Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha tulemaan isäksi/äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käsite 'vanhuus' taitaa näyttää eri ihmisistä aika erilaiselta. Itse en pian nelikymppisenä ole ihan heti pelkäämässä vanhuuteen kuolemista lapsen silmien edessä. Sukuni naisista jokainen elänyt paljon yli 90-vuotiaaksi. Saatan toki olla poikkeus ja kuolla nuorempana, mutta todella vanhus tuskin olen ennen + 80 vuoden ikää. Eli todennäköisesti selväasti yli 40 vuotta tässä vielä aikaa elää ihan normaalia, aktiivista elämää. (Ellei jotain yllättävää sairautta satu kohdalle - kuten voi sattua vaikka 20 vuotiaankin kohdalle.)

Ärsyttää pikkasen, että miehelle joka tekee lapsia vaikka 60-vuotiaana tuskin kukaan sanoo muuta kuin lämpimät onnittelut. Mutta joo... miehenhän ei voi katsoa olevan minkäänlaisessa vastuussa jälkikasvustaan. Kai...

no mie olen kyllä sitä mieltä että miehenkään ei pidä niitä lapsia siittää kun ikää on lähemmäs 50v

Olisi kiva nähdä eri kommentoijien iät tässä ketjussa. Noin 20-vuotias ajattelee asiaa ihan eri lailla ja kantilta kuin lähemmäs 40-vuotias. Itse ajattelin alle 30-vuotiaana etten tekisi koskaan yhtään lasta. No tasan 30v tuli esikoinen. Seuraavaksi ajattelin ettei sitten enää yli 35v:nä lapsia ja nyt 35v(kohta 36) tulen saamaan seuraavan. Nyt mietin josko vielä kerran ja entäs jos menee yli 40v. Mutta tuo 40v ihan vain sen vuoksi, koska oma äitini ei saanut enää lapsia 35 ikävuoden jälkeen vaan monia keskenmenoja ja kaikki riskit kasvavat tämän 35 ikävuoden jälkeen ja 40 jälkeen ne voivat olla suuriakin.

[QUOTE="Ihmettelijä";23468177]Miksi tästä pitää keskustella? Muiden ihmisten lastentekoiästä? Mitä merkitystä muiden ratkaisuilla on minun eläämääni? Huoh. Ei mitään. Ja lapsen näkökulmasta: onko parempi syntyä kuin olla syntymättä? Se, onko lapsen elämä hyvä vai huono, ei korreloi vanhempien iän kanssa. Vanhempien kyky rakkauteen ja vastuuseen ovat ratkaisevia. Ja tietenkin myös perheen olosuhteet, kuten henkiset ja taloudelliset resurssit...[/QUOTE]

Komppaan! :)

Meillä mieheni kanssa 15 vuotta ikäeroa (itse olen 25v ja mieheni 40v) ja esikoista yritetään kovasti. En koe, että mieheni olisi liian vanha isäksi, mutta itse hän on puhunut ettei haluaisi enää yrittää kun on 45 täyttänyt ja ymmärrän hänen kantansa hyvin.

Yhteistyössä