G: Tarvitsetko ruotsinkieltä missään?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
taktak
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
mulle hyödytöntä on ollu fysiikka, kemia, historia, köksä, käsityöt, kuvaamataito..hmm..kaikki pakollisia. :whistle: joo..koulussa on paljon turhaa ja jollekin turhin aine voi olla hyödyllisin. silti yhestä (!!!) aineesta jaksetaan itkeä. ja vaikka laki poistais pakkoruotsin niin asennevammaa ei poista mikään. se vasta tässä on surullista!
Eipäs aleta nyt näsäviisastelemaan, aiheena oli ruotsinkieli ja sen tarpeellisuus. Muista aineista voit tehdä erilliset valitusketjjut.
Noi muut on ihan normi-kouluaineita.
joku muu otti tän asian esille, en minä. että koulussako ei oo mitään muuta turhaa ja ruotsi vie siitä energiaa ja aikaa. kummasti kyllä ruotsinkieliset opiskelee samoja + suomi, eikä valita yhtään. :whistle:



Ai ei valita :D Ja jos on valitettavaa ni muuttakaa ruotsiin. Mut sitä ennen, opetelkaa sanomaan edes yksi lause kokonaan ruotsiksi...
 


kyllä venäjä on myös tärkeä kieli, ja on hyvä että nykyään monet nuoret haluavat oppia venäjää.
Mä en vaan ymmärrä miksi kaikki suomalaiset ovat niin sitä pakkoruotsia vastaan, ja sit ku yrittää selittää pari asiaa miksi kieli on tärkeä nii siitähän tappelu vasta alkaa. Kyllähän suomenruotsalaisetkin joutuu oppia suomea, että sitten ku pakkoruotsi poistetaan nii muistakaa poistaa pakkosuomi sitten kans.[/quote]


Ei missään tapauksessa, ei pidä mennä mukaan tuohon typerään "pakko"-ajattelutapaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
Eivätkös rantahurrit voisi hoitaa tämän yhteistyön pohjoismaiden välillä? Ei kai sen takia tarte opettaa kaikille suomalaisille ruotsia? Kukas muuten hoitaa yhteistyön Venäjän, suurimman kauppakumppanimme, kanssa?
kyllä venäjä on myös tärkeä kieli, ja on hyvä että nykyään monet nuoret haluavat oppia venäjää.
Mä en vaan ymmärrä miksi kaikki suomalaiset ovat niin sitä pakkoruotsia vastaan, ja sit ku yrittää selittää pari asiaa miksi kieli on tärkeä nii siitähän tappelu vasta alkaa. Kyllähän suomenruotsalaisetkin joutuu oppia suomea, että sitten ku pakkoruotsi poistetaan nii muistakaa poistaa pakkosuomi sitten kans.
Suomalaisille on ihan sama osaavatko rantahurrit suomea vai ei. Se ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kerros nyt sitten, miksi muka ruotsinkieli on sinun mielestä tärkeä suomalaisille?
 
er
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Just tänään oisin tarttenu ruotsin kuunteluissa...
Niin, eli ruotsia tarvitaan vain koulumaailmassa.
Siinä sitä onkin järkeä, opiskellaan koulua, ei elämää varten. :xmas:

Järkeä on joo ihan helvatusti. Ku ei kiinnosta ni ei kiinnosta, toivon mukaan ei jää lakki siitä kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Just tänään oisin tarttenu ruotsin kuunteluissa...
Niin, eli ruotsia tarvitaan vain koulumaailmassa.
Siinä sitä onkin järkeä, opiskellaan koulua, ei elämää varten. :xmas:

