G: mikä on mielestäsi helpoin lemmikki hoitaa, entä suritöisin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxxx

Vieras
mikä lemmikeistä on mielestäsi kaikkein helpoin hoidettava?? entä mikä lemmikki on suuritöisin hoitaa?? perustelut myös.

omasta mielestäni kissa on kaikkein helpoin, ei tarvii ulkoiluttaa. on tyytyväinen kun on vettä, ruokaa ja puhdas hiekkalaatikko, ja saa välillä huomiota.
suuritöisin on kyl koira, ulkoiluttaa pitää monta kertaa päivässä, saattaa tehdä pahojaan, pentuna todella isotöinen opettaa tavoille ja sisäsiistikisi.

Gerbiili on helpoin. Tarvii terraarion, jota tarvii siivota vain n. kerran kuussa. Kerran päivässä ruokaa +vettä. Ei tarvitse välttämättä ihmisten huomioo, mutta lajitoverin tarvitsee, joka menee siinä samalla.

Isotöisin on ehdottomasti hevonen _itse hoitaen_. Tarvitsee ruokaa 3krt päivässä, säännöllisen ulkoilun, tallin siivouksen päivittäin, harjauksen jne. Menee useita tunteja pelkkään hoitoon+liikuntaan, mutta on ehkä kaikista eniten "antavin" eläimistä.

Rasittavin on ehkä keväisin lemmenkipeä papukaija. Jatkuva kiljunta, huhuilu ja krääkynä.. *menee hermot vihreeseen olioon olkkarissa*

Mä sanoisin helpoimmaksi akvaarion, ja vaikeimmaksi jonkun käärmeen/liskon/hämähäkin tms. joka on tarkka ruokavaliostaan ja olosuhteistaan. Vaikeutta tulee siinäkin jos on kovin eksoottinen elän niin sille on vaikeampi löytää eläinlääkäriä jos tarve vaatii.

Ehdottomasti helpoimmaksi monen lemmikin kokemuksella sanon käärmeen! Meidän kuningaspython on ihan taju helppo tyyppi! Syö kerran kuussa, ja kakkaa myös. Kaikin puolin tosi lepposa eläin!

Sitte vaikeimmaksi sanon koiran, joka on jo vanhus! Meidän 13v. on ihan mahdoton! Hampaat menee huonoon kuntoon kuukaudessa lääkärikäynnistä ja ne haisee ihan kuolemalle! Sitten tuo dementia, ei muista, että justiin söi ja joi, pyytää lisää ja sitten ulos, ja sitten sama alusta! :headwall:

Kissat on helppoja, papukaijat vaativia. Kyllähän nuo laumalintuina keskenäänkin viihtyy, mut virikkeisiin ja lennätykseen pitää panostaa, samoin riittävän monipuoliseen ruokaan ja häkin siistinä pysymiseen. Vähintään joka toinen päivä täytyy ruuat ja vedet vaihtaa, vähintään kerran viikossa putsata häkki. Suikuttaakin täytyy, etteivät pölyä pahasti ja sulat pysyy hyvänä. En silti vaihtais... Ovat ihania. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Rasittavin on ehkä keväisin lemmenkipeä papukaija. Jatkuva kiljunta, huhuilu ja krääkynä.. *menee hermot vihreeseen olioon olkkarissa*

Kyllä! Meidän siniotsa on mahoton hormonihirviö keväisin ja muutenki tosi jääräpää. Huippytypy silti ja rakas. :heart: Nyt hoidossa kasvattajalla... Ikävä on kova. :'(

Millanen lintu sulla? Kiva, että täällä on muitakin isojen lintujen harrastajia. :)

Viljakäärme on helpoin :) aikuiselle ruokaa parin viikon välein ja kunhan on puhdasta vettä ni on tyytyväinen :) Käärmeissäkin on tietysti hieman suuritöisempiä otuksia jotka vaativat tarkempia kosteus ja lämpötiloja yms.

