Haluaako joku kysyä jotain? Koko perheellä sikainfluenssa. Diagnoosi varmistui juuri.

• Viestiketjun aloittaja buleria
  • Ensimmäinen viesti
Pelkäävä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toivottavasti ap:n perheessä voidaan hyvin.

Meillä oli 2003 vuonna tosi paha influenssa, siis ihan tavis sellainen. Kuumeineen tauti kesti 7-11 päivään itse kullakin. Mullakin oli kuume 41 asteessa kolmena päivänä, vaikka en yleensä yli 39 asteen kuumeita sairastele. Tuolloinen kuopus oli 8kk ja hänelläkin kuume yli 40 asteessa. Isommilta lapsilla, varsinkin öisin, oli rajuja nenäverenvuotoja kovan kuumeen takia. Kolme meidän perheestä, minä mukaan lukien, saatiin antibiootit lopulta, kun tuli pahat korva-ja poskiontelotulehdukset.
Tosi kurja tauti, enpä haluaisi meille saada tuota sikaversiota. Varsinkin , kun laskettu aika on marraskuun lopulla, niin siiinä on jo vauvakin vaarassa.
Isommat lapset käyvät koulua, niin ei voi taudilta eristäytyäkään.
Mutta rokotteen otatan kyllä lapsille ainakin, jos sellainen tulee. Itse en taida raskauden takia tuota saada.
Meillä oli vuosi sitten talvella paha influenssa myös. Se kesti jokaisella lapsella melkein 2 viikkoa. Lapset olivat täysin petipotilaita pitkään. Nyt tämä sikatauti osoittatui ainakin meidän perheessä todella lieväksi verrattuna tuohon normi kausi-influenssaan. Oireet voivat näköjään vaihdell suuresti.

Kiitos tästä, antaa toivoa meillekin, joilla tosiaan se viime talven influenssakin päättyi sairaalaan ja jälkitautien kanssa taisteluun...

Keittiönoita
Paranemisia sairastaville :flower: En jaksanut kahlata kaikkia sivuja läpi, joten tätä on saatettu kysyä jo aiemminkin. Ei siis tarvitse vastata, jos on kysytty...kaivelen vastauksen sitten - kunhan aikaa on - aiemmista vastauksista.

Mua askarruttaa se, että miten perheessä hoidetaan normaalit kauppareissut, kun pitäisi olla kotona karanteenissa? Käykö joku kaveri tai sukulainen kaupassa vai käykö se vähiten sairas? Entä onko teillä kummallaakn perheellä koiraa? Jos on, oletteko saaneet helposti koiralle ulkoiluttajan? Jäittekö koko perhe kotiin, kun ensimmäinen sairastui?

plööh
Alkuperäinen kirjoittaja puddighinu:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttääniinettänäkyypunaista:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttääniinettänäkeepunasta:
Haluaisin kysyä sitä, että eikö sun omatuntoa paina yhtään se, että TE olitte niin itsekkäitä, että menitte sukuloimaan juuri nyt ja toitte mukananne tänne taudin, joka saattaa tappaa? Onko sitten hyvä mieli kun alkaa pietarsaarelaisia ja vaasalaisia lakoamaan? No näittepä ainakin sukulaisia ja teillä oli hauskaa...voi jestas...
No mitä sä ajattelette siitä että mun pitäisi tulla täältä Hollannista sukuloimaan Suomeen? Hollannissa on väkilukuun nähden vähemmän sairastuneita kuin Suomessa. Saanko sitten tulla?
Mun mielestä jokaisen nyt kannatais vaan pysyää omassa maassaan. Tai ainakin käyttää järkeään sen verran, ettei mee niihin maihin, missä on SUURI RISKI saada tuo lenssu.
No multa varmaan jää nyt sitten siskon häät väliin, kun ei kerta saada tulla suomeen. Jäädään tänne ettei tuoda sulle lunssaa tuliaisina, vaikka täällä on 200 tapausta ja 60miljoonaa asukasta, ja suomessa 100 tapausta ja 5 miljoonaa asukasta...

Pikaista paranemista AP:n perheelle!
hahaa... mun mielestä on ihan se ja sama kuka tänne tulee ja mistäkin intokiinasta.. se tauti leviää jo suomen rajojen sisäpuolella ihan umpisuomalaisilta ihmisiltä jotka ovat pysyneet rajojen sisäpuolella!
ihan turha vältellä menemistä tai tulemista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Paranemisia sairastaville :flower: En jaksanut kahlata kaikkia sivuja läpi, joten tätä on saatettu kysyä jo aiemminkin. Ei siis tarvitse vastata, jos on kysytty...kaivelen vastauksen sitten - kunhan aikaa on - aiemmista vastauksista.

