G: Miten käsität sanan perhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin kuvittelen etta perhe kasite riippuu siita mihin suuntaan sukupolvet juoksevat - siina mielessa etta minusta ainakin minun lapset ovat aina, aina minun perhetta olivat sitten ialtaan mita tahansa ja asuivat missa vaan. Mutta lapsien suhteen kuvittelen etta he eivat miella minua perheeksi aina ja ikuisesti,, varsinkaan siina vaiheessa kun heille tulee 'oma perhe'.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23151521:
Tiedän mitä tarkoitat :) Mutta kun ajattelee tilannetta, missä olisi aikuisen tyttärensä kanssa jossain ja joku kysyisi, oletteko samaa perhettä, niin toinen vastaa joo ja toinen ei :D

No joo,kyllä tommosessa tilanteessa tietysti ollaan äidin kanssa samaa perhettä :D Näitä tilanteita on niin erilaisia,että kai se ihan niistä riippuu miten perhekäsitteen mieltää. Jos jossain hääkutsussa lukee vaikka että Rouva Möttönen + perhe,niin oletan että se koskee minua,miestä ja lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23151521:
Tiedän mitä tarkoitat :) Mutta kun ajattelee tilannetta, missä olisi aikuisen tyttärensä kanssa jossain ja joku kysyisi, oletteko samaa perhettä, niin toinen vastaa joo ja toinen ei :D

Mä luulen että omalla kohdalla äitini vois olla se joka vastaa että tyttärellä on jo oma perhe, vaikka molemmat varmasti toisiamme edelleen perheenjäseninä pidetään, vaikkakin tosiaan hieman eri tavoin :)

Minun välittömään perheeseeni kuulumme koko ajan minä, puolisoni, lapseni puolisoineen, lapsenlapset ja adoptoitu täti.
Osa-aikaisesti välittömään perheeseeni kuuluvat lainalapset ja appivanhemmat.

Laajemmin käsitettynä perheeseeni kuuluvat myös vanhempani, varaäitini sekä sisarukseni perheineen.
Suku on sitten avarampi sisältäen serkut perheineen jne.

:)

no minusta tuntui ennen lapsia ettei oltu miehen kanssa vielä perhe aamenesta huolimatta. Sitten kun esikoinen syntyi, alkoi tuntua että ollaan perhe, muttei vielä lapsiperhe. Nyt kun lapsia kolme tuntuu et ollaan oikea lapsiperhe. Muut on sukulaisia tai "omaa porukkaa" kuten itse puhutaan. Mutta minusta taas perheetön tarkoittaa sinkkua jolla ei ole lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23151270:
Kuuluvatko perheeseen vain ne, jotka asuvat saman katon alla? Vai myös ne, jotka ovat joskus asuneet saman katon alla? Mietin nimittäin, että kun kuopus muuttaa omilleen, olenko sen jälkeen perheetön? Jos joku kysyy minulta, onko minulla perhettä, vastaanko silloin myöntävästi vai kieltävästi?

Kun lapset muuttaa pois, niin meidän perheessä on enää minä ja mieheni. :) Meillä on sitten tietenkin yhä lapsia, jotka ovat joko perheellisiä tai perheettömiä. :) Kun esim. vietämme Joulua, niin en sanoisi tutuille, että ihan perheen kesken vietämme, vaan jos lapset tosiaan ovat muuten omillaan, mutta tulevat luoksemme Jouluna, niin sanon, että lapset tulevat meille Jouluna... Eivät siis enää kyllä sisälly sanaan perhe.

Yhteistyössä