Galluppi! Onko sinua imetetty vai oletko "korvikelapsi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täysimetetty 6,5kk. Olin ihan perusterve tyttönen, ainoastaan sitten kouluiässä sairastin keskimääräistä enemmän koska olin tosi huono syömään. Aika pikkuinen lapsi olen ollut, kun vertailen omaa ja mun lasten neuvolakortteja. Mulla ei ole allergioita mitään, mutta esimerkiksi veljelläni on paljon, samoin miehelläni, ja he ovat imetettyjä myös, tosin heille voi olla että on annettu lisäruokaa jo varhain.

Olen korvikelapsi. Olen menestynyt hyvin elämässäni ja olen onnellinen. Suhde äitiini on HUONO, tai itseasiassa sitä ei ole. Johtuukohan se siitä, etten tissiä saanut?

Eläinallergia mulla on ja se harmittaa, mutta syytän siitä enemmän äitini tupakointia raskausaikana kuin imetyksen puutetta. Myös sikoni on kärsinyt allergioista.

Omat lapseni imetin ja en ole ikinä röökaillut. Ainakaan vielä ei heillä allergioita ole.

Ok. Minua ja siskoani imetettiin n. 2kk molempia,ei allergioita,ei korvatulehduksia,ei oikeastaan koskaan mitään vesirokkoa ja pakollisia koulussa kiertäviä pöpöjä lukuunottamatta. Mutta sama pätee myös pikkuveljeeni joka imi kaksivuotiaaksi asti. Tästä on vaikea päätellä että mikä johtuu geenitekijöistä ja mikä ravinnosta. Jotkut immeiset vaan ovat niitä jotka sairastavat muita enemmän,esim. mieheni joka kerää itseensä kaikki mahdolliset taudit mitä vain on liikkeellä.

Hei

Minä olen 100% korvikelapsi, tai ehkä 99%, sillä laitoksella sain kuulemma "aitoa" tavaraa. Tyhmyydestä en tiedä, mutta kaksi akateemista loppututkintoa on. Allergioita ei ole. Lapsena korvatulehdus taisi olla 5 -7 vuotiaana pari kertaa, muuten en ollut kipeänä juuri lainkaan edes rokot etc. eivät tarttuneet ja vesirokonkin sairastin vasta 26 vuotiaana. Itse uskon, että geenit vaikuttavat enemmän, sillä 6 kk täysimetetty mieheni on moniallergikko ja oppiarvo hänellä taitaa edelleen olla pelkkä yo, kun ei opsikeluitaan ole ainakaan tähän päivään mennessä loppuun vielä vienyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Korvikelapsi:
Hei

Minä olen 100% korvikelapsi, tai ehkä 99%, sillä laitoksella sain kuulemma "aitoa" tavaraa. Tyhmyydestä en tiedä, mutta kaksi akateemista loppututkintoa on. Allergioita ei ole. Lapsena korvatulehdus taisi olla 5 -7 vuotiaana pari kertaa, muuten en ollut kipeänä juuri lainkaan edes rokot etc. eivät tarttuneet ja vesirokonkin sairastin vasta 26 vuotiaana. Itse uskon, että geenit vaikuttavat enemmän, sillä 6 kk täysimetetty mieheni on moniallergikko ja oppiarvo hänellä taitaa edelleen olla pelkkä yo, kun ei opsikeluitaan ole ainakaan tähän päivään mennessä loppuun vielä vienyt.

Niin ja vielä täytyy lisätä, että suhde äitiin on aina ollut erittäin läheinen. :)

Ihmisen terveyshän on niin monen asian kokonaissumma, ettei tietenkään tällä tavalla voi vetää mitään johtopäätöksiä. Luulisi ihmisten sen verran ymmärtävän.. :)

Imetys on tutkitusti paras ratkaisu, mutta ei määrittele ihmisen koko terveyttä tietenkään. Monella tekijällä on osuutensa.

sekä että. alkuun rintamaitoa, ja n 1,5-2kk iästä korviketta, kun äitini joutui rintaleikkaukseen tukoksen takia...
kovasti olen sairastellut... korvakierrettä heti alkuun ja myöhemmällä iällä olen ollut oikea pöpömagneetti. laktoosi-intoleranssia myös sairastan...
en kyllä osaa sanoa oisko noilla muka jotain yhteyttä... ainakin laktoosi-intoleranssia meillä on suvussa muutenkin enemmän (mm. isäni).

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mun henkilökohtainen teoria on (en tiedä onko tutkimuksia), että laktoosi-intoleranssin yleisyys (ehkä keliankin) selittyy ainakin osaltaan liian aikaisin aloitetulla "vieraalla" ruualla. (Eli lehmänmaidolla ja/tai kiinteillä)

Mä taas olen enemmän perintötekijöiden kannalla, koska itselläni ja lapsellani on samanlainen laktoosivaiva, vaikka itse olen korvikelapsi ja tosiaan appelsiinimehu kuului siinä vaiheessa yleisesti pienille vauvoille annettavaksi ja soseetkin on aloitettu viimeistään 3kk iässä. Ja lapseni on saanut rintaa lähes 2v, josta ensimmäiset 6kk on ollut pelkällä maidollani.