Mua askarruttaa se, että miten perheessä hoidetaan normaalit kauppareissut, kun pitäisi olla kotona karanteenissa? Käykö joku kaveri tai sukulainen kaupassa vai käykö se vähiten sairas? Entä onko teillä kummallaakn perheellä koiraa? Jos on, oletteko saaneet helposti koiralle ulkoiluttajan? Jäittekö koko perhe kotiin, kun ensimmäinen sairastui?
Ohjeistus on, että naapuri tai ystävä hoitaa asioinnit kun perhe on eristyksissä. Eli kaupassakäynnin jne. Koira hoitoon myöskin jollekin, ihan jos siksikin, että kaikki saavat levätä ilman koiran ulkoilutusta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja gnladjlgf:
Alkuperäinen kirjoittaja Tamiflu -kuurilainen :
missä ap asutte, asumme myöskin pietarsaaren lähellä. Ja tauti näköjään pohjanmaalle rantautunut. :(
Kyllä näillä muutamilla ihmisillä on sympatiat huipussaan... Ap:n perhe taistelee voimiensa äärirajalla sairauden kanssa ja toiset vain miettivät erittäin pientä ja teoreettista mahdollisuutta, että onko MINUT / MEIDÄT tartutettu. Arghhh!!!!
Ja näin siis ajattelee itse riskiryhmään kuuluva, raskaana oleva ihminen, jolle luoja on onneksi jonkin verran sympatiakykyä suonut.
Niinpä.
Kaikilla ihmisillä ei ole älliä :) Toivottavasti voitte siellä pietarsaaressa oikein hyvin, ja kerroppa kuulumisa kun kykenet :)

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että ihmiset pelkää luettuaan ap.n tekstin. Ja siis oikeasti varmaan ymmärrätte, että kun ap ja nuorempi lapsi kulkevat esim. sairaalassa päivittäin, tartunta on mahdollinen myös käytävillä, koska hekin ovat sairaita. Ja kuka sen tietää, kelle se iskee voimalla ja kelle ei...

Voimia ap.lle perheineen ja toivottavasti paranette kaikki pian!! *halaus*
Johan ap kertoi turvajärjestelyistä sairaalassa. Matkat he hoitavat omalla autolla myöskin. Eli eipä teidän kuule tarvitse pelätä, edes siellä sairaalan käytävillä (mikä olisi AINOA paikka, jossa voisitte ap:n perheeseen törmätä). Jotta virus tarttuisi ilmateitse, tarvitaan hetken kestävä altistus ja siihen ei ihan ohikävely riitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

ymmärsin naapuri käy kaupassa

mua myös huolettaa jos tauti meille tulee kuka käyttää koiraa pihalla,karanteeni joutuu koko perhe vaikka yksi sairastuu.

pikaista paranemista ap perheelle ja myös muille sairastaville.

Keittiönoita
Ohjeistus on, että naapuri tai ystävä hoitaa asioinnit kun perhe on eristyksissä. Eli kaupassakäynnin jne. Koira hoitoon myöskin jollekin, ihan jos siksikin, että kaikki saavat levätä ilman koiran ulkoilutusta.
Ohjeistus on varmaan ihan järkevä nyt, kun sairastuneita on vielä vähän. Itse mietin tuota syksyä ja ensi kevättä - jos se toinen aalto tulee -, että miten noi hommat hoitaa. Mulla iäkkäät vanhemmat, joten jos he sairastuvat, joudun heille käymään kaupassa. Jos he sairastuvat, luultavasti myös siskonikin sairastuu samoihin aikoihin.

Koiraa en oikein voi muilla antaa hoitoon, mutta onneksi muutenkin liikun sen kanssa pidemmät lenkit vain öisin.

