Voi tietysti varautua tilanteeseen menemällä töihin. Se on yksi vaihtoehto. Lisäksi indeksisidonnaiset etuudet kuten toimeentulotuki, työmarkkinatuki, opintorahat ja asumistuet (jotka kaikki tosin laahaavat jäljessä, mutta kuitenkin) kompensoivat köyhimpien osalta lapsilisien verottamisesta johtuvaa "ansion"menetystä.
On hyvä taas muistaa, että lapsilisä on universaalietuus, ja nimensä mukaisesti LISÄ. Sen tarkoitus ei ole kattaa erityisesti mitään menoja, vaan tuoda LISÄ perheen talouteen. Jos ostovoima heikkenee yleisen markkinatilanteen ja inflaation myötä, itse asiassa sosiaalietuuksilla elävien perheiden taloustilanne on kaikkein stabiilein jos vertaa työelämästä johtuvaan turbulenssiin monissa perheissä.
Toimeentulotukea myönnetään edelleenkin tarveharkintaisena, ja käytössä on myös ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki, joilla voidaan tarvittaessa kattaa perheen menoja yli perusosuuksien. Kuitenkaan asiakkaat eivät ole koskaan tyytyväisiä saamiinsa rahasummiin, koska "ne eivät riitä mihinkään". Eli mihin niiden sitten pitäisi riittää? Samanlaiseen elämänlaatuun kuin naapurilla, jossa on kaksi työssakäyvää vanhempaa vai?
Tajutkaa nyt, että valtion kassa on tyhjä. Leikkaukset ovat pakollisia, jotta peruspalvelut turvataan. Universaalietuudet ovat mielestäni hyvä säästökohde, koska ne ovat laskennallisesti demokraattisia. Toimeentulotukikin on suunniteltu väliaikaisratkaisuksi ja VIIMESIJAISEKSI etuudeksi, eikä miksikään perustuloksi, jolla pitäisi pystyä elämään samoin kuin työssäkäyvät perheet.
Mistä itse ehdottaisit ap tai sinä joka protestia ehdotat, että säästäisimme? Varmasti vammaispalveluista jos et itse satu olemaan vammaisen lapsen äiti tai vanhustenhoidosta (joka syö helvetisti alati vanhenevan ja huoltosuhteeltaan heikkenevän kansamme varoja) jos olet vielä niin nuori, että omat vanhempasi ovat aktiivisessa iässä ja terveitä? Kuntien valtionosuuksistako, joka näkyisi meidän terveyspalveluissamme, lastemme päivähoidossa ja koulussa sekä sosiaalipalveluissa, kirjastoissa ja uimahalleissa? Niinkö? vai onko kenties parempia ehdotuksia? Kuulisin mielelläni.
Suomessa on valtava määrä lapsettomia aikuisia ja vanhempaa väestöä, joka on kasvattanut lapsensa ilman sosiaalitukia. He ovat valmiita puolestaan lakkauttamaan lapsilisät, ja monen argumenttina (eikä täysin aiheetta) on se, että jos päättää lapsia tehdä, on täytynyt etukäteen miettiä, miten ne elättää. Yhteiskunnan tehtävä sen ei pitäisi olla.
Eli puolensa ja puolensa. Itse olen valmis kantamaan korteni kekoon työstä maksamani veron lisäksi myös lapsilisistä maksamallani verolla, koska nyt ollaan tilanteessa, että jokainen kansanosa tuntee nahoissaan jonkin säästötoimen vaikutukset. Jos lapsilisästä häviää muutama kymppi, se on hyväkin ratkaisu, koska silloin verokertymävastuu koskettaa tasaisesti myös niitä perheitä, jotka eivät tee mitään rahojensa eteen. Ja tämä nyt ei koske lapsiaan kotona hoitavia, jotka tekevät arvokasta työtä.