En mie perintötelkijöiden vaikutusta kiistäkään, mutta ympäristö vaikuttaa kuinka voimakkaana oireet ilmantuvat jos ilmaantuvat. Toki geenit sanelevat voiko ko. vaivoja tulla missään tapauksessa.

minä kuuöemma olen totaalikieltäytyny rintamaidosta sekä korvikkeesta. vettä vaan, pienestä pitäen :xmas:

isoveli on musitaakseni ainutjota äippä on imettänyt ja lopputuloksena oli allerginen astma. Pikkuveli muistaakseni menny korvikkeella ja kaikista tervein meistä kolmesta on.

Imetetty puoli vuotta.
Olen ollut paljonkin kipeänä. Tuntu aikanaan, et kaikki flunssat yms. tarttu. lapsena oli myös korvatulehhuksia
Allergioita ei montaa löydy
Tietenkin miä oon maailman fiksuin :laugh:

On imetetty 70-luvun alun mittapuun mukaan pitkään, 8kk. Äiti kertoi, että neuvolassakin lääkäri tai th pyysi muuta porukkaa katsomaan, että "tulkaas katsomaan, tää äiti imettää vielä!" Me asuttiin Helsingissä, en tiedä, imetettiinkö kaupungissa vähemmän siihen aikaan.
Mulla on hyvä immuniteetti flunssia, mahatauteja ym. vastaan ja terve lapsi olin ainakin. Ekan ja ainoan korvatulehdukseni sairastin 27-vuotiaana.
Muisti mulla on huono eli mikään kirjaviisas en ole. Tämä kaikki varmaan imetyksestä johtuvaa ;)

Olen korvikelapsi. Minulla ei ole mitään allergioita, pahin sairaus on ollut vesirokko (jota on käsittääkseni myös täysimetetyillä ;)), elämässäni olen pärjännyt hyvin, korkeakoulututkinto löytyy. Että ei kovin vertailukelpoinen tutkimus..

Minua imetetty lähes 1,5-vuotiaaksi, joka tuolloin varmaan todella pitkään =). Ei allergioita tai tulehduksia. Jatkoin perinnettä, imetän 1-v poikaani edelleen, eikä hänelläkään allergioita tai tulehduksia.

Mua on täysimetetty 4kk ja tissimaitoa sain 1,5veeksi. Allerginen olen kaikelle mahdolliselle huone- ja siitepölylle. Sairastelen vähän. Pari perusflunssaa vuodessa. Korvatulehdusta ei ole koskaan ollut. Purentani on edelleen päin honkia, vaikka hampaitani oiottiin useampi vuosi peruskouluikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen korvikelapsi. Minulla ei ole mitään allergioita, pahin sairaus on ollut vesirokko (jota on käsittääkseni myös täysimetetyillä ;)), elämässäni olen pärjännyt hyvin, korkeakoulututkinto löytyy. Että ei kovin vertailukelpoinen tutkimus..

Kai nyt korkeakoulututkinnon suosittanut tietää, että tämä on keskustelu eikä tutkimus. :xmas: :whistle:

Mua on imetetty 9kk, siskoa vissiin 4kk.

Periaatteessa ollaan sairastettu suht saman verran.
Kummankin iho oikuttelee, eri tavalla vaan. Siskon on paaaljon huonompi, mutta sen voi pistää myös geenien piikkiin. Sisko lienee perinyt ongelmansa äidin puolen suvusta, minä omani isän puolelta.

Korvikesiskolla on myös todettu joitain lieviä allergioita. Mulla ei, mutta en ole kyllä koskaan käynyt testeissäkään, tiedän testaamattakin olevani tukossa keväisin.

En väittäisi olevani epäonnistunut tai tyhmä, elän elämää, jollaisen halusin.
Väittäisin silti, että korvikesisko on näillä normaaleilla koulutus-, ja palkkamittareilla onnistuneempi ja älykkäämpi, kuin minä.

Lisäksi meillä molemmilla on hyvä ja lämmin äitisuhde. Mutta uskoisin, että korvikesiskolla se on omalla tavallaan vielä tiiviimpi, kuin minulla ja äidillä.

Tuttelisiskoni voi toki tulla korjaamaan faktoja, jos olen jotain sanonut väärin, mutta ei meistä kahdesta ainakaan voisi mitään imetysylistys-tutkimusta tehdä.

Jos sinua on imetetty,niin oletko koskaan ollut kipeänä? Tunnetko itsesi muita älykkäämmäksi? Menestytkö elämässäsi korvikesisariasi paremmin?

No en tietenkään ole ollut kipeä, kerro mulle aikuinen ihminen joka ei koskaan ole ollut kipeä??!?!

Joo toki, siis oikein neroksi, ihan sen takia kun sain tissiä.

Tietysti menestyn, onhan se sanomattakin selvää. Työhaastatteluissakin ne kysyy että olenko saanut tissiä vai korviketta, yleensä saan paikan kun olen sanonut että lutkutin tissiä melkein 2vuotiaaseen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei voi olla totta..Huoh:
Jos sinua on imetetty,niin oletko koskaan ollut kipeänä? Tunnetko itsesi muita älykkäämmäksi? Menestytkö elämässäsi korvikesisariasi paremmin?

No en tietenkään ole ollut kipeä, kerro mulle aikuinen ihminen joka ei koskaan ole ollut kipeä??!?!

Joo toki, siis oikein neroksi, ihan sen takia kun sain tissiä.

Tietysti menestyn, onhan se sanomattakin selvää. Työhaastatteluissakin ne kysyy että olenko saanut tissiä vai korviketta, yleensä saan paikan kun olen sanonut että lutkutin tissiä melkein 2vuotiaaseen asti.

Sarkasmia sarkasmia.. ;)

Yhteistyössä