Gallup: Miten nukutatte lapsenne?

  • Viestiketjun aloittaja Saran äiti
  • Ensimmäinen viesti
"äiskä"
11viikkoinen ja vien iltatissin jälkeen omaan petiinsä omassa unihaalarissaan, laitan harson kainaloon ja tarvittaessa tutin suuhun. Joskus täytyy tutti käydä laittamassa takaisin suuhun. Nukahtaa itsekseen 1-30min kuluessa. Jos ei heti nukahda niin ähisee siellä ja etsiskelee unta. Näillä muutama viikko menty, 5-7-viikkoisena vein unessa tissiltä ja 7-9-viikkoisena puolihorteessa, nykyisin hereilläolevana. Nukkuu tyytyväisenä 10h putkeen.
 
"nina"
[QUOTE="vieras";24990604]Siksi kun ainakin tällä hetkellä isi kelpaa nukuttajaksi vaan jos minä (=äiti) en ole kotona. Ja puolen vuoden päästä syntyy pikkusisarus.. Lisäksi,makuuhuoneeseen ei kunnolla mahdu kahta pinnistä joten haluaisimme siirtää esikoisen omaan huoneeseen nukkumaan hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää.. Ja,kun mun maha tästä kasvaa niin tulee olemaan vaikeampaa nostaa nukkuvaa lasta,varsinkaan pinnikseen.. Ja lapsi nukkuu siis pinnasängyssä koska en halua että pääsee itse pois.. Heräilee öisin ja jos pääsisi itse pois sängystä saattais lähteä haahuilemaan ilman että vanhemmat herää..[/QUOTE]

Ok. Täysin ymmärrettävää. Ja oikeesti hyvä, että varaudutte etukäteen, ettei esikoinen ajattele, että on vauvan syy.
 
AnyaN
Kymmenkuinen nukahtaa syliin niin, että lauletaan. Ensin tietysti iltatoimet aina samassa järjestyksessä, mennään makkariin ja luetaan satukirjaa, kirjoille toivotetaan hyvät yöt ja sitten lauletaan pieni uneen. Nukahtamiseen menee yleensä kymmenisen minuuttia.

Ikinä ei ole onnistunut sellainen, että olisi laskenut tytön vaan sänkyynsä nukahtamaan, ei toivoakaan. Jos sen pienempänäkin laittoi sinne vaikka vaan pötköttämään ja antoi olla, hetken päästä alkoi HUUTO. Nykyään viihtyy siellä hetken leikkimässä, mutta ei takuulla nukahda sinne. Ihmettelen aina näitä, jotka pystyvät nukuttamaan pienensä omaan sänkyynsä. Miten teette sen?
 
motheri
1v imaisee iltamaidot ja kääntää kylkeään ja nukahtaa siihen. Nostan omaan petiinsä. Toisinaan menee hetkessä ja toisinaan pitää vetää vielä pientä nukkumashowta ennen nukahtamista.

Mutta se ei meillä onnistu,että syöttäisi ja laittaisi omaan sänkyynsä.. nousee heti ylös ja rupeaa huutamaan. Helpompaa siis makoilla hetki vieressä ja laittaa sitten nukkuvana omaan petiinsä.
 
"mamaa"
Lapsi 1 v. 3 kk. Heijailen sylissä/imetän, kunnes on ihan väsynyt ja silmät lupsuu kiinni. Sitten omaan sänkyyn, kuitenkin ennen kuin nukahtaa. Jos on riittävän väsynyt/haluaa nukkua, pyörii hetken ja alkaa nukkua. Olen sen aikaa vieressä ja silittelen, että nukahtaa. Jos ei olekaa väsynyt vielä, saattaa makoilla hetken mutta sitten alkaa unishow (kaikenlaista höpötystä, jalan "jumittamista" pinnasängyn pinnojen väliin, uniapinan kanssa painimista jne.), ja nostan takaisin syliin heijailemaan. Toistetaan kunnes nukahtaa.
 
helppoa ku heinänteko
VOI JESSUS! On teillä helppoa!!

