haavanhoito / maksuasioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika surullista että toisella on tuollainen avohaava, ja te ette raavi kasaan ihan mistä vaan tarpeellisia hoitovehkeitä.

Siis ymmärsinköhän oikein?? justhan ap tässä sitä miettii.. ja hoidon kestoahan ei pysty sanomaan, joillakin jää fistellit auki TOOOOSI pitkiks ajoiks.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Juu, nuo fistelihaavat jätetään auki että pääsevät paranemaan pohjasta ensin. Onpas tosiaan kallis tuote. Kysyisin lääkäriltä/hoitajalta voisiko muuten hoitaa. Useat noista uusista haavanhoitotuotteista on kalliita ja ilmankin pärjää.Muistan kun opiskeluaikana noita sinus piloinidalis haavoja hoidettiin ihan vaan keittosuolataitoksilla ja paranivat kyllä.

Joo mäkin muistan et esim. säärihaavoja hoidettiin ihan tykkänään erilailla kuin nyt. Olisko syynä nykyiset ärhäkät bakteerit, joten pyritään saamaan iho ehyeksi mahdollisimman nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Aika surullista että toisella on tuollainen avohaava, ja te ette raavi kasaan ihan mistä vaan tarpeellisia hoitovehkeitä.

Siis ymmärsinköhän oikein?? justhan ap tässä sitä miettii.. ja hoidon kestoahan ei pysty sanomaan, joillakin jää fistellit auki TOOOOSI pitkiks ajoiks.

... Ja kyllä nykyisellä tuoterepertuaarilla on aivan perusteltua miettiä olisiko halvempaa hyvää hoitoa. Sairaaloissa näin tehdään jatkuvasti, jotta veroeurot säästyisivät! Miksi yksityinen ihminen ei saisi tehdä samoin säästääkseen omia rahojaan? Sitäpaitsi yksi hyvän haavanhoidon periaatteista on kustannustehokkuus. Oikea tuote oikeaan paikkaan. Ei se kallein välttämättä paras ole.

... Ja kyllä nykyisellä tuoterepertuaarilla on aivan perusteltua miettiä olisiko halvempaa hyvää hoitoa. Sairaaloissa näin tehdään jatkuvasti, jotta veroeurot säästyisivät! Miksi yksityinen ihminen ei saisi tehdä samoin säästääkseen omia rahojaan? Sitäpaitsi yksi hyvän haavanhoidon periaatteista on kustannustehokkuus. Oikea tuote oikeaan paikkaan. Ei se kallein välttämättä paras ole.

No ei meillä mietitä aina mikä on edullisinta vaan se miten haava tulee hoidettua parhaiten ja siten myös nopeiten. Ja kyllä, olen siis sairaalassa töissä. (Pitänee muistaa et ap ei ole asiakas vaan sen parempi puolisko).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:

No ei meillä mietitä aina mikä on edullisinta vaan se miten haava tulee hoidettua parhaiten ja siten myös nopeiten. Ja kyllä, olen siis sairaalassa töissä. (Pitänee muistaa et ap ei ole asiakas vaan sen parempi puolisko).

Sitähän se kustannustehokkuus juuri on! Että huomioidaan kaikki muuttujat yhtälössä. Mutta ei se kallein tuote siltikään välttämättä se paras ole... Joskus voi olla niin sanotusti vanhassa vara parempi. Kyllä meilläkin kalliita hoitoja käytetään, jos tarve vaatii. Mutta mä vähän epäilen tuon aquacell ag-hoidon järkevyyttä ap:n miehen tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:

Sitähän se kustannustehokkuus juuri on! Että huomioidaan kaikki muuttujat yhtälössä. Mutta ei se kallein tuote siltikään välttämättä se paras ole... Joskus voi olla niin sanotusti vanhassa vara parempi. Kyllä meilläkin kalliita hoitoja käytetään, jos tarve vaatii. Mutta mä vähän epäilen tuon aquacell ag-hoidon järkevyyttä ap:n miehen tapauksessa.