Järkeä on joo ihan helvatusti. Ku ei kiinnosta ni ei kiinnosta, toivon mukaan ei jää lakki siitä kiinni.
Ei jää lakki kiinni ruotsista kun ei ole pakko kirjoittaa ja vitosen nyt saa aina vaikka ei osais mitään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kyllä venäjä on myös tärkeä kieli, ja on hyvä että nykyään monet nuoret haluavat oppia venäjää.
Mä en vaan ymmärrä miksi kaikki suomalaiset ovat niin sitä pakkoruotsia vastaan, ja sit ku yrittää selittää pari asiaa miksi kieli on tärkeä nii siitähän tappelu vasta alkaa. Kyllähän suomenruotsalaisetkin joutuu oppia suomea, että sitten ku pakkoruotsi poistetaan nii muistakaa poistaa pakkosuomi sitten kans.
Kaksi syytä: pakkoruotsi vie neljästä peruskoulussa opiskeltavasta kielestä yhden. Halusit tai et. Toistan nyt jo itseäni, mutta pakkoruotsin vuoksi peruskoulussa ei ole mahdollisuutta tehdä kielivalintaa enkku+venäjä+saksa+espanja. Jos pakkoruotsia ei olisi, niin tuo valinta olisi mahdollinen. Ruotsia ei tarvita missään muualla kuin Skandinaviassa ja jostain kumman syystä skandinaavit osaavat yleensä jotain muutakin vieraska kieltä kuin äidinkieltään ja ruotsia. Toinen syy on se, että pakkoruotsista huolimatta ruotsia ei osata. Taito unohtuu, kun sitä ei tarvitse missään käyttää. Ihminen, joka haluaa oppia ja puhua ruotsia oppii ihan varmasti, vaikkei se olisi koulussa pakollistakaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no oletko itse yrittänyt puhua jotain muuta kieltä ku englantia niille? nykyään melkein kaikki aina aloittaa englanniksi...mutta kyllä ruotsalaiset arvostaa jos puhuu niille ruotsia.
En. Mutta eivät hekään ole yrittäneet puhua suomea mulle. En usko, että he yrittävät puhua ruotsia myöskään Sveitsissä sijaitsevaan yritykseen eikä ne sveitsiläiset yhteistyökumppanitkaan puhu näille ruotsalaisille ruotsia. Eivätkä nämä ruotsalaiset edes oleta heidän puhuvan. Ruotsi ei ole maailmalta katsottuna juuri sen merkittävämpi kieli kuin suomikaan, joten nämä ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että yhteistyökumppanit eivät puhu ruotsia eivätkä edes esitä sellaista vaatimusta.
siis oikeasti....mä puhun nyt siitä että suomalaiset kannattaa oppia ruotsia koska suomi on kuitenkin osa pohjoismaata ja koska on tärkeätä että yhteistyö sujuu ja jatkuu pohjoismaiden välillä, niin sen takia on hyvää jos suomalaiset osaa ruotsia, koska ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset arvostaa sitä. Ja äsken mä kerroin miten monet ruotsalaiset opiskelee suomea koska he haluavat paremmin kommunikoida suomalaisten kanssa.
Sveitsi ei liity mitenkään tähän asiaan, eikä mikään muu maa. Vaan mä puhun nimenomaan pohjoismaista.
Eivätkös rantahurrit voisi hoitaa tämän yhteistyön pohjoismaiden välillä? Ei kai sen takia tarte opettaa kaikille suomalaisille ruotsia? Kukas muuten hoitaa yhteistyön Venäjän, suurimman kauppakumppanimme, kanssa?
kyllä venäjä on myös tärkeä kieli, ja on hyvä että nykyään monet nuoret haluavat oppia venäjää.
Mä en vaan ymmärrä miksi kaikki suomalaiset ovat niin sitä pakkoruotsia vastaan, ja sit ku yrittää selittää pari asiaa miksi kieli on tärkeä nii siitähän tappelu vasta alkaa. Kyllähän suomenruotsalaisetkin joutuu oppia suomea, että sitten ku pakkoruotsi poistetaan nii muistakaa poistaa pakkosuomi sitten kans.
Suomalaisille on ihan sama osaavatko rantahurrit suomea vai ei. Se ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kerros nyt sitten, miksi muka ruotsinkieli on sinun mielestä tärkeä suomalaisille?
Saisko niitä perusteluja ruotsin tarpeellisuudesta?
 
Sen pitäisi mennä vain niin päin että ruotsinkieliset opettelevat suomenkielen. Suomea puhuvan ei tarvitse osata ruotsia, piste.

Ja en ole tarvinnut. Tai työssäni ehkä mutta periaatteesta vaihdoin aina englanniksi puheen kun joku tuli puhumaan ruotsia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Sen pitäisi mennä vain niin päin että ruotsinkieliset opettelevat suomenkielen. Suomea puhuvan ei tarvitse osata ruotsia, piste.

Ja en ole tarvinnut. Tai työssäni ehkä mutta periaatteesta vaihdoin aina englanniksi puheen kun joku tuli puhumaan ruotsia.
Asiaa :) :attn:
 
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
 
Asumme maassa nimeltä Suomi. Maan pääkieli on suomi. Maan toinen virallinen kieli on ruotsi, kiitos ajantakaisten siirtomaa-aikojen. Jokaisen suomalaisen tulee luonnollisesti opetella suomea peruskoulussa tasolla jolla hän saa vaadittavan kielitaidon jotta suomalaisena suomella Suomessa pärjää, eikö?