Kerronpa meidän illan kulusta.

klo 19.30 iltapuuro
klo 20.00 iltakylpy
klo 20.30 hammaspesu ja iltasadun valinta

Tämän jälkeen kammetaan makuuhuoneeseen. Lapsi on 1 v 11 kk ja on vastasyntyneestä nukkunut minun ja mieheni välissä.
Luetaan kirjoja. Jos lapsi on valinnut vaikka 7 kirjaa, lapsi pitää tarkkaan huoleen että jokainen luetaan, jos yritetään luistaa, syntyy armoton huuto. Huuto voi myös syntyä siitä jos juuri SITÄ nimenomaista Muumikirjaa ei ole sattunut löytymään iltasaduksi.
Satujen jälkeen lapsi haluaa vielä itse selailla kirjojaan. Minä luen omaani. Sitten lapsi sanoo; valo pois. Laitetaan.
Sitten tulee JANOOOO ja VETTÄÄÄÄ JA MEHUAAAA. Mehua ei tietenkään tule kun hampaat on jo pesty, eikä yleensä vettäkään. Se on vain turhaa passuuttamista koska juuri hampaiden pesun yhteydessä on vesihörpyt otettu.

Teletappiii! "Joo, katsotaan aamulla Teletappia. Nyt nukutaan. Hyvää yötä.

Käsiiii! Annan käden lapsen käteen

mylläystä, möyrimistä, potkimista, päristystä, rummutusta, hakkaamista, puolelta toiselle kääntyilyä.

PEITTOOOO! Laitan peiton lapsen päälle. Minuutin päästä hän potkii sen pois.

HELLO TITTIIIII! Juu, aamulla katsotaan Hello Kittyä. Nyt nukutaan. Hyvää yötä!

MUMMUUU! Juu, huomenna mennään katsomaan mummua. Nyt nukutaan.

ähinää, pöhinää, kääntyilyä, potkimista

Lapsi makaa puoliksi sängystä ulkona potkimisen seurauksena ja kun nostan hänet keskemmälle; VALOOOOO! Juu, aamulla laitetaan valo, nyt nukutaan.

KÄSIII! MUUMII! VALOO! MUMMUU! VETTÄÄ! MAITOO! MEHUU! KÄSII1 PEITTOOOOOOOO!!

:headwall::headwall::headwall:

Vilkaisen vaivihkaa kännykän kelloa 21.30

kähjäämistä, heilumista, rummuttamista, potkimista sängyn laitaan. Aamulla mennään uimaan! Juu, aamulla mennään. Nyt nukutaan! HYVÄÄ YÖTÄ! :headwall:

Muumipeikko, Nipsu, Myy, tuuTIKKIII! nam nam...öööö...kopskops, pampam


:headwall:

kello näyttää 22.30

KÄSIIII!
:headwall:
 
nnbv
5v iltatoimien ja sadun jälkeen jää itsekseen hakeamaan unta ja nukahtaa noin 10 minuutin sisällä. 3v iltatoimien ja sadun jälkeen jompikumpi vanhemmista istuu sängyn vieressä kunnes nukahtaa, tähän aikaa kuluu 1-10 minuuttia. Nykyään päästään helpolla. Kauhulla muistelen esikoisen vauva aikaa jolloin häntä nukutettiin prikin tuntia välillä....
 
"hope"
"Helppoa kun heinänteko". Uskon että lapsissa on eroja, mutta vaikka meilläkin esikoinen ramppasi vajaa 2-vuotiaana, niin kun silloin olin tiukkis, niin siitä vaiheesta päästin yli ja ohi. Itse en vaan jaksa illalla enää "mitään ylimääräistä", ja siksi ollaan oltu aika tiukkoja. Meillä siis kolme lasta 2 ja puolen vuoden sisään, niin rumba ois melkonen muuten. Tsemppiä!
 
"vieras"
Meillä 10kk kaksostytöt ja 2v tyttö.
Iltapalan jälkeen pesuille (usein kylpevät kolmestaan puhallettavassa altaassa :) ), sänkyyn viim. 20.30, iltasatu, hyvän yön toivotukset, peittelyt ja vähän aikaa huoneessa istumista niin kaikki ovat unessa. Ja aamulla heräävät n. 8.30. Onneks kaikki nukkuu hyvin yönsä niin saa itsekkin levätä kunnolla, muuten on meinaa aika vilskettä noiden kanssa :D

Joskus pienet menevät nukkumaan aikasemmin ja silloin heille luetaan satu ja peitellään, nukahtavat itse melkein heti. Isommalle luetaan tälläisinä iltoina satu olohuoneessa ja sen jälkeen viedään sänkyyn ja istutaan hetki vieressä.
 
