Gallup: Miten nukutatte lapsenne?

  • Viestiketjun aloittaja Saran äiti
  • Ensimmäinen viesti
Vauva 8kk. Illalla annan maidon ja laitan sänkyynsä ja sinne nukahtaa. Paitsi vieraassa paikassa vaatii vieressä olemista. Päiväunille nukahtaa kans kun laittaa sänkyynsä kunhan on oma sänky, kylässä ollessa hankalampaa. Joskus joutuu makoileen vieressä ja pitään kädestä kiinni tai pitää käydä laittamaan tuttia useammin, riippuu vähän. Mutta pääsääntöisesti nukahtaa kun laittaa sänkyyn. Ja näin helppoa ei todellakaan ole aina ollut.
 
tiiteni harmaana
5-vuotias tyttö käy nukkumaan iltasadun jälkeen unimusiikkia kuunnellen. Musiikki sammutetaan kun lapsi on nukahtanut. Vauva 4,5kk nukahtaa yleensä rinnalle olkkarissa. Havahtuu usein kyllä kun vien sänkyyn omalle paikalleen (perhepetissä mun kanssa) ja laitan siinä unipussiin ja peittelen "pakettiin". Jos on hereillä niin jää yleensä tutin kanssa nukahtamaan ihan tyytyväisenä. Joskus pitää käydä laittamassa tutti takaisin, mutta useimmiten sylkaisee pois itse eikä kaipaa enää uudelleen.
 
"vieras"
Lapsi nyt 2v ja nukutan viereen,nukkuvana siirrän omaan sänkyynsä. Tiedän,ei paras tapa mutta toiminu meillä ja auttanu paljon+nukahtaa lähes poikkeuksetta alle 10 minuutissa. Tavotteena olis kuitenkin tässä seuraavan puolen vuoden aikana opettaa nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Miten siinä onnistumme? En haluaisi huudattaa enkä pidentää nukahtamisvaihetta..
 
"..."
Hammaspesun jälkeen laitan sänkyyn, luen iltasadun (tai mies) ja laulan iltalaulun. Valot pois, tutti suuhun ja peittelen, kerron että äiti rakastaa ja huomenna taas jatketaan leikkejä. Sitten nukahtaa itsekseen. Tyttö on 1v 2kk.
 
1v 8kk - mennään huoneeseen, vaihdetaan pyjama, pestään hampaat, luetaan iltasatu ja halitaan. Sitten lauletaan yölaulu ja lapsi menee sänkyyn. Yleensä nukkuu muutamassa minuutissa. Jos ei, on joku vialla, hammasvaiva, flunssa, jano tms.
 
"sari"
1v 9kk poika nukahtaa omaan sänkyynsä, mutta vaatii sen, että toinen vanhemmista makoilee samassa huoneessa sen aikaa, että hän nukahtaa. Poika siis nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa. Menee näin illalla samaan aikaan nukkumaan isänsä kanssa. Päiväunille mentäessä minä köllöttelen sen aikaa omassa sängyssäni, että poika nukahtaa omaansa.

Pikkuveli 4kk on huomattavasti helpompi. Maha täyteen ja pinnasänkyyn - sinne nukahtaa parissa minuutissa tyytyväisenä :)
 
Himpun alle 1v4kk neiti menee iltapesun jälkeen omaan sänkyyn jonne menen peittelemään,toivotan hyvät yöt ja annan hyvän yön suukon. Joskus jää peiton alle ja alkaa nukkumaan suoraan joskus nousee viellä kaivelemaan lelulaatikkoaan. Ei siis erityisemmin nukuteta. Uniharso,vesimuki ja purulelu tyynyn vierellä kun sänkyyn jää.
sama toimii myös päiväunille mentäessä.
 
"nina"
4kk, nukahtaa tai melkein nukahtaa tissille. Jos ei nukahda, silti nostetaan omaan sänkyyn (päiväunilla vaunuihin) ja nukahtaa itekseen nopeesti.

Toi 16-v. onkin vaikeempi tapaus ainakin viikonloppuisin, se kukkuu monesti vielä ku käyn yöimetyksen yhteydessä vessassa... ;) Itekseen sekin sitte nukahtaa, mutta monesti tosi myöhään.
 
