G: Tarvitsetko ruotsinkieltä missään?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
Nyt löytyi hyvä perustelu pakkoruotsille: eihän sitä koskaan tiedä kenen kanssa tekee lapsia :D
No niinpä!! Lukiossa opettaja aina mollas mua ku olin niin huono ja sanoi, et ties vaikka muutan paikkaan mis tarviit ruotsia ja niin kävi!! Siis mistä se tiesi! Ja mieskin ruotsinkielinen..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
No kai mä jotenkin osaan, en vaan tykkää puhuu, ehkä toi 1v: isompana opettaa äiskää. Kouluaikana sitä inhosin, eikä se sit oikeen uponnu kovaan kalloon, harmittaa!!
Varmaan aika tuttua monille muillekin :) Mutta olet - kuten minäkin -. hyvä esimerkki siitä, että pakkoruotsi koulussa ei tarkoita sitä, että peruskoulun käyneet sitä osaisivat ja/tai sujuvasti käyttäisivät.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
Ei pakkoruotsi ole keneltäkään pois. Kielten opiskelu on ilo. Ihan samalla tavalla voitais väittää et koulussa on pakko-historiaa, pakko-matematiikkaa, pakko-liikuntaa ja pakko-kemiaa.
Ittu mikä tampio!!! Ei siis mitään käsitystä mistä puhutaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ratkaisu on yksinkertainen: kaikki kielet valinnaisiksi, siten kenenkään ei tarvitse valittaa pakkokielistä. Kauankohan kestäisi ennen kuin tulisi valituksia pakkohistoriasta ja -biologiasta?

Jokainen voi tosiaan opiskella kieliä omalla ajallaan ja silloin kun kieltä tarvitaan, toki se sitten maksaa. Peruskoulussa se on ilmaista.
Turhaan vedät tähän tuota pakkohistoriaa ja -bilsaa.

Kyllä se peruskoulujen kieltenopetus maksaa. Vai tekevätkö opet työtä ilmaiseksi?
a) En turhaan, ainahan ihmiset valittavat kaikesta pakollisesta, ja kun yhdestä päästään niin löytyy toinen kohde josta valittaa.

b) kieltenopetuksesta peruskoulussa maksamme verotuksen kautta, kyllä, kuten kaikesta muustakin opetuksesta. Mutta siitä ei tarvitse vanhempien kaivaa lompakkoaan erikseen, kuten sitten joutuu vanhempi tai opiskelija itse kun käy erillisen kielikurssin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja teelikki:
Tarvitsisin työssäni ruotsia, mieheni on suomen-ruotsalainen ja lapseni on kaksikielinen eli KYLLÄ! Haluaisin osata paremmin ruotsia, mutta kouluaikana olin sitä mieltä etten koskaan sitä tarvitse enkä jaksanut lukea ja näin kävi.. :ashamed:
Nyt löytyi hyvä perustelu pakkoruotsille: eihän sitä koskaan tiedä kenen kanssa tekee lapsia :D
No niinpä!! Lukiossa opettaja aina mollas mua ku olin niin huono ja sanoi, et ties vaikka muutan paikkaan mis tarviit ruotsia ja niin kävi!! Siis mistä se tiesi! Ja mieskin ruotsinkielinen..
Kai sitä ruotsinmaikka puhuu oman ammattinsa puolesta. Ilman pakkoruotsia joutuis raukka työttömäksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
Vaikka en käytä ruotsia kuin muutaman kerran vuodessa, töissä sen ymmärtämisestä on hyötyä, sillä puolet työntekijöistä ovat ruotsinkielisiä, ja puhuvat sitä keskenään. Ei tarvitse olla ulkona muiden jutuista kun ymmärtää. =)