Yöunille tissille (2-3 syöttöä ennen ku nukkuu pitemmän pätkän), päiväunille liikkuviin vaunuihi, tissille, tai joskus harvoin viereen (vaatii silittelyä yms) tai liinaan, kylässä on pari kertaa nukutettu keinuttamalla jollai viltillä. Vauva 6kk.
 
Viimeksi muokattu:
Tyttö, pian 4v. Iltapesujen jälkeen petiin (nukkuu meidän välissämme), luetaan kirjat ja käydään nukkumaan. Toisinaan jompikumpi vanhemmista (joskus molemmat) käy samaan aikaan nukkumaan eli klo 20.30-21.30, toisinaan toinen on lapsen vieressä siihen saakka kun tämä nukahtaa ja lähtee sen jälkeen omiin puuhiinsa. Lapsen nukahtaminen vie päivästä riippuen aikaa 15min-1h. Jos aion nousta vielä lapsen nukahtamisen jälkeen ylös, teen lapsen nukahtamista odotellessa töitä / puuhaan muuta tietokoneella, luen tenttikirjoja tai jotain ajanvietekirjaa. Jos siis aion vielä nousta, en esitä, että käyn nukkumaan lapsen kanssa samaan aikaan, vaan lapsi tietää, että nousen vielä omiin hommiini.
 
vieras vieraampi vierain
lapset 2 ja 4. luen iltasadun jonka kuuntelevat vieressäni, sitten käyvät antamassa isille yöpusut, kipasevat omiin sänkyihinsä ja annan pusut. alan yhtäaikaa itsekin nukkumaan ja yleensä kuorsaan ennen muksuja, joten kai tämä nukuttamista on kun samassa huoneessa nukun itsekin. mies tulee nukkumaan omia aikojaan.
 
"vieras"
Luetaan iltasatu tytön huoneessa, sen jälkeen lapsi omaan sänkyyn ja jään itse viereiseen sänkyyn ja odotan siinä kunnes tyttö nukahtaa, useimmiten menee max. 15min. Tyttö 2v. Ei jää yksin eikä minusta noin pienen vielä tarvitsekaan.
 
"-p-"
Lapsi 1,5v. Iltapesujen jälkeen otetaan nalle kainaloon ja luetaan muutama kirja, sitten sänkyyn. Yleensä nukahtaa heti ja huutelee vielä muutaman kerran "heippa" perään. Sitten lauleskelee tai juttelee uninallelle ja nukahtaa alle 10min. Ei ole varsinaisesti nukutettu koskaan, paremmin nukahtanut itsekseen kuin jonkun kanssa.
 
Lapset 4 ja 6 v (ja vaihteleva määrä erikäisiä yökyläileviä lapsenlapsia ikähaitarissa 1-6 v): Seitsemän jälkeen käydään iltapesulla ja hampaat harjaamassa. SItten vetäydytään perhepetiin.

Aikuiset ja teinit vuorottelevat keskenään siitä, kuka saa lukea iltasadun ja tovin jutella. Ysiin mennessä tavallisesti kaikki pienet unessa. Useimmiten jo aiemmin.

:)

Edit: Pitää vielä lisätä että vuosiin ja vuosikymmeniin on mahtunut monenlaisia muitakin aikoja, jolloin homma ei ole ollut lähellekään yhtä sujuvaa ja helppoa, joten tätä vaihetta osaa todella arvostaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Lapsi 4,5 v. Nukkuu vanhempien makkarissa, omassa sängyssä. Menen itsekin makoilemaan omaan sänkyyn "nukkumaan". Lapsi nukahtaa alle 10 minsassa ilman pelleilyjä. Eka vuosi mentiin perhepedissä, sit otettiin oma sänky käyttöön. Aina olen nukuttanu noin, koska se toimii. Meillä ei ole koskaan tullu mitään juoksutusvaiheita yms. koska mikä tarve lähteä sängystä, kun olen vieressä?
 
"nukkumatti"
Alkuperäinen kirjoittaja helppoa ku heinänteko;24990945:
VOI JESSUS! On teillä helppoa!!

