Gallup: Miten nukutatte lapsenne?

  • Viestiketjun aloittaja Saran äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kohta 7v menee sänkyyn, peitellään ja nukahtaa itse. Kolme ja puoli vuotias omaan sänkyyn ja vuoroilloin joko isi tai äiti makaa vieressä ja nukuttaa. Puolen yön jälkeen kömpii meidän väliin nukkumaan.. Joskus nukkuu yksinkin, mutta nyt on joku pelko ja painajais vaihe menossa niin tarvii vanhemman viereen että voi ilman itkua nukahtaa..
 
"vieras"
Hei Helppoa ku heinänteko, Millaiset päikkärit teidän lapsi nukkuu? Meillä oli myös ilta aikamoista taistelua, ennen kuin siirrettiin päiväunet tosi aikaiseksi aamupäivään. Jos menee myöhempään, nukutus illalla muuttuu taisteluksi...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja helppoa ku heinänteko;24990945:
VOI JESSUS! On teillä helppoa!!

Kerronpa meidän illan kulusta.

klo 19.30 iltapuuro
klo 20.00 iltakylpy
klo 20.30 hammaspesu ja iltasadun valinta

Tämän jälkeen kammetaan makuuhuoneeseen. Lapsi on 1 v 11 kk ja on vastasyntyneestä nukkunut minun ja mieheni välissä.
Luetaan kirjoja. Jos lapsi on valinnut vaikka 7 kirjaa, lapsi pitää tarkkaan huoleen että jokainen luetaan, jos yritetään luistaa, syntyy armoton huuto. Huuto voi myös syntyä siitä jos juuri SITÄ nimenomaista Muumikirjaa ei ole sattunut löytymään iltasaduksi.
Satujen jälkeen lapsi haluaa vielä itse selailla kirjojaan. Minä luen omaani. Sitten lapsi sanoo; valo pois. Laitetaan.
Sitten tulee JANOOOO ja VETTÄÄÄÄ JA MEHUAAAA. Mehua ei tietenkään tule kun hampaat on jo pesty, eikä yleensä vettäkään. Se on vain turhaa passuuttamista koska juuri hampaiden pesun yhteydessä on vesihörpyt otettu.

Teletappiii! "Joo, katsotaan aamulla Teletappia. Nyt nukutaan. Hyvää yötä.

Käsiiii! Annan käden lapsen käteen

mylläystä, möyrimistä, potkimista, päristystä, rummutusta, hakkaamista, puolelta toiselle kääntyilyä.

PEITTOOOO! Laitan peiton lapsen päälle. Minuutin päästä hän potkii sen pois.

HELLO TITTIIIII! Juu, aamulla katsotaan Hello Kittyä. Nyt nukutaan. Hyvää yötä!

MUMMUUU! Juu, huomenna mennään katsomaan mummua. Nyt nukutaan.

ähinää, pöhinää, kääntyilyä, potkimista

Lapsi makaa puoliksi sängystä ulkona potkimisen seurauksena ja kun nostan hänet keskemmälle; VALOOOOO! Juu, aamulla laitetaan valo, nyt nukutaan.

KÄSIII! MUUMII! VALOO! MUMMUU! VETTÄÄ! MAITOO! MEHUU! KÄSII1 PEITTOOOOOOOO!!

:headwall::headwall::headwall:

Vilkaisen vaivihkaa kännykän kelloa 21.30

kähjäämistä, heilumista, rummuttamista, potkimista sängyn laitaan. Aamulla mennään uimaan! Juu, aamulla mennään. Nyt nukutaan! HYVÄÄ YÖTÄ! :headwall:

Muumipeikko, Nipsu, Myy, tuuTIKKIII! nam nam...öööö...kopskops, pampam


:headwall:

kello näyttää 22.30

KÄSIIII!
:headwall:
Hehe, hauskasti kerrottu mutta uskon että kiristää kun noin kauan tuhraantuu aikaa tuohon touhuun. Luetteko tosiaan 7 kirjaa? Aiko monta :O Lähinnä ajattelin mainita siitä, että tyttö pitää keskustelua yllä kun vastaat kiltisti kaikkeen mitä huutelee. Ootko kokeillu olla noteeraamatta tai sanot vaan hyvät yöt aina kun tyttö yrittää jotain huudella?
 
diipadaapa
Alkuperäinen kirjoittaja helppoa ku heinänteko;24990945:
VOI JESSUS! On teillä helppoa!!