Pakko tunnustaa, että possuflunssa on alkanut muakin mietityttää. Ja nimenomaan käytännön asioiden suhteen. Töitä teen pääsääntöisesti kotoa käsin, mutta kuopus kuitenkin menee taas ens kuussa kouluun. Eli kun se tauti tulee, se tulee, vaikka mä pysyttelisin visusti työhuoneessani :)

siellä ollut
missä ap asutte, asumme myöskin pietarsaaren lähellä. Ja tauti näköjään pohjanmaalle rantautunut. :(
Kyllä näillä muutamilla ihmisillä on sympatiat huipussaan... Ap:n perhe taistelee voimiensa äärirajalla sairauden kanssa ja toiset vain miettivät erittäin pientä ja teoreettista mahdollisuutta, että onko MINUT / MEIDÄT tartutettu. Arghhh!!!!
Ja näin siis ajattelee itse riskiryhmään kuuluva, raskaana oleva ihminen, jolle luoja on onneksi jonkin verran sympatiakykyä suonut.
Niinpä.
Kaikilla ihmisillä ei ole älliä :) Toivottavasti voitte siellä pietarsaaressa oikein hyvin, ja kerroppa kuulumisa kun kykenet :)

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että ihmiset pelkää luettuaan ap.n tekstin. Ja siis oikeasti varmaan ymmärrätte, että kun ap ja nuorempi lapsi kulkevat esim. sairaalassa päivittäin, tartunta on mahdollinen myös käytävillä, koska hekin ovat sairaita. Ja kuka sen tietää, kelle se iskee voimalla ja kelle ei...

Johan ap kertoi turvajärjestelyistä sairaalassa. Matkat he hoitavat omalla autolla myöskin. Eli eipä teidän kuule tarvitse pelätä, edes siellä sairaalan käytävillä (mikä olisi AINOA paikka, jossa voisitte ap:n perheeseen törmätä). Jotta virus tarttuisi ilmateitse, tarvitaan hetken kestävä altistus ja siihen ei ihan ohikävely riitä..

Tiedätkö, että A9 on osasto, joka on malliltaan L-kirjain ja siinä on toisessa siivessä infektio-osasto ja toisessa terveiden lastenosasto? ja ilman väliovia, joten samoilla käytävillä ja samasta ovesta kulkevat kaikki sinne. Lisäksi osasto on kerroksessa 9, joten alapuolella(ja samalla hissillä) kuljetaan mm. synnärille, prenalle, gynelle jne...Valitettavasti sieltä on suhteellisen helppoa saada tartuntaa, jos sattuu olemaan herkästi tarttuva tauti...

Luulisi kyllä.
Alkuperäinen kirjoittaja siellä ollut:
Niinpä.

Tiedätkö, että A9 on osasto, joka on malliltaan L-kirjain ja siinä on toisessa siivessä infektio-osasto ja toisessa terveiden lastenosasto? ja ilman väliovia, joten samoilla käytävillä ja samasta ovesta kulkevat kaikki sinne. Lisäksi osasto on kerroksessa 9, joten alapuolella(ja samalla hissillä) kuljetaan mm. synnärille, prenalle, gynelle jne...Valitettavasti sieltä on suhteellisen helppoa saada tartuntaa, jos sattuu olemaan herkästi tarttuva tauti...
Kait nyt ihmiset tajuavat pitää sairaana suusuojusta yleisillä paikoilla liikkuessaan? Ja tietysti desinfioida kätensä. Jos nyt ylipäätään on pakko liikkua jossain.

utelias tietämätön.
haluaisn tietää että jos sattuis sikalentsu tulemaan, niin ja jos se ois lievä.. niin voiko se parantua itestään, vai onko pakko saada se tamiflu kuuri ? kun mistä sen voi tietää onko se tavallista influenssaa vai ei?

siellä käynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Luulisi kyllä.:
Niinpä.

Kait nyt ihmiset tajuavat pitää sairaana suusuojusta yleisillä paikoilla liikkuessaan? Ja tietysti desinfioida kätensä. Jos nyt ylipäätään on pakko liikkua jossain.

Hope so... Siitä ap ei ole maininnut sanallakaan. Lisäksi muuten sairaiden ja terveiden lasten vanhemmilla on yhteinen jääkaappi osastolla, tosin joissakin infektiohuoneissa(ei kaikissa) on omakin.

Anni
Jos taudin sairastaa lievillä oireilla nyt alkuvaiheessa,niin tuleeko sille vastustuskykyiseksi? Vai sairastuuko uudelleen seuraavan aallon iskiessä, joka sitten vie enemmän porukkaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Jos taudin sairastaa lievillä oireilla nyt alkuvaiheessa,niin tuleeko sille vastustuskykyiseksi? Vai sairastuuko uudelleen seuraavan aallon iskiessä, joka sitten vie enemmän porukkaa?
Jos virus ei muutu epidemia aaltojen välillä, niin lievänä sairastetusta taudista saa vastustuskyvyn =)

vieras
Niinpä.

