G: Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha tulemaan äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Toisen ketjun innoittamana ja ihan asiallisena tämäkin.
Mielestäni yli 30-vuotias alkaa olla jo aika iäkäs ensisynnyttäjäksi. 35-vuotiaaana ymmärrän vielä jos viimeistä pusataan. Mutta neljänkympin korvilla alkaa tuntua jo aika pahalta saatika yli tuon iän.

Minä oon aika avoin tuolla saralla. Itse sain esikoiseni 32 vuotiaana, äitini sai viimeisen 39 vuotiaana ja vuosi sitten eräs tuttava sai neljännen lapsensa 45 vuotiaana. Minusta se on enemmän ihmisen luonteesta ja elämäntavoista kiinni kuin varsinaisesti iästä.

Ja minusta jokaisessa iässä lapsen saamisessa on hyvät ja huonot puolensa. Tyyliin nuorena toipuu nopeammin mutta saattaa jäädä "vauhtivuodet" kokematta ja sitten niitä kokeilee myöhemmin kun lapsi kärsii äidin menemisistä jne. Opinnot voi olla hyvä suorittaa ennen lapsentekoa mutta toisaalta voi ne tehdä sen jälkeenkin.

Työnantajan kannalta ei kuitenkaan ole koskaan "sopivaa" hetkeä joten tietysti suotavaa olisi tehdä ne lapset ennenkuin siirtyy työelämään...ainakin taisi joku ministeri näin sanoa.

eiköhän tähän päähän ikäkyselyä ole ihan luonnollinen vastaus? Eli nainen voi minusta olla äiti niin kauan kun se vaan on kropallisesti mahdollista:) ja niin sen on varmaan luonto joskus päättänytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Semmoinen, jolla on ollut vaihdevuodet tai sellainen, joka ei enää ikänsä takia raskaudu ilman hedelmöityshoitoja.

Samaa mieltä.

Mut sit tavallaan ikä ei tee liian vanhaksi TOIMIMAAN äitinä. Tarkotan, että joku vanhempi nainen voi olla ihan hyvä äiti tai äitihahmo jollekin, jolla ei ole omaa äitiä.

Meinasin sitä, et ei oo järkeä keinotekoisesti yrittää tulla äidiksi biologisesti, jos ei kerran ole siihen enää iänkään puolesta edellytyksiä. Nuoremmille keinohedelmöitys on kyllä hyvä asia.

Ise koen omaksi rajakseni about 40v. Nyt olen 39v ja toista lasta odotan. Komatta meille ei tule juuri ikäni takia.

Jontulle, oma pitini oli 58v, kun olin 20v. Oli muuten koko kaveriporukkani suosituin ja nuoria ymmärtäväisin äiti. Eli ei se ikä kaikkea kerro, vaan ennen kaikkea ihmisen luonne ja elämänasenne. :)

kyllä se reilusti yli 30vuotiaana alkaa olla jo varsin "myöhäistä" tehdä ainakin ensimmäinen lapsi(!)

Itse olen 25v ja lapsiluku on jo täynnä (3 lasta). Voi sitten jonkun ajan päästä keskittyä taas työelämään yms. loppuelämäkseen ilman "stoppeja" :) Ihania "stoppeja" tosin mutta kuitenkin.
Koska tässä menee vielä ainakin 2 vuotta kotiäitinä ja olen jo 27-28v silloin kun lähtisin takaisin työelämään niin en kyllä muutenkaan alkaisi enää yli 30vuotiaana "tehdä" lapsia.
Ja kyllä haluan edes jotenkuten elää jo omaa elämää sitten nelikymppisenä =D

Mutta jokaisen oma valinta minkäikäisenä haluaa lapsen =) Minulla se on näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Semmoinen, jolla on ollut vaihdevuodet tai sellainen, joka ei enää ikänsä takia raskaudu ilman hedelmöityshoitoja.

Juu viimeistään tässä vaiheessa alkaa minusta tulemaan raja vastaan.

Henkilökohtaisesti haluaisin lapset alle 35v, mutta jokainen tyylillään ja ymmärrän jos vasta 35v haluaa lapsia/elämän tilanne on siihen sovelias.

Yhteistyössä