Kerronpa meidän illan kulusta.

klo 19.30 iltapuuro
klo 20.00 iltakylpy
klo 20.30 hammaspesu ja iltasadun valinta

Tämän jälkeen kammetaan makuuhuoneeseen. Lapsi on 1 v 11 kk ja on vastasyntyneestä nukkunut minun ja mieheni välissä.
Luetaan kirjoja. Jos lapsi on valinnut vaikka 7 kirjaa, lapsi pitää tarkkaan huoleen että jokainen luetaan, jos yritetään luistaa, syntyy armoton huuto. Huuto voi myös syntyä siitä jos juuri SITÄ nimenomaista Muumikirjaa ei ole sattunut löytymään iltasaduksi.
Satujen jälkeen lapsi haluaa vielä itse selailla kirjojaan. Minä luen omaani. Sitten lapsi sanoo; valo pois. Laitetaan.
Sitten tulee JANOOOO ja VETTÄÄÄÄ JA MEHUAAAA. Mehua ei tietenkään tule kun hampaat on jo pesty, eikä yleensä vettäkään. Se on vain turhaa passuuttamista koska juuri hampaiden pesun yhteydessä on vesihörpyt otettu.

Teletappiii! "Joo, katsotaan aamulla Teletappia. Nyt nukutaan. Hyvää yötä.

Käsiiii! Annan käden lapsen käteen

mylläystä, möyrimistä, potkimista, päristystä, rummutusta, hakkaamista, puolelta toiselle kääntyilyä.

PEITTOOOO! Laitan peiton lapsen päälle. Minuutin päästä hän potkii sen pois.

HELLO TITTIIIII! Juu, aamulla katsotaan Hello Kittyä. Nyt nukutaan. Hyvää yötä!

MUMMUUU! Juu, huomenna mennään katsomaan mummua. Nyt nukutaan.

ähinää, pöhinää, kääntyilyä, potkimista

Lapsi makaa puoliksi sängystä ulkona potkimisen seurauksena ja kun nostan hänet keskemmälle; VALOOOOO! Juu, aamulla laitetaan valo, nyt nukutaan.

KÄSIII! MUUMII! VALOO! MUMMUU! VETTÄÄ! MAITOO! MEHUU! KÄSII1 PEITTOOOOOOOO!!

:headwall::headwall::headwall:

Vilkaisen vaivihkaa kännykän kelloa 21.30

kähjäämistä, heilumista, rummuttamista, potkimista sängyn laitaan. Aamulla mennään uimaan! Juu, aamulla mennään. Nyt nukutaan! HYVÄÄ YÖTÄ! :headwall:

Muumipeikko, Nipsu, Myy, tuuTIKKIII! nam nam...öööö...kopskops, pampam


:headwall:

kello näyttää 22.30

KÄSIIII!
:headwall:
Helpottaisko, jos aikuiset yksiselitteisesti päättäisivät luettavien kirjojen määrän (ei hyvänen aika 7 iltasatua tarvitse kukaan!)? Samoin aikuisen tehtävä on päättää milloin valot pannaan pois, ei lapsen. Meillä vilkkaan 1-vuotiaan kanssa toimi se, että valojen sammuttamisen jälkeen ei enää juteltu. Jos lapsi jotain höpötteli sängystään, vastattiin vaan että "nyt nukutaan". Jos itki, sanottiin "ei ole hätää, äiti/isi on tässä, nukutaan". Lapsi oppi nopeasti ja nukahtaminen nopeutui. Tiedän, että nämä ovat ärsyttäviä neuvoja, mutta kokeile auttaisko teilläkin. Lapsi pompottelee teitä.
 