Ei pakkoruotsi ole keneltäkään pois. Kielten opiskelu on ilo. Ihan samalla tavalla voitais väittää et koulussa on pakko-historiaa, pakko-matematiikkaa, pakko-liikuntaa ja pakko-kemiaa.
No sit varmaan voidaan vaihtaa se ruotsi pakko-Espanjaksi? Mä en ymmärrä ihan oikeesti ihmisiä jotka ei tee päässään mitään eroa yleissivistyksen kannalta oleellisten aineiden ja jonkun yksittäisen kielen välille? Tajuatteko te miten eri asioista on kyse?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ratkaisu on yksinkertainen: kaikki kielet valinnaisiksi, siten kenenkään ei tarvitse valittaa pakkokielistä. Kauankohan kestäisi ennen kuin tulisi valituksia pakkohistoriasta ja -biologiasta?

Jokainen voi tosiaan opiskella kieliä omalla ajallaan ja silloin kun kieltä tarvitaan, toki se sitten maksaa. Peruskoulussa se on ilmaista.
Turhaan vedät tähän tuota pakkohistoriaa ja -bilsaa.

Kyllä se peruskoulujen kieltenopetus maksaa. Vai tekevätkö opet työtä ilmaiseksi?
a) En turhaan, ainahan ihmiset valittavat kaikesta pakollisesta, ja kun yhdestä päästään niin löytyy toinen kohde josta valittaa.

b) kieltenopetuksesta peruskoulussa maksamme verotuksen kautta, kyllä. Mutta siitä ei tarvitse vanhempien kaivaa lompakkoaan erikseen, kuten sitten joutuu vanhempi tai opiskelija itse kun käy erillisen kielikurssin.
a) Kielet ovat pakollisia koulussa, niin kuin muutkin aineet, oppilaille vain halutaan antaa mahdollisuus valita ne kielet mitä he haluavat opiskella. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

b) Ei erikseen, mutta aivan siitä samasta lompakosta ne rahat tulevat.
 
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia ja sitten ollaan reissattu paljon Norjassa ja Ruotsissa, niin on ruotsia tarvittu kyllä. Oonpa joutunut pyytämään leirintäalueen henkilökuntaakin soittamaan pojalle ambulanssia kun sai epilepsiakohtauksen just tietysti sillon kun Ruotsissa oltiin (ekan kohtauksen sai tuolloin).
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
b) kieltenopetuksesta peruskoulussa maksamme verotuksen kautta, kyllä. Mutta siitä ei tarvitse vanhempien kaivaa lompakkoaan erikseen, kuten sitten joutuu vanhempi tai opiskelija itse kun käy erillisen kielikurssin.
Mutta eikö silloin olisi juuri järkevintä, että oppilaat voivat valita kielikokonaisuutensa kielistä, joiden ainakin arvelee olevan tulevaisuutensa kannalta hyödyllisiä? Esim just aiemmin mainitsemani englanti+venäjä+saksa+espanja? Ne, joiden mielestä ruotsi on tärkeämpi kuin jokin noista, saisi valita tilalle sen ruotsinsa. Ja jos on sitä mieltä, että ei tarvitse muita vieraita kieliä kuin ruotsin ja enkun tai venäjän ja enkun, voisi valita vain ne. Miksi juuri ruotsin pitää "syödä" yksi noista kielistä?

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:
Ei pakkoruotsi ole keneltäkään pois. Kielten opiskelu on ilo. Ihan samalla tavalla voitais väittää et koulussa on pakko-historiaa, pakko-matematiikkaa, pakko-liikuntaa ja pakko-kemiaa.
Onhan se pois!! Se on pois niiltä, jotka haluaisivat opiskella tulevaisuuden kannalta hyödyllisimmät kielet jo peruskoulussa.


 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia ja sitten ollaan reissattu paljon Norjassa ja Ruotsissa, niin on ruotsia tarvittu kyllä. Oonpa joutunut pyytämään leirintäalueen henkilökuntaakin soittamaan pojalle ambulanssia kun sai epilepsiakohtauksen just tietysti sillon kun Ruotsissa oltiin (ekan kohtauksen sai tuolloin).
Olisivat ymmärtäneet saman varmaan englanniksikin "CALL AMBULANCE!"
Sireeniääni ja sormen pyöritys siihen päälle ni avot!
 