Toinen virallinen kieli on toissijaisessa asemassa, koska vain 5% vähemmistö kieltä äidinkielenään puhuu. Suuressa osassa Suomea ei ole pätevyysvaatimuksena osata toista virallista kieltä, koska maa on monelta osin yksikielinen. Onhan kyse kuitenkin Suomesta, ei Suomenruotsista. Loogista, eikö?

Pakkoruotsi vie tunteja ja resursseja muilta, monille hyödyllisemmiltä kieliltä. Ruotsinkieli ei ole yleissivistävä oppiaine kuten historia, matematiikka jne. Sitä ei myöskään pidä samalle tasolle arvottaa.

Skandinaviassa puhutaan ruotsin lisäksi montaa muuta kieltä, lähes kaikki opiskelevat koulussa englantia ja se on suurimmalla osalla kansainvälisistä Skandinaviassa toimivista yrityksistä virallisena kielenä. Harva voi väittää olevansa heikoilla kansainvälisillä yritysmarkkinoilla, varsinkin pohjoismaiden ulkopuolella, jos ei osaa sujuvasti ruotsia.

Tähän voisi esittää kysymyksen; kuinka moni osaa peruskoulun pakkoruotsin ansiosta lainkaan sujuvasti käyttää kyseistä kieltä? En minä ainakaan, ja itse sentään sitä eri koulutusasteilla olen joutunut 10 vuotta + useamman kurssin opiskelemaan ja virallisen kielikokeen suorittamaan, silti voin rehellisesti sanoa ettei kielitaito ole sitä luokkaa että voisin asiakastehtävissä ruotsilla pärjätä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: Ei ole ollut tähän asti tilannetta ettenkö olisi selvinnyt suomella tai englannilla. Ranskassa oli huomattavasti vaikeampaa kun heidän englantinsa oli niin vaikeasti ymmärrettävissä ettei kaupassa asioinnista meinannut tulla mitään. Mutta ruotsilla varmaan olisi pärjännyt, hitto kun en tajunnut kokeilla ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Rantahurreille on omia varuskuntia, mutta komentokieli on suomi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Dragsvik on ruotsinkielinen, mutta sielläkin pärjää suomella. Yksi täysin umpisuomalainen kaveri sinne joutui ja hyvin kuulemma tuli toimeen. Jossain Kainuussa tuskin voi odottaa saavansa skappareilta ohjeistuksia ruotsiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Rantahurreille on omia varuskuntia, mutta komentokieli on suomi.
ok. Kiitos. Mikä olisi muuten ruotsiksi.. lakki päähän, lakki päästä!
:xmas:
 
z
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tanskassa ja Norjassa on siis pakkoruotsi koulussa ja ei ollenkaan enkkua?
Käsittääkseni Norjassa englanti on pakollinen kieli koulussa, mutta ruotsi ei. Sitä opitaan muutenkin telkkarista.
Tuota voisi soveltaa Suomeenkin: ruotsin opiskelu telkkarin varaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Siskonpoika joutui todistamaan että osaa suomea kun halusi suomenkieliseen varuskuntaan. Pääsi kun sanoi että hän osaa "suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo" (oli yhden kesän Savossa töissä ) =)

Oma poikani ei halunnut Dragsvikiin vaan Kauhavan lennostoon, ja pääsi sinne perusteltuaan kantansa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Rantahurreille on omia varuskuntia, mutta komentokieli on suomi.
Ja ahvenanmaalaisilla ei ole asevelvollisuutta lainkaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Siskonpoika joutui todistamaan että osaa suomea kun halusi suomenkieliseen varuskuntaan. Pääsi kun sanoi että hän osaa "suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo" (oli yhden kesän Savossa töissä ) =)

Oma poikani ei halunnut Dragsvikiin vaan Kauhavan lennostoon, ja pääsi sinne perusteltuaan kantansa.
Onks rantahurreilla kiintiöpaikat ilmavoimissakin?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä menee jo ohi aiheen, mutta tuli mieleeni, että onko varuskuntia jaoteltu suomen- ja ruotsinkielisiin, vai pitäisikö alokkailla olla mahdollisuus käyttää kumpaa tahansa edm. kielistä asepalvelusaikanaan? ( tämä ajatus heräsi toisesta päivän puheenaiheesta, naisten" pakko"armeija. )
Rantahurreille on omia varuskuntia, mutta komentokieli on suomi.
Ja ahvenanmaalaisilla ei ole asevelvollisuutta lainkaan.
Eikä kaksikielisyys ole rikkaus åålannissa.
 

Yhteistyössä