Kyllä mä yhä vain uskon, että ovat ottaneet nämä asiat huomioon siellä sairaalassa. Itse potilaskin on eristetty ja suojavaatteet on käytössä.

mie
Siis nyt meni hysteria päälle meikäläisellä... Ihan kauhealta kuulostavat nuo ap:n kokemukset! Heidän lapset menivät noinkin huonoon kuntoon, vaikka muuten perusterveitä.. Itselläni 3 v ja 4 kk ikäiset lapset - pelottaa!! Tiedän kokemuksesta, miten hirveää lapsen sairaalasängyn vieressä päivystäminen on.. Olen nähnyt vauvani hengityskoneessa, toista kertaa en sitä haluaisi.. :( Ja miten käy pienten potilaiden, kun tauti kaataa väkeä enemmän kerralla?? Pääseekö sairaalaan? Saako hoitoa?

Kiitos ap:lle kun jaoit omat kokemuksenne. Teillä on varmaan jo pahin ohi.

Oletteko muut ryhtyneet vielä mihinkään varotoimiin? Meillä on kiinnitetty viimeaikoina extra-paljon huomiota käsihygieniaan, kädet pestään AINA kun sisälle tullaan. Käytössä myös käsidesi, joka on mukana aina ja kaikkialla. Käsidesi-pullo löytyy jokaisesta laukusta ja takintaskusta... Meille oli tulossa vieras, joka ennen meille tuloaan on reissussa keski- ja etelä-euroopassa. Tämän luettuani päätin, että emme otakaan tätä vierasta vastaan...(tai hänen on altava ainakin tietty varo-aika kotimaassa). Harkitsen myös esikoisen elokuussa alkavan päiväkerhon lykkäämistä, kunnes rokote saadaan. Perhekerhoihin emme menekään. Mitähän muuta sitä voisi tehdä?

heh
Kyllä mä yhä vain uskon, että ovat ottaneet nämä asiat huomioon siellä sairaalassa. Itse potilaskin on eristetty ja suojavaatteet on käytössä.

No, ei ne niiden eristykset ole tuolla osastolla ennenkään toimineet. Resurssipulahan se ajoi tuohonkin tilanteeseen, että infektio ja ei infektio-osasto yhdistyivät. Siinä vaiheessa on aika vaikea eristyshuoneella taata, ettei pöpöt pääsisi vaatteissa kulkemaan. Eipä siinä paljon henkilökunnan mielipide vaikuta, kun säästetään korkeammalla taholla.

santsu
Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Vie enemmän porukkaa, tarkoitatko että kuolee enemmän?? Rauhoittukaa jo. Kai siitä enemmän vouhotettas luotettavissakin tiedotusvälineissä, jos oikeesti oli noin paha.

kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja utelias tietämätön.:
haluaisn tietää että jos sattuis sikalentsu tulemaan, niin ja jos se ois lievä.. niin voiko se parantua itestään, vai onko pakko saada se tamiflu kuuri ? kun mistä sen voi tietää onko se tavallista influenssaa vai ei?
Parantuu itsestään. Ei ole pakko saada kuuria. Jos sulla on sen verran lievä tauti, ettet tiedä onko influenssaa vai ei, niin sulla ei ole mitään hätää. Sairastat vaan kotona, niinkuin kaikki muutkin taudit. Etkä turhaan levitä sitä eteenpäin.

Hitto
Alkuperäinen kirjoittaja Vaasalainen:
Voimia ap.n perheelle!! Oletteko A9.llä hoidossa? siksi vain kysyn, että siinä samassa on terveiden lasten osasto(eri siipi, mutta ei eristäviä ovia) ja pelottaa hiukan viedä omaa vauvaa sinne tutkimuksiin, jos eivät hoida näitä vakavia sairauksia eri osastolla..
Voi V**** mitä hysterisointia!!!!!!!!!!!
H******ti miten ihmiset on typeriä kun eivät osaa yhtään medianlukutaitoa ja alkeita sairauksista. ÄRSYTTÄÄ tämä hysterían lietsominen, missä ootte sillon kun tavalliseen flunssaan kuolee (jokavuosi!) Suomessa ihmisiä. Lopettakaa te elämä ja menkää metsään piiloon ni ei tartte pelätä mitään tauteja eikä muitten tartte kestää teidän idioottimiaisia kommentteja.

