Halitteko ja hellittekö poikavauvojanne yhtä paljon kuin tyttöjä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuleeko poikaa halittua, suukoteltua syliteltyä, nukutettua vieressä ym. yhtä paljon kuin tyttöäkin vai tuleeko poikaa jotenkin vaistomaisesti alusta asti kohdeltua eri lailla, pidettyä "enemmän etäisyyttä"?

"vieras"
Kuulostaa karulta, mutta mä taisin helliä poikavauvaani enemmän kuin tyttöä ;)
Johtuu mm. lasten luonteista ja siitä, että tyttö on vanhempi. Tyttö on aina ollut sellainen menijä, ei viihdy sylissä ja on rohkea ja reipas. Poika taas on ollut arempi, hellyydenkipeämpi, sylissä hyvin viihtyvä tapaus ja kun on nuorempi niin helposti tulee enemmän sitten häntä pidettyä pienempänä kuin reipasta isosiskoaan.

Entinen Ksantippa S.
Ainakin erään 80-luvulla tehdyn tutkimuksen mukaan poikalapsia imetetään pitempään ja hellitään enemmän kuin tyttölapsia. Toisaalta olen kuullut päinvastaisistakin tutkimustuloksista.

Mutta eiköhän tuo hellimisen määrä ole enemmän yksilöiden välisistä eroista kiinni kuin lapsen sukupuolesta.

"Suvi"
Yritän tietysti yhtä paljon, mutta luulen että silti enemmän halittua tyttöjä. Tytöt on pieniä, iloisia ja kilttejä ja läheisiä äidille. Toki pojatkin on kilttejä ja läheisiä mutta tytöt on ehkä viel enemmän. :)

Tytöt perivät enemmän äitinsä ominaisuuksia, joten lienee aika luonnollista että tyttö aiheuttaa hiukan toisenlaista lähestymistä poikiin verrattuna.

Joidenkin tutkimusten mukaan pojat laskevat jonkin verran äidin elinikää. Meille on tulossa neljäs poika ja tyttöjä on yksi. Saas nähdä paljonko pojat verottavat elinvuosia ;)

1v4v5v
Taidan halia ja lelliä tuota meidän poikaa,toisaalta kyllä tyttöjäkin tuli hellityyä yhtälailla silloin ,kun olivat saman ikäisiä,kun poika nyt.
Tytöt ovat 4v ja 5v eivätkä pahemmin perusta mistään suukottelusta tai halimisesta,toki tulevat kainaloon katselemaan lastenohjelmia jne..
Ainakin tässä vaiheessa Poika on minulle läheisempi kuin tyttöni,toki onhan poika vielä pieni,ja johtuu varmaan siitä.

"vieras"
[QUOTE="Suvi";25601446]Yritän tietysti yhtä paljon, mutta luulen että silti enemmän halittua tyttöjä. Tytöt on pieniä, iloisia ja kilttejä ja läheisiä äidille. Toki pojatkin on kilttejä ja läheisiä mutta tytöt on ehkä viel enemmän. :)[/QUOTE]

ihan uskomatonta, että vielä 2000 luvulla on tällaisia ihmisiä...ensinnäkin, voin lyödä vetoa, että meillä on täällä kotona tällähetkellä pienempi poika kuin yksikään sinun lapsistasi. Lapsen koolla ei tietääkseni ole merkitystä? Onko iso lapsi jotenkin vähemmän hellittävä? Ja mikä tekee tytöistä kiltimpiä kuin pojat? Tunnen MONTA tyttöä, jotka ovat ihan täysiä persereikiä, ja taas monta poikaa jotka ovat rahallisia, ihania vilpittömiä lapsia (tietenkin tunnen myös kamalia poikia ja ihania tyttöjä, mutta sanon silti että tunnen enemmän ihania poikia kuin tyttöjä). Pojat ovat myös usein äitinsä kanssa vieläpä läheisempiä kuin tytöt, etenkin murrosiässä tytöt ja äidit ottavat paljon enemmän yhteen kuin pojat ja äidit, ja tästä oli sitten joku tutkimuskin tehty. googlaappa vaikka.