"nina"
[QUOTE="vieras";24990496]Lapsi nyt 2v ja nukutan viereen,nukkuvana siirrän omaan sänkyynsä. Tiedän,ei paras tapa mutta toiminu meillä ja auttanu paljon+nukahtaa lähes poikkeuksetta alle 10 minuutissa. Tavotteena olis kuitenkin tässä seuraavan puolen vuoden aikana opettaa nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Miten siinä onnistumme? En haluaisi huudattaa enkä pidentää nukahtamisvaihetta..[/QUOTE]

Miksi muuttaa toimivaa mallia? Ite en muuttais mitään, kun nukutus on noin helppo ja lapsi nukahtaa hyvillä mielin. :)
 
"kipsukka"
3 ja 4-vuotiaat. Sinnikkäästi ollaan pidetty samassa huoneessa nukkumassa, mut eihän nukkumaan menosta tule yhtään mitään. Pitäisi olla vahtimassa huoneessa, että pysvät aloillaan ja siltikin kestää kauan tuo nukahtaminen.

Nyt ollaan alettu nukuttaa eri huoneissa. 4v jää ihan kivasti unilaulun jälkeen, 1-2 krt saattaa käydä vessassa. 3v ei niin helposti nukahda, sängyssään ei pysy millään. monesti pitää vahdata vieressä, muuten pomppiminen jatkuu lopputtomiin (testattu on sekin).
 
"äiti"
4 vuotias, pötköttelen omalla sängylläni ja hän joko omassa sängyssään tai vieressä, nukahtaa max. 5 minuutissa. Toimii meillä hyvin. En ole ikinä raaskinut laittaa yksin nukkumaan. Ehkä rippikouluun mennessä haluaa jo yksinkin. =)
 
Näin meijän kotona
1-vuotiaan kanssa vaihdetaan ensin yöpuku ja vaippa, sitten pestään hampaat ja luetaan iltasatu.
Tämän jälkeen sammutan valot, peittelen lapsen sänkyynsä unileluineen ja toivotan hyvät yöt.
Yleensä lapsi nukahtaa hienosti itsekseen, joskus täytyy käydä peittelemässä pari kertaa uudelleen.
 
"Piika-äiti"
Melkein2vuotias ja 4-vuotias nukutetaan samanaikaisesti. Joko mies nukuttaa tai minä nukutan. Lapsia silitellään, heille lauletaan, luetaan yhdessä ja kuunnellaan joku lyhyt äänikirja tai pätkä siitä. Sen jälkeen kun nukahtavat, niin itse istun koneelle tekemään töitä, palstailemaan tai luen kirjaa lasten keskellä. Meillä on perhepeti, ja isommalla on jo sivuvaunu ja pienin nukkuu keskellämme.

Melkein2vuotiaalla on juuri nyt joku pelkoaika menossa ja monet asiat tulevat uniin iltayön aikoina. Nyt olemme järjestäneet niin, että jompi kumpi, tänään mies, on lapsien luona vähintään tunnin siitä kun he nukahtavat.
 
"vieras"
[QUOTE="nina";24990529]Miksi muuttaa toimivaa mallia? Ite en muuttais mitään, kun nukutus on noin helppo ja lapsi nukahtaa hyvillä mielin. :)[/QUOTE]

Siksi kun ainakin tällä hetkellä isi kelpaa nukuttajaksi vaan jos minä (=äiti) en ole kotona. Ja puolen vuoden päästä syntyy pikkusisarus.. Lisäksi,makuuhuoneeseen ei kunnolla mahdu kahta pinnistä joten haluaisimme siirtää esikoisen omaan huoneeseen nukkumaan hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää.. Ja,kun mun maha tästä kasvaa niin tulee olemaan vaikeampaa nostaa nukkuvaa lasta,varsinkaan pinnikseen.. Ja lapsi nukkuu siis pinnasängyssä koska en halua että pääsee itse pois.. Heräilee öisin ja jos pääsisi itse pois sängystä saattais lähteä haahuilemaan ilman että vanhemmat herää..
 
Huoh! Ihania tarinoita. Meillä tämän 14 kk kanssa ei ole ihan niin auvoista. Vaikea tapaus ja on taistellut unta vastaan jo tosi pienestä. Ei esimerkiksi enää tissille ole nukahtanut sen 6kk iän jälkeen, ei suostu imemään, kun huomaa, että alkaa nukuttaa. Nyt on nukutettu peittoon käärittynä syliin, mutta mitenköhän jatkossa. Jos yrität viedä omaan sänkyyn ja jättää sinne, vaikka kuinka unihorteessakin, niin seuraa infernaalinen huuto, joka rauhoittuu vasta sylissä. En aio kuitenkaan huudattaa, jos vaikka kasvu auttaisi...
 

Yhteistyössä