Elikkä keskustelu taitaa olla aikas kuollut, mutta ittelläni on ollu esim. "mukavia" leikkejä/pelejä/ratoja, lemppareita on ollut ainakin "faaraon hauta" elikkäs jokin huone valaistaan hämärästi vaikka myrskylyhdyillä, ja jonnekin piilotetaan vessapaperiin kääritty vauvanukke, jos ei isoa huonetta löydy voi käyttää isompaa aluetta tai vaikka koko taloa. Sitten vain kaverit etsimään "faaraovauvaa" ja selvittämään sen arvoitusta. Toinen on ollut myös kauhurata, olemme esimerkiksi kavereitteni kanssa kiinnittäneet villalangalla vauvanukkeja roikkumaan esim. hyllystä, kuin ne olisi hirtetty. Kauhurata tänä vuonna tulee päättymään johonkin murhattuun naiseen (pumpulinukkeen) joka löytyy joko veden pohjalta taskulampun avulla tai sitten se kelluu pinnalla. Löydöksestä alkaa sitten seikkailu, jossa selvitetään, miten jokin paha voima on tappanut neidon. Myös pakastearkusta löytyy ilkeän pellen naama ja uhkaava viesti. 3. lk pikkusiskoni tekee kavereittensa kanssa perinteisempiä leikkejä, kuten myrkkykarkkia, eli pöydällä on erilaisia karkkeja, joista pelaajat valitsevat myrkkykarkin. Sitä ennen on valittu yksi vapaaehtoinen, joka on mennyt toiseen huoneeseen ja kun hän tulee, hän alkaa ottamaan karkkeja. Jos hän ottaa myrkkykarkin, muut huutavat "MYRKKYKARKKI!!" ja pelaaja saa syödä kaikki siihen mennessä saamansa karkit. Toinen on pelotushippa, eli yksi laittaa kauhunaamion päähänsä ja menee jonnekin ulos pimeään piiloon. Sitten toimen tulee taskulampun kanssa etsimään kauhuhenkilöä, joka pelästyttää toisen ja alkaa jahdata tätä. Jos toinen ehtii aiemmin sovittuun turvapaikkaan, hän on turvassa, mutta jos hänet otetaan kiinni, hän joutuu pukeutumaan kauhuhenkilöksi. Itse pidän yökylähalloweenin tod. näk. 2.-3.11. Tai siis itse olen 12, joten minä ja kaverini teemme keskiyön ratoja ja sellaista, joten alkuillasta pikkusiskoni viettää "pienempien lasten" juhlia. Teemme tämän aivan siksi, että pari vuotta taaksepäin siskoni ja hänen kaverinsa pelkäsivät aivan hirveästi Halloween Theme-musiikkia ja pelkäsivät myös hämähäkkirataa, joten lopulta valot pistettiin päälle, tanssittiin Ipanapan tahdissa ja leikittiin poneilla!

Ideat eivät tosin sovi hirveän nuorille, naapurimmekin pelkäsi viisivuotiaana hirveästi kellarissa ulvovaa kummitusta.