Tässä nyt muutamia mitä tulee ekana mieleen:
Raskausaika on ihanaa
Äiti ja vauva nauttivat imetyksestä - me taidetaan kyllä molemmat inhota sitä...
Rasvaaminen ehkäisee raskausarpia - pyh. Ihan sama rasvaatko vai et, arpia tulee jos on tullakseen.
Raskausmahat on valtavia - mulla oli niin pieni maha ettei missään vaiheessa arvioitu vauvan painoa mitenkään, kun "ei voi tulla isoa vauvaa." Arvatkaas, kun tulikin 4130g ja itse olen aika pieni... :kieh:
Synnytysöljy valmistelee välilihaa synnytykseen - ei siitä ainakaan mulla mitään hyötyä ollut, piti leikata aika reippaasti.
Ilokaasu on kivunlievityksistä paras - mulla se ei missään vaiheessa auttanut yhtään. En nähnyt mitään pieniä vihreitä miehiä eikä kipu lieventynyt yhtään, vaikka käytin naamari täysin hoitajien ohjeiden mukaisesti.
Synnytyksessä paikalla on synnyttäjän lisäksi vain mies ja kätilö - siinä vaiheessa kun tyttö saatiin ulos, huoneessa oli miehen lisäksi kaksi kätilöä, kaksi hoitajaa ja lääkäri.
Synnytyksen jälkeen ei palaa enää vanhoihin mittoihin - kolme viikkoa ja farkut kokoa 34 jalassa, takaisin lähtöpainossa.
Selkäkivut on loppuraskauden vaiva - mulla ne kesti rv 5-37.
Loppuraskaudesta olo on tukala koko ajan - kun selkäkivut loppui, mun olo oli aivan ihana. Tyttö syntyi onneksi vasta rv 41+3, joten sain nauttia raskaudesta jopa kuukauden.
Kivut lakkaa heti kun saa vauvan syliinsä - siitä ne vasta alkoi.
Kestää pari viikkoa että elimistö toipuu synnytyksestä ja viimeisetkin kivut katoaa - mmmh. Mun selkäkipu tuli takaisin kahta kauheampana, ja ei, se ei johdu kumartelusta eikä vauvan kantamisesta. :kieh:
Vauvan synnyttyä ei saa enää nukkua - meillä on onneksi unelias vauva (perinyt sekä mun että miehen unenlahjat |O)
Raskauden 1. kolmanneksen aikana seksihalut ovat tipotiessaan, mutta sen jälkeen seksi tuntuu paremmalle kuin koskaan - meillä kävi juuri päin vastoin
Raskaana olevat hehkuvat ja näyttävät kauniilta - se johtuu vain siitä, että maha kiinnittää katsojan huomion. Mä en ole KOSKAAN näyttänyt niin kamalalta.
Aamupahoinvointi - jos unohti syödä, tuli etova olo, mutta muuten ei mitään.
Ensisynnyttäjä tuntee vauvan liikkeet vasta rv 20 alkaen - meillä tuntui selkeät liikkeet jo rv 15 ja ulospäin liikkeet tuntui rv 16...
Raudan syöminen (tupla-annos) ehkäisee hemoglobiinin rajua putoamista synnytyksessä - joo ei. Ennen synnytystä hemoglobiini 128, synnytyksen jälkeen 77.
Keskiraskauden pirteys - odotan sitä edelleen. Rv 10 alkaen väsytti ja nukutti aina vauvan syntymään asti.