Mulla ei olisi mitään pakkoruotsia vastaan, jos se ei rajoittaisi muiden kielten valinnanmahdollisuutta. Peruskoulussa voi opiskella A1, A2, B1 ja B2 kielet, joista yhden on oltava tuo ruotsi. Eli jos haluaisin opiskella englantia, venäjää, saksaa ja espanjaa ( = tulevaisuutta ajatellen varsin hyvä yhdistelmä ) , niin sepä ei onnistukaan vaan joku noista on vaihdettava ruotsiksi. Tämä on se, mikä mua pakkoruotsissa närästää. Nykyään kun ei enää ole yo-kirjoituksissakaan pakko kirjoittaa ruotsia, jos ei halua. Ja se on jo paljon se.

[/quote]

Minua ei taas närästä yhtään se että lapsillani on suomea oppiaineena, toki
se tuntuu joskus huvittavalta koska he ovat täysin kaksikielisiä. Enkkua on neljänneltä luokalta lähtien ja toivottavasti saavat mahdollisuuden valita myös saksan yläasteella. Tyttö joka on kolmannella käy koulussa espanjantunneilla viikottain. (siitä maksan pari-kolmekymppiä/lukukausi )

Minä en kannata "pakkoruotsia", yksi syy on nykyinen polemiikki asian ympärillä, toinen syy on että minusta on väärin pakottaa joku lukemaan jotain kieltä joka on noin hirveän vastenmielistä. En minäkään venäjää haluaisi opiskella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia ja sitten ollaan reissattu paljon Norjassa ja Ruotsissa, niin on ruotsia tarvittu kyllä. Oonpa joutunut pyytämään leirintäalueen henkilökuntaakin soittamaan pojalle ambulanssia kun sai epilepsiakohtauksen just tietysti sillon kun Ruotsissa oltiin (ekan kohtauksen sai tuolloin).
Olisivat ymmärtäneet saman varmaan englanniksikin "CALL AMBULANCE!"
Nämä kyseiset työntekijät oli jostain ties mistä kotoisin ja ei, eivätpä osanneet englantia, vaan piti alkaa ruotsiksi selttämään. Mun ruotsinkielen taito ei ole niin hyvä, että olisin paniikissa sitä ensin kokeillut, mutta pakko oli vaihtaa kieli ruotsiksi ja sujuihan se onneksi ja ambulanssi oli se auto , joka paikalle tuli... ;)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia ja sitten ollaan reissattu paljon Norjassa ja Ruotsissa, niin on ruotsia tarvittu kyllä. Oonpa joutunut pyytämään leirintäalueen henkilökuntaakin soittamaan pojalle ambulanssia kun sai epilepsiakohtauksen just tietysti sillon kun Ruotsissa oltiin (ekan kohtauksen sai tuolloin).
Pakkoruåtsilla on pelastettu ihmishenki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :attn:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia ja sitten ollaan reissattu paljon Norjassa ja Ruotsissa, niin on ruotsia tarvittu kyllä. Oonpa joutunut pyytämään leirintäalueen henkilökuntaakin soittamaan pojalle ambulanssia kun sai epilepsiakohtauksen just tietysti sillon kun Ruotsissa oltiin (ekan kohtauksen sai tuolloin).
Olisivat ymmärtäneet saman varmaan englanniksikin "CALL AMBULANCE!"
Sireeniääni ja sormen pyöritys siihen päälle ni avot!
Ruottalaaset ymmärtää kuulemma vain ruottia:attn:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Minua ei taas närästä yhtään se että lapsillani on suomea oppiaineena, toki
se tuntuu joskus huvittavalta koska he ovat täysin kaksikielisiä. Enkkua on neljänneltä luokalta lähtien ja toivottavasti saavat mahdollisuuden valita myös saksan yläasteella. Tyttö joka on kolmannella käy koulussa espanjantunneilla viikottain. (siitä maksan pari-kolmekymppiä/lukukausi )

