. Sanon kyllä lapselle ettei saa töniä, ottaa kädestä yms mutta sieltä tulee niin uhmakkaalls äänellä "en mä mitään tehnyt! Et sä voi määrätä mua!" etten viitsi siihen mitään sanoa.[/QUOTE]

No on varmasti tavallista ilkeämpi lapsi, kun on niin turvaton olo, kun joutuu yksinään niin pienenä pärjäämään. Ei kolmevuotias kuulu yksinään mihinkään taloyhtiön pihalle. Omakotitalon pihalla voi olla vähän aikaa itekseen ja sillai, että vanhempi tietää koko ajan, mitä lapsi tekee. Todella piittaamattomia vanhempia. Voihan sitä olla sillä tavalla, että sovitaan, että joku vahtii lapsia tänään ja joku toinen huomenna jne. mutta tässä tapauksessa ei asia ole niin.

Mene sanomaan niille vanhemmille. Ja lasta saa kieltää ja jos uhmaa takas, niin voi perustella, että tottakai kiellän, kun satutat minun lapsiani. Ja sit kotiin vanhemmille kiellettäväks. Ei se lapsi yksinään opi, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

[QUOTE="Vieras";26329662]Onko tämä yleistäkin?[/QUOTE]

On kuten todettu, valitettavan yleistä. Meilläkin oli samanlainen ongelma erään perheen kanssa joka onneksi syksyllä muutti pois. Nyt on pihalla ulkoilu mukavaa kun ei tarvitse naapurin lapsiakin vahtia. Jouduin jopa perheestä tekemään ls-ilmoituksen (ihan muista syistä kuin tuosta yksin ulkoilusta)

Omani on 3v eikä tulisi mieleenkään päästää yksin ulos. Eikä vielä ensi vuonnakaan. Sitten kun on sen 5v niin voisin harkita että saa olla taloyhtiön leikkipaikalla ilman aikuista. Meiltä on ikkunoista suora näköyhteys siihen.

Ehkä omalla omakotitalon pihalla! Ei "ennen vanhaan" ollut taloyhtiön pihoja, paitsi ehkä työkäiskirtteleissa, eikä varmaan niistä lapsista kannata ottaa mallia! Ja siihen aikaan jos joku lapsi olisi käyttäytynyt niin tai sanonut aikuiselle ettet sä mua määrää, niin olis varmaan aika nopeasti saanut selkäänsä! Tuskinpa olisi annettu sellaisen jatkua...

In ihan eri asia jos esim rauhalliset 5 v leikkivät pihalla keskenään kuin jos 3 v kiusaa ja terrorisoi muita lapsia.

Onko susta "kyttäystä" jos ihmisiä haittaa kiusaava ja rumasti käyttäytyvä ilman valvontaa jätetty lapsi pihassa? Saati sitten jos leikkivät parkkipaikoilla!!

Tää nyt menee ihan täysin asian sivusta, mutta koska toi sun ennenvanhaan oikein on? Ennen esim. Helsingin keskustan rakentamista?

• Tykkää
Reactions: Minni:) ja erinys
Mitä sanot tänne tenavalle kun hän sanoo sulle ettei tarvi sua uskoa?
Mä sanoisin takaisin että kyllä tarvii koska olen aikuinen ja sinä leikit meidän kanssa. Aikuisia täytyy uskoa vaikka ei olisi oma äiti tai isä.
Jos ei menisi perille olisin se ainut rohkea joka uskaltaa/viittii/kehtaa mennä sanomaan vanhemmille.

meillä on naapurin muksut ollu yksin ulkona kun nuorin oli 3 isosisko 4 ja isoveli 6v vahtina,vaikka minä istun muksujeni kanssa hiekkalaatikolla niin en vahdi muitten lapsia

[QUOTE="vieras";26332242]meillä on naapurin muksut ollu yksin ulkona kun nuorin oli 3 isosisko 4 ja isoveli 6v vahtina,vaikka minä istun muksujeni kanssa hiekkalaatikolla niin en vahdi muitten lapsia[/QUOTE]

Paitsi että jos joku vanhempi jättää n 3 v lapsensa yksin yhteiseen pihaan, käytännössä muiden vanhempien on pakko silloin tätäkin lasta vahtia. Toivoisin että vanhemmat tiedostaisivat tämän!

On ihan eri asia jättää omalle aidatulle pihalle jossa lapsi on yksin. Jos jätät yhteiselle pihalle, sysäät muiden vastuulle. Jos lapsesi kiusaa muita, tekee luvattomia tai vaikka satuttaa itsensä, eivät muut voi sulkea silmiään. Siinä on muille yksi lapsi lisää vahdittavaksi. Menee vaan niin yli ymmärryksen multa... Miksei voi lapsi leikkiä sisällä jos ei vanhemmat ehdi mukaan ulos? Ero asia isomman lapsen kanssa...

wtf?? milloin "ennen vanhaan" käsittääkseni tuolta 40-50 luvuilta asti on kyllä taloyhtiöissä ollit pihoja ihan siinä, missä 90-luvullakin rakennetuissa, puhumattakaan uusimmista, mitä sä nyt horiset??

Tuohon Lexin kommenttiin tästä samasta viestistä lisäisin, että mitäs vikaa on työläisten lapsissa?

Yhteistyössä