"KOLMEN ÄITI"
[QUOTE="vieras";24990496]Lapsi nyt 2v ja nukutan viereen,nukkuvana siirrän omaan sänkyynsä. Tiedän,ei paras tapa mutta toiminu meillä ja auttanu paljon+nukahtaa lähes poikkeuksetta alle 10 minuutissa. Tavotteena olis kuitenkin tässä seuraavan puolen vuoden aikana opettaa nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Miten siinä onnistumme? En haluaisi huudattaa enkä pidentää nukahtamisvaihetta..[/QUOTE]

pakko kommentoida, että KAKSI vee lapsi NUKUTETAAN VIEREEN????? voi että joku tekee karhunpalveluksen lapselleen...
 
Tyttö 7 vee. Luen iltasadun. Sitten pusitaan ja sitten tyttö alkaa nätisti nukkumaan. Menee n. 5-10 min. ku nukahtaa itse.
Tämä toistuu joka ilta n. klo 9. Sama rutiini ollut jo reippaasta vuosikkaasta.
Eikä koskaan ole tarvinnut iltaisin tapella nukkumaan menosta.
Joskus harvoin, jos on jokin erityinen syy niin saa valvoa ilta kymmeneen. Tosin harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
"KOLMEN ÄITI"
[QUOTE="äiskä";24990629]11viikkoinen ja vien iltatissin jälkeen omaan petiinsä omassa unihaalarissaan, laitan harson kainaloon ja tarvittaessa tutin suuhun. Joskus täytyy tutti käydä laittamassa takaisin suuhun. Nukahtaa itsekseen 1-30min kuluessa. Jos ei heti nukahda niin ähisee siellä ja etsiskelee unta. Näillä muutama viikko menty, 5-7-viikkoisena vein unessa tissiltä ja 7-9-viikkoisena puolihorteessa, nykyisin hereilläolevana. Nukkuu tyytyväisenä 10h putkeen.[/QUOTE]

Juuri näin !!! hienoa että joku on älynnyt ;) ite kans nukuttanut kaikki kolme lastani omassa sängyssään vastasyntyneestä. toimiva vaihtoehto. eikä tartte murrosikäisenä vasta vieroittaa tissistä tai opettaa omaan sänkyyn :D oppii jo pienestä saakka luottamaan että äiti ja isi on lähellä, vaikka ei vieressä.
 
Mullakin tuli mieleen, että lapsi määrää nukahtamisen tahtia aika paljon. Itse luen yhden kirjan,heti valot pois ja en vastaile kysymyksiin enää kun valot on pois. Itkuhan siitä aluksi tulee, mutta lasta voi pitää kädestä,silittää,taputella ilman että puhuu mitään, korkeintaan että nyt nukutaan, eikä muuten reagoi kysymyksiin. Lapsi tottuu tähän kyllä aikanaan ja pääset itsekkin helpommalla nukutuksessa.. hauskasti kirjoitat, mutta taitaa siitä tilanteesta olla hauska kaukana kun nukutusta on kestänyt reilun tunnin :hug:
 
"haukku"
[QUOTE="KOLMEN ÄITI";24991441]pakko kommentoida, että KAKSI vee lapsi NUKUTETAAN VIEREEN????? voi että joku tekee karhunpalveluksen lapselleen...[/QUOTE]

Meilläkin minä makoilen tytön vieressä kunnes nukahtaa, tyttö 3v9kk. Ja tällä tavalla tyttö nukkuu 11h...
 
vieras vieraampi vierain
[QUOTE="KOLMEN ÄITI";24991456]Juuri näin !!! hienoa että joku on älynnyt ;) ite kans nukuttanut kaikki kolme lastani omassa sängyssään vastasyntyneestä. toimiva vaihtoehto. eikä tartte murrosikäisenä vasta vieroittaa tissistä tai opettaa omaan sänkyyn :D oppii jo pienestä saakka luottamaan että äiti ja isi on lähellä, vaikka ei vieressä.[/QUOTE]

meillä myös on ihan laitokselta tulosta asti nukutettu vaavit omiin sänkyihin. syötin illalla ja sitten nukkumaan ja kumpikaan ei herännyt kuin aamuyöllä kerran syömään ja jatkoivat sitten uniaan omassa sängyssään. en yölläkään imettänyt vieressäni vaan kävin olohuoneessa kiikussa istumassa sen hetken.
toimi meillä todella hyvin ja lapset eivät vieläkään tule yöllä viereen. eivätkä osaa nukkua vieressä. heille riittää että tietävät että äiti ja isi on omassa sängyssään samassa honeessa.asutaan niin pienessä asunnossa että sama makari käytössä=)
 