Kerronpa meidän illan kulusta.

klo 19.30 iltapuuro
klo 20.00 iltakylpy
klo 20.30 hammaspesu ja iltasadun valinta

Tämän jälkeen kammetaan makuuhuoneeseen. Lapsi on 1 v 11 kk ja on vastasyntyneestä nukkunut minun ja mieheni välissä.
Luetaan kirjoja. Jos lapsi on valinnut vaikka 7 kirjaa, lapsi pitää tarkkaan huoleen että jokainen luetaan, jos yritetään luistaa, syntyy armoton huuto. Huuto voi myös syntyä siitä jos juuri SITÄ nimenomaista Muumikirjaa ei ole sattunut löytymään iltasaduksi.
Satujen jälkeen lapsi haluaa vielä itse selailla kirjojaan. Minä luen omaani. Sitten lapsi sanoo; valo pois. Laitetaan.
Sitten tulee JANOOOO ja VETTÄÄÄÄ JA MEHUAAAA. Mehua ei tietenkään tule kun hampaat on jo pesty, eikä yleensä vettäkään. Se on vain turhaa passuuttamista koska juuri hampaiden pesun yhteydessä on vesihörpyt otettu.

Teletappiii! "Joo, katsotaan aamulla Teletappia. Nyt nukutaan. Hyvää yötä.

Käsiiii! Annan käden lapsen käteen

mylläystä, möyrimistä, potkimista, päristystä, rummutusta, hakkaamista, puolelta toiselle kääntyilyä.

PEITTOOOO! Laitan peiton lapsen päälle. Minuutin päästä hän potkii sen pois.

HELLO TITTIIIII! Juu, aamulla katsotaan Hello Kittyä. Nyt nukutaan. Hyvää yötä!

MUMMUUU! Juu, huomenna mennään katsomaan mummua. Nyt nukutaan.

ähinää, pöhinää, kääntyilyä, potkimista

Lapsi makaa puoliksi sängystä ulkona potkimisen seurauksena ja kun nostan hänet keskemmälle; VALOOOOO! Juu, aamulla laitetaan valo, nyt nukutaan.

KÄSIII! MUUMII! VALOO! MUMMUU! VETTÄÄ! MAITOO! MEHUU! KÄSII1 PEITTOOOOOOOO!!

:headwall::headwall::headwall:

Vilkaisen vaivihkaa kännykän kelloa 21.30

kähjäämistä, heilumista, rummuttamista, potkimista sängyn laitaan. Aamulla mennään uimaan! Juu, aamulla mennään. Nyt nukutaan! HYVÄÄ YÖTÄ! :headwall:

Muumipeikko, Nipsu, Myy, tuuTIKKIII! nam nam...öööö...kopskops, pampam


:headwall:

kello näyttää 22.30

KÄSIIII!
:headwall:
Pakko tulla toivottamaan tsemppiä ja kärsivällisyyttä, hauskasti osaat kyllä kirjoittaa :D

Toisilla lapsilla uni ei tule todellakaan helposti. Meillä 1v. nukahtaa todella sujuvasti... mun syliin. :D siitä sitten nostetaan omaan sänkyyn. Jos yrittää aikaisemmin viedä, niin huuto alkaa eikä varmasti sänkyyn jää. Jos en ole paikalla, iskän syliin nukahtaa ja hän vie siitä sänkyyn. Pitäis varmaan alkaa tehdä asialle jotain, mutta kun ei raski huudattaa :( pinnasänky on meidän sängyn vieressä ja pitäis roudata omaan huoneeseen, hetken aikaa siellä jo oli, mutta kun vaati useamman kerran yössä nousemista ja tutin laittoa tms, niin siirrettiin takas meidän sängyn viereen. Nyt ei ongelmia, mutta entäs jos tulee toinen vauveli?? Ei mahduta samaan huoneeseen kahden pinniksen kanssa.
 
meillä näin
2,5 v iltarutiinien jälkeen omaan sänkyynsä, pusut ja hyvät yöt ja sitten valot pois. Sitten imetän 4 kk vauvan ja laitan hänet omaan sänkyynsä nukahtamaan. 2,5 v yleensä nukahtaa sillä aikaa kun imetän vauvaa, joskus menen vielä vauvan nukahdettua hetkeksi pitämään esikoista kädestä kunnes nukahtaa.
 

Yhteistyössä