joku ihmetteli miksi en osaa hoitaa ku olen hoitaja..joo hoidanhan mä,kirurgin ohjeiden mukaan ja käy terveyskeskuksessa myös välillä jossa voidaan kirjallisesti seurata paranemista lääkärin kanssa...haluan todella tehdä sen mikään osaan/voin mutta onhan se kaksi eri asiaa hoitaa oman miehen haavaa ku "vieraan" potilaan...pidän ne oksennukset sisällä,yritän olla pyörtymättä mut hoidan sen sen takia ku toista rakastan!
mulla ny koti,2v lapsi,koira ja mioes hoidettavana ja raskaana viikolla 30..olo välillä puhki ja yritän saada edes apua siihen että rahat riittää hyvään haavanhoitoon ja ruokaan,sit olen onnellinen!

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
mies eilen leikkauksessa ja nyt pitkänpitkät haavanhoidot onkalohaavaan...itse hoitaja ja jonkun verran hoidan kotona ja muuten terveyskeskuksessa.tavarat ostettava itse ja yksi tärkeä pieni lappu maksaa 9,50 kappale ja mitään apuja ei saa...eli yhden päivän haavanhoito on n.15euroa
kysynpä miten ne luulee meidän pärjäävän?
joku sanoi että edellinen otsikko oli väärä..tulisiko nyt neuvoja?

En osaa vastata kysymykseesi, mutta mun miehellä leikattiin jalka, ja siihen käytettävät laput myös 9,90/kappale. huh mikä hinta! tosin me saatiin rahat takaisin, kun kyseessä työtapaturma.

Mun miehellä oli sama juttu.Ja haava jouduttiin vielä uudelleen avaamaan,kun oli jäänyt jotain käytäviä siellä putsaamaatta.Siis siinä näkyi häntäluu ja nyrkki meni haavan sisään.Kerran viikossa mies kävi haavanhoidossa sairaalassa,koska kuitenkin oli isommasta haavasta kyse,entä normaalissa tällaisessa tapauksessa.Tätä samaa juttu kun oli sairastanut tarpeeksi kauan,niin sai käydä hakemassa ilmaiset haavanhoitotarvikkeet terveyskeskuksen jostain yksiköstä,mistä kroonikot hakevat tarvikkeensa.
Kallista lystiä oli,mutta onneksi mies on hoitaja,niin töistä sitten toi niitä tarvikkeita kotiin välillä.Ne kyllä kävi kukkaron päälle,kun piti itse vielä maksaa.
minä siis hoidin haavaa muuten ja ei ollut mitään kovin kivaa touhua.Mieheltä meinasi vielä henki lähteä,kun sai 2 antibiootit leikkauksen jälkeen.Toiset ei sopineet miehelle ja tuli ambulanssi reissu sairaalaan ja useamman päivän joutui siellä olemaan.Peräpäästä alkoi veri lentämään ja hirveät tuskat tuli.
Ja koska haava avattiin uudelleen,niin reikä selässä oli auki kuukausi tolkulla.Ehti siis jo parantua,niin ettei ollut kipeä,niin revittiin uudelleen auki.Ei kai siinä mitään,mutta kai se ukko toi sieltä sairaalasta jonkun bakteerin kotiinkin,koska mulla tuli ruusu käteen ja meillä kävi sitten kotisairaanhoito laittamassa mulle suoraan suoneen antibioottia 2 viikon ajan ja lisäksi suun kautta vielä myrkkykuuri siihen päälle.Oli kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa,että sain olla kotona.En tiedä mihin lapset olisi laitettu.
Lääkärin mukaan pitäisi vielä kerran avata selkä,mutta ukko sanoi,että valukoot vaikka mätää,mutta siihen rääkkiin ei enää aio lähteä.Toivottavasti se nyt olisi parantunut,kun mitään oireita ei enää miehellä ole ollut.Jos alkaa taas kipuilla,niin pakko mennä,koska se on hengenvaarallinen ukolle,kun se oli siellä niin syvällä.
Ihmettelen,että miten tästä edes selvittiin hengissä.
Ja polilla kun kävi sen kerta viikossa,niin maksoi sen 22e kerta. :(