"äiskä-77"
[QUOTE="KOLMEN ÄITI";24991441]pakko kommentoida, että KAKSI vee lapsi NUKUTETAAN VIEREEN????? voi että joku tekee karhunpalveluksen lapselleen...[/QUOTE]

Jos pitää kritisoida, niin vois antaa samalla vinkkejä, miten toimia eikä vaan haukkua kirjoittaja lyttyyn.

Meillä on ensimmäinen lapsi, eikä kukaan koskaan antanut vinkkiä, että kannattaa pienestä pitäen opettaa nukahtamaan omaan pinnikseen ja tissillähän minä sitten nukutin omaan sänkyymme joka ilta tyytyväisenä, enkä tiennyt tekeväni mitään karhunpalveluksia! Seuraavan lapsen kanssa toimin todellakin toisin, mutta tämä eka on siis vuoden ja syliin nukahtaa kun ei muualle suostu.
 
nude
1v 4kk. Nukahtaa viereen yöunille, nukkuu koko yön vieressä. Saa nukkua vieressä vielä muutaman vuoden :D

Päiväunet nukkuu ulkona vaunuissa, nukkuu kun vähän aikaa työnnän vaunuja.
 
nude
[QUOTE="KOLMEN ÄITI";24991441]pakko kommentoida, että KAKSI vee lapsi NUKUTETAAN VIEREEN????? voi että joku tekee karhunpalveluksen lapselleen...[/QUOTE]

Mä esikoisen nukutin viereen vielä 2v :D Omaan sänkyyn siirtyi 4v ja itse halusi omaan huoneeseen nukkumaan ekakerran 5v (jonka jälkeen halusi nukkua aina omassa sängyssä ja omassa huoneessa). Nyt 20v poika on asunut omassa asunnossa jo muutaman vuoden :)
 
KS
Lapset 2,5 v. ja 9 kk, nukumme kaikki samassa huoneessa. Iltatoimien ja -satujen jälkeen esikoinen menee omaan sänkyyn ja valot sammutetaan. Imetän vielä vauvan ja laitan hänet mahalleen omaan sänkyyn. Makaan omassa sängyssäni ja silitän samalla vauvan selkää, esikoiselle saatan vielä sanoa jotain rauhoitellen jos häntä pelottaa. Yleensä nukahtamiseen menee noin 15 min. Päiväunet menevät samalla tavalla, lisäksi vauva nukkuu päiväunia kantoliinassa tai rattaissa.
 
moekoe harmailee
[QUOTE="haukku";24991468]Meilläkin minä makoilen tytön vieressä kunnes nukahtaa, tyttö 3v9kk. Ja tällä tavalla tyttö nukkuu 11h...[/QUOTE]

Meillä vielä pari kuukautta sitten nukahti tyttö 3v syliin!! Olen nukuttanut aina syliin, tai kuka sitä on nukkumaan laittanutkaan. Sitten kerran sanoi, että haluaa nukkua omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa. Nukahtamiseen menee vartti, kuuntelee äänikirjaa sen aikaa ja nukuttaja istuu nojatuolissa sängyn vieressä. Nyt on muutaman kerran ottanut itse puheeksi päiväaikaan, että joskus äiti menee omiin hommiin kun jään nukkumaan, että se on ilmeisesti seuraava vaihe.
Että ihan aiheeton pelko, että lopun ikää sais nukutella.
 
Meillä on nukuttu laitokselta asti omassa pinnasängyssä. Taaperona alkoivat kumminkin kömpiä viereen ja leikki iässä huomasin nukuttavani makaamalla lapsen vieressä lapsen sängyssä. Meillä lapset on alkaneet leikki iässä pelkäämään mörköjä ikkunan takana ja komerossa ja on mukavampi nukahtaa kun äiti tai isi on vierellä ja yöllä saa tulla viereen, vaikka molemmat tulis ni kyllä siihen mahtuu. On inhottavaa jos pelottaa. Silloin on paras kun saa olla jonkun kainalossa..
 