"vieras"
Se on varmaan äidistä ihan kiinni. Osat on sellaisia perinteisiä, että Poika sen olla pitää ja Pojat on niin paljon enemmän sitä ja tätä ja tytöt on enemmän sellaisessa nöyrän ja kiltin kotitöitä paiskivan apulaisen roolissa. Nää äidit tuntuu panostavan poikiin. Ovat usein sellaisia suorituskeskeisiä ja reippaita.
Sitten on näitä Ticket to Heaven-mammoja, jotka rakastaa tyttöjensä pynttäämistä karkkimaisiksi ja ovat itsekin hurjan hempeitä ja lempeitä ja hillittyjä ja honey honey ja heidän maailmankuvaansa tuntuu tytöt sopivan paremmin kuin astetta roisimmat pojat ;)

[QUOTE="vieras";25601397]Kuulostaa karulta, mutta mä taisin helliä poikavauvaani enemmän kuin tyttöä ;)
Johtuu mm. lasten luonteista ja siitä, että tyttö on vanhempi. Tyttö on aina ollut sellainen menijä, ei viihdy sylissä ja on rohkea ja reipas. Poika taas on ollut arempi, hellyydenkipeämpi, sylissä hyvin viihtyvä tapaus ja kun on nuorempi niin helposti tulee enemmän sitten häntä pidettyä pienempänä kuin reipasta isosiskoaan.[/QUOTE]
Meillä sama juttu...tai kai mä ihan vauvoina noita yhtä lailla hellin, mutta poika on aina ollut se sylikissa & tyttö taas oman tiensä kulkija. Tyttö esikoinen, poika tämänhetkinen kuopus.

Nyt on tulossa kolmas lapsi, poika. Odotan kovasti saavani samanlaisen takiaisen kuin tuo isompi poikakin oli :)

Jotenkin kauhee kysymys...

Meillä ei tyttöä ole, mutta poika nukkui vieressä oli vuoden ja imetin lähes 1v9kk. Halitaan ja pusutellaan paljon. Jos saadaan joskus tyttö, niin eiköhän toimita samalla tavalla.

"höh"
[QUOTE="vieras";25601539]ihan uskomatonta, että vielä 2000 luvulla on tällaisia ihmisiä...ensinnäkin, voin lyödä vetoa, että meillä on täällä kotona tällähetkellä pienempi poika kuin yksikään sinun lapsistasi. Lapsen koolla ei tietääkseni ole merkitystä? Onko iso lapsi jotenkin vähemmän hellittävä? Ja mikä tekee tytöistä kiltimpiä kuin pojat? Tunnen MONTA tyttöä, jotka ovat ihan täysiä persereikiä, ja taas monta poikaa jotka ovat rahallisia, ihania vilpittömiä lapsia (tietenkin tunnen myös kamalia poikia ja ihania tyttöjä, mutta sanon silti että tunnen enemmän ihania poikia kuin tyttöjä). Pojat ovat myös usein äitinsä kanssa vieläpä läheisempiä kuin tytöt, etenkin murrosiässä tytöt ja äidit ottavat paljon enemmän yhteen kuin pojat ja äidit, ja tästä oli sitten joku tutkimuskin tehty. googlaappa vaikka.[/QUOTE]

Tuota, eiköhän se kersojen vittumaisuus tai vähemmän vittumaisuus ole ihan perhekohtaista. Toiset puhuvat ilkeästi muitsa ihmisistä lastensa kuullen ja opettavat lapsensa röyhkeiksi ja vittumaisksi kiusantekijöiksi. Toiset taas välttävät puhumasta mitään ongelmistaan lastensa kuullen ja jos ihmisistä puhutaan, aina neutraalisti.

"vieras"
Eikös poikia nimenomaan hellitä enemmän? Pojat ovat aina olleet tutkimusten mukaan äidille läheisempiä. Kyllähän sen ihan käytännössäkin näkee, että poika-äitisuhde on tiiviimpi.
Itselläni on 2 poikaa ja 3 tyttöä ja ihan yhtä paljon minä heitä olen hellinyt.

dsds
Mulla on ihan päinvastainen käsitys. Poikalapsiahan sanotaan aina helpommiksi ja niinhän se on. Etenkin teini-iässä. Mulla tosin ei poikia ole edes. Mä olen kuullut kyllä ihan niinpäin, että poikalapsia kohtaan annetaan enemmän hellyyttä. Tyttöjen pitää olla aikuisia jo niin pienestä yms.

Hellin ja halin paljonkin. Poika on 5,5v ja saa nukkua meidän välissä aina kun haluaa. Mun mielestä poikalapsia hellitään ja hyssytellään paljon enemmän, kuin tyttöjä. Minulla on itselläni isoveli ja kyllä hän on edelleen (vaikka on jo 29) edelleen se äidin mussukka. Minun on pitänyt olla paljon itsenäisempi aina. Poikalapset ovat tärkeämpiä etenkin äideille.. näin mulla on ainakin kokemusta, vaikka näin ei tietenkään saisi olla.