ihana kuulla et kohtalokavereita on :)
hoidossa tänää käytii ja mä hoidan muuten mut käy pari kertaa viikossa terkkarissa ni voidaa siel hoitajan kans yhdessä seurata paranemista/tarvittaessa olla yhteydes lääkäriin...
mut kuluja ei saa takaisin MISTÄÄN,kaikki jo kokeiltu ja omista menee nuo 9,50/pvä mut perus sidostarpeet...huh huh...
kun toista rakastaa ni tekee kaikkensa vaikka ei halua tai pystyisi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
haava ns.onkalohaava...eli eilen poistettii häntäluu fistelli ja siitä jäi iso haava joka jätettiin auki..suihkutellaa 2kertaa ja haavan hoito aluksi 1kerta päivässä..
kirurgin suunnittelema haavanhoito keittis,aquacell,taitokset,kalvot ja sidoslappu..hoito vaihtuu joskus sorbaktiin mut suht sama hinta ja halvempaa merkkii ei ole..

Meillä oli vuos sitten sama juttu. Tuli aivan sikakalliiksi + ne matkustukset aina sinne hoitoon...

Tässä vähän omakohtaista kokemusta ja faktaa. 4.9. kävin leikkauksessa kolmatta kertaa tämän fistelin takia ja nyt tuloksena on todellakin se paljon puhuttu onkalo ja peräaukosta häntäluuhun asti ulottuva haava.

Itselläni käy kotihoito hoitamassa kotona, koska terveyskeskuksessa ei le mahdollisuutta suihkuttaa haavaa (kuulemma ainoa hyvä keino on vesi, ei mielellään keittosuolaa). Alunperin piti käydä keskussairaalassa hoidattamassa mutta koska istuminen ei tälläisen haavan kanssa onnistu, tulisi taksimatkat aika kalliiksi sairaalaan joka aamu ja varmasti heikentäisivät paranemista kun ainainen stressi ramppaamisesta ja odottelusta.

Koska haava on noin hankalassa paikassa, en pysty sitä itse hoitamaan ja kotihoidon joudun omasta pussistani maksamaan (n. 7 e/käynti) miun haavaa hoidetaan kerran päivässä ja onkalo suihkutetaan- kuivataan pahimmat vedet pois- Sorbact- imuside-kuiva taitos ja teippi päälle. Sorbactin joudun itse maksamaan mutta kaiken muun kotihoito tuo mukanaan. Kelan sivujen mukaan pitää olla sinä vuonna lääkekustannukset yli 600 e ennen kuin jotakin korvataan.

Hirveästi ihmiset valittavat täällä kuinka kaikki maksaa mutta haluaisin muistuttaa että kyllä meillä on asiat paljon paremmin kuin kehitysmaissa, eikö tärkeintä kuitenkin ole parantuminen?! Ja jos on niin kallista/ei kykene maksamaan kustannuksia, kannattaisi mennä sosiaalitädin juttusille.

Ja vielä sen verran noista kustannuksista, on olemassa sellainen asia kuin maksukatto terveyspalveluissa, jos vuoden sisällä kustannukset (polimaksut, lääkärikäynnit etc.) ylittävät 570 ? rajan, saa niin sanotun vapaakortin ja silloin ei tarvitse itse maksaa mistään mitään, joten kannattaa säilyttää kaikki kuitit yms. sairauteen liittyen, terveyskeskuksessa/sairaalassa on potilastoimisto joka hoitaa maksukatto-asioita.

Itsellä samainen tauti vaivannut pian neljä vuotta (hirveetä pelottelua!). Leikkauksia kolme. Maksuissa en osaa auttaa, rahaa on mennyt itselläkin niin aquacelliin kuin sorbactiinkin. Tauti on niin sanotusti perseestä. Itse tullut todettua että aquacell ja sorbact ovat tehokkaita värkkejä, ja haavan kuivaus hoidon jälkeen myös hyväksi.
Osoitteesta http://www.pilonidal.org/forums/showthread.php?p=63511#post63511 löytyy tautiin liittyvä suomenkielinen foorumi, jossa paljon asiaa jos tällainen kiinnostaa. Etusivun kautta löytyy myös muuta tautiin liittyvää aineistoa. Tsempit paranemiselle!