Mulla on muutakin tekemistä, kun tuntitolkulla nukutella lapsia, joten meille on ollut itsestäänselvyys, että vauva-ajan jälkeen ovat saaneet nukahtaa itsekseen, ja nuorin ei ole uniapuja tarttenut edes vauva-aikana. Nuorin on vuoden, saattaa joskus sängystään huudella, mutta parin huhuilun jälkeen kyllästyy ja rupee nukkumaan.
 
"huhhuh"
Helppoa ku heinänteko: miksi olet lähtenyt tuohon mukaan? Mun motto näissä nukkumaanmenoasioissa on ollut se, että kun jokin keino lakkaa toimimasta (teillä selvästi tuo ei toimi), niin otetaan uusi konsti käyttöön. Ja meillä ei ole mitään supernukahtajaa, vaan tyttö, jolla nukahtaminen on vauvasta asti kestänyt aina 30 min -2 h. On vaikea rauhoittua.

Vauvana nukahti helposti tissille. Tosin siihen liittyi vaikea kausi n. 1 kk-4 kk ikäisenä, kun siihen nukuttamiseen meni joka ilta 3-4 tuntia, kun tankkasi maitoa. Lopulta, kun yöheräilyjä alkoi olla koko yön ajan tunnin välein, niin 7 kk ikäisenä lopetettiin maidolla nukuttaminen ja aloitettiin tassuttelu. Tällöin oppi nukahtamaan itsekseen siten, että näki meidät avoimesta ovesta, ja alkoi nukkua yöt läpeensä. Sitten on tullut näitä vaikeita kausia, kun on tarvinnut nukuttamista tai vaatinut palvelua, esim. just vaatii vettä sen miljoona kertaa, jos on kipeänä sitä annettu. Siitä kun kategorisesti kieltäytyy kaksi iltaa niin kolmantena ei enää vaadi, ja palataan normaaliin.

Vaikein vaihe nyt isompana oli isoon sänkyyn siirtyminen. 3 kk kesti vaihetta, että juoksi pois sängystä ja/tai vaati aikuisen sinne sängyn vierelle makaamaan kahdeksi tunniksi. Lienee selvää, ettei kukaan jaksa tuollaista iltaisin... Joten sekin lopetettiin. Nykyisin 2-vuotias menee iltapalan ja iltapesujen jälkeen itse sänkyynsä ja jää sinne unilelujen kanssa nukahtamaan. Joskus juttelee itsekseen pitkiäkin pätkiä ja unentulo kestää sen tunnin-kaksi, joskus nukahata alle puolen tunnin. Mutta illat ovat jälleen rauhoittuneet.

Itse en ala tanssia lapsen pillin mukaan noissa nukahtamisasioissa yhtään. Tietysti jos on kyse peloista tms. itkemisestä illalla, se on eri asia. Mutta meillä rääytään vaan sitä palvelua ja huomiota, ja huuto loppuu hyvin lyhyeen kun saa selvitettyä lapselle, miten tässä nyt toimitaan. Yli 1,5-vuotias ymmärtää jo puhetta sen verran.
 
helppoa ku heinänteko
[QUOTE="vieras";24991431]Hei Helppoa ku heinänteko, Millaiset päikkärit teidän lapsi nukkuu? Meillä oli myös ilta aikamoista taistelua, ennen kuin siirrettiin päiväunet tosi aikaiseksi aamupäivään. Jos menee myöhempään, nukutus illalla muuttuu taisteluksi...[/QUOTE]

Riippuu ihan päivästä. Olen lapsen kanssa toistaiseksi kotona, eli mitään kellontarkkoja aikoja ei ole.
Yleensä herätään klo 8 kun esikko pitää laittaa kouluun. Sängyssä koitan olla viimeistään 12 mennessä. Joskus nukkuu päikkärinsä ulkona.
1-2 tuntia on päiväunien kesto.
 