Suuritöisin... vaikee sanoa ku nä käärmeet, kissat, hiiret, rotat ja gerbiili ja koira menee tässä sivussa :) en koe suuritöiseksi yhtäkäänniistä :)

Eläimissä se suuritöisyys tulee mielestäni siitä, että hoitaja ei olekkaan ihan täysin kiinnostunut otuksestaan ja kokee sen hankalaksi sen takia. Eipä se heppakaan suuritöinen ole jos sen kanssa mielellään puuhailee ;)

Lisko itsessään on aika helppo, toisin kuin ne sen ruokaelukat, niissä hommaa piisaa.... Siihen nähden ettei niistä mitään iloo ole.

Koira suuritöisin, vaatii seuraa, ulkoilua, ym monenmoista juttua. Ihan niinkun yksi lapsi lisää perheessä, saman määrän melkein vaatii työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

Kyllä! Meidän siniotsa on mahoton hormonihirviö keväisin ja muutenki tosi jääräpää. Huippytypy silti ja rakas. :heart: Nyt hoidossa kasvattajalla... Ikävä on kova. :'(

Millanen lintu sulla? Kiva, että täällä on muitakin isojen lintujen harrastajia. :)

Keltaotsa-amatsoni. Ollut meillä jo monen monen monta vuotta 9vuotta.

Keväisin menee niin hermot tuohon sen jatkuvaan kiljuntaan ja huhuiluun. Aina joka kevät sama juttu. Muuten symppis ja täysin kesy.

Onko sulla ollut kauan tuo siniotsa? Miksi se on kasvattajalla hoidos?

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Eläimissä se suuritöisyys tulee mielestäni siitä, että hoitaja ei olekkaan ihan täysin kiinnostunut otuksestaan ja kokee sen hankalaksi sen takia. Eipä se heppakaan suuritöinen ole jos sen kanssa mielellään puuhailee ;)

Tuo ei pidä kyllä paikkaansa.

Kyllä siitä hepasta on kova työ, vaikka kuinka siitä välittäisi ja tallilla mielellään oleilisi. Työn suuruuden huomaa mm. sairastuessaan tjms. Hevonen kun on hoidettava sairaanakin. Mutta se joka pitää heppaansa jossain tallissa, jossa joku muu voi hoitaa sitä osittain, ei huomaakaan sitä kokonaistyötä mitä hevosesta oikeasti tulee. Se meinaan tarkoittaa ennen töihin menoa tallilla käyntiä (myös itsensä pesua sen jälkeen) jne. Ei sitä tule miettineeksi ellei sitä itse koe.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:

Mä määrittelen suuritöisyyden hoitoon ja muuhun huomioon kuluvan ajan perusteella. En siis koe papukaijojen hoitoo rasittavana, vaikka siihen paljon meneekin aikaa. Kyllä mä tykkään siitä kovasti. :)

Keltaotsa-amatsoni. Ollut meillä jo monen monen monta vuotta 9vuotta.

Keväisin menee niin hermot tuohon sen jatkuvaan kiljuntaan ja huhuiluun. Aina joka kevät sama juttu. Muuten symppis ja täysin kesy.

Onko sulla ollut kauan tuo siniotsa? Miksi se on kasvattajalla hoidos?

Juu kevätkiljunnat on tosi rasittavia, varsinki kun on niitten aikaan erityisen mustis ja tuittupää. Kesy lintu meilläkin ja höppänä pitää miestä kumppaninaan. :D

Amatsoni on mun miehen lintu ja ollu sillä nelisen vuotta. Viimesen vuoden on ollu hoidossa perhetilanteen takia... Turvallisuussyistä ei voitu pitää vapaana pojan ollessa samassa huoneessa (eli aika vähän pystyttiin antamaan lentoaikaa) ja pojan sairastelu, hampaiden haudontavaivat ja allergiaoireilu vei meiltä suurimman osan energiasta. Kasvattaja kaipas omalle linnulleen seuraa, joten annettiin sinne väliaikashoitoon... Oli siis kaikkien etuun perustuva päätös. Kevätrumban jälkeen varmaan kotiutuu viimein, kun pojankin kanssa on nyt tilanne rauhottunut.

Neitsikoita meil on neljä ja niitä uskaltaa pitää vapaana millon vaan. Ne on rauhallisia tyyppejä... Kaks on käsikesyjä ja yks työn alla. Toinen kesyistä juttelee. :D

Ootko sä lemmikkilintuyhdistyksessä/-sissä mukana?

