Synnytin rv 35+5 pienipainoisen perätilavauvan alakautta. Sairastin toksemian ja sairastuin siihen uudelleen synnytettyäni. Korjattuja luuloja ovat kohdallani:
1. Perätilavauva kääntyy kyllä. Ei kääntynyt käännettäessäkään eikä suositeltu edes leikkausta, se olisi ollut minulle vaarallinen. Tosin halusinkin synnyttää alakautta.
2. Pienikokoinen vauva ottaa ikätoverinsa kiinni vasta n. 2-vuotiaana koossa. Vauvani otti ikätoverinsa kiinni ja viipotti ohi jo 2 kk iässä.
3. Pienikokoisen vauvan synnyttäminen (2500g) ei satu yhtään. Tätä ovat hokeneet kaikki asiaa tuntemattomat tuttavat, mutta kätilöt sanoivat, että ei se sen helpompaa ole, etenkään kun vauvan pitää antaa valua itsekseen ponnistamatta peppu edellä ja kivunlievitys ei toimi. Kyllä se sattui, piti kiljaista muutaman kerran kun vauva valui alaspäin eikä saanut liikkua yhtään ennenkuin lapaluita myöten oli pihalla. Sitten vasta sai ponnistaa.
4. Imetys sujuu heti. Maito nousi vasta 2 viikkoa synnytyksen jälkeen, joten lisämaidolla mentiin ja jouduin antamaan sitä vauvalle koko imetyksen ajan. Kun viimein sain imetyksen käyntiin, sain moitteita, että ruokin lastani liian helposti, kuulemma lisämaitoa ei saa antaa. Imetin minkä irti sain, mutta silti lapsi jäi nälkäiseksi; olisiko pitänyt vain antaa huutaa? Edellinen kommentti 6kk täysimettäneellä, jolla todettiin myöhemmin alipainoinen lapsi, jolla alati flunssia ja muita sairauksia. Siitä näin esimerkin, että muita ei kannate lähteä moittimaan, vaan jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
5. Raskausajan pahoinvointi ilmenee aamuisin. Aamuisin olin elämäni kunnossa, mutta kun kello tuli 15, alkoi kuvotus ja jumalaton uupumus. Klo 16 olin jo yöunilla, mikäli olin aamuvuorossa ollut. Iltavuorot olivat tuskaa..
6. Synnyttänyt ei kykene istumaan kunnolla päiväkausiin. Minuun ei sattunut yhtään, vain jännittyneet lihakset lauetessaan särkivät. Olin tosi hyvässä kunnossa, yhden tikin ompelivat ja se vähän kirveli. En nähnyt tarvetta pyörätuolille, mitä kätilö tarjosi synnytyksen jälkeen; kävelin ihan normaalisti osastolle.