helppoa ku heinänteko
[QUOTE="vieras";24991435]Hehe, hauskasti kerrottu mutta uskon että kiristää kun noin kauan tuhraantuu aikaa tuohon touhuun. Luetteko tosiaan 7 kirjaa? Aiko monta :O Lähinnä ajattelin mainita siitä, että tyttö pitää keskustelua yllä kun vastaat kiltisti kaikkeen mitä huutelee. Ootko kokeillu olla noteeraamatta tai sanot vaan hyvät yöt aina kun tyttö yrittää jotain huudella?[/QUOTE]

Yleensä lapsi valitsee kirjahyllystä kirjat. On monta rakasta ja mitään ei malttaisi jättää pois. Vaivihkaa tipautan matkalla makkariin joskus muutaman lipaston päälle tmv mutta totta puhuen en jaksa alkaa hyllyllä tivaamaan, että VAIN KAKSI KIRJAA! Ei lapsi ensinnäkään tajua määrettä "kaksi" ja jauhaa ja jauhaa sängyssä, jos sinne mennään ilman "Hello Kitty-kirjaa" niin ettei muiden kirjojen lukemisesta tule mitään. Hello tittii, HELLO TITTII HELLOO TITTII!!!
Luen kyllä lapselle ihan mielelläni, eikä tuo 7 lyhyttä kirjaa edes ole paha jos sen jälkeen nukahtaisi heti...mutta kun ei. Huoh!

Olen todellakin koittanut olla vastaamatta tai suhahtanut, että SHHH. Tyttö jankuttaa kuin rikki mennyt levy. AAMULLA MUMMULAAN, AAMULLA MUMMULAAN, AAMULLA MUMMULAAN. Niin kauan kunnes vastaan, että joo, aamulla mummulaan.

:D

Tähän tyytyy ja on hiljaa siihen asti kunnes keksiii, että muumihumppa soi..kääet ilmaan vieee..Et litkastella saaaa!

:headwall:

Tosiaan ei toista yhtä tai kahta kertaa vaan vaikka 15 niin kauan kunnes totean, että joo, aamulla sitten taas pestään hampaat, mennään puistoon, lasketaan mäkeä...mikä se asia milloinkin onkaan.
 
helppoa ku heinänteko
Helpottaisko, jos aikuiset yksiselitteisesti päättäisivät luettavien kirjojen määrän (ei hyvänen aika 7 iltasatua tarvitse kukaan!)? Samoin aikuisen tehtävä on päättää milloin valot pannaan pois, ei lapsen. Meillä vilkkaan 1-vuotiaan kanssa toimi se, että valojen sammuttamisen jälkeen ei enää juteltu. Jos lapsi jotain höpötteli sängystään, vastattiin vaan että "nyt nukutaan". Jos itki, sanottiin "ei ole hätää, äiti/isi on tässä, nukutaan". Lapsi oppi nopeasti ja nukahtaminen nopeutui. Tiedän, että nämä ovat ärsyttäviä neuvoja, mutta kokeile auttaisko teilläkin. Lapsi pompottelee teitä.
Ei se oikein helpota. Mä en näe syytä alkaa tappelemaan kirjahyllyllä, että EI OTETA KUIN MUUMI JA AKU ANKKA. EI MUITA!! Kuten jo tuolla eiemmin kerroin, luen ihan mielelläni enemmänkin kun sen jälkeen se nukkuminen sujuisi ja alkaisi suht pian.
Rasittaa, kun monesti kaavailemani ohjelmat on lapsen suunnalta romutettu kun koko ilta menee kädestä kiinni pitämiseen ja lapsen vieressä makaamiseen.
Tiedän että lapsi on pieni ja monesti illalla voi pelottaa. Olen ihan suosiolla hänen vieressään ja odotetaan yhdessä unta, mutta tuo nukuttamiseen kestänyt aika sieppaa joskus toden teolla.