Minä en kannata "pakkoruotsia", yksi syy on nykyinen polemiikki asian ympärillä, toinen syy on että minusta on väärin pakottaa joku lukemaan jotain kieltä joka on noin hirveän vastenmielistä. En minäkään venäjää haluaisi opiskella.
Suhtautuminen ruotsiin oppiaineena voisi muuttua, jos siltä lähtisi "pakkoleima" pois. Jos peruskoulussa olisi pakollista opiskella äidinkielensä lisäksi kahta vierasta kieltä, mutta ne 2 saisi valita, luultavasti asenteetkin ruotsia kohtaan alkaisivat vähitellen muuttua.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Nämä kyseiset työntekijät oli jostain ties mistä kotoisin ja ei, eivätpä osanneet englantia, vaan piti alkaa ruotsiksi selttämään. Mun ruotsinkielen taito ei ole niin hyvä, että olisin paniikissa sitä ensin kokeillut, mutta pakko oli vaihtaa kieli ruotsiksi ja sujuihan se onneksi ja ambulanssi oli se auto , joka paikalle tuli... ;)
No kyllä oisivat ymmärtäneet, ambulanssi on sama melkein joka kielellä.. ei se muoto paljon muutu. Ja kun oisit vielä ujeltanut päälle ja viittonut, niin jo on tyhmää sakkia jos eivät ois ymmärtäneet.

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Oon tarvinnut ruotsin kieltä. On tuttuja länsirannikolla, jotka ei puhu/ymmärrä kuin ruotsia
Koska länsirannikolla on pari ihmistä jotka eivät osaa suomea, eivätkä mitään muutakaan järjellistä kieltä, niin sen takia kaikille suomalaisille pakkosyötetään ruotsia koulussa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
Eivätkös rantahurrit voisi hoitaa tämän yhteistyön pohjoismaiden välillä? Ei kai sen takia tarte opettaa kaikille suomalaisille ruotsia? Kukas muuten hoitaa yhteistyön Venäjän, suurimman kauppakumppanimme, kanssa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
Mutta sä kysyit multa, olenko yrittänyt puhua heille ruotsia ja siihen vastasin. Ei, en ole yrittänyt kuten eivät yritä heidän sveitsiläiset yhteistyökumppaninsakaan. Myöskään nämä ruotsalaiset eivät ole puhuneet mulle suomea, koska - vaikka skandinaaveja ollaankin - kommunikointikielen ei tarvitse olla jommankumman äidinkieli. Kaikki dokumentaatio on joka tapauksessa tehtävä englanniksi, joten miksi mä puhuisin heille ruotsia ja he mulle suomea "pohjoismaisen yhteistyön" nimissä?

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
Eivätkös rantahurrit voisi hoitaa tämän yhteistyön pohjoismaiden välillä? Ei kai sen takia tarte opettaa kaikille suomalaisille ruotsia? Kukas muuten hoitaa yhteistyön Venäjän, suurimman kauppakumppanimme, kanssa?
kyllä venäjä on myös tärkeä kieli, ja on hyvä että nykyään monet nuoret haluavat oppia venäjää.
Mä en vaan ymmärrä miksi kaikki suomalaiset ovat niin sitä pakkoruotsia vastaan, ja sit ku yrittää selittää pari asiaa miksi kieli on tärkeä nii siitähän tappelu vasta alkaa. Kyllähän suomenruotsalaisetkin joutuu oppia suomea, että sitten ku pakkoruotsi poistetaan nii muistakaa poistaa pakkosuomi sitten kans.
 

Yhteistyössä