Mulla on vasta yksi poika ja tyttö nyt tulossa. En osaa kyllä kuvitella, että olisi mahdollista helliä, halia ja pussailla enemmän kuin olen tuota poikaa hellinyt, halinut ja pussaillut. Enhän mä ehtisi tehdä mitään muuta :D.

tasapuolisuutta
[QUOTE="vieras";25601562]Se on varmaan äidistä ihan kiinni. Osat on sellaisia perinteisiä, että Poika sen olla pitää ja Pojat on niin paljon enemmän sitä ja tätä ja tytöt on enemmän sellaisessa nöyrän ja kiltin kotitöitä paiskivan apulaisen roolissa. Nää äidit tuntuu panostavan poikiin. Ovat usein sellaisia suorituskeskeisiä ja reippaita.

Tuolta vaikuttaa tämänkin keskustelun perusteella. :(

huio
Omituinen kysymys, johon en voi vastata. Mulla on kaks poikaa ja kolmas mahassa. Mä halin ja pusin ja pidän sylissä poikiani joka päivä, ovat 6v ja 4v. Niin ja vieressäki ne nukkuu yhä edelleen melko usein. En osaa sanoa kohtelisinko tyttöä toisin, mutta vaikea kuvitella. Tietenkin jotakin erojakin on, meillä toinen pojista on selvästi enemmän syli-ihminen ja varmaan enemmän häntä pidän sylissä kun siihen aina itse kiipeää. Joka päivä silti toistakin pidän sylissä, mutta hän mielellään kiipeää pois ja istuu sit vaikka kainalossa.

juuuuu
Tämä ketju herätti paljon tunteita pintaan. Mulla myös on käsitys, että poikavauvoja ja poikalapsia nimenomaan hellitään enemmän. Itse olen kylläkin osoittanut rakkautta ja läheisyyttä yhtä paljon sekä tyttärilleni, että pojilleni.
Omassa lapsuudessani meidän perheessä oli kaksi tyttöä ja kolme poikaa. Aivan lapsuudesta tähän aikuisuuteen asti pojat ovat olleet äidilleni tärkeämpi. Isä on enemmänkin ollut tasapuolinen meitä kaikkia kohtaan. Olemme kaikki jo aikuisia, mutta edelleen ne pojat merkkaavat mun äidilleni enemmän, kuin minä ja pikkusiskoni.
Lapsuudessani pojat saivat enemmän läheisyyttä ja jos suoraan sanotaan niin myös rakkautta enemmän äidiltäni, kuin me tytöt. Pojat saivat enemmän tahtoaan läpi ja heitä rankaistiin vähemmän.
Lapsuudesta aikuisuuteen saakka MINUA JA SISKOANI on syytetty PALJON siitä, jos joku on mennyt poikien elämässä pieleen. Joskus nuorempana äitini piti kovasti yhden veljeni tyttöystävästä. Kun he erosivat, äiti syytti mua siitä. Mä olin kuulemma liikaa heillä yötä ja en antanut omaa rauhaa yms. Veljeni kylläkin puolusti mua ja sanoi, ettei se ollut mun vika.
Veljiini mulla on hyvät välit ja me sisarukset pidetään yhtä paljon.

tasapuolisuutta
[QUOTE="vieras";25601539]ihan uskomatonta, että vielä 2000 luvulla on tällaisia ihmisiä...ensinnäkin, voin lyödä vetoa, että meillä on täällä kotona tällähetkellä pienempi poika kuin yksikään sinun lapsistasi. Lapsen koolla ei tietääkseni ole merkitystä? Onko iso lapsi jotenkin vähemmän hellittävä? Ja mikä tekee tytöistä kiltimpiä kuin pojat? Tunnen MONTA tyttöä, jotka ovat ihan täysiä persereikiä, ja taas monta poikaa jotka ovat rahallisia, ihania vilpittömiä lapsia (tietenkin tunnen myös kamalia poikia ja ihania tyttöjä, mutta sanon silti että tunnen enemmän ihania poikia kuin tyttöjä). Pojat ovat myös usein äitinsä kanssa vieläpä läheisempiä kuin tytöt, etenkin murrosiässä tytöt ja äidit ottavat paljon enemmän yhteen kuin pojat ja äidit, ja tästä oli sitten joku tutkimuskin tehty. googlaappa vaikka.[/QUOTE]

Ihan uskomatonta että nykyään joku ajattelee noin! :O Persreikiä, tytöt??? Sairasta. :( Niin miksiköhän joillekin pojat on läheisempiä kuin tytöt... Siksi kun ne on olleet tärkeämpiä ja tytöt on saaneet vaan pärjätä "kun ne on niin hankalia/reippaita". :(

Yhteistyössä