Lapsen kanssa pääsee "keskustelemalla" jo hyvin pitkälle. Mies yleensä on lyhytpinnaisempi ja sammuttaa yhtäkkiä valon ja sanoo hyvin "kylmästi"; NYT NUKUTAAN! Tottahan lapsi aloittaa huumaavan huudon pimeässä huoneessa ja nukahtaa omaan itkuunsa. Sitä en halua. Minusta lapsen pitää aina illalla viimeiseksi nauraa. Siksi yleensä tuppaan kutittamaan lasta vielä illalla viimeiseksi. Pyytääkin hyvin usein, että ;Äiti kutittaa! :)
Minusta on kaikille mukavampaa jos lapsi nukahtaa onnellisena kuin omaan itkuunsa.

Tuotakaan en koe ongelmana, että luettuani kirjat lapsi vielä hetken niitä selailee ja minä luen omaa kirjaani, sitten lapsi sanoo ihan oma-aloitteisesti, että Valot pois. Ja ne laitetaan. Ei se ole mitään "lapsen päättämistä" minun mielestäni =).

Olen koittanut tosi monasti tuota etten vastaa, mutta jankutuslevy kytkeytyy päälle.Kun vastaan tyytyy hetkeksi siihen, kunnes taas aloittaa uudesta aiheesta ...:ashamed:
 
5 veen äiti
Samat rutiinit olleet pienestä asti (vajaa 2 veestä ainakin). Iltapala n. klo 19 alkaen, iltapesut, yövaatteet päälle, mun sängyssä pötköttäen iltasatu ja iltalaulu, lapsi omaan sänkyyn (nukkuu edelleen samassa makuuhuoneessa), peitto päälle ja iltarukous, silittely ja heipat. Oven jätän raolleen ja lapsi nukahtaa parissa minuutissa sänkyynsä.
Meillä oli tuossa parin vuoden iässä muutamana iltana vaikeutta nukahtaa ja tuolloin otin tiukan linjan, jos lapsi mylläsi ja huuteli sängyssään, niin menin pimeään huoneeseen ja painoin pään tyynyyn hellästi/laitoin lapsen makuulleen ja sanoin uudelleen vain hyvät yöt... joskus tätä piti muistaakseni tehdä muutamiakin kertoja, mutta tiukasti toimien tällainen yritys jäi siihen muutamaan iltaan.
Samalla metodilla meillä on menty myös yöheräämisissä (ellei niihin ole syynä jokin sairaus).
En ymmärrä miksi lasta ei voisi jättää yksin huoneeseen nukahtamaan, sehän on oma tuttu makuuhuone, oma tuttu sänky jne. mitä kamalaa siinä nyt on??? Ja aikuinen on toisessa huoneessa ollessaan kuitenkin ihan parin metrin päässä.
 
