Halpoja ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuilija.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeestiko joku aikuinen ihminen on noin nirso? Käsittämätöntä...

Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10 vuotta. Tätä ennen söi kotonaan pelkkiä liharuokia, kalaa max. kerran kuussa ja tuoresalaatteja ei koskaan. Minä olen kasvissyöjä, tosin syön kalaakin ja laitan miehelle myös liharuokia välillä. Pari vuotta meni, että mukisematta alkoi maistua kasvisruuatkin (itse ei siis ruokaa koskaan vapaehtoisesti laita), ja nykyään syö lihaa ehkä parina päivänä viikossa, muuten kasvis- ja kalasapuskaa. Vapaaehtoisesti, ja kehuu vielä. :D

Eli lähinnä kehittäisin tuota nirsoutta. Meillä halpoja ruokia ovat:
-pinaattikeitto, joukkoon muna tai raejuustoa
-kasvissosekeitto, ruokaisuutta punaisista linsseistä
-hernekeitto
-erilaiset pata- ja laatikkoruuat, esim. janssoninkiusaus, italianpata (itsetehty)
-pastat, kuten spagetti ja soijarouhe-tomaattipohjainen kastike, pasta ja kastike kauden kasviksista ja (miehelle ja lapselle) pekonista tai kinkkusuikaleista
-tonnikala on suht edullista tölkissä, siitä saa hyvän pastakastikkeen jos syö tonnaria
-pakastevihannekset on halpoja ja niitä voi lisätä melkein joka pataan ja pastakastikkeeseen.

Ja halpaa minusta perheelliselle on, jos jokaisen annoksen hinta on alle euron. Kahden euron annos taitaa meillä olla kalleimmasta päästä, tällöin on esim. uunilohta tai kokolihaa miehellä ja lapsella. Eli lasket ruokaan kuluneiden ainesten yhteishinnan ja jaat sen siitä saatujen annosten määrällä. Esim. nuo kasvispohjaiset keitothan on melkein ilmaisia annosta kohden.

Mä lisään vinkkeihin vielä soijarouheen, proteiinia edullisessa muodossa :) Itse laitan nykyisin kaikkiin jauheliharuokiin puolet soijarouhetta, saan edullisesti isompia annoksia kastiketta jne.

[QUOTE="Piika-äiti";24822300]Minä olen tehnyt 18 vuotta eri ruuan itselleni ja lihansyöjäväelle. Se on vain ja ainoastaan asennekysymys, ei raha. Sinähän säästät siinä kun syöt halvemmin ja terveellisemmin, ja edistät omaa ja lapsesi terveyttä.[/QUOTE]

Itse voisin tehdäkin kahta ruokaa jos olisin itse kasvissyöjä. Tai jos puoliso olisi niin voisin tehdä hänelle kasvisruuat ja itselle & lapsille sitten siihen rinnalle jotain lihaa sisältävää.

Mutta jos kyse on vain siitä että puoliso on noin nirso kuin ap:n mies niin en rupeaisi itse lapsineni elelemään miehen ruokavaliolla, enkä viitsisi ruveta meidän muiden normiruokien lisäksi tekemään miehelle tämän maun mukaisia ruokia. Mies saisi sitten itse kokata omat sapuskansa jos tavallinen kotiruoka ei kelpaa.

Yhteistyössä