Amatsoni on mun miehen lintu ja ollu sillä nelisen vuotta. Viimesen vuoden on ollu hoidossa perhetilanteen takia... Turvallisuussyistä ei voitu pitää vapaana pojan ollessa samassa huoneessa (eli aika vähän pystyttiin antamaan lentoaikaa) ja pojan sairastelu, hampaiden haudontavaivat ja allergiaoireilu vei meiltä suurimman osan energiasta. Kasvattaja kaipas omalle linnulleen seuraa, joten annettiin sinne väliaikashoitoon... Oli siis kaikkien etuun perustuva päätös. Kevätrumban jälkeen varmaan kotiutuu viimein, kun pojankin kanssa on nyt tilanne rauhottunut.

Neitsikoita meil on neljä ja niitä uskaltaa pitää vapaana millon vaan. Ne on rauhallisia tyyppejä... Kaks on käsikesyjä ja yks työn alla. Toinen kesyistä juttelee. :D

Ootko sä lemmikkilintuyhdistyksessä/-sissä mukana?

Oon yhdistyksessä mukana ja oon ollut joskus aikoinaan jossain näyttelyissäkin esittelemässä lintuani :) Lintu on mun ja leimaantunut muhun tosi rajusti.

Miten lintu mahtaa suhtautua mieheesi "eron" jälkeen? Mää en varmaan saisi ikinä anteeksi linnultani, jos antaisin sen hoitoon toisille (tai en ainakaan usko saavani)... Kun sain lapsen, ei antanut mun ees rapsuttaa vaan selkäänsä vaan näytti. Oli niin pettynyt ja surullinen kun käärö vie liikaa aikaa multa. Noin puoli vuotta oli vihainen kunnes sitten karkin kautta sain taas ystävyyden. Nyt sitten lapsen ollessa vanhempi sulatti myös lapsen, kun se oppi antaa herkkuja linnulle. Eli on järkkyn perso tyyppi. Meillä lintu oleili suurimman osan häkissä reilun vuoden juuri tuon järkyn mustasukkaisuuden vuoksi.

Hevosta ei luokitella lemmikkieläimeksi, jota tässä aloituksessa kysysyttiin. Hyötyeläin/kotieläin tmv. lienee parempi nimitys kavio-ja sorkkaeläimille.

Sitten aiheeseen. Helpoin on varmaan joku hamsteri ja suuritöisin vesikilpikonnat tai koirat.

Oon yhdistyksessä mukana ja oon ollut joskus aikoinaan jossain näyttelyissäkin esittelemässä lintuani :) Lintu on mun ja leimaantunut muhun tosi rajusti.

Miten lintu mahtaa suhtautua mieheesi "eron" jälkeen? Mää en varmaan saisi ikinä anteeksi linnultani, jos antaisin sen hoitoon toisille (tai en ainakaan usko saavani)... Kun sain lapsen, ei antanut mun ees rapsuttaa vaan selkäänsä vaan näytti. Oli niin pettynyt ja surullinen kun käärö vie liikaa aikaa multa. Noin puoli vuotta oli vihainen kunnes sitten karkin kautta sain taas ystävyyden. Nyt sitten lapsen ollessa vanhempi sulatti myös lapsen, kun se oppi antaa herkkuja linnulle. Eli on järkkyn perso tyyppi. Meillä lintu oleili suurimman osan häkissä reilun vuoden juuri tuon järkyn mustasukkaisuuden vuoksi.

Kummassa yhdistyksessä oot? Me ollaan kans käyty lintupäivillä ja muissakin yhdistyksen tapahtumissa välillä. Linnun kanssa ja ilman. Neitsikoita ei yleensä mukaan oteta.

Vähän kieltämättä jännittää miten amatsoni suhtautuu kotiin palatessaan... Paljon tarvii varmasti huomiota ja välittämisen osottamista. On ollu aikasemmin hoidossa pisimmillään kuukauden (mies oli ulkomailla työkomennuksella, ei asuttu sillon yhdessä) eikä sitä kai oikein näin pitkäään erossa oloon voi verrata. Sillon osotti mieltään vähän, mut ei pahasti... En ainakaan muista, että ois ollu ongelmia.