"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja helppoa ku heinänteko;24990945:
VOI JESSUS! On teillä helppoa!!
Kerronpa meidän illan kulusta.
klo 19.30 iltapuuro
klo 20.00 iltakylpy
klo 20.30 hammaspesu ja iltasadun valinta
Tämän jälkeen kammetaan makuuhuoneeseen. Lapsi on 1 v 11 kk ja on vastasyntyneestä nukkunut minun ja mieheni välissä.
Luetaan kirjoja. Jos lapsi on valinnut vaikka 7 kirjaa, lapsi pitää tarkkaan huoleen että jokainen luetaan, jos yritetään luistaa, syntyy armoton huuto. Huuto voi myös syntyä siitä jos juuri SITÄ nimenomaista Muumikirjaa ei ole sattunut löytymään iltasaduksi.
Satujen jälkeen lapsi haluaa vielä itse selailla kirjojaan. Minä luen omaani. Sitten lapsi sanoo; valo pois. Laitetaan.
Sitten tulee JANOOOO ja VETTÄÄÄÄ JA MEHUAAAA. Mehua ei tietenkään tule kun hampaat on jo pesty, eikä yleensä vettäkään. Se on vain turhaa passuuttamista koska juuri hampaiden pesun yhteydessä on vesihörpyt otettu.
Teletappiii! "Joo, katsotaan aamulla Teletappia. Nyt nukutaan. Hyvää yötä.
Käsiiii! Annan käden lapsen käteen
mylläystä, möyrimistä, potkimista, päristystä, rummutusta, hakkaamista, puolelta toiselle kääntyilyä.
PEITTOOOO! Laitan peiton lapsen päälle. Minuutin päästä hän potkii sen pois.
HELLO TITTIIIII! Juu, aamulla katsotaan Hello Kittyä. Nyt nukutaan. Hyvää yötä!
MUMMUUU! Juu, huomenna mennään katsomaan mummua. Nyt nukutaan.
ähinää, pöhinää, kääntyilyä, potkimista
Lapsi makaa puoliksi sängystä ulkona potkimisen seurauksena ja kun nostan hänet keskemmälle; VALOOOOO! Juu, aamulla laitetaan valo, nyt nukutaan.
KÄSIII! MUUMII! VALOO! MUMMUU! VETTÄÄ! MAITOO! MEHUU! KÄSII1 PEITTOOOOOOOO!!
:headwall::headwall::headwall:
Vilkaisen vaivihkaa kännykän kelloa 21.30
kähjäämistä, heilumista, rummuttamista, potkimista sängyn laitaan. Aamulla mennään uimaan! Juu, aamulla mennään. Nyt nukutaan! HYVÄÄ YÖTÄ! :headwall:
Muumipeikko, Nipsu, Myy, tuuTIKKIII! nam nam...öööö...kopskops, pampam
:headwall:
kello näyttää 22.30
KÄSIIII!
:headwall:
Kuullostaa just semmoiselta, että nukuttaisin lapsen pinnikseen. Ja ilman kommunikointia. Veisin pinnikseen, jotain musiikkia, ovea rakosilleen. Jos hermostuu niin menen takaisin, peittelen, sanon hyvää yötä ja poistun. Seuraavaksi jos hermostuu niin peitto päälle ehkä paijaus, ei puhetta ja pois. Ja heti ekasta tirauksesta en huoneeseen palaisi.
Meillä ei lapsi osaa nukahtaa "seurassa" ja olisi varmasti juuri tuollaista, jos jäisin hänen huoneeseensa hengaamaan kun lapsen pitäisi nukahtaa.
 
"huhhuh"
Helppoa ku heinänteko: meillä on myös tuollainen jankuttajalapsi. Mutta me ei kyllä koskaan olla vastailtu hänelle mitään... Sängystä kuuluu sen miljoona kertaa esimerkiksi "huomenna mennään pyölällä xxx:n (hoitotäti) luo, huomenna mennään xxx:n luon...), mutta ei me siihen mitään vastata, senkun jankuttaa vaan. Se on sitä, että pieni lapsi käy niitä menneitä ja tulevia tapahtumia läpi ääneen, aikuiset käy hiljaa mielessään, mutta mun mielestä niistä ei enää nukkumaanmenon jälkeen kuulu keskustella, vaan jokainen tekee sen itsekseen. Se, että niihin vastaa, provosoi lasta juttelemaan lisää ja erilaisista asioista, kun jos taas ei vastaa, hän käy läpi ne asiat, jotka täytyy käydä läpi rauhoittuakseen nukkumaan. On hyvä oppia tekemään se itsekseen. Meidän tyttö on nyt yli 2-vuotiaana myös osannut hiljentää äänen kuiskaukseksi siinä vaiheessa, jos esim. pienempi serkkupoika tai hoitokaveri nukkuu vieressä. Tämäkin on hyödyllinen taito, mutta aiemmin lapsi ei sitä oppinut, vasta 2 vuotta täytettyään.

Ja meillä saa valita yhden iltasadun. Se rajakin luo sitä turvallisuutta, ettei sillä kiukkuamisella ja messuamisella saa niitä sataa kirjaa luettavakseen... Luettaisiin meilläkin vähintään 10 kirjaa, mikäli lapsi saisi sen päättä, mutta kun ei saa. Parissa illassa uusi käytäntö olisi lanseerattu.

Ja tosiaan, mikäli vieressä makaaminen ei enää toimi, luopuisin siitä. Mun mielestä se ei teillä toimi, mut tietysti tää riippuu näkökulmasta. :) Jaksamista!
 

Yhteistyössä