G: Kielioppivirheinhokkinne, top3?

  • Viestiketjun aloittaja Kielipoliisi
  • Ensimmäinen viesti
Kielipoliisi
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kielipoliisi, ei tuo ole murretta muualla vaan sitä käytetään ihan yleisesti ottaen teinislangina. Se on ihan opeteltu juttu ja "levisi" muuallekki myöhemmin. Ja kyllä, inhoan sitä tosissaan, koska monet kirjotteleekin niin esim. esseisiin. Yökkis. Tietysti puhekielessä on ok käyttää murresanoja, sama koskee tämmöstä lepposampaa tekstiä. Mutta sitten virallisemmissa pitäs kyllä olla sanat kohdallaan ja tuon "ketä" käytäjiltä oikeat sanat ovat puuttuneet.
Kyllä kuuluu murteeseen, esim. Turussa (peräisin siltä ajalta, kun kaupungin valtakieli oli ruotsi. Kuka-muoto oli ruotsinkielisille vaikea muoto oppia ja käyttää.
 
-Jonttu-
Jos täällä ihmiset moittii kirjoitusvirheistä, niin ei se mitään. Toiset ei osaa edes puhua :D

Ninja Sarasalo - Finnish for supermodels
http://www.youtube.com/watch?v=Tv1fpCWlvOA

 
No sieltähänne kaikki lenpparit melkein jo tulikin ja kuullostivat niin pahalta että..... :saint: Eipä tässä enään o lisättävää.


Mut jos totta puhutaan, niin mä kirjotan tälle palstalle puhekielellä ja niin aion tehdä jatkossakin. Esseissäni yritän olla tarkempi noiden yhdyssanojen sun muiden kanssa. =)
 
Sanojen taivuttamatta jättäminen. Ja nykyään se sitten kai on jollaintavalla hyväksyttävää, koska joskus pärähtää korvaan jopa uutisissa tai muissa asiallisissa ohjelmissa :kieh:
"Tuotko minun laukun" Perkele, se on laukkuni
 
Kielipoliisi
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No sieltähänne kaikki lenpparit melkein jo tulikin ja kuullostivat niin pahalta että..... :saint: Eipä tässä enään o lisättävää.


Mut jos totta puhutaan, niin mä kirjotan tälle palstalle puhekielellä ja niin aion tehdä jatkossakin. Esseissäni yritän olla tarkempi noiden yhdyssanojen sun muiden kanssa. =)
Kuuluvatko yhdyssanavirheet puhekieleen?

 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipoliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Jos täällä ihmiset moittii kirjoitusvirheistä, niin ei se mitään. Toiset ei osaa edes puhua :D

Ninja Sarasalo - Finnish for supermodels
http://www.youtube.com/watch?v=Tv1fpCWlvOA
:LOL: :LOL:
Mitä Ninja lateli? Kajareista ei kuulunu mitään :(
Semmoista vaan, että suomalaisten naisten lantio on pyöreä, joten alusvaatteet pitää olla alhaat (matalat). Ja että stringit on epälämpimät. Ja että epälämpimät vaatteet ei ole hyvälle terveydelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipoliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Jos täällä ihmiset moittii kirjoitusvirheistä, niin ei se mitään. Toiset ei osaa edes puhua :D

Ninja Sarasalo - Finnish for supermodels
http://www.youtube.com/watch?v=Tv1fpCWlvOA
:LOL: :LOL:
Mitä Ninja lateli? Kajareista ei kuulunu mitään :(
Semmoista vaan, että suomalaisten naisten lantio on pyöreä, joten alusvaatteet pitää olla alhaat (matalat). Ja että stringit on epälämpimät. Ja että epälämpimät vaatteet ei ole hyvälle terveydelle.
Voi epälämmin sentään :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipoliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No sieltähänne kaikki lenpparit melkein jo tulikin ja kuullostivat niin pahalta että..... :saint: Eipä tässä enään o lisättävää.


Mut jos totta puhutaan, niin mä kirjotan tälle palstalle puhekielellä ja niin aion tehdä jatkossakin. Esseissäni yritän olla tarkempi noiden yhdyssanojen sun muiden kanssa. =)
Kuuluvatko yhdyssanavirheet puhekieleen?
Juujuu, tottakai! :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipoliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No sieltähänne kaikki lenpparit melkein jo tulikin ja kuullostivat niin pahalta että..... :saint: Eipä tässä enään o lisättävää.


Mut jos totta puhutaan, niin mä kirjotan tälle palstalle puhekielellä ja niin aion tehdä jatkossakin. Esseissäni yritän olla tarkempi noiden yhdyssanojen sun muiden kanssa. =)
Kuuluvatko yhdyssanavirheet puhekieleen?
Toki, tosin mä en kyl aina puhekielessä erota sanooko joku nyt yhdyssanavirheen tai jäikö pilkku nyt välistä.
 
joo
Aivan, mutta siis turkulaisetkaan ei kirjottele sitä "ketä" virallisempiin juttuihin. Sama koskee muuta. Mut silti näin tehdään, mikä on mun mielestä hyvin ärsyttävää =D Mullehan nyt sinänsä on keskustelupalstalla ihan sama, vaikka joku kirjottelee "ketä". SAma koskee muitakin sanoja.

Itse käytän tosi paljon esim. "ruppeempa siivoo", koska se on meillä päin hyvin luonnollinen tyyli =) Kirjotan siis ihan kirjotetussakin, mutten virallisissa. Mun mielessä nämä kaks hommaa pitää erottaa..kaksplussan palstalla on ihan yks lysti sille, että käyttääkö murresanoja. Mutta järkevintä ois, että käyttelis ees jonkun verran välimerkkejä ja samoin ois ees jonkun verran yhdyssanat kohdillaan.

Virallisissa papereissahan pitäs periaatteessa olla sit täysin oikeen kirjotettua ja siinähän käytännössä kaikki virheet ovat virheitä =) Eli jos haluaa vältellä, niin eiku äikän kirja käteen.
 
jes
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
1. rupesin tehdä
2. voitin arvonnassa, JOKA oli ihanaa
3. mulla ärsyttää
en osaa laittaa järjestýkseen, mutta yleisesti ärsyttää ihan kaikenlaiset kirjoitusvirheet, erityisesti yhdyssanavirheet.
ja tuo yllä oleva "mulla ärsyttää"!!!! tosi kamala!!!

ja jossain päin Suomea sanotaan, että "tunnustaa" kun pitäisi sanoa, että "tuntuu"
 

Yhteistyössä