Meilläkin oli lintu paljon häkissä pojan syntymän jälkeen, mut turhautu siellä... On niin leikkisä ja pitää tosiaan miestä kumppaninaan. Tarvii seurustelua ja leikittämistä aika paljon, joten varmasti on viihtyny kasvattajan luona paremmin mitä olis viihtyny kotona. On siellä lajitovereitakin, mm. omat vanhemmat. :)

Poika tykkää paljon linnuista ja muistaa tuon amatsoninkin kuvien kautta. Ei vaan oikein ymmärrä vielä, että saattaa saada nokasta ja se sattuu. Täytyy siis tuunata amatsonin häkkiä ennen paluuta. Varmasti lintu pojankin hyväksyy just tuon tykkäämisen takia, mut ihan lähiaikoina ei uskalla herkkujen tarjoomiseen päästää ku on niin pieni vielä.

Meillä suuritöisimpiä ovat olleet kanit/marsut. Purua joka paikassa, samoin kakkaa/pissaa, koska eivät ole oppineet sisäsiisteiksi. Myös johtoja, lattialistoja ym. ovat syöneet. Toisaalta koirakin on suuritöinen ja sitova, koska sitä ei voi jättää kotiin yhden yön reissun ajaksi.

Kissa on helppo, mutta paljon kalliimpi ylläpitää kuin samankokoinen koira. Ruoka on kalliimpaa ja kissanhiekkakin maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kopotihoi:
Hevosta ei luokitella lemmikkieläimeksi, jota tässä aloituksessa kysysyttiin. Hyötyeläin/kotieläin tmv. lienee parempi nimitys kavio-ja sorkkaeläimille.

Sitten aiheeseen. Helpoin on varmaan joku hamsteri ja suuritöisin vesikilpikonnat tai koirat.

Jaa, no sitten sanoisin, koira ja heti kakkosena tulee tuo lemmenkipee papukaija..

:)

Kummassa yhdistyksessä oot? Me ollaan kans käyty lintupäivillä ja muissakin yhdistyksen tapahtumissa välillä. Linnun kanssa ja ilman. Neitsikoita ei yleensä mukaan oteta.

Olin Kaijuleissa ja olen ollut myös papukaijayhdistyksessä. Toisen jäsenyyden peruutin, eikä nyt tuu mieleen kummassa olen. Se missä tulee se siipipeili lehti niin siinä :) Tais olla Kaijuleissa se lintupäivät, jos en väärin muista..

Toivottavasti ei tulisi yhtään ongelmia paluun kanssa! Meillä tuo on niin kovin herkkä ja mustis lintu. Ja yrittää tarkoituksella tehdä musta mustasukkaista mm. katsomalla mua ja sukien mun miehen päätä.. :p Juu, on noi veikeitä eläimiä.

Mis päin asut? Haluatko laitella yv.tä?

Gerbiilit on kyllä mahdollisimman helppoja. Kunhan niillä on ruokaa ja vettä, ja kerran kuussa suunnilleen vaihtaa purut niin siinäpä se. Kaikki muu on sitten vapaaehtoista. Ei tarvi huolehtia eritteiden putsauksista yms. kuin sen purujen vaihdon verran. Ei tarvi kylvettää, ei harjata, jne...

Vaativin varmaan olis joku koira, jota pitäisi käyttää lenkillä säännöllisesti jne.

Olin Kaijuleissa ja olen ollut myös papukaijayhdistyksessä. Toisen jäsenyyden peruutin, eikä nyt tuu mieleen kummassa olen. Se missä tulee se siipipeili lehti niin siinä :) Tais olla Kaijuleissa se lintupäivät, jos en väärin muista..

Toivottavasti ei tulisi yhtään ongelmia paluun kanssa! Meillä tuo on niin kovin herkkä ja mustis lintu. Ja yrittää tarkoituksella tehdä musta mustasukkaista mm. katsomalla mua ja sukien mun miehen päätä.. :p Juu, on noi veikeitä eläimiä.

Mis päin asut? Haluatko laitella yv.tä?

Juu Kaijuleilla on lintupäivät, joskin on niitä joskus yhteisestikin järjestetty. SPY:llä on tuo Siipipeili-lehti, Kaijuleilla Kaijutin. :) Turussa asustan ja yv:ä saa laittaa. :)