voi voi
Alkuperäinen kirjoittaja Hitto:
Voi V**** mitä hysterisointia!!!!!!!!!!!
H******ti miten ihmiset on typeriä kun eivät osaa yhtään medianlukutaitoa ja alkeita sairauksista. ÄRSYTTÄÄ tämä hysterían lietsominen, missä ootte sillon kun tavalliseen flunssaan kuolee (jokavuosi!) Suomessa ihmisiä. Lopettakaa te elämä ja menkää metsään piiloon ni ei tartte pelätä mitään tauteja eikä muitten tartte kestää teidän idioottimiaisia kommentteja.
Eikö sulla ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja?!

hei
Meillä oli vuosi sitten talvella paha influenssa myös. Se kesti jokaisella lapsella melkein 2 viikkoa. Lapset olivat täysin petipotilaita pitkään. Nyt tämä sikatauti osoittatui ainakin meidän perheessä todella lieväksi verrattuna tuohon normi kausi-influenssaan. Oireet voivat näköjään vaihdell suuresti.
Voiskohan se olla mahdollista, että viime talvinen tauti olis antanut edes osittaisen suojan tätä tautia vastaan?

Tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis nyt meni hysteria päälle meikäläisellä... Ihan kauhealta kuulostavat nuo ap:n kokemukset! Heidän lapset menivät noinkin huonoon kuntoon, vaikka muuten perusterveitä.. Itselläni 3 v ja 4 kk ikäiset lapset - pelottaa!! Tiedän kokemuksesta, miten hirveää lapsen sairaalasängyn vieressä päivystäminen on.. Olen nähnyt vauvani hengityskoneessa, toista kertaa en sitä haluaisi.. :( Ja miten käy pienten potilaiden, kun tauti kaataa väkeä enemmän kerralla?? Pääseekö sairaalaan? Saako hoitoa?

Kiitos ap:lle kun jaoit omat kokemuksenne. Teillä on varmaan jo pahin ohi.

Oletteko muut ryhtyneet vielä mihinkään varotoimiin? Meillä on kiinnitetty viimeaikoina extra-paljon huomiota käsihygieniaan, kädet pestään AINA kun sisälle tullaan. Käytössä myös käsidesi, joka on mukana aina ja kaikkialla. Käsidesi-pullo löytyy jokaisesta laukusta ja takintaskusta... Meille oli tulossa vieras, joka ennen meille tuloaan on reissussa keski- ja etelä-euroopassa. Tämän luettuani päätin, että emme otakaan tätä vierasta vastaan...(tai hänen on altava ainakin tietty varo-aika kotimaassa). Harkitsen myös esikoisen elokuussa alkavan päiväkerhon lykkäämistä, kunnes rokote saadaan. Perhekerhoihin emme menekään. Mitähän muuta sitä voisi tehdä?
Ei voi sanoa kuin....naurettavaa ylireagointia. Ymmärrän, että ihmiselle, joka ei näistä asioista mitään ymmärrä, saattaa median hysterian lietsonta aiheuttaa pelkoja, mutta voisi asioista edes ottaa selvää. Järjesteletkö näitä varotoimia myös aina muulloinkin, kun influessa aalto talvisin tullut Suomeen? Se on (yksittäiselle) ihmiselle ihan yhtä vakava, kuin tämä sikatauti. Tähän vaan sairastuu nyt enemmän ihmisiä, mutta sen vakavampi, kuin tavan influkaan, se ei ole. Eikä siihen sen herkemmin kuole.

Täh?
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa:
Ei voi sanoa kuin....naurettavaa ylireagointia. Ymmärrän, että ihmiselle, joka ei näistä asioista mitään ymmärrä, saattaa median hysterian lietsonta aiheuttaa pelkoja, mutta voisi asioista edes ottaa selvää. Järjesteletkö näitä varotoimia myös aina muulloinkin, kun influessa aalto talvisin tullut Suomeen? Se on (yksittäiselle) ihmiselle ihan yhtä vakava, kuin tämä sikatauti. Tähän vaan sairastuu nyt enemmän ihmisiä, mutta sen vakavampi, kuin tavan influkaan, se ei ole. Eikä siihen sen herkemmin kuole.
Ryömi koloos! Sinä olet naurettava! Tulet riehumaan ketjuun jossa ap: lapsi on eriitäin vakavasti sairaana sairaalassa juuri tämän täysin vaarattoman "sikataudin" takia. Olisiko mahdollista että lukisit mihin ketjuun vouhutuksiasi laitat? Tässä ketjussa ei ole kyse mediasta. jos et sitten laske ihmisten henkilökohtaisia kokemuksiakin "mediaksi". Hivenen empatiaa olisi joskus hyödyksi.

Ap:lle parantumisia